Advies , meningen en raad gevraagd,wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Advies , meningen en raad gevraagd,wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 20:03

Ik weet niet of het hier goed staat, anders moet een modje het maar even verplaatsen.

Ik heb een kennis/vriend die een aantal paarden heeft. Over het algemeen staan de paarden er redelijk bij,maar er is één veulen in speciaal dat mijn aandacht trekt. Ik ken haar vanaf geboorte vorig jaar en ze heeft met haar moeder ongeveer 8 maanden ophet weiland gestaan. Toen zag ze er prima uit. Maar beetje bij beetje zie ik haar meer achteruit gaan nu ze bij hem thuis staat en ze is nu ronduit mager met lange hoeven. Ik heb het met hem erover gehad en hij belooft beterschap en ik ben nu zover dat ik erover denk om haar bij ons in de kudde te doen zodat ze met leeftijdsgenootjes kan opgroeien in vrijheid en met goedvoer.
Daar komt nu mijn dilemma,hart volgen of verstand.We hebben al 4 paarden en die ontbreken het echt aan niets.Met een vijfde erbij zouden we misschien enigzins in financiele problemen komen,met vier zitten we eigenlijk al aan het limiet (ongeveer 360 euro per maand aan voer (pavo) en hooi) en een spaarpotje voor bekappen en dierenarts. Wat isverstandig, wat is humaan, wat doen we??
Ik wil niet de Dierenbescherming bellen,want ze doen hier toch niets, onbegonnen werk. Nóg een keerhet met hem over hebben? Of de gok wagen en haar kopen?? Het zou zo sneu zijn als het diertje geen goede kans zou krijgen..... Mijn hart volgen of mijn verstand???

eilleen333

Re: Advies , meningen en raad gevraagd,wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:06

Kijken of er vraag naar een dergelijk paardje is en kopen en doorverkopen?
Maar eigenlijk vind ik datze eigenaar er gewoon voor moet zorgen. Het zou jouw probleem niet moeten zijn. Of is dat niet echt bespreekbaar?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:12

Lastig, maar denk dat je je verstand moet gebruiken. Je zegt dat je nu net rond komt met je financiën en een jong paard kan nog veel kosten met zich meebrengen. Dat gaat dan ten koste van je huidige vier paarden, stel dat je geen geld hebt voor hun dierenarts bezoekjes..... Overal staan zielige beesten en die kun je ook niet allemaal opvangen....(hoewel we dat wel zouden willen...zo zit ik ook in elkaar..... :):)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:32

Niet jezelf in de financiële problemen brengen, dat is het niet waard.
Niet kopen dus.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:38

Laat het gaan anders blijf je aan de gang .
overal kom je zielige paarden tegen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:48

Hoe staat jou kennis financieel ervoor. Misschien hem zover kunnen krijgen dat ie bij jou kan komen staan, maar dat hij de DA en de hoefsmid betaald of een bedrag in de maand aan jou betaald.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:51

Ik zie dat je in Spanje woont. Kun je hem niet naar Los Cabellos Luna krijgen? Die knappen hem op en zorgen voor een goed baasje.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:54

Eventueel overnemen en later zelf verkopen naar een beter plekje een optie?
Of aanbieden ervoor te zorgen maar dat kennis nog meebetaald?

Moeilijk hoor, snap dat je graag het beste wilt maar je kunt jezelf ook niet in de problemen gaan werken door het goed te willen doen maar dat je alleen maar onkosten hebt aan een paardje dat door je kennis verzorgd had moeten worden. Ik moet zeggen wij hebben ooit een merrie veulen gekocht (heb haar nu nog, al ruim 6 jaar) en er stond nog zo'n verwaarloosd hengstje bij. Zat ons zo slecht dat we die ook nog zijn gaan halen (en een geluk want hij was eerder dood dan levend). Die hebben we ook 3 jaar gehad, geruind en netjes opgevoed en daarna een heel leuk baasje voor hem gezocht. Daar is hij nu nog steeds al zo'n 3 jaar. Nu hebben we ook wel financieel wat moeite gehad af en toe maar hij heeft het wel gehaald en anders... Wie weet...
Maar staat ze er echt zo slecht bij dan? Want misschien gaat hij zich nog aan z'n woord houden en haar inderdaad beter verzorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:59

Jij bent blijkbaar voor dit dier gevallen, voor wat het waard is, je kunt beter spijt krijgen van iets dat je gedaan hebt dan spijt omdat je niets ondernomen hebt en het loopt helemaal verkeerd. Is er een mogelijkheid om eventueel op goedkoper voer over te gaan of om het goedkoper in te kopen??

