Ik krijg mijn 'eigen' pony niet eens uit de wei, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Ik krijg mijn 'eigen' pony niet eens uit de wei, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:28

Allereerst, als dit niet goed staat mag het natuurlijk verplaatst worden.

Ik worstel al een tijdje met het probleem dat ik mijn verzorgpony niet gevangen krijg. Niet met voer, niet met andere pony's, niet met voorzichtig benaderen, niks. Ik ben radeloos, wat moet ik doen? Een man die zijn paarden hier ook heeft staan krijgt haar wel te pakken, maar hij is al wat op leeftijd en daarbij, het is toch van de zotte dat ik mijn 'eigen' pony niet eens gevangen krijg?!

Ze is nu iets langer dan een jaar in ons bezit, en vertoonde dit gedrag alleen in de eerste week, daarna verdween dit. Het is weer teruggekomen toen ze weer 24/7 het land op ging, in april. We zijn met z'n allen ten einde raad. De eigenaresse zelf, haar dochters (ook veel ervaring met paarden), mijn zus en ik, niemand krijgt haar te pakken, behalve die wat oudere man.

Heeft iemand de gouden tip voor mij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:32

Goed observeren hoe de oude man het doet en vraag hem om advies; kan hij niet kijken hoe jij het doet en je de goede kant op helpen?

Hikarii

Re: Ik krijg mijn 'eigen' pony niet eens uit de wei, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:36

Heeft ze een hekel aan vrouwen? Is t eerste wat in mij opkomt :')

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:37

vuurneon schreef:
Goed observeren hoe de oude man het doet en vraag hem om advies; kan hij niet kijken hoe jij het doet en je de goede kant op helpen?
Al geprobeerd, hij heeft gewoon een feeling voor paarden, de moeilijkste doen niks bij hem. Hij heeft uitgelegd hoe hij het doet, maar ze blijft wegrennen. Anderen hebben het ook al geprobeerd, met het zelfde resultaat.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:38

xBerber schreef:
Heeft ze een hekel aan vrouwen? Is t eerste wat in mij opkomt :')
Dat is óók een optie, ja :')

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:41

Ik vraag mij direct af wat het verschil is in de reden waarom de oudere man hem uit het weiland haalt versus wanneer één van jullie hem komt halen. Je geeft aan dat de pony nu 24/7 op de weide staat, hieruit maak ik op dat ze dus voornamelijk uit de weide wordt gehaald op contactmomenten zoals rijden, verzorgen, grondwerk et cetera. Klopt dit? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat ze bij "jullie" meer moet doen dan bij "hem" (om het even op te delen in 2 kampen). In dat geval zou het niet zozeer te maken hebben met de benadering of het geslacht van die man, maar meer met de verwachting die zij heeft.

Ik help je graag met brainstormen over tips, maar het lijkt me van belang om eerst te snappen waarom het de één wel lukt en alle anderen niet ;)

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:45

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde probleem gehad, misschien heb je wat aan mijn topic: [OPG] ik word er zo moe van..

Bij mij is het probleem opgelost door de pony een doodlopend stuk in te drijven en een halster om te doen. De weken die daarop volgden heb ik het halster omgelaten en daarna is het probleem niet meer voorgekomen. Veel succes alvast!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:10

Basilicium schreef:
Ik vraag mij direct af wat het verschil is in de reden waarom de oudere man hem uit het weiland haalt versus wanneer één van jullie hem komt halen. Je geeft aan dat de pony nu 24/7 op de weide staat, hieruit maak ik op dat ze dus voornamelijk uit de weide wordt gehaald op contactmomenten zoals rijden, verzorgen, grondwerk et cetera. Klopt dit? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat ze bij "jullie" meer moet doen dan bij "hem" (om het even op te delen in 2 kampen). In dat geval zou het niet zozeer te maken hebben met de benadering of het geslacht van die man, maar meer met de verwachting die zij heeft.

Ik help je graag met brainstormen over tips, maar het lijkt me van belang om eerst te snappen waarom het de één wel lukt en alle anderen niet ;)

Ik zat in dezelfde richting te denken. Dat de pony nu vaak alleen eruit wordt gehaald voor contact momenten. Terwijl ze misschien in de winterperiode op stal gaat en daar eten kreeg.

