Jonge zojuist beleerde merrie met karakter.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Jonge zojuist beleerde merrie met karakter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 11:59

Ik heb een merrie van ruim 4 jaar waar ik voor het eerst alleen mee naar buiten ben geweest vorige week. Madam is zo dominant, koel en zeker van zichzelf dat dat helemaal prima was. Wel leek het of ze vooral in de woonwijk heel erg aan het zoeken was van waar thuis is. Heel erg ruiken richting thuis. Ze wilde haar locatie bepalen lijkt het.

Mijn probleem is:
Madam vindt het te leuk en wilde niet naar huis. De laatste weg voor stal weigert ze in te gaan. Van 3 kanten kan ik op stal komen. Alle drie geprobeerd en overal waar ze in de gaten kreeg dat we bijna thuis waren, ging ze staken. Echt heel koppig, IK WIL NOG NIET NAAR HUIS EN IK GA NIET!!!! Slaan, achteruit, half uur gewoon stil staan. Niets werkte....
En als we weer "weg" van stal liepen werd madam enthousiast!!
Ritje van 3 kwartier is bijna 4 uur!!! geworden.
Dacht nog, doe een kort ritje de eerste keer alleen.
Nou, morgen wordt het een lange rit! Ik ga haar zo moe rijden dat wanneer we bijna thuis zijn, ze graag naar huis wil.
Met wandelen had ze vroeger (heb haar sinds ze 5 maanden is) ook vaak dat ze als we voor het hek stonden, ze niet het terrein op wilde. Ze wilde ook toen nog niet naar huis.

Eerste valbeurt ook gehad overigens, doordat ze achteruit wel tig keer ergens tegenop liep, wat 1 keer dus niet helemaal goed afliep... :D

Hoor van iedereen dat dit bizar is, maar dat het wel past bij haar karakter...
Mams was leidende merrie, en ze is opgevoed door een leidende merrie. Die ze overigens nu de baas is.
De opvoedende leidende merrie is inmiddels hoogbejaard en sinds vorig jaar dus niet meer leidende merrie....
Lijkt of ze erg actief aangelegd is, maar dat is ze niet. Als ik haar laat gaan is het echt slenteren.....
Ze is best lui....

Ik zou graag jullie mening/visie en advies horen.

Alvast bedankt!

Anoeska27

Re: Jonge zojuist beleerde merrie met karakter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:02

Hebben jullie varkens op stal? Dat was voor mijn oude merrie toen reden om niet naar huis te willen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 12:05

Nee en ze heeft dit gedrag met wandelen voorheen ook op andere locaties gehad zonder ander vee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:47

Ik heb een merrie die ook erg van de wijde wereld houdt. Waar andere paarden braaf richting stal zullen lopen mochten ze ontsnappen weet ik dat zij de wereld zal gaan ontdekken. Loopt altijd voorop op buitenrit en vind het allemaal zeer interessant.
Maar, ik geef wel duidelijk de grenzen aan aan haar ontdekkingstocht. Zolang het veilig is mag ze van mij de hele weg gebruiken en alles bekijken wat ze wil, maar we gaan de kant op die ik van haar vraag.

Of het niet naar huis willen is (mijne gaat wel langzamer op de terugweg maar loopt rustig de weg van stal in) of dat er misschien iets engs is bij de toegangsweg, vier uren over zo'n stukje zou ik niet grappig vinden. Ik twijfel of moe rijden ook het antwoord is, maar ben benieuwd hoe dat zal bevallen.
Verder vraag ik me af of je die tijd dat ze staakte erop bent blijven zitten? Zoja, waarom niet afgestapt en vanuit de hand dat stukje begeleid?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:53

Wat doe je met haar als ze thuis is? Zet je haar op stal, beloon je haar.. Hoe is ze met de andere paarden?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:30

Ik ben uiteindelijk afgestapt en ernaast gaan lopen. Maar na 10 meter bedacht ze zich en ging ook toen staken. Dat trucje trapte ze dus niet in...

