Verwend met scores?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Verwend met scores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:27

Ik mag voorlopig niet klagen over mijn scores, mijn B proeven reed ik vanaf de eerste wedstrijd punten 190 en hoger(in 4 wedstrijden de B uit, alle wedstrijden 3 winstpunten per keer)
Ook in de L1 ben ik niet anders gewent om 190 of hoger te rijden(en dus met 2 of 3 winst per wedstrijd naar huis te gaan) en was dus ook wel een beetje teleurgesteld toen ik van het weekend "slechts" 184 punten voor de 1e proef reed(om vervolgens de 2e proef weer boven de 190 te komen) omdat de wedstrijd inliep en ik niet fijn op mijn gemak kon inrijden...

Maar ben ik nou zo verwend om het gewoon te vinden dat ik altijd boven de 190 scoor? En het dus echt een domper vond om net aan winst te halen?
Hoe krijg ik dat uit mijn hoofd? Want een leuke eigenschap vind ik het zeker niet, ik wil voor mijn plezier rijden en niet perce boven de 190 scoren en niet thuis toch te balen van de "slechte" score....

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:36

Als eerste, super goed!
Waarschijnlijk gaat het allemaal een beetje te snel. Ik denk dat je dan niet genoeg tijd hebt om de dingen te oefenen of het anders te slordig doet. Misschien even een pauze nemen met veel trainingen en dan weer er voor gaan?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:38

Je moet vooral proberen voor jezelf te rijden. Een fijn gevoel na de proef is belangrijker dan punten.

Ik heb wel eens een rotgevoel gehad maar wel met winst en prijs :')
Je moet het loskoppelen van elkaar. Jurysport is ook niet objectief.
Met dezelfde proef kun je 185 en 190 punten halen. Die 5 punten verschil is zo gemaakt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:40

Denk inderdaad dat je verwend bent met de scores van voorgaande wedstrijden. Een tip voor je heb ik niet. Misschien je proeven op te laten nemen, zodat je ze thuis nog eens na kunt kijken. En dan zien waarom die proef lager is dan dat je steeds gewent bent.

Naskapower

Re: Verwend met scores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:42

ts kan het zijn dat je je paard gewoon al heel goed voor elkaar hebt en dus net boven het niveau dat verwacht wordt in de klasse zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:46

Tja meid, het zal heus nog wel eens vaker voorkomen dat het tegenvalt, hier moet je echt mee leren omgaan. Je rijdt nu "nog maar" in het L, vanaf het M wordt het nog lastiger en jury's verwachten nog meer..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:54

Ik denk altijd aan vele andere collegaruiters, die zijn al blij al halen ze winst! :) dus mag ik niet klagen!

En het is inderdaad nog maar L1, in de toekomst zal het wel vaker gaan tegenvallen ;)
zeker vanaf het M/Z dan is de winstpuntenregen niet meer zo vanzelf!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:06

Lol ik had precies hetzelfde. Maar je went eraan :P

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:22

Ik begrijp zeker dat ik mezelf nog wel tegen ga komen, vandaar dat ik er juist vanaf wil!
@nadkapower, klopt wel een beetje hoor zijn nu de laatste puntjes op de M2 oefeningen aan het zetten en zijn bezig met de voorbereiding op de Z... dus misschien zit ik nu wel onder niveau maar het is natuurlijk nog steeds van de zotte dat ik niet echt blij ben met 184 punten....(ondanks dat ik het nu zo rationeel zeg blijft het wel knagen)
Ik weet van mezelf dat ik een strever ben, wil altijd mezelf bewijzen en dat resulteerd vervolgens dat ik dus hiermee in mn hoofd blijf zitten.

@frieswytske, die proef is al gereden en de vorige wedstrijd met de zelfde proef 193 gereden dus dit was voor nu eenmalig, daarom schrok ik een beetje van mezelf en hoe ik er na de hand over dacht

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:19

Ik ben ook ontzettend perfectionistisch en uiteindelijk zal dat niet in je voordeel werken.
Wedstrijden zijn niet meer leuk als alles perfect moet gaan :n
Ik ben zelf een tijdje gestopt met wedstrijden, meerdere periodes als ik merkte dat de training thuis er onder ging lijden.
Constant moesten de puntjes op de I, ook in trainingen mocht geen "foutje" worden gemaakt want --> volgende week wedstrijd.
Uiteindelijk heb ik een cursus gevolgd, bewust paardrijden en bewust wedstrijd rijden. Kleine doelen stellen.
Ik ben veel relaxter geworden, kan negatieve gevoelens sneller loslaten.
Wedstrijden zijn weer leuk :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:42

