is deze combi toegestaan? (trekvermogen auto)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_xena

is deze combi toegestaan? (trekvermogen auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:27

hallo :D

ik heb heel Bokt en internet afgespeurd, maar ik kom er maar niet uit.
mijn vader heeft een BE rijbewijs, voor 19 januari 2013 gehaald, dus hij mag in principe alles trekken, mits de auto dit aankan.
stel, je hebt een auto die 2000 kg kan trekken. de 2 paards-trailer leeg weegt 900 kilo, en je zet er maar 1 paard in. dan kom je ongeveer uit op 1400 kilo, maar het maximale laadgewicht van de trailer is 2400 kilo (als er dus 2 paarden in zouden staan ). maar in praktijk komen wij nooit boven de 1500 kg uit.
mag deze combinatie? of heb je dan een auto met trekvermogen van 2400 kg nodig?
overigens, op de site van de trailer staat een foto met een lege trailer 900 kg, 1 paard 1500 kg, 2 paard 2400 kg. ik weet niet of dit officieel is?

groetjes!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:31

Officieel mag het niet. Omdat je moet uitgaan van de maximum massa.

Maarja, de auto mag dus wel de trailer trekken met jou paard erin.

Bel de RDW voor de zekerheid. Hier op bokt gaat namelijk iedereen je iets anders vertellen ;)
Laatst bijgewerkt door Flowq op 10-08-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:34

Ja dat mag. Ook officieel.

Voorbeeldje:
Mijn auto mag 1400 trekken. Van het weekend ben ik op pad geweest met de tweepaardstrailer erachter met maximum massa van 2500. Trailer zelf weegt zo'n 600 en ik had er een koets instaan van 300. Met inhoud in de zadelkamer kwam het gewicht niet boven de 1000 kilo.
Ik werd aangehouden door de politie (standaard verkeerscontrole) en zij gaven ook aan dat het nu prima was, maar dat ik er bijvoorbeeld geen twee paarden op moest zetten (ik zou er zelf ook nooit aan denken dat te doen hoor).
Ik heb ook een BE rijbewijs van voor 2013. Je moet in zo'n geval rekenen met de daadwerkelijke massa van wat je bij je hebt.
Wanneer je probeert te bepalen of je met alleen je B-rijbewijs op pad gaat, dan moet je wel met maximum toegestane massa's rekenen ;) .

Nog wel iets om in de gaten te houden: Op het kentekenbewijs van de trailer staat als het goed is wat de trailer leeg weegt. Tel daarbij het gewicht van je paard, reserveband, evt hooinet en inhoud zadelkamertje en je weet hoe zwaar je combinatie ongeveer is.
Wil je het precies weten, dan is het aan te raden een weegbrug op te zoeken. Want meten = weten ;)
Laatst bijgewerkt door assie op 10-08-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:35

Officieel mag het wel. Bij BE rijbewijs moet je uitgaan van de feitelijke gewichten. Maximum massa komt pas ter sprake bij enkel B.

Enige wat je nog ff moet checken is de kogeldruk.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:38

assie schreef:

Ik werd aangehouden door de politie (standaard verkeerscontrole) en zij gaven ook aan dat het nu prima was, maar dat ik er bijvoorbeeld geen twee paarden op moest zetten (ik zou er zelf ook nooit aan denken dat te doen hoor).
Ik heb ook een BE rijbewijs van voor 2013.

Nu is het prima, en de volgende keer krijg je een dikke boete...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:39

Mag wel. Alleen het werkelijke gewicht van de aanhanger telt. OOK bij B- rijbewijs, alleen moet dan de combi onder de 3500 kg blijven.
En Utixo, hoe wil je de kogeldruk meten als er een paard in staat en heen en weer beweegt?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:40

Welnee, als ze BE heeft mag het gewoon. Als ze echter gaat OVER beladen, dan heeft ze een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:41

Flowq schreef:
Officieel mag het niet. Omdat je moet uitgaan van de maximum massa.

Maarja, de auto mag dus wel de trailer trekken met jou paard erin.

Bel de RDW voor de zekerheid. Hier op bokt gaat namelijk iedereen je iets anders vertellen ;)

Hoe kom je daarbij?

Het is wettelijk gewoon toegestaan óók de RDW en politie vertellen je dit. Heb jij eens iemand getroffen die anders zei? Dan was die gewoon niet op de hoogte van de wet ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:42

Dat bedoel ik ook niet over het verhaal van TS. Maar over het algemeen.

TS kan prima de weg op, de auto mag het trekken, dus zeker niet gevaarlijk oid.

Yvank: dan ken ik blijkbaar niet de goede mensen ;) ik ben wel benieuwd naar het artikel

Anoniem

Re: is deze combi toegestaan? (trekvermogen auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:49

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

Wat mag er dan volgens jou niet?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:50

Flowq schreef:
assie schreef:

Ik heb ook een BE rijbewijs van voor 2013.

Nu is het prima, en de volgende keer krijg je een dikke boete...

Nee hoor.
Zoals ik al zei; met een BE rijbewijs reken je met daadwerkelijke gewichten. Mijn auto mag 1400 geremd trekken. Dus ik mag met 1400 achter de auto de weg op. Ik zorg dat ik daar ruim onder blijf (better safe than sorry he ;) ). Ga ik met méér dan 1400 kilo de weg op, dan ben ik in overtreding.

Dat is dus anders dan wanneer je alleen met een B-rijbewijs op pad gaat. Dan reken je met maxium toegestane massa vs ledig gewicht voertuig.
En dat staat gewoon op de site van RDW. Ga het even opzoeken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:59

Op deze site van de rijksoverheid en dan met name pagina 7 van de brochure staan de (nieuwe) regels uitgelegd.
Met rijbewijs BE (voor januari 2013) mag je iedere aanhanger met tmm van meer dan 750 kg trekken. Mits de auto het gewicht dus aankan :)

x_xena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 11:18

bedankt voor de reacties! ik zal voor de zekerheid nog even de RDW bellen :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:19