Ze is 1x ontsnapt toen ze 2 jaar was. Mega storm in de nacht. Gelukkig kwam een jongen (met vrienden) uit die straat thuis van stappen. Oude merrie blinde paniek en madam was relaxed aan de wandel....) Ze hebben haar gelukkig kunnen pakken en terugzetten. Echter probeerde ze direct weer uit te breken.... Dus hebben ze de boel midden in de nacht in een mega storm moeten barricaderen.
Heb die gasten dan ook mega bedankt voor die nacht...

Ze staat 24/7 buiten, op weiland met oude pleegmerrie en een ruin. Ook 2 vriendjes van haar zijn directe buren van ons. Een hele rustige plek met veel ruimte.
Ze is helemaal happy hier en ja ik beloon haar ook altijd na het rijden/werken/enz..
Ze blijft altijd achter me aan banjeren als we wat gedaan hebben, echt alsof ze zoiets heeft van wat gaan we nu doen?
Ook zaterdag bleef ze maar contact zoeken, terwijl ik echt echt niet leuk voor haar geweest ben.....

Ik denk dat ze gewoon verdomdes koppig is en er graag op uit gaat en dan nog geen zin heeft om naar huis te gaan. Zoals ik al zei, dit had ze ook als klein veulentje en toen stond ze ergens anders met veel meer paarden.
Ze vind het overigens heel leuk als er heel veel drukte om haar heen is. Wel afwachtend in het begin, maar als ze heeft besloten dat het oke is, is ze niet meer weg te krijgen...

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:59

Wat gebeurt er als je haar achterwaarts richting de stal laat lopen zodra ze begint te etteren?
Het is vaak een oplossing zoeken door slimmer te zijn dan de merrie.
Probeer het gevecht echt te voorkomen want op dat moment ben je al te laat. Blijf zelf heel rustig maar duidelijk.Draai haar direct om en laat haar consequent achteruit lopen richting stal.
Succes.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:05

Ik heb een ruin die het land niet meer op wil als ik hem er uit gehaald heb. Blijft hij gewoon stil staan en als er ook maar een klein beetje druk op zijn halster komt loopt hij achteruit.

Gelukkig heb ik meerdere ingangen naar de wei en zo kan ik hem dus in de maling nemen haha. En soms wil ik gewoon niet om lopen en moet ik even goed kwaad worden en dan weet hij niet hoe snel hij de wei weer op gaat. Slimme beestjes toch haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:10

4 uur rijden met zo'n jong dier lijkt me in ieder geval niet zo verstandig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:10

jes_sira schreef:
Ik ben uiteindelijk afgestapt en ernaast gaan lopen. Maar na 10 meter bedacht ze zich en ging ook toen staken. Dat trucje trapte ze dus niet in...

Ze is 1x ontsnapt toen ze 2 jaar was. Mega storm in de nacht. Gelukkig kwam een jongen (met vrienden) uit die straat thuis van stappen. Oude merrie blinde paniek en madam was relaxed aan de wandel....) Ze hebben haar gelukkig kunnen pakken en terugzetten. Echter probeerde ze direct weer uit te breken.... Dus hebben ze de boel midden in de nacht in een mega storm moeten barricaderen.
Heb die gasten dan ook mega bedankt voor die nacht...

Ze staat 24/7 buiten, op weiland met oude pleegmerrie en een ruin. Ook 2 vriendjes van haar zijn directe buren van ons. Een hele rustige plek met veel ruimte.
Ze is helemaal happy hier en ja ik beloon haar ook altijd na het rijden/werken/enz..
Ze blijft altijd achter me aan banjeren als we wat gedaan hebben, echt alsof ze zoiets heeft van wat gaan we nu doen?
Ook zaterdag bleef ze maar contact zoeken, terwijl ik echt echt niet leuk voor haar geweest ben.....

