Plasgedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iCyn

Plasgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 13:06

Wellicht een hele gekke vraag hoor... :o
Maar kan het zijn dat mijn paard (ruin) alleen wil plassen als hij alleen is?

Hij reed vandaag wat vreemd, rare trekjes met z'n achterbeen, schudden met z'n hoofd (oren wel gewoon naar voren). Anyway, na het rijden op stal gezet, loop naar de zadelkamer en pas toen ik uit zicht was hoorde ik hem plassen...

Iemand? 8-)

melanietje14

Re: Plasgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:09

Sommige paarden plassen liever op stal, in de wei, of de rijbak. Ik denk niet dat het omdat jij in de buurt ben. Ik weet sowieso dat ze een harde ondergrond niet fijn vinden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:16

De mijne plast eigenlijk nooit als ik met hem bezig ben.

Maar schoon stro op stal na het werk is wel favoriet. Plast lekker blijkbaar.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:27

Die van mij ging juist doen alsof ze moest plassen tijdens het rijden, omdat ik dan nog wel eens wilde stoppen en gaan staan om haar te verlichting. Leuk trucje om even onder het werk uit te komen dacht ze :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:52

Je kunt voelen als er geplast moet worden. Dan gaat je beest wat trager bewegen en reageert niet op aansporing. Je kunt je ruin ook leren onder het zadel te plassen. Dan zet je hem in de berm zodat het niet zo spat, buig naar voren in de verlichte zit zodat je de nieren ontlast. Misschien doet hij het niet meteen, maar dat komt wel.
Niet laten eten tijdens het plassen, dan gaan ze nogal eens doen alsof.

iCyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:55

Thnx!! :)
Ik zie het dus in elk geval niet verkeerd dat hij mogelijk alleen op stal plast.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:17

Nee hoor, ze hebben zo hun favoriete plekjes

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:24

Meestal gaat het meer om de ondergrond. Mijn ruin vertikte het om op steen te plassen maar de bak of stal waren geen probleem. Mijn merrie maakt het niet uit, maar plast nooit onder het zadel.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:31

Mijn ruin is ook een zeikerd (toepasselijk :') ) wat plasgedrag betreft. In stal op stro is favoriet. Na het rijden of na het binnen zetten gaat hij 9 van de 10 keer ook eerst plassen. Anders doet hij het echt uit pure noodzaak. Laatst kwamen we terug van een buitenrit en toen merkte ik al dat hij moest, maar ik wilde toch nog even de benen afspoelen. Blijkbaar was het geluid van water 'de druppel', want toen heeft meneer het laten lopen op de poetsplaats :')

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:49

Paarden plassen inderdaad niet graag op een harde (steen bijvoorbeeld) ondergrond. Met buitenrijden merk ik vaak dat paarden bijvoorbeeld in de berm gaan lopen en dan gaan plassen.
Met alle paarden heb ik ook altijd gemerkt dat ze pas op stal plassen. Is heel normaal!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:23

Veel paarden plassen niet tijdens het rijden. En vaak inderdaad zoals al gezegd is door het spetteren.
Nu moet ik zeggen dat paarden dei 24/7 buiten staan tijdens een buitenrit makkelijker plassen dan paarden die veel op stal staan. Dan is vaak het moment dat ze de stal inlopen het perfecte moment om de brandslang uit te gooien

fabie_nneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:24

Zodra mijn merrie een plukje hooi ziet begint ze te plassen