Verzorging leren rijlaarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lobke11

Verzorging leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:36

Hoi! Ik heb een tijdje geleden nieuwe leren rijlaarzen gekocht. Na een tijdje begon de binnenkant van de laars al lichter te worden, terwijl ik de laars goed verzorg (met babydoekjes, zadelzeep, ledervet en schoenpoets). Als ik naar anderen kijk zie ik dat hun dat niet of minder hebben, terwijl zij de laars al heel lang dragen.. Weet iemand wat ik verkeerd doe? En wat ik er nu aan kan doen? :o
Alvast heel erg bedankt! :D

Zwartvosje

Re: Verzorging leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:38

Heb je misschien foto's van je laarzen? En welke producten gebruik je en in welke mate? Maak je de laarzen elke dag, week o.i.d. Schoon?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:45

Babydoekjes, zadelzeep, ledervet en schoenpoets is imo te veel van het goede. Daarmee verzuip je het leer, ook nog 's met allerlei verschillende (chemische) middelen, waardoor het kwetsbaar wordt en kleur kan verliezen. Ga maar 's na: leer is eigenlijk huid en heeft wel enige verzorging nodig, maar teveel middeltjes zijn ook niet goed.

Maar: de laarzen van die andere mensen die nog wel goed zijn; is dat hetzelfde merk en model? Zelfs binnen modellen kan de leerkwaliteit nog verschillen, want koeienhuiden zijn ook niet altijd hetzelfde. En is het echt leer of kunstleer? Dat moet je eerst weten voor je kan vergelijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:46

HAR -> RUI

lobke11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:50

Ik maak ze om de dag schoon met babydoekjes of water, elke keer voor een wedstrijd met zadelzeep en ledervet en heel soms met schoenpoets. Nee het zal wel niet hetzelfde model etc zijn, maar toch; hoe kan het zo snel licht worden? En hoe zou ik ze dan moeten verzorgen? :)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:53

ik lees even mee, heb namelijk het zelfde probleem.. Ik heb petrie coventrie's (kalfsleer). verzorg ze met spul van petrie (de cleaner gebruik ik na elke rij beurt) en de creamer 1x in de 2 weken. gebruik me laarzen alleen met privéles en wedstrijden. zijn van februari 2014.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:54

Ik zou meer spul voor rijlaarzen gebruiken ipv zadelzeep ... dat is bedoeld voor een stuk stugger en steviger leer dan rijlaarzen. Zou ook geen water gebruiken om schoon te maken dat vindt leer niet zo grappig.

Ik gebruik leerdoekjes van de action voor schoonmaken na het rijden en dan soms eerst zacht borsteltje erover om meeste zand eraf te halen. En dan elke maand ofzo poets ik de laarzen met Petrie spullen voor laarzen. Soms een beetje schoenpoets als neusje wat kaal wordt.
Heb mijn laarzen nu ruim 3 jaar en zien er netjes uit (niet altijd intensief gebruikt en ook meteen uit als ik van het paard stap)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:55

De kwaliteit leer verschilt per merk en per model en het kan een scheve vergelijking zijn om naar rijlaarzen van stalgenoten te kijken. Wat Rije ook zegt; je gebruikt wel heel veel middeltjes om je laarzen te onderhouden hoe vaak gebruik je deze?

Wat ik zelf doe en als advies mee kreeg toen ik mijn (Petrie) laarzen kocht: Na het rijden het vuil er afhalen met een vochtige doek. 1x per twee weken poets ik ze op met schoenpoets meer niet

Heb ze nu 5 jaar en zijn nog even mooi bruin als toen ik ze kocht.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:58

Het kan zo snel licht worden door slechte leerverf. Want leer is niet van zichzelf zwart (of een andere kleur), dat verven ze. Door contact met zadel/paard/zweet/vuil vervaagt dat. Bij de ene laars sneller dan de andere. Ligt dus ook aan de kwaliteit. Welk merk en model is het?

Om de dag vind ik erg veel. Vooral de babydoekjes zou ik lekker laten liggen. Ik ben helemaal niet zo poetserig (1x per maand hooguit denk ik?) maar mijn leren spullen zien er na jaren nog mooi uit :j

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:10

Wij gebruiken dit voor onze laarzen en dat bevalt echt heel goed:

http://www.petrie.nl/bootcare

http://www.petrie.nl/onderhoud_rijlaarz ... orging_001

Dat de binnenkant van de laars lichter van kleur wordt, klopt dus, dat is hier ook zo. Toen opgezocht wat het zou kunnen zijn en kwam ik dit tegen:

Laarzen worden aan de binnenkant van het been wit / grijs. Dit is normaal. Het wordt veroorzaakt doordat de kern van het leer niet 'vol' zwart is. Laarzen die intensief worden gebruikt houdt u mooi van kleur door ze eens in de 2 weken in te smeren met PETRIE Colourcream. PETRIE Colourcream is een crème met extra veel kleurstof. Laat de Colourcream goed intrekken, en poets vlak voor gebruik weer uit.

Die colourdreme werkt echt fantastisch (wel goed uitpoetsen, anders wordt je rijbroek zo zwart bij je knieën).

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:24

Marie111 schreef:
Wij gebruiken dit voor onze laarzen en dat bevalt echt heel goed:

http://www.petrie.nl/bootcare

http://www.petrie.nl/onderhoud_rijlaarz ... orging_001

Dat de binnenkant van de laars lichter van kleur wordt, klopt dus, dat is hier ook zo. Toen opgezocht wat het zou kunnen zijn en kwam ik dit tegen:

Laarzen worden aan de binnenkant van het been wit / grijs. Dit is normaal. Het wordt veroorzaakt doordat de kern van het leer niet 'vol' zwart is. Laarzen die intensief worden gebruikt houdt u mooi van kleur door ze eens in de 2 weken in te smeren met PETRIE Colourcream. PETRIE Colourcream is een crème met extra veel kleurstof. Laat de Colourcream goed intrekken, en poets vlak voor gebruik weer uit.

Die colourdreme werkt echt fantastisch (wel goed uitpoetsen, anders wordt je rijbroek zo zwart bij je knieën).

kan je die colour- cream gewoon in ruitersportzaak kopen? en weet je ongeveer de richtprijs?
haha, scheelt dat ik bijna alleen zwarte rijbroeken heb :Y)

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:20

De Epplejeck heeft fe Petrie Colorcream voor € 4,95

Marit_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:26

Ik heb geen laarzen, maar wel leren jodpurs. Ik maak ze na het rijden altijd schoon met een leerdoekje (action) en om de zoveel tijd even behandelen

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:29

lederdressing proberen?

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:34

4-way-care al geprobeerd?