Ik denk dat ze gewoon verdomdes koppig is en er graag op uit gaat en dan nog geen zin heeft om naar huis te gaan. Zoals ik al zei, dit had ze ook als klein veulentje en toen stond ze ergens anders met veel meer paarden.
Ze vind het overigens heel leuk als er heel veel drukte om haar heen is. Wel afwachtend in het begin, maar als ze heeft besloten dat het oke is, is ze niet meer weg te krijgen...

Ergens mis je iets. Ik weet niet welk signaal je mist of wat het paard je duidelijk wil maken, maar ze wil je blijkbaar iets vertellen wat jij tot op dit moment nog niet begrepen hebt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:15

ikke schreef:
Ergens mis je iets. Ik weet niet welk signaal je mist of wat het paard je duidelijk wil maken, maar ze wil je blijkbaar iets vertellen wat jij tot op dit moment nog niet begrepen hebt.

Sluit ik me bij aan. Hier is meer aan de hand dan gewoon eigenwijs zijn en niet meer naar stal willen. Stal zou de veilige haven moeten zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:21

Kan je niet eerste een paar keer met de oude merrie mee naar buiten. Paarden leren in mijn ogen het meest van andere paarden. Ze kan je helpen dit patroon te doorbreken. Daarna alleen naar buiten en de oude merrie je op de laatste meters laten begeleiden. En daarna helemaal alleen.
ik denk dat dit patroon ontstaan is in het verleden en moet nu afgeleerd worden succes

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:22

Als ik het zo lees is het vroeger al ergens mis gegaan en pakt ze je er nu gewoon op. Ga eerst zorgen dat je boven die dominatie komt te staan door haar idd achterwaarts te zetten heel het pad. Als ze niet achterwaarts gaat zou ik toch een x een zweep pakken en haar even helpen. Als ze nu al zo dominant over jou is kan je in gevaarlijke situaties komen.
Heb zelf een hele dominante ruin gehad en ga met een erg dominatie merrie om gewoon zero tolerance luisteren is de enige optie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:23

Babootje schreef:

Heb jij de openingspost wel goed gelezen. Want daarin staat dat ze niet zo lang weg wilde, maar dat het door het gedrag van de merrie het zolang werd.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:35

Met mijn ruin heb ik percies het tegenovergestelde. Als hij te ver van huis is wil hij niet meer verder alleen nog maar achteruit.

Al zoveel geprobeerd wachten tot hij opgeeft en verder loopt, drijven, iemand die hem aan de hand meeneemt zelfs met een koekje ging hij nogsteeds alleen maar achteruit( en ook nog eens stuurloos)

Als laatste poging zelf afgestapt en hem aan de hand meegenomen, en toen liep hij als een mak schaap mee _/-\o_ een eindje verder weer opgestapt. Mijn vriend liep eerst een stukje naast hem en toen we op gang waren kon hij terug op de fiets. Nu staat hij al veel minder vaak stil onderweg.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:43

Kijk nog eens goed naar wat er gebeurt. Ik heb niet veel ervaring met paardengedrag, maar ik denk wel iets op te merken. Zo maar een ideetje. Je zegt dat je paard altijd achter je aan blijft plakken en dat je dat zelf opvat als "wat gaan we doen?". Zou het kunnen dat je paard het anders ziet? Dat ze achter je loopt kan ook betekenen dat ze je aan het drijven is. Misschien vind jij van niet, maar misschien vind zij wel dat zij op dat moment alle controle heeft.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:47

En als er een ander paard bij is? Doet ze het dan nog? Wat zou de reden zijn dat ze het doet? Ik denk niet dat het alleen koppigheid is. Is er vroeger niks gebeurd? Misschien wanneer je thuis komt iemand bellen die met het andere paard komt om te leiden naar stal. Weet niet of dat helpt? Geweld is in principe nooit de oplossing, zit meestal wel wat meer achter. Zo niet, probeer zoals al verteld is haar achteruit te laten lopen richting stal.