dieseltje09 schreef:
Ik begrijp zeker dat ik mezelf nog wel tegen ga komen, vandaar dat ik er juist vanaf wil!
@nadkapower, klopt wel een beetje hoor zijn nu de laatste puntjes op de M2 oefeningen aan het zetten en zijn bezig met de voorbereiding op de Z... dus misschien zit ik nu wel onder niveau maar het is natuurlijk nog steeds van de zotte dat ik niet echt blij ben met 184 punten....(ondanks dat ik het nu zo rationeel zeg blijft het wel knagen)
Ik weet van mezelf dat ik een strever ben, wil altijd mezelf bewijzen en dat resulteerd vervolgens dat ik dus hiermee in mn hoofd blijf zitten.

@frieswytske, die proef is al gereden en de vorige wedstrijd met de zelfde proef 193 gereden dus dit was voor nu eenmalig, daarom schrok ik een beetje van mezelf en hoe ik er na de hand over dacht

Als je echt m2 klaar bent dan haal je wel hoger als 190 in het L hoor.

Blijf consentreren op de basis en niet op de kunstjes. L is pure basis, als dat goed zit haal je met gemak 65% per proef. De basis is zo belangrijk! Zonder dat ga je straks echt op je neus!

Niet focussen op de score, maar op je trainingspunten en verbeterpunten in de proef. Stel elke proef een doel, meer voorwaarts, meer controle, nettere wendingen, betere hoeken. Werk zo steeds een puntje uit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:35

Let it go, let it go :)ddd Ik was binnen 5 wedstrijden L startgerechtigd en ik reed pas geleden ook 2 vergelijkbare proeven waarbij ik 205 en 187 scoorde. Ik denk daar vaak niet lang bij na, als er over het algemeen lager gepunt word dan kom je sws lager uit. En de ene jury zet een in elkaar getrokken bewegingswonder bovenaan en de ander zet een correct gereden paard bovenaan, ti's maar net wat ze willen zien.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:06

Jeetje.. Vol verbazing lees ik dit topic. Ik spring een gat in de lucht als ik een winstpunt heb.. Hoogste aantal punten is 187 (en daarmee een 1e prijs) geweest, en daar was ik al onwijs blij mee! Ik droom nog even van jouw punten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:55

Ik vind het helemaal niet raar dat je een beetje teleurgesteld bent in dergelijke punten! Ik kan ook enorm teleurgesteld zijn als mijn punten lager uitvallen dan ik verwacht. Ik vlieg ook door de klasses heen met enorme scores. En dat is heel erg leuk hoor! Maar als je punten lager zijn dan je had verwacht, is dat niet leuk! Kan ik me helemaal voorstellen.

Maar wees redelijk! Had er meer in gezeten? Had je invloed op de omstandigheden die er toe leidden dat je maar 184 punten bij elkaar reed? Dat zijn belangrijke dingen.
Onlangs was ik zelf een beetje lax met mijn debuut in een nieuwe klasse. Wedstrijd was vlakbij, echt anderhalve kilometer max. Paard stond wat laat op de trailer, ik deed te rustig aan. En toen ik er op zat was de pauze afgelopen en zat degene voor mij al in de ring! Oeps... Te kort losgereden waardoor mijn paard niet goed aan het been stond. Twee teleurstellende proeven, die in mijn ogen niet winstpuntwaardig waren, maar toch kreeg ik 199 en 185 punten. Die 185 kwam in mijn ogen het dichtst in de buurt van mijn gevoel. Dus was ik niet teleurgesteld in de punten, maar wel in mijn eigen rijden. Maar goed, dat is gebeurd. Op naar een volgende keer.

Die volgende keer waren de kampioenschappen waar ik door mocht naar de finale, omdat de ene jury mij 196 gaf en de andere 180 voor dezelfde proef! Was dat een teleurstelling? Nee, maar het geeft wel aan dat jury's dingen soms heel anders zien en dat je daardoor ook gewoon hele verschillende punten kan hebben. Heb je daar zelf invloed op? Nope... Ga je ook nooit kunnen hebben en dat is gewoon een feit waar je rekening mee moet houden. Mijn ervaring is gelukkig dat de meeste juryleden wel heel redelijk kunnen punten en dat mijn eigen gevoel vaak negatiever is dan het beeld. Maar dan komt de perfectionist in mij ook naar boven. Het moet en zal altijd beter. En dat vind ik een nobel streven...

