Paard gedraagt zich neurotisch in de weide

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Paard gedraagt zich neurotisch in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:18

Jonge merrie wat pas sinds 2 weken hier is blijft ijsberen in de weide. Ze is sinds kort aan het werk, dit gaat eigenlijk best goed, maar in de wei blijft ze langs het draad heen en weer lopen.
Op stal is ze wel rustig, andere paarden negeert ze en ze zoekt ook geen contact.

Nu staat ze in de paddock omdat ze complete banen maakte in de weide langs het hek, en ook hier blijft ze 'ijsberen'. Heel gek, ik heb dit nog niet eerder gezien, alleen bij paarden met verlatingsangst maar niet op deze manier.

Ik zit erover te denken om haar maar alleen op stal te laten staan, omdat ze hier wel rustig is... Maar dit gaat compleet tegen mijn gevoel in, maar ik ben ook bang voor problemen in de pezen/gewrichten omdat ze zo raar blijft heen en weer draaien.

Iemand ervaring met een supplement om haar iets rustiger te maken? Met valeriaan of iets?
Over het verleden is niks bekend, ze is 4 jaar en komt uit Duitsland dat is alles wat ik weet.

Al extra lang gewacht met zadelmak maken omdat ze nog erg aan het groeien was.

Anoniem

Re: Paard gedraagt zich neurotisch in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:26

Wat vervelend Claudia, lijkt me ook moeilijk zoiets te doorbreken. Zelf heb ik geode ervaring met primeval stressless.
Misschien ook eens met haar grondwerk doen, kijken hoe ze dan contact maakt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:28

Mijn merrie doet dit ook met momenten.
Voor haar is het een uiting van stress, na een verhuis, als er een vriendje weg is (hoewel ze aan dat bepaald paard geen aandacht besteed als die terug is), als de voedertijden veranderen, als ze hengstig is, als er verderop een nieuw paard staat,...

Soms is het heel erg, zelfs zodat ze staat te zweten en dan doet ze het weer maanden niet.
Soms wordt ze op stal rustig, maar soms blijft het daar doorgaan.

Enige wat soms helpt is het patroon doorbreken. Dan neem ik haar aan het halster mee naar een stuk gras en wacht ik zo lang tot ze ontspannen aan de hand staat te grazen. Soms vergeet ze het ijsberen dan een tijdje, maar het kan ook zijn dat ze evensnel terug begint als ik de weide uit ben.

Bij mij lost het zichzelf elke keer op, het is gewoon een heel sensibel paard dat hoog in het bloed staat en soms geen weg weet met haar stress.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:43

Een ruin bij ons op stal doet het ook. Dit komt door de aanwezigheid van mijn merrie in een andere wei. Hij wilt bij haar zijn, maar kan dit niet dus gaat hij ijsberen. Heeft al een volledig pad uitgesleten in de weide...
Helaas voor hem is mijn merrie erbij zetten geen optie omdat hij gewoon de stukken eruit bijt en slaat, waar ik dus niet zo'n zin in heb, gezien ze nu bij 2 paarden staat en dit wél gewoon goed gaat zonder happen eruit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:58

Klinkt misschien gek, maar sommige paarden vinden het ook gewoon niet leuk op de wei.

Misschien doet ze het omdat ze zicht mist op wat er allemaal gebeurt, maar ik weet natuurlijk niet hoe de indeling is bij jullie.

Veel stress zou idd ook kunnen, je zou dan bijvoorbeeld iets tegen stress kunnen proberen, daar zie je meestal wel vrij snel bij of het werkt.

Zitten er veel vliegen? Sommige paarden kunnen daar wat neurotisch om worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:02

Paard staat alleen? Is het dan toch niet mogelijk om een ander paard erbij te zetten? Dat ze geen contact zoekt over een draadje wil niet automatisch betekenen dat ze helemaal geen contact wil.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:02

Heel herkenbaar!
Mijn merrie deed dat ook, was echt niet grappig. Hele weide ging eraan.
Ben vanaf toen magnesium (bij welkoop vandaan) gaan voeren, wat tot op heden goed blijft gaan.
Ze staan momenteel in een andere weide, maar nog geen banen gesignaleerd :)
Toevoeging: mijne is 7.5 jaar manegepaard geweest, wat het misschien wel een beetje kan verklaren.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 29-07-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:10

Wij hebben er ook zo een gehad. maar was geen wei/paddock gewend. Ze kwam alleen in de stapmolen. heeft wel ruim een half jaar geduurd voordat ze door had dat ook mocht grazen, rollen en doen waar ze zin in had. had ook geen nut of er een weide genootje bij was of niet.. nu geniet ze wel van haar moment in de wei/paddock. misschien gewoon de tijd geven in de paddock zodat niet alles kapot loopt. ze stopt toch gewoon netjes voor omheining of wordt dat gevaarlijk?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:12

anke_e schreef:
Wij hebben er ook zo een gehad. maar was geen wei/paddock gewend. Ze kwam alleen in de stapmolen. heeft wel ruim een half jaar geduurd voordat ze door had dat ook mocht grazen, rollen en doen waar ze zin in had. had ook geen nut of er een weide genootje bij was of niet.. nu geniet ze wel van haar moment in de wei/paddock. misschien gewoon de tijd geven in de paddock zodat niet alles kapot loopt. ze stopt toch gewoon netjes voor omheining of wordt dat gevaarlijk?