Wat Mirriezz zegt, is ook nog eens een aandachtspunt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:17

Als je je paard respecteert en zich laat ontwikkelen zoals ze zelf wil kwa karakter....krijg je van deze paarden t meeste terug...

Mijn ouwe merrie was een natuurlijke leider, temprament en karakter, als je dat respecteerde, gaf je je 300. % aan liefde en werk terug!

En als je dat niet deed was en je ff ging bepalen wat zij moest doen, dan werd ze pislink.

En omdat ik haar respecteerde, wou ze voor mij alles doen! Als ik zei, kom we doen dit, dan deed ze dat! En kwa rijden had ze ook haar typische dingen, alles op gevoel en hoe minder groot de hulp, hoe stiller je zat, hoe harder zij ging werken...een paard waar je op gevoel moet rijden, en ook je gevoel ontwikkeld en hoe minder je doet, en je op correcte gevoels manier africht. Geeft je t beste gevoel ever!

Ik heb er een gouden tijd mee gehad, en ik mis dr nog elke dag.

En zon paard tref je 1 x in je leven, en dan wil je nooit weer anders. Tenminste zo ervaar ik t, andere paarden vind ik leuk, maar als ik weer een ander paard wil hebben, dan minimaal t zelfde gevoel wat ik ervaren heb in 12 jaar bij dit paard, voor minder doe ik t niet....ik ben gewoon verwend met zon paard in mn leven en ben niet meer tevreden met minder!

Er waren genoeg die zeiden je bent gek, met zon paard....maar toen ze na 4 jaar stilstaan, 2 mnd weer onder zadel, was, en ze op 22 jar leeftijd in de m1 drs prijs en wp pakte, en al dr jongere sportpaarden die al jaar op m nivo waren getraind achter zich liet. Waren mensen zwaar verbaasd...hoe kan een paard dat? Was een talentvol harmonieus paard, wat zichzelf super los hield in t lijf , ze gymnastiseerde zichzelf op de goede manier, automatisch, inbuigen alles deed ze...als je op gevoel reed en haar respecteerde...

Mijn paard was zo zelfverzekerd en natuurlijk ledinggevend paard met goed kuddegevoel, dat ze haar veilige stal niet nodig had, waar zij was, was t goed!

En sommige mensen hebben t niet in zich om om te kunnen gaan met temprament leiding gevend paard.

Die willen een onzeker paard, die een leider zoekt....dat past beter bij ze! En kunnen ook met boven genoemd paard niet overweg...want veel mensen komen op dieren over als niet natuurlijk leider zijn, en zal een paard wat van zichzelf leidinggevend is, zichzelf boven de mens zetten.

En mijn ervaring is dat veel mensen mij niet begrijpen....en voor mij zegt dat meer over andere mensen dan over mezelf!

En moe rijden...is geen oplossing bij een karakter paard! Het karakter zit dr in, en ze gaan nog liever dood, dan dat iets doen wat tegen hun gevoel is!

Mijn merrie was heel heet bij vorige eigenaar....dus paard geen bix en weinig ruwvoer geven, dan houdt dat tempramentvolle lopen wel op....nou nee dus, 24/7 luchtzuigen, maar ze werd nog extremer..niet happy is nog geirriteerder, en helemaal vechten. Haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:23

sigrid1182 schreef:
Als je je paard respecteert en zich laat ontwikkelen zoals ze zelf wil kwa karakter....krijg je van deze paarden t meeste terug...

Mijn ouwe merrie was een natuurlijke leider, temprament en karakter, als je dat respecteerde, gaf je je 300. % aan liefde en werk terug!

En als je dat niet deed was en je ff ging bepalen wat zij moest doen, dan werd ze pislink.

En omdat ik haar respecteerde, wou ze voor mij alles doen! Als ik zei, kom we doen dit, dan deed ze dat! En kwa rijden had ze ook haar typische dingen, alles op gevoel en hoe minder groot de hulp, hoe stiller je zat, hoe harder zij ging werken...een paard waar je op gevoel moet rijden, en ook je gevoel ontwikkeld en hoe minder je doet, en je op correcte gevoels manier africht. Geeft je t beste gevoel ever!