Ik ken je situatie wel. Ik heb ook zo'n merrie die eigenlijk niet gevangen wil worden. Ze heeft een paar maanden rust gehad (vanwege een blessure van mij). Toen ze door had dat ze niks hoefde en alleen gepakt werd om in en uit de wei te halen (wei is eten en bij het eruit halen kreeg ze brok) was er helemaal niks aan de hand. Nu is ze weer aan het werk en toont ze hetzelfde gedrag weer. Ze staat 24/7 buiten maar ik voer haar op stal haar brok. Zo wordt ze ook regelmatig voor voer eruit gehaald. Hierdoor kan ik haar beter te pakken krijgen. Soms heeft ze nog wel momenten dat ze weg gaat rennen. In het begin heb ik haar ook wel geprobeerd te vangen met voer of door aandacht aan de andere paarden te besteden maar ze had alles snel door. Enige wat nu helpt is haar 'opjagen'. Ze loopt sowieso al weg van mij op zo moment maar op het moment dat ze dat doet jaag ik haar weg. Ze heeft geen top conditie, weet nu hoe het gaan en de andere twee paarden rennen al niet eens meer met haar mee maar blijven in het midden van de bak/wei staan wachten, dat helpt allemaal wel. Ze galoppeert hooguit drie rondes en dan begint ze dichter om mij heen te lopen, zie je haar binnenoor op mij gericht, haar hoofd zakken en beetje kauwen en likken. Zodra ze dit doet draai ik mij wat van haar weg en komt ze vanzelf na mij toe en kan ik haar zonder problemen pakken. Dit is het enige manier waarbij ik haar redelijk snel kan pakken. Soms heeft ze nog een bui maar steeds minder. De eerste keer kan het alleen wel even duren voordat ze het door heeft en als er andere paarden bij lopen kan dat het ook vertragen. Misschien is er iemand die verstand heeft van Natural horsemanship die jou kan helpen.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:15

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:18

Basilicium schreef:

Klopt ook, helaas staat ze 26 km van mijn huis, dus ik zou niet zo snel even langs kunnen komen. Ik kom daar 2 à 3 keer in de week, en dat is niet alleen voor het werken, ook voor het knuffelen. Maar ze is totaal niet sociaal, en heeft nu de link gelegd: Zie ik Carmen? Dan moet ik werken. Vandaar dat ik graag tips wilde over hoe ik haar eventueel gevangen zou kunnen krijgen.

Even nog ter verduidelijking: Lieke (de pony) raakt geïrriteerd als wij haar willen pakken. Dit uit zich in wegrennen (maar dan ook echt hard), op je af komen stormen en (soms ook gericht) trappen. In een hoek jagen heeft dus helaas geen zin, aangezien je dan een trap krijgt.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:20

AnimalFriend schreef:
Ik kwam net dit tegen op FB! Misschien een idee voor jullie?
http://horse-event.nl/uitdagend-paard-gezocht.html

Heel veel succes in ieder geval!
Het is een goed idee, alleen ik ben op twee van de drie dagen al bezet i.v.m. een bivak wat ik heb, jammer maar helaas!

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:30

Tja
(ik heb niet al je vorige reacties gelezen hoor, dus misschien heeft iemand dit al gezegd)

Maar ik had het zelfde probleem...

Ik ben uit gaan zoeken wat het paard leuk vind om te doen, daar ben ik meer aandacht aan gaan besteden.
Ook ben ik toch maar grondwerk gaan doen en sinds dien verbetert mijn bant met haar duidelijk.
Ook veel afwisselen, zodat het altijd een verassing is wat je gaat doen.

Ik beloon haar met wat lekkers als ze dat verdient.
(ik heb haar pas vanaf afgelopen zomer)

Verzorgt die ouder man de paarden niet gewoon?
Of geeft hij hun aandacht?