Kan dat echt daaraan liggen? Zie mijn post hierboven.. mijn paard is 7.5 jaar manegepaard geweest.
Zou het een kwestie van wennen zijn geweest?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:15

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:17

Is het toevallig een flesveulen?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:22

bij ons verwachten wij dat wel(wisten dat ze alleen stapmolen gewend was).. heeft namelijk ook heel lang geduurd voordat ze durfde te gaan rollen. ze liep in stevig tempo langs de omheining heen. telkens toch naar buiten blijven doen. ze stopte ruim voor de omheining en ging niet echt rennen(verder dus geen onveilige situaties). En voordat we naar binnen gingen stonden we gewoon even stil in de paddock moment van rust. dit uitgebouwd, stonden we midden in paddock en kwam ze naar ons toe even tutten en er weer uit lopen. op gegeven moment liep ze niet meer te ijsberen. nu klik ik haar los in de wei, even rollen en kop aan de grond. :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:23

Er zijn er meer die echt moeten wennen aan Weidegang . Zorg dat je in elk geval een rustig maatje erbij of erlangs hebt staan .
En evt stressless geven .
Probeer ook zeker in het begin de routine zoveel mogelijk hetzelfde te houden .
Of doe haar buiten na wat arbeid bv
Of direct na het ontbijt .
Begin met een half uurtje en breidt dat langzaam uit

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:23

Belangrijk is te weten wat de land geschiedenis is met dit paard
Stond het al op het land?
Hoe en met hoeveel?
Is het een dier wat net uit de opfok komt nu?
En ook belangrijk hoe staat ze nu?
Staat ze alleen?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:26

Mijne heeft het soms ook. Eerst stonden ze alleen per landje, met draad ertussen. Dus wel contact mogelijk. Na een uurtje of 2 was buikje lekker vol en begon ze heen en weer te lopen. Net zo lang tot ze opgehaald werd. Nu staat er een ander paard/vriendin bij en nooit meer last, sommige paarden zijn gewoon heel erg gesteld op direct gezelschap zeker als ze in een kudde opgegroeid zijn. Ik moet bij die van mij wel echt een vriendje zetten, zet ik er een pony/paard bij waar ze niets mee heeft, dan blijft ze lopen.

Ik zou haar niet op stal laten, mits het echt niet anders kan. Want ijsberen levert natuurlijk wel heel veel stress op. Ik zou dus zoeken naar een paard waar ze iets mee heeft en die erbij zetten, als dat mogelijk is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:30

Mijn moeders merrie doet dit ook, puur omdat ze naar stal wil. Als je er niet bij staat, staat ze gewoon te grazen. Wij blijven dus zoveel mogelijk uit het zicht

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:39

Staat het paardje nu alleen in die wei? Anders een oudere merrie erbij zetten, aan wie ze zich kan spiegelen en bij wie ze zich veilig voelt. Ze klinkt als een paard dat helemaal geen andere paarden om zich heen gewend is en ze weet zich dus geen raad met wat ze daar nu wel mee moet.

Is ze (te) vroeg afgespeend?

Kleiner stukje wei afzetten?

Grondwerkoefeningetjes doen in de wei waarbij ze op jou let en veel belonen met iets lekkers, zodat ze die plek met aangename dingen gaat associeren.

Heel kort in de wei zetten en er weer uithalen, desnoods beginnnen met 5 minuten en heel langzaam uitbouwen.

Aan de hand grazen, gaat dat wel? Dan daarmee beginnen.
Eventueel andere braaf paard ook aan de hand meenemen of in die wei zetten en met het jonge paard aan de hand in de buurt grazen.

En inderdaad, sommmige paarden vinden een hele dag wei gewoon niet fijn, of dat nou afwijkend gedrag is of niet.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:52

de mijne doet het ook regelmatig.
dacht dat het kwam omdat hij hengst is,heb overwogen hem te castreren maar eerst in overleg met VA regumate gegeven om te kijken of het een hormoon kwestie is maar helaas.
hij doet het overal...op stal,weiland en paddock.

nu ik lees over magnesium toen hij dat kreeg was het wel een stuk minder!
toch maar weer mee beginnen!wat stom dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:57

Toen mijn paard verhuisd werd naar de weide heeft hij dit ook zo'n 2 weken gedaan. Gelukkig stopte hij hiermee toen hij gewend was aan alles. Misschien kan je nog even afwachten, hopelijk is dit bij jou ook het geval!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:58

Ze stond niet alleen, meerdere paarden geprobeerd maar geen resultaat, nu staat ze wel alleen in de paddock, maakt niet uit wat voor een ander paard je erbij zet. Grondwerk reageert ze wel op als een 'normaal' paard, maar de rest van het gedrag is echt niet normaal.
Ik zal eens magnesium proberen, helaas heb ik niet de mogelijkheid er de hele tijd bij te blijven en het patroon te doorbreken, staleigenaar probeert zo goed mogelijk het haar naar de zin te maken door het aanbieden van hooi en voer in de paddock, het is ook een beetje met vlagen, soms wel relaxt met koppie naar beneden, en lekker rollen, maar de laatste dagen helemaal weer in de stress en alleen maar ijsberen.

Helaas belde net de eigenaar dat ze ook nu nog eens de hele knie open heeft liggen...dus ik ben bang dat het is gedaan met de weidegang/paddock.... :\ Houd jullie op de hoogte.