Ik heb er een gouden tijd mee gehad, en ik mis dr nog elke dag.

En zon paard tref je 1 x in je leven, en dan wil je nooit weer anders. Tenminste zo ervaar ik t, andere paarden vind ik leuk, maar als ik weer een ander paard wil hebben, dan minimaal t zelfde gevoel wat ik ervaren heb in 12 jaar bij dit paard, voor minder doe ik t niet....ik ben gewoon verwend met zon paard in mn leven en ben niet meer tevreden met minder!

Er waren genoeg die zeiden je bent gek, met zon paard....maar toen ze na 4 jaar stilstaan, 2 mnd weer onder zadel, was, en ze op 22 jar leeftijd in de m1 drs prijs en wp pakte, en al dr jongere sportpaarden die al jaar op m nivo waren getraind achter zich liet. Waren mensen zwaar verbaasd...hoe kan een paard dat? Was een talentvol harmonieus paard, wat zichzelf super los hield in t lijf , ze gymnastiseerde zichzelf op de goede manier, automatisch, inbuigen alles deed ze...als je op gevoel reed en haar respecteerde...

Mijn paard was zo zelfverzekerd en natuurlijk ledinggevend paard met goed kuddegevoel, dat ze haar veilige stal niet nodig had, waar zij was, was t goed!

En sommige mensen hebben t niet in zich om om te kunnen gaan met temprament leiding gevend paard.

Die willen een onzeker paard, die een leider zoekt....dat past beter bij ze! En kunnen ook met boven genoemd paard niet overweg...want veel mensen komen op dieren over als niet natuurlijk leider zijn, en zal een paard wat van zichzelf leidinggevend is, zichzelf boven de mens zetten.

En mijn ervaring is dat veel mensen mij niet begrijpen....en voor mij zegt dat meer over andere mensen dan over mezelf!

En moe rijden...is geen oplossing bij een karakter paard! Het karakter zit dr in, en ze gaan nog liever dood, dan dat iets doen wat tegen hun gevoel is!

Mijn merrie was heel heet bij vorige eigenaar....dus paard geen bix en weinig ruwvoer geven, dan houdt dat tempramentvolle lopen wel op....nou nee dus, 24/7 luchtzuigen, maar ze werd nog extremer..niet happy is nog geirriteerder, en helemaal vechten. Haha.

Dat heet onderhandelen en die kunst heb jij blijkbaar goed begrepen. Merries die je goed uitonderhandeld, gaan voor je door het vuur. Dan moet je ook wat geven en soms dingen tolereren die eigenlijk niet kunnen "volgens het boekje" maar die marge maakt dat je dingen kunt doen die anderen als "volstrekt onverantwoordt" zullen afdoen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:28

Sleeper schreef:
ikke schreef:

Sluit ik me bij aan. Hier is meer aan de hand dan gewoon eigenwijs zijn en niet meer naar stal willen. Stal zou de veilige haven moeten zijn.

Dat een bepaalde plek de veilige have is wil niet zeggen dat ze altijd graag naar huis gaan.
Ik had ook een paard dat van stal af altijd blij was en in vlot tempo ging en die op de terugweg altijd het hoofd liet hangen en nog net niet omviel van het sloffen. Hij was gewoon graag op pad en op avontuur. Overigens staakte die van mij niet, ik reed hem gewoon naar huis.

TS zou het helpen als je het dier iedere keer dat je terugkomt van een rit beloont met wat voer zodat ze de link legt 'naar huis = lekker eten'?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:05

Bedankt voor de vele reacties.

Thuis is zeker weten een veilige haven en een hele fijne plek! Beter kan bijna niet... :D Het enige is dat er geen leeftijdgenootjes zijn. Echter zijn die er bij de buren en daar ga ik dan geregeld buiten wezen rijden en ga er op geregeld een bakkie doen en dan kan zij spelen met die 2 ruintjes.

