Verslag 8-daagse trektocht over de Veluwe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilandra

Verslag 8-daagse trektocht over de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:53

Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik een 8-daagse trektocht over de Veluwe gemaakt, vanaf Markelo, waar ik woon, via Zutphen naar Laag Soeren, Hoenderloo en Otterlo.
Daarover heb ik een verslag geschreven en deze op een aparte site gezet.
Het was niet de meest primitieve trektocht, ik sliep bij kennissen of in een B&B, maar het was wel erg bijzonder om 8 dagen helemaal alleen met mijn paard op pad te zijn.

Omdat er hier meerdere verhalen gedeeld worden en ik daar zelf altijd erg van geniet wilde ik deze ervaring ook met jullie bokkers delen.

http://www.trektochttepaard.eu/solo-trektocht-2015.html

Afbeelding

Sassieja

Re: Verslag 8-daagse trektocht over de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:58

Wat ontzettend leuk. Hoe ben je aan alle adresjes gekomen?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:05

Wat ontzettend leuk! Ik vermoed zomaar dat je langs het huis van mijn oma bent gereden, die woont namelijk in Hall.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 16:15

Sassieja schreef:
Wat ontzettend leuk. Hoe ben je aan alle adresjes gekomen?

Marly ken ik al, ik heb haar gewoon gevraagd of ik mocht langskomen.
In Laag Soeren kom ik al jaren, het is echt de leukste paardencamping die ik ken en De Kleine Pol heb ik via bokt gevonden.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 16:17

Sushilla88 schreef:
Wat ontzettend leuk! Ik vermoed zomaar dat je langs het huis van mijn oma bent gereden, die woont namelijk in Hall.

Ja dat kan maar zo, ik ben inderdaad door het dorpje heen gereden. Mooi daar hè.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:22

Wat leuk! Ik heb toevallig net het boek Tracks uit, over een meisje dat met vier kamelen dwars door Australie trekt. Hoewel jouw tocht minder radicaal is dan de hare lijken jullie verhalen toch op elkaar. Mooi te lezen dus dank voor het delen! :)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:27

Wat ontzettend leuk om te lezen! Bedankt voor het delen :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:53

Superleuk verslag om te lezen!

Ben zelf ook al jaren vaste gast op Boszicht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:12

Ontzettend leuk om te lezen, ik ben zelf dit jaar ook naar de Veluwe geweest voor een trektocht samen met een vriendin erg leuk en zeker aan te raden.

Ik las dat je geen hele stukken kon draven met je bepakking, maar dat moet toch echt wel kunnen met de Ortlieb tassen. Wij hebben ze ook, en de eerste 2 dagen zijn we wat aan het prutsen geweest, maar vanaf dag 3 konden we flinke stukken draven en galopperen met de bepakking.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 17:18

O dat is goed om te horen, ik houd me aanbevolen om eens ervaringen uit te wisselen. Gebruik je dan ook de band onder de buik?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:29

Ja, die gebruiken we ook. Deze moet zo strak zitten, dat je net een handbreedte tussen buik en achtersingel kunt doen en natuurlijk aan de normale singel vast maken.

Wij hadden de tassen dus bevestigd met het ophangkruis over het zadel, de singellussen en de achtersingel.

Zal zo even kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:35

Gaaf! Zo'n trektocht staat dus al jaren op mijn dromen lijstje! Nu ik weer een eigen paard heb word het steeds reeëler, allen moet paardje eerst nog wat ouder worden :P
40 km in stap op een dag lijkt mij ook wel erg zwaar/vermoeiend.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:37

Wat gaaf ik heb je hele verhaal gelezen. En grappig we hebben vanavond nasi met kipcola. :j

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:41

Afbeelding

Dit is de beste foto die ik heb van de bepakking. Het voordeel van mijn Podiumzadel is dat ik de zitting er af kan halen en het kruis onder mijn zitting op de boom kan hangen.

