Paard jaagt pony extreem op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard jaagt pony extreem op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:33

Mijn paard(ruin) stond bij een ruin, waarbij de ruin dominant was. Dat ging prima, en ze stonden 24/7 samen op de wei, ze hadden allebei tijdelijke pensioen. Vorige week is de oude ruin ingeslapen, en ik heb een welsh mountain pony'tje te leen gekregen van een andere buurvrouw.

We hadden we ze samen gezet op een 4 hec. wei. Het leek goed te gaan, mijn paard claimde de merrie (zo leek het) en de oudere ruin mocht niet in de buurt komen. S'middags kwam ik checken, toen ik zag dat zij helemaal alleen was, 500 meter van hun vandaan. Ik dacht dat ze niet door het stroompje durfde dus ik nam haar mee naar de andere paarden. Daar bleek dat het probleem was dat mijn paard haar wegjoeg. Ze mocht niet in de buurt van de ruin komen.

De volgende dag stond ze weer alleen en de 3e dag was ze zo gestresst dat ze door de omheining probeerde te breken en ik haar terug naar huis heb genomen om haar tijdelijk in een eigen wei te laten staan.

2 weken later oudere ruin ingeslapen, we hebben mijn paard en de merrie weer geprobeerd samen te zetten. Mijn paard joeg haar de hele wei door, dreef haar in een hoek en trapte haar. Zij trapte op haar beurt ook terug naar hem wat hem alleen maar bozer en agressiever maakte.

We hebben ze weer uit elkaar gehaald en vervolgens een klein stukje afgezet, mijn paard in het kleine stukje en de pony in de grote. Dan kan ze zelf kiezen of ze bij hem wilt zijn of niet. In eerste instantie liep ze naar de andere kant van de wei, zo'n 500 meter, maar al snel kwam ze alweer dichterbij en nu staan ze -met een draadje ertussen- zij aan zij in de wei...

Toen ik haar de eerste keer zag wist ik eigenlijk al dat dit zou gebeuren. Mijn paard kan het super vinden met bijna ieder paard, behalve met types als zij. De 'bitchy' types, de echte merries. In het verleden heeft hij al eens zo een merrie opgejaagd en de deken van stuk getrokken. En in de grote kuddes zijn dit de types waar hij nooit mee zal hangen...

Ik hoopte dat het wel zou gaan zodra ze alleen elkaar hadden, maar tot zover werkt dat niet. En waar iedereen zegt, ach het komt wel goed, weet ik met mijn jaren omgang met hem, dat hij zeer waarschijnlijk weer zal gaan jagen op haar zodra hij weet dat het draadje weg is...

Mijn vraag is dus, hebben jullie nog tips, waar moet ik op letten, wat kan ik doen om hun een beetje beter met elkaar om te laten gaan? De laatste oplossing is dat de merrie weer terug gaat en we een ander paard regelen, maar deze merrie is echt geweldig (voor ons dan, heel egoïstisch misschien maar aangezien ik niks kan met mijn eigen paard door zijn dominante gedrag ook naar mij ben ik super blij met haar) en ik zou haar heel graag hier willen houden, en eventueel uiteindelijk overkopen. Maar dan moet ze dus wel samen kunnen met hem. Het probleem is misschien ook dat ik voor hun beide zorg, en ze dus allebei te gelijk aandacht vragen, 1 paard aan iedere kant van het draadje. Dat zou mogelijk gevoelens van 'jaloezie' oftewel 'baasje claimen' op kunnen wekken.

Lang verhaal, bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie nog tips. Nu staan ze nog even apart maar beide paarden zouden toch blijer zijn als ze een paardenvriendje hebben waar ze over de velden heen kunnen trekken, aangezien we heel wat hectare hebben waar ze over kunnen struinen met z'n 2en, in plaats van het postzegeltje waar 1 paard elke keer staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:39

Mijn pony is ook zo, die heeft ook niks net bepaalde types.
Dus staat hij daar ook niet bij
Misschien moet je ze gewoon wat langer naast elkaar houden en pas na een week of 3 kijken hoe het gaat als je de draad open doet, en dan niet een bij de ander in de wei zetten,maar de draad open zodat hun eigen stukken open zijn.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:45

Ik herken het probleem.
Die 2 van mij kan ik ook niet samen zetten. De Grote jaagt ook de kleine op.

Tips heb helaas niet.