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:12

Bedankt voor alle meningen en adviezen. Ik wil echter absoluut het beestje niet naar het comerciele Caballos de la Luna hebben, ik heb me heel erg in hun verdiept en nee, dankjewel.

Chimello, de moeilijkheid met ons is dat als er een dier bij ons komt we heel moeilijk afstand kunnen doen, we hechten ons (soms helaas) veel te veel aan een diertje.Toen Espe bij ons kwam, dachten wij in het begin ook dat we haar zouden opknappen en dan misschien verkopen of weggeven, maar we houden veel te veel van haar, dus ze blijft.

Bigone, daar zit ook wat in idd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:35

bigone schreef:
Jij bent blijkbaar voor dit dier gevallen, voor wat het waard is, je kunt beter spijt krijgen van iets dat je gedaan hebt dan spijt omdat je niets ondernomen hebt en het loopt helemaal verkeerd. Is er een mogelijkheid om eventueel op goedkoper voer over te gaan of om het goedkoper in te kopen??

+ 1 :+

Welk voer kun je daar nog krijgen As? Pavo is idd best duur spul en naar mijn mening niet euhm...het beste :o Misschien één of ander gewoon vit-mineralenmengsel .... denk dat dat ruimschoots moet volstaan, naast het hooi / luzerne dat ze al krijgen. Als ik jouw foto's zie, staan ze er allemaal heel erg goed bij...kan best wel wat af zelfs :P Enne...ze hoeven toch ook niet elke dag een marathon te lopen? ~~}>
Kan je dat veulen niet gratis krijgen ? Hoeft ie er zelf ook geen geld meer in te stoppen....

Ist een PRE ? Beeldmateriaal van het kleine ding ? :o

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 22:42

Hier heb je ook nog de gewone mixen, bijna ieder merk voer heeft wel een variant van veulen of volwassen of met vitaminen etc. De veulens krijgen pavo podogrow en de grotere alazan mix van nanta, daar doen ze het heel goed op. Ik weet niet of het duur is, een zak van 25 kilo kost 12 euro, en van pavopodogrow 17 euro. Een baal hooi van 25 kilo kost 8 euro.
Ik ben zo bang dat als ik van merk overga dat ze dan weer ergens tekort van krijgen, ze doen het zo goed. Al moet ik wel zeggen dat we erg goed hooi hebben, daar ben ik dik tevreden mee.
Hij wil het veulen houden om er mee te fokken, ze heeft namelijk superpapieren en ja ze is idd een PRE, al zou je dat nu totaal niet zeggen.
Ik zal wel eens een fotootje maken....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:35

Hangt ervan af hoeveel je moet geven per peerd per dag :D
Het veulenspul van Pavo is wel ok vind ik. Dat andere voer is mij onbekend, maar 12 euro is normale prijs toch wel. Het hooi is natuurlijk wel duur, maar goed, dat is niet anders bij jullie denk ik wegens de schaarste aan gras.
Als hij het veulen zelf wil houden omwille van de papieren, zit gratis of voor een symbolische euro er waarschijnlijk niet in... :( Jammer...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:51

Ja het hooi is hier idd duurder omdat er minder gras is natuurlijk. Maar het is een goede kwaliteit hooi en dat vind ik ook erg belangrijk. Idd, het zal erom draaien dat hij het veulen wil houden voor de fok, maarja als het veulen Klein en iel blijft, blijft dat dan toch ook weer een risico?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:19

Precies, snap niet dat hij het diertje dan al geen betere start geeft :? Of misschien is er financieel een probleem bij die man, maar dan zou hij toch wel geneigd zijn het aan jullie te geven of verkopen voor een klein prijsje ...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:21

Snap ik ook niet, jammer dat jij je er nu zo druk om moet maken, maar dat begrijp ik dan weer wel en ook eraan hechten... Is het geen optie zelf met haar te fokken in de toekomst en er zo toch nog een compensatie uit te halen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:56