Mijn vriendin heeft een trekker zadel (engels model) en heeft het kruis net als jij over de zitting heen gehangen. Bij beide zadels bleven de tassen uiteindelijk prima hangen en konden we flink tempo maken als daar de gelegenheid voor was.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 17:47

Volgens mij hebben we ze op dezelfde wijze vast gemaakt. Ik heb er karabijn haakjes aan gemaakt zodat je de tassen er zo aan kon klikken. Zat ook wel goed vast. Misschien ben ik wel te voorzichtig :-)
Laatst bijgewerkt door Zilandra op 04-08-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 17:49

corrina1994 schreef:
Gaaf! Zo'n trektocht staat dus al jaren op mijn dromen lijstje! Nu ik weer een eigen paard heb word het steeds reeëler, allen moet paardje eerst nog wat ouder worden :P

Gewoon beginnen met organiseren. Je hoeft niet zo verste gaan. 20km per dag is prima te doen. Het is vooral het tempo dat het zwaar kan maken. Overigens heb ik ook best veel gelopen, dat is lekker als je stijf begint te worden. :P

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:02

Dat zou best kunnen hoor, dat je te voorzichtig bent. Het is wel zo dat onze tassen niet klapperen, maar ze hobbelen wel mee. De paarden hebben er in ieder geval geen last van en als ik achterom kijk, ziet het er ook niet irritant uit voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:51

Waaaauuuwww! Een trektocht rijden staat hier echt al jaren bovenaan mijn wensenlijst dus heb met twinkels in mijn ogen je hele verhaal gelezen en je foto's en filmpjes bekeken! Geweldig!

Kan me goed voorstellen dat het in je eentje zo heerlijk moet zijn, goed voor de band met je paard maar ook zeker goed voor je zen. :j

Bedankt voor een kijkje in je/jullie vakantie en voor de handige tips!!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:41

Oh wat superleuk, zeg!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:14

Wat gaaf om te zien en te lezen! Je hebt me een idee gegeven voor volgend jaar!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:59

Zilandra schreef:
corrina1994 schreef:

Gewoon beginnen met organiseren. Je hoeft niet zo verste gaan. 20km per dag is prima te doen. Het is vooral het tempo dat het zwaar kan maken. Overigens heb ik ook best veel gelopen, dat is lekker als je stijf begint te worden. :P

Klopt, het hoeft zeker niet ver te zijn en 20 km per dag kan elk gezond paard wel aan. Alleen het is ook nog de organisatie er omheen, ik woon in Rotterdam dus ik moet of wat leuks vanuit hier verzinnen of een auto en trailer regelen en mij naar een mooi startpunt laten brengen.
Ook vraag ik me af wat je allemaal mee neemt? Vooral eten/voer lijkt me? Nog iets van brokjes voor de nodige energie? En een matje + slaapzak?
En ben benieuwd wat dat dan allemaal weegt samen.

Ik moet ook gewoon nog even geduld hebben want mijn arabiertje is pas 3,5 jaar en nog niet ingereden. Maar misschien dat we samen wel een langere wandeltocht gaan maken een keer :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:21

Ik moest eigenlijk al slapen, maar je verhaal greep me en kon niet meer stoppen met lezen :) Het is alsof ik er een beetje bij was, wat beschrijf je het mooi! Hoe is het weer thuis zijn in de alledaagse hectiek?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:30

Superleuk om te lezen hoe jij en je paard nog dichter naar elkaar toegegroeid zijn in deze 8 dagen :) Leuk geschreven ook! Vind je ook heel stoer dat je het in je eentje hebt gedaan i.p.v. met andere mensen. Wat een dapper en lief paard heb je :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:33

Wauw! Super verslag! Heb met plezier het hele verhaal gelezen. Ooit hoop ik zoiets ook nog te doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:55

Leuk verslag. Herkenbaar ook. Ik zie alle goede en minder goede dingen langs komen. alle fouten, oplossingen, leermomentjes, overpeinzingen kortom, alles wat bij een reis hoort.

Voor iedereen die er tegenaan hikt: lees dit stuk goed, leer ervan en vertrek per ommegaande.

Als je goed leest, zie je ook hier weer terug komen wat ik (en ik niet alleen) altijd roep: je bent onderweg om onderweg te zijn. Een trektocht is geen vier endurance klasse II na elkaar. 20-25km per dag is een comfortabele afstand (blijkt ook uit jouw verhaal) dus waarom zulke lange dagafstanden plannen?
Als je in korte tijd grote afstanden wil overbruggen, neem je een snelle auto, geen paard.......

TS: ik wens je nog heel veel mooie, veilige en waardevolle km toe.