Jonge merrie buiten bomproof.. in de bak een spook..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Funny1990

Jonge merrie buiten bomproof.. in de bak een spook..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:24

Help!

Mijn jonge merrie van 5 is buiten op straat zo ongeveer bomproof. Niks is eng geen, geen voertuig is te groot of maakt teveel herrie.. maar owee als ik besluit in de bak te gaan rijden.. dan zijn alle zijkanten eng.. gaat de ene kant goed dan is er op de andere hand weer wel iets anders eng en springt ze ervoor weg. Als ik haar erlangs wil rijden gaat heel hard en zit er ook geen rem meer op..

Iemand nog ideeen?

Met grondwerken gaat ze er makkelijker langs dan wanneer ik erop zit.. longeren geeft meer problemen dan wanneer ik Parelli doe met haar..

Tips zijn zeker welkom _/-\o_

dresjoepie

Re: Jonge merrie buiten bomproof.. in de bak een spook..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:07

Hoe lang heb e het paard al?
Wat is er voor die tijd met het paard gedaan?
Ga je altijd alleen naar buiten of met een ander paard waar die steun aan heeft?
Hoe rijdt je buiten moet ze dan ook aan het werk of mag ze dan wat meer haar eigen ding doen? ( eigen tempo zelf weten waar ze met der hoofd loopt?

Funny1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 20:09

Hoi

Ik heb haar sinds december van voor die tijd is vrij weinig bekend helaas. Degene waar ik haar van heb heeft haar van n handelaar en zelf heeft ze haar niet lang gehad. Ik ga bijna altijd met iemand maar buiten. Ze is op rustigere stukjes al paar keer alleen mee geweest dan is ze ook top braaf.
Met buiten rijden probeer ik altijd ontspanning te vinden. Maar in de bak hoeft ze onder de man ook nog niet aan de teugel te lopen gewoon lange teugel eigen tempo(welke op t moment race tempo is haha)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 06:19

Hoe is ze als er iemand in de bak rijdt met je maakt dat verschil?

Ik denk dat paard nooit goed heeft geleerd ontspannen in de bak te lopen! Ik zou beginnen met longeer werk in de bak Met een bijzetje bv de longeerhulp Dat je toch iets concentratie vraagt van je paard door hem wat aan het werk te zetten! Als je merkt dat dit steeds beter gaat ga je ook onder de man aan het werk met je paard

Het kan voor het paard overkomen als of die aan zijn lot wordt overgelaten wanneer je lalala rijdt Juist door een contact teugel en aanleuning vind je paard vertrouwen bij je Ook met rijden moet het paard jou als leider zien! Veel voltes slangevoltes overangen tempowisselingen jezelf en het paard aan het werk zetten Je zult merken dat het steeds beter gaat :)

Neem ook af en toe eens les Dressuurwerk hoort er nu eenmaal bij ook voor een bos paard is toch de basis

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:47

Precies dit heb ik ook! Wat vooe mij hielp was eerst 2 of 3 rondjes aan de hand stappen en stoppen in hoeken en ze zegmaar erin zetten en dat een paar keer en bij mij was het opgelost!

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:09

Het lijkt mijn merrie wel, ook 5 jaar buiten stikbraaf maar in de bak vaak spoken zoeken.

Inderdaad wat dresjoepie zegt veel variëren, niet steeds het zelfde rondje rijden en je teugels gewoon op maat zodat ze steun heeft bij jou ze is nog jong. Het aan de teugel lopen komt vanzelf als de ontspanning en daarbij de tempocontrole er is.

Wat je ook kan doen is eerst met haar een paar rondjes door de bak lopen aan de hand voordat je erop gaat, laat haar eerst maar eens alles observeren.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:15

Ik rijd er inderdaad ook zo eentje haha
Deze heeft geen probleem met de binnenbak of in het bos, maar in de buitenbak moet je echt heel goed opletten, ze stuift er zo vandoor.

Heeft het niet met spanning van jou te maken? Ik weet van mezelf dat ik een stuk dapperder / zelfverzekerder ben in het bos dan in de bak, en als je weet dat het paard dat doet span je vaak onbewust toch spieren aan...
Je kunt er altijd even op letten....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:22

Het is een jonge dame die waarschijnlijk ook nooit geleerd heeft dat ze op moet letten als jij op haar zit. Nu is concentreren voor die jonkies sowieso al lastig, maar als dat nooit geoefend is, weet ze ook niet beter.
Ik heb zelf een jonge ruin van 5 en merk echt dat sinds ik er flink aan rijd, hij een stuk gehoorzamer is. Mijn instructrice gaf aan hem ten allen tijde bezig te houden en hem vooral te verrassen, dus niet 3 keer een volte 10 meter rijden, maar ook gewoon gekke (zelfbedachte) lijnen, veel tempowisselingen etc. Doordat ik heel veel spanning had, liet ik hem vaak maar een beetje lopen. Nu ik er echt aan stuur gaat het veel beter. Gaat hij zitten loeren op een hoekje? Dan wacht ik niet meer af wat hij doet, maar vraag ik iets van hem zodat zijn aandacht weer naar mij gaat, bijv een tempowisseling of een keertwending. Niet te lang rijden, gewoon kleine stukjes uitbouwen en desnoods idd eerst een paar keer goed de bak laten verkennen en de tijd geven. Daarna moet ze echt op jou gaan vertrouwen. Aan de teugel is wat mij betreft geen must, maar aanleuning is wel belangrijk. Doordat ze jong is en, wat ik uit je verhaal lees, vooral veel buiten, dus rechte stukken heeft gelopen, mist ze waarschijnlijk ook gewoon een stuk balans( hoofdzakelijk in de bochten) waardoor ze mogelijk ook zo hard gaat. Persoonlijk zou ik nu heel veel werken aan tempocontrole en heel veel bochtjes rijden, kan ze ook niet zo'n vaart maken en moet ze op jou letten, echt ook vragen van haar dat ze dat doet. Heb zelfs volte 3 meter geoefend van de week en daar werd hij echt gehoorzaam van en soepel. Kortom, niet te lang een beetje doorhobbelen, maar als je rijdt Echt rijden en geef haar maar denkvoer.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:57

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze reageert als er een ander paard bij je in de bak rijdt, vraag me af of ze dan rustiger is? Bijvoorbeeld dezelfde als waar je mee naar buiten gaat? Of eerst een stuk buiten rijden met een ander paard en dan nog even kort met beide paarden de bak in? Succes! :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:59

Wat gebeurd er als er iemand naast jou loopt terwijl jij er in de bak opzit?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:23

Je kunt ook longeren met dubbele lijnen, zonder allerlei extra poespas eraan. Af en toe afwisselen door met haar op de rechte stukken te lopen. Verder veel stapwerk onder de man doen en net zo lang langs een bepaald punt stappen tot de ontspanning erin zit. Desnoods voltes stappen, uiteraard op beide handen.