Dat onthoud een paard namelijk enorm goed, ze weten precies bij wie ze aan het werk moeten en door wie ze geknuffeld/gevoerd worden.
Bijvoorbeeld.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:43

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:13

Toen ik mijn paard net had, begon ze ook weg te lopen in de wei. Ik ben toen direct heel vaak de wei ingelopen met wat lekkers, alleeen een aai, etc. Dus haar niet gepakt om te werken of haar uit de wei te halen. Het werd interessant als ik de wei inkwam...

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:17

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat als je samen met die man gaat?

En is het niet zo dat ze misschien ergens pijn heeft als ze moet werken? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze het gewoon niet leuk vindt en dan lijkt mij het een lastig project.

Succes!

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:34

Wat bij mij goed heeft geholpen was gewoon na blijven lopen jij lopen dan pony ook.
Op een gegeven moment was de mijne bekaf heeft ze nooit meer gedaan.
Of met iets lekkers de wei in nou als mijn paarden ons zien komen ze gelijk al naar je toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:49

Best oplossing zelf vindt ik om juiste leuke dingen te gaan doen met je pony en dat je er voor zorgt dat ze er veel plezier in heeft. Ik vindt dit zelf juist erg belangrijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:55

Het klinkt alsof jullie elkaars voorwaarden niet helemaal goed hebben afgestemd. Weglopen, op je af stormen, gericht trappen zijn toch wel onderdelen die mij doen twijfelen over jouw overwicht op de pony.

Zou toch willen aanraden om hier goede en gerichte Hulp bij te halen die jou of jullie kan bijstaan Hoe je met de pony moet omgaan. Voordat iemand nog in het ziekenhuis belandt.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:45

probeer je pony eens altijd halster om te laten en hem in de hoek te drijven als dat niet lukt probeer is vrijheids dressuur of met hem longeren eff los laten eff weg lopen weer terug komen en kijken hoe die reageert

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:05

Ik denk dat je helaas toch enkele keren zal investeren in de tijd/moeite die het kost om die 26km naar de pony af te leggen met als enige doel om aan dit probleem te werken ;). Voor een pony is het heel simpel: hoe leuk je ook met haar knuffelt of rijdt, grazen op de weide blijft in haar optiek leuker. Dat is niet een instelling die je zou kunnen veranderen door "nog leuker" te doen met haar, maar een feit waar je rekening mee zal moeten houden in het oplossen van dit probleem.

Ik begrijp heel goed dat je die paar keer per week dat je naar haar toe kan en de kilometers die je daarvoor maakt liever niet wilt besteden aan alleen maar het oplossen van dit probleem, maar kijk eens met open ogen naar de situatie. Het is voor jou gevaarlijk geworden om met deze pony om te gaan, totdat dit probleem is opgelost. Ik vermoed dat je bezoekjes aan haar ook een stuk minder leuk zijn door dit probleem. Tot slot wordt dit doorgaans niet uit zichzelf beter, sterker nog, voor de pony wordt het méér en méér een spelletje van vechten én vluchten om maar in de weide te mogen blijven.

Ik hoop dat ik je met deze reactie overtuigd heb dat de prioriteit nu even ligt bij het oplossen van dit probleem. Dit betekent dan ook dat je alle andere dingen die je met haar wilt doen even op een laag pitje zal moeten zetten. Dit kan later weer volop, wanneer ze zich fatsoenlijk en veilig laat pakken door je. Nu is het zaak even te investeren in het naar haar toe gaan met als enige doel haar gedachte van "daar heb je Carmen weer" te veranderen in "hé, daar is ze!".

Hoe je het probleem oplost, wel daartoe zijn al enkele tips gegeven, maar ik sluit me aan bij Rocamor. Je hebt eigenlijk begeleiding in persoon nodig. Zo iemand kan live zien wat er precies gebeurt, welke actie-reactie er plaatsvindt en of jij bepaalde trucjes/houdingen goed uitvoert/aanneemt.

Dit alles is misschien niet wat je wilt horen, maar het is wel een goedbedoeld advies van iemand die bang is dat je anders op korte termijn een nieuw topic opent met "mijn pony heeft me knock-out geslagen" ;) Wanneer dat gebeurt, ben je nog véél verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:12

Ik bben benieuwd wat jij doet? Ren je er achteraan? Wat voor beweging maak je. Dat is namelijk allemaal van belang.
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kan iemand van bokt je eens helpen? Misschien woon ik wel in de buurt.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:02

Iedereen bedankt voor de goedbedoelde tips!