Ik snap het ook niet helemaal, toen het veulen net geboren was Wilde hij er meteen vanaf, maar toen we erover nadachten om ja of nee te zeggen, zei hij opeens weer van niet. En toen hebben wij voor Espe er een veulen bijgekocht zodat ze samen op kunnen groeien, maar het begroot me zo, dat arme diertje. Enfin, ik denk dat het sowieso niet door zal gaan, maar ik vind het zo sneu. als ik het er met hem over heb zegt hij, komt wel goed, hoefsmid komt volgende week om hoefjes te bekappen etc. Jammer, als ik dan zie hoe goed onze paarden het hebben en ik bv Espe vergelijk met hoe ze bij ons kwam en hoe ze er nu uitziet, dan denk ik waarom dit beestje niet een goede start gunnen. Ze staat samen met 2 andere 2 jarigen en een pony , en ik heb het flauwe vermoeden dat die ook haar eten opeten, want ze is nogal bedeesd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:02

Moeilijk hoor. Aan de ene kant zeg ik doen.. en je niet (proberen) te hechten. Aan de andere kant je heb zo'n geweldige hechte groep paarden dat t misschien ook onbalans brengt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 19:07

Dat is idd ook nog een risico Pipo, maar ze is van 1 april, dus nu 1 jaar en 4 maanden, Espe is 2 jr en 1 maand en Elske is net een jaar, dus misschien zou het meevallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:06

rocymax schreef:
Ik snap het ook niet helemaal, toen het veulen net geboren was Wilde hij er meteen vanaf, maar toen we erover nadachten om ja of nee te zeggen, zei hij opeens weer van niet. En toen hebben wij voor Espe er een veulen bijgekocht zodat ze samen op kunnen groeien, maar het begroot me zo, dat arme diertje. Enfin, ik denk dat het sowieso niet door zal gaan, maar ik vind het zo sneu. als ik het er met hem over heb zegt hij, komt wel goed, hoefsmid komt volgende week om hoefjes te bekappen etc. Jammer, als ik dan zie hoe goed onze paarden het hebben en ik bv Espe vergelijk met hoe ze bij ons kwam en hoe ze er nu uitziet, dan denk ik waarom dit beestje niet een goede start gunnen. Ze staat samen met 2 andere 2 jarigen en een pony , en ik heb het flauwe vermoeden dat die ook haar eten opeten, want ze is nogal bedeesd.

Wat ik me dan afvraag: stel dat je dit diertje overneemt, staat er dan binnen de kortste keren niet weer een zieligerd daar op stal?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:10

Tja, daar heb je ook weer een punt :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:16

Volg je verstand..
Net wat hier gezegd wordt, jij koop haar, hij weer een nieuwe?
Jij gaat je aan haar hechten en kan haar niet meer verkopen..

Hier staat een zielige @##$ waar ik en diverse mensen zich paars aan ergeren (De eigenaren dan he! niet het beestje).
We kopen hem niet.. geen van ons... ik heb er al 3.. dat is al te veel, voor de anderen geldt hetzelfde.
Nu zijn ze gewoon op vakantie gegaan zonder iets te regelen, anderen zetten hem nu maar van ellende buiten, anders zou hij zijn stal niet eens uitkomen...
Tja...
Het is hard, maar niemand van ons heeft het geld om hem erbij te nemen....
Zonder steken te laten vallen bij de dieren die we al hebben...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 31-07-15 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:17

ik zou haar kopen....en over gaan op ander voer :+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:19

Sjolvir schreef:
Volg je verstand..
Net wat hier gezegd wordt, jij koop haar, hij weer een nieuwe?
Jij gaat je aan haar hechten en kan haar niet meer verkopen..

Hier staat een zielige @##$ waar ik en diverse mensen zich paars aan ergeren (De eigenaren dan he! niet het beestje).
We kopen hem niet.. geen van ons... ik heb er al 3.. dat is al te veel, voor de anderen geldt hetzelfde.
Nu zijn ze gewoon op vakantie gegaan zonder iets te regelen, anderen zetten hem nu maar van ellende buiten, anders zou hij zijn stal niet eens uitkomen...
Tja...
Het is hard, maar niemand van ons heeft het geld om hem erbij te nemen....
Zonder steken te laten vallen bij de dieren die we al hebben...

Sjolvir, het gaat me zo aan het hart, het beeske, ik ken haar al vanaf geboorte en als je haar vergelijkt met hoe ze het eerste half jaar sterk en stoer in de wei stond, nu is ze gewoon een zieltje met hoofdje naar beneden en een dode blik in haar ogen.....

Geerke, wat voor voer raad je me aan??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:24

stikt ze niet van de wormen?
Ik maak mijn eigen voer....geweekte pulp,lucerne,zemelen,gekookt lijnzaad,scheut olie en een schepje vitamine en mineralen supplement van Hoveler reformin plus.Daarmee heb ik mijn pas aangeschafte armoedige pony binnen vier weken prachtig mee gekregen. :D