Indyra is heel erg op zichzelf. Toont geen vluchtgedrag als een andere pony losbreekt en naar huis rent enz... (dit is 2x gebeurt met wandelen) Blijft netjes bij mij en heeft geen drang om erachteraan te gaan.
Zo ook wanneer ik ook met haar "pleegmoeder" (mijn oude dominante merrie die haar heel erg bemoederde tot vorig jaar) wandelde en die al 3 straten verder was en aan het gillen was.
Indyra is staat nu hoger dan mijn oude merrie....

Het is zeker zo dat Indyra het voor je moet willen doen en dat je inderdaad moet onderhandelen soms om voor elkaar te krijgen wat je wil.
In omgang heb ik qua dominatie veel problemen met haar gehad (ook stalgenoten...) echter hebben we dat overwonnen en accepteert ze mijn leiderschap nu goed.

Mijn oude merrie is ook mega dominant en heel veel mensen hadden moeite met haar gedrag.
Echter kan ik lezen en schrijven met haar en inderdaad gaat zon paard door het vuur voor je.

Ik weet ook zeker dat dat met Indyra ook komt en deels al is. Echter is ze erg aan het puberen en is dit weer een nieuw geintje waarin ik dus even niet goed weet hoe ik het oplossen moet.
Achteruit laten lopen heb ik ook tig x geprobeerd en is ook hetgeen hoe we haar uiteindelijk thuis gekregen hebben. Maar dit was erg lastig gezien het vele verkeer dat langs kwam...
Ze heeft heel wat bomen en lantarenpalen gebotst. Gelukkig is het geen streskip en botste ze in relaxte stand in haar achteruitgang.

Maar dat achteruit laten lopen ga ik ook proberen. Alleen het is nog een behoorlijk stuk vanaf het moment dat ze staakt tot stal. Is ook niet best zo lang achterwaards denk ik. En een rustige tijd uitkiezen vanwege het verkeer.

Ze krijgt overigens altijd wat lekkers als we klaar zijn.

Over dat ze niet het land in gaat als we klaar zijn en ze wat lekkers gehad heeft maar dat ze meestal achter me aan blijft banjeren.
Uiteraard zal het zijn omdat ze nog wat lekkers wil, maar ik weet wel zeker dat ze ook nog hoopt dat we nog wat gaan doen.
Het is een knuffelkont en zodra je in de wei staat oid komt ze er ook altijd bij staan. Ze vindt gezelschap erg fijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:56

FriesWytske schreef:
Babootje schreef:

Heb jij de openingspost wel goed gelezen. Want daarin staat dat ze niet zo lang weg wilde, maar dat het door het gedrag van de merrie het zolang werd.

Heb jij de OP wel goed gelezen?
Mn het stukje "morgen ga ik haar zo moe rijden etc."
Dat lost natuurlijk niks op....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:16

En als jij goed gelezen had, staat er geen 4 uur.
Het was een beetje sarcastisch bedoeld. Uiteraard heb ik dit dan ook niet gedaan. Al kan ze meer, veel meer hebben dan ik doe met haar, maar wil het juist rustig aan doen. Ze is nu 4,5 overigens.
Daarbij, als je echt goed begrijpend leest, zie je dat ik haar welzijn voorop stel en haar uiteraard niet wil overvragen. Dat ik nu even niet goed weet hoe ik dit aan koet pakken. Ook mijn instructrice weet niet iets anders dan mijn eigen ideeën. Zij heeft nog niet vaak zon koppige merrie meegemaakt in haar 30 jaar ervaring.
Ja ik heb direct les genomen nadat ik haar ingereden heb. Ik ben verre van een dressurkut, maar ik wil wel dat mijn houding goed is en dat zij haar lichaam op een correcte manier gebruikt. En eventuele problemen met rijden direct met hulp kan aanpakken.
Verder ga ik daar geen woorden aan vuil maken..
Kritiek krijg je hier altijd.

