Hoi, Gister ben ik met mijn pony vertrokken naar een vakantie met les, de trailer in ging prima, maar toen we er eenmaal waren was hij dus zeiknat van het zweet... Vrijdag gaat hij weer mee terug, en ik vind het erg sneu dat hij dan weer zo bang is... Hij heeft een hooinet, aan de zijkant zijn twee raampjes en aan de voorkant is ook doorzichtig zodat we hem vaag kunnen zien. De achterflap hebben we open gelaten omdat hij graag dingen wil zien en in paniek raakt als hij alleen iets hoort. Hoe hebben jullie dit gedaan? Gaat om een rit van ongeveer 40 minuten.
gwoon doen. als hij er netjes ingaat en stil staat kan het zijn dat hij het niet gewend is.
kijk wel even goed naar de rijstijl van de bestuurder. als dit netjes gaat, dan denk ik dat de pony het vooral spannend vind en moet leren dat het nie teng is.
Mijn paard komt er vaak ook erg bezweet vanaf, maar vind het altijd wel spannend. Ze gaat er altijd keurig op en af, ook staat ze keurig stil in de trailer tijdens de reis. Maar we doen het niet zo heel vaak, zelf denk ik dat ze het gewoon spannend vind omdat ze niet weet waar ze terecht komt.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 05-08-15 09:10
Kwestie van wennen denk ik als pony het niet gewend is om mee te gaan. Regelmatig doen en inderdaad de rijstijl vd bestuurder in de gaten houden. Mijn paard kwam de eerste keren drijfnat van de trailer. Later ging het wel beter, hoewel het nooit haar favoriete bezigheid is geworden.
Mijn paard ook zo, gaat er zonder blikken of blozen in. Eerste keer best bezweet en de laatste keer alleen beetje klam. Ik doe het ook eigenlijk niet vaak genoeg. Is gewoon spannend voor ze.
speurneusc
Geplaatst: 05-08-15 09:29
mijn paard komt er vaak nat af puur van enthousiasme, vroeger kon ze vanuit stal al zien dat de trailer klaar gemaakt werd (al ging ik er maar hooi mee halen) dan was ze al helemaal aan huppelen..we gaan met de trailer weg...
nu staat ze op een pension stal en de veewagen thuis maar als ik de wagen op terrein zet en ik haal haar naar de poets plaats en ze ziet de veewagen, dan is poetsen vrij moeilijk, is ze bewegelijk en onrustig en naar de veewagen trekt ze me er naar toe om met grote sprongen binnen te zijn. Dus angst is niet de enige oorzaak van zweten.
Hij is al eens eerder mee geweest, toen was het ook al zo. Ook is hij als veulen en 3 jarige naar oostenrijk geweest. We reden heel zachtjes..
Evelienepien
Geplaatst: 05-08-15 11:26
Is je paard een snelle zweter bijv met rijden? Vergeet niet dat het met hogere temperaturen, benauwd weer ook " gewoner" is Tis nu eenmaal kleine ruimte waar warmte sneller binnenhangt en levend paard erin...
Het is niet omdat hij al is een paar keer op stap geweest is met de trailer dat hij geen stress heeft.
Als je wekelijks voor een langere periode op stap gaat, dan kan je van gewenning spreken. Maar als het maar onregelmatig voorkomt, heeft je paard gewoon stress en zal/kan hij dus zweten.
Ik heb ooit een keer een verhaal gelezen van een pony die ging lopen op zijn plaats omdat hij dus ook naar buiten kon kijken (en dan dacht hij dat ie moest lopen ofzo) die kwam du nook helemaal bezweet de trailer af.
Maar ik denk dat het inderdaad gewoon door stress komt
Ja veel doen en rustig rijden. Heel vaak denken mensen dat ze rustig rijden maar vindt het paard toch echt wat anders. Vergelijk het met een busritje van jezelf in een stadsbus, sta je daar lekker als de chauffeur rauw rijdt? Zo ervaren paarden soms ook een trailerrit en dan komen ze dus bezweet aan.
Je moet echt rijden als een oud wijf, rustig optrekken, rustig afremmen, heel smooth de bochten om en pas weer gaan trekken als de trailer weer recht achter de auto zit anders krijgt ie net een zwieper mee van de bocht.
TS hoe is de bodem van de trailer? Mijn 12 jarige is ook eens zeik nat van een trailer gekomen terwijl hij reizen gewent was, bleek de gehele bodem heel erg te trillen tijdens de rit. (met 2e paard verhuizen stond ik achter in omdat deze in paniek was en voelde hoe erg de bodem trilde. had er zelf ook veel last van)
Is makkelijk te ontdekken of de bodem erg trilt, ga zelf eens in de trailer staan. Een kort ritje van 5 minuten volstaat al. Als die dan niet trilt, trilt ie op langere afstand ook niet.