veel bijtplekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

veel bijtplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 07:06

Mijn 3 jarige haflinger is in december bij me gekomen. Daarvoor heeft hij bij de vorige eigenaren in de opfok gestaan met leeftijdsgenoten. Nu staat hij in een groep ruinen de hele dag buiten. Echter luistert meneer niet zo goed naar de andere paarden waardoor hij nogal eens flink gebeten wordt. Hij heeft dus veel bijtplekjes en ook zijn bos manen zijn aardig te grazen genomen. Natuurlijk zal dit gedrag door zijn leeftijd komen en t feit dat er in de opfok geen oudere dieren waren die hem op zijn plek zetten. Er is nog een haf op stal die uit dezelfde opfok komt die dit ook heeft. Tot nu toe lijkt hij wat hardleers haha. Gaat dit gedrag vanzelf over als hij wat ouder wordt?

Jessix

Re: veel bijtplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:09

Dat licht een beetje aan het karakter van je paard.
Als hij geen aanleiding geeft om gebeten te worden zullen ze dat in de regel ook niet doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 07:16

Hij loopt door signalen van andere paarden heen. Vindt dat hij alles wel kan maken. Niet als onruststoker of zo maar gewoon wat brutaal.
In de omgang met mij is hij prima.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:22

Gaat vanzelf over, dan is de groeps dynamiek gesetteld en worden de bijtplekken minder. Dat hij manen mist kan ook komen van het kriebelen.. Ben ook plukken bij mijn puppy kwijt hahah.
Maar in een groep heb je nou eenmaal dat je paard onder de wonden zit, hier en daar een plekje prima maar worden (en blijven) de plekken enorm groot dan moet de groeps dynamiek wel even veranderen :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:39

Hier wordt het gelijkelijk aan minder. De 3 jarige kent zijn plek steeds beter.
Je paard zal zich wel minder storen aan de bijtplekken dan jij.

Overigens was mijn oudere ooit toen een flessenveulen en daar heeft het idioot lang bij geduurd voor hij een beetje normaal werd. Die heeft zelfs nog jaren apart gestaan en pas toen hij een heel groot trekpaard tegen kwam kreeg hij besef van respect.... Daarna was hij ook ineens een ideaal paard om in de kudde te hebben. Zelfs dat kwam dus goed.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:07

Die bijtplekken komen helaas niet alleen maar door rangorde verschillen. Wij hebben ook een ruinengroep waarin veel gespeeld wordt. Dat kan het ook veroorzaken. Als je de gaten in je manen vervelend vindt (zou ik ook van balen...) dan zou ik er even een anti bijt middel in sprayen. Dat kan een hoop schelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:38

Dit is ook de reden dat ik mijn jonge paarden in een gemengde leeftijdsgroep op laat groeien.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 08:40

Bedankt voor de reacties. Dan moet hij nog maar lekker even jong zijn en bijleren. Ooit groeien de manen wel weer bij.