Helaas kan ik niet zo snel naar haar toe, ik ben afhankelijk van anderen (de eigenaresse, of mijn zus) en die gaan er maar een aantal keer per week naar toe. En áls ik er ben, wordt er van mij verwacht dat ik ga rijden, ook nadat ik anderhalf uur achter die pony aangelopen heb, dat is waarom ik die pony verzorg. Deze is voor mij gekocht omdat mijn andere verzorgpony (van de zelfde eigenaresse) is overleden.

Lieke is niet echt gevaarlijk in de zin dat ze je echt trapt, maar ze dreigt erg veel en wijkt gewoon niet voor je uit als ze rent. Hier kunnen wij dus niks aan doen.

Een aantal keer de wei in gaan met alleen wat lekkers en om even te kriebelen, zonder halster, heb ik ook al vaker geprobeerd. Maar ze heeft nu al eenmaal doorgekregen dat er later wél wat van haar verwacht wordt. Ook krijgt ze, als ik haar weer naar de wei breng, wat lekkers, zodat ze weet dat ik ook leuk ben.

Professionele hulp erbij is geen optie, het is niet mijn pony, dus ik heb er weinig over te zeggen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:13

Is het mogelijk dat iemand anders het eens een keer filmt?
En dan bijvoorbeeld ook dat er gefilmd word als de oude man het een keer doet en dan beide filmpjes goed bekijken gaan.
En misschien hier ook plaatsen, zodat er naar gekeken wordt en er gerichter advies gegeven kan worden.

Wat ik zelf persoonlijk als voorwaarde heb in de wei, is dat een paard naar mij toe komt ipv dat ik naar het paard ga en deze pak. Bij bijna alle paarden doe ik dat in de wei, vooral als ik merk dat ze een stap weg willen zetten, dan zet ik juist ook een stap terug. En 9 van de 10 x komen ze dan juist naar me toe ipv dat ze weg lopen.

Met mijn eigen paard heb ik probleem alleen totaal niet, die staat al aan het hek te wachten als ze mijn auto al aan ziet komen. Maar toen ik haar een periode volop trainde kwam ze opeens niet meer. Toen wist ik dat er iets niet goed gaat de gezamenlijke omgang en ben ik het anders gaan aanpakken en meer leuke dingen samen gaan doen en sindsdien komt ze weer. Ik zie het wel als een boodschap vanaf je pony, je moet alleen nog zien te vertalen wat ze bedoeld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:26

Chroosje schreef:
Lieke is niet echt gevaarlijk in de zin dat ze je echt trapt, maar ze dreigt erg veel en wijkt gewoon niet voor je uit als ze rent. Hier kunnen wij dus niks aan doen.

Dit bevestigt mijn vermoeden dat de pony dus erg weinig respect heeft voor jullie en in mijn ogen is daar echt wel wat aan te doen. Als ik ergens sta of ga, dan heeft zo'n paard maar aan de kant te gaan. En dreigen of (bijna) omrennen is een duidelijke NO-GO. Op mijn huidige stal was ook een paard dat de paardenmanieren niet geleerd had en die mij dus ondersteboven wenste te walsen. Die heb ik kort maar duidelijk verteld wat ik van hem verwacht. En na jaaaren iedereen ondersteboven walsen, weet dit heerschap nu dondersgoed dat hij (in ieder geval voor mij) een paar passen aan de kant moet gaan.

Als professionele hulp geen optie is (geen idee waarom niet, want in mijn ogen is die hulp niet echt voor de pony, maar meer voor bewustwording van de verzorgers / gebruikers van de pony), is het dan geen optie om met behulp van die man te gaan werken.

Film je zelf (en je zus en de eigenaresse eens) en daarnaast die man en ga kijken waar jullie drie anders reageren dan de man. Kijk ook naar kleine verschillen. Hoe gaat hij erop af? Hoe kijkt hij, hoe is zijn lichaamshouding, etc.