Vanmorgen hebben we voor het eerst met wat plassen in de bak gereden. Uiteraard weigerde ze door een plasje te lopen. Ik had niet anders verwacht... Ze had het vrij snel opgegeven en liep er toen doorheen.

Het is ook een leuke uitdaging zon koppig draakje.
En ik weet dat we straks kunnen lezen en schrijve samen.
Ik heb immers nog een dominante merrie. Bijna 20 jaar alweer... Hoogbejaard inmiddels met haar 28 jaar.
Heel dominant en best een lastig karakter, maar wel heel anders dan Indyra.
Heel gevoelig en eenkennig...

Maar goed. Het enige dat ik weet te doen is wanneer ik de bewuste situatie weer aan de hand heb is:
- niet opgeven (weinig keus als ik naar huis wil :Y) )
- in d'r achteruit zetten op een rustige plek qua verkeer.

Hulp in de zin van extra persoon ( heb ik toen gedaan) werkt niet... Je kan alleen net effe meer...
Een ander paard erbij halen zal ook niet werken. Mijn oude merrie (haar pleegmoeder) hoorde ze roepen en daar heeft ze altijd lak aan....
Met buiten rijden met een ander paard die doorloopt (ver uit het zicht) terwijl zij een moment van staken heeft boeit haar ook geen fluit.....
Heb toen ook moeten" onderhandeld" en overhalen om haar weer vooruit te krijgen...
Boos worden ( ben niet perfect...) werkt niet. Dat weet ik en dat laat ze wel merken.
bij mijn oude merrie wordt oneerlijk gemeen gedrag afgestraft....(en terecht is mijn mening,....)

Voor verder advies of Postieve kritiek sta ik open...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:39

Ikke,

Ben het helemaal met je eens. Dat onderhandelen en bepaalde dingen accepteerden tot op zeker hoogte.
Dit is precies hoe ik zo goed met mijn bejaarde merrie kon omgaan. Zij weet heel goed mijn grenzen en ik de hare. Wij kunnen echt lezen en schrijven. Terwijl anderen vaak problemen met haar hebben.
Heeeeel lang geleden was er ook een omslag en merkte ik dat ze echt voor mij dingen deed die ze niet leuk en moeilijk vond. Maar ik als dan te ver doorging en dan teveel van haar verwachtte, terwijl ze zo haar best had gedaan.... Nou berg je maar... Dan was er niets meer met haar te beginnen...
Dat heeft ze me wel geleerd en uiteraard doe ik ook erg mijn best om te luisteren en te kijken naar mijn paarden.
Ik geloof ook best dat ik ergens wat mis. Maar wat?
Ik zie het in dit geval niet. Hetgeen ik noemde is het enige dat ik ervan maken kan op dit moment.
Dat ze gewoon nog niet naar huis wilde. Zoals ik al zei, daar waar ze staakte, weet ze heeeeeeeel goed dat we bijna thuis zijn en dat ze mega enthousiast werd als we weer van huis liepen. Terwijl ze erg kan slenteren en niet snel flink doorstapt....(wat ik juist gewent ben 20 jaar lang met mijn oude heethoofd merrie...)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:42

[quote=

Dat een bepaalde plek de veilige have is wil niet zeggen dat ze altijd graag naar huis gaan.
Ik had ook een paard dat van stal af altijd blij was en in vlot tempo ging en die op de terugweg altijd het hoofd liet hangen en nog net niet omviel van het sloffen. Hij was gewoon graag op pad en op avontuur. Overigens staakte die van mij niet, ik reed hem gewoon naar huis.

TS zou het helpen als je het dier iedere keer dat je terugkomt van een rit beloont met wat voer zodat ze de link legt 'naar huis = lekker eten'?[/quote]

Dat krijgt ze altijd als we klaar zijn. Wortel, appels of een paar snoepjes (de enkele keer dat ik geen wortels heb)