Een heel nobel streven, mits je kan relativeren. Had je invloed op de oorzaken van je lage punten? Nee? Tsjah, dan moet je het gewoon voor kennisgeving aannemen en er niets aan doen. Was je paard kijkerig en had dat invloed op je punten? Dan moet je overwegen eens een schriktraining te gaan doen. Had je niet lang genoeg losgereden terwijl er niets was uitgevallen? Dan was dat je eigen misberekening. Maar vielen er onverwacht veel mensen uit en hield de organisatie hier geen rekening mee? Tsjah, dan is het gewoon super balen, maar dan kon jij er zelf weinig aan doen.

En thuis gewoon lekker gaan trainen voor 200+ punten, dan komt dat op wedstrijden echt wel tot zijn recht op den duur! Je bent gewoon goed bezig, en daar vind ik helemaal niets verwends aan. Kijk de volgende keer goed naar de oorzaken en besluit dan of je teleurgesteld mag zijn, of dat je jezelf een schop onder je kont moet geven ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:04

DeniseZalm schreef:
Jeetje.. Vol verbazing lees ik dit topic. Ik spring een gat in de lucht als ik een winstpunt heb.. Hoogste aantal punten is 187 (en daarmee een 1e prijs) geweest, en daar was ik al onwijs blij mee! Ik droom nog even van jouw punten...

Heel terecht heeft niet iedereen de ambitie om altijd maar bovenin mee te kunnen rijden. Dat is gewoon per persoon anders. Ik ga pas op wedstrijd wanneer ik thuis weet dat wij op ons best meer dan 65% kunnen rijden, in B t/m M2 moet je dan denken aan minimaal 200 punten.
Maar je kan niet altijd allebei op je best zijn, de ene keer heeft het paard een slechtere dag, de andere keer heb ik die. Daar moet je vooraf rekening mee houden. Evenals de omstandigheden die de wedstrijd met zich mee brengt. Ondanks een eventuele storm waardoor een dakplaat klappert in de winter, of vlaggen langs de ring in de zomer, wil ik die winstpunt minimaal halen. En nog liever wil ik die eerste prijs ophalen. Keihard gezegd wil ik niet mijn inleggeld weggooien, ik wil gewoon kunnen meedoen. En als ik dat op mijn beste kunnen en het beste kunnen van mijn paard lage punten krijg, dan zal ik ook teleurgesteld zijn.

Naast dat wil ik ook niet mijn naam te grabbel gooien en onvoorbereid in de 160 rijden. Ik heb geen eigen paard, maar ben wel ambitieus. Als ik zonder paard kom te zitten, dan wil ik dat mensen mijn naam wel kennen. En die dan kennen van de prijsuitreiking en niet van de uitslagen op internet waar ik weer eens onderaan stond, bij wijze van spreken natuurlijk.

Dat zijn allemaal overwegingen die het voor iemand met een andere wedstrijdbeleving heel erg verwend kunnen doen overkomen, maar die meer doordacht zijn dan misschien verwacht. Dat betekent niet dat je met een andere wedstrijdbeleving niet op wedstrijd hoort te gaan, beslist niet! En dat betekent al helemaal niet dat je niet blij mag zijn met een winstpunt!! Het betekent alleen dat iedereen een andere beleving heeft.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:25

Als de ene jury allemaal zevens geeft en de andere jury allemaal zessen heb je al dertig punten verschil. Je hebt strenge jury's en makkelijke jury's en de ene let weer op andere dingen dan de ander. Het verschil zal er altijd blijven, het blijven mensen. Dat er verschil is, is niet erg, zolang er maar rechtvaardig gejureerd wordt. Bij strenge jury's heeft waarschijnlijk iedereen lagere punten en bij makkelijkere jury's heeft iedereen hogere punten, zo blijft de rangschikking als het goed is redelijk gelijk bij gelijkwaardig gereden proeven en is het dus helemaal niet erg. Uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel bij de proef en de jury zit er alleen maar om te bevestigen of je gevoel erbij goed is en of je op de goede weg bent, ze zitten er heus niet om je te pesten. Al geef ik wel toe dat de ene jury nou eenmaal beter is dan de ander. Maar eigenlijk is B nog het moeilijkst om te beoordelen aangezien het daar veel lastiger om te zien is wat correct is dan in de hogere niveau's..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 07:20

Ik had laatst bij een selectiewedstrijd twee juryleden die 1 proef jureren tegelijk. Ik had dus voor dezelfde proef een score van 200 en 219, allebei goede scores maar toch 19 punten verschil.
Tuurlijk is de score belangrijk, maar je moet niet alles van de score af laten hangen.

Edit; Oh en ookal gaat het slecht, heb je weer iets om aan te werken! Volgende keer beter :j