Verzorgshet bijt, geen respect e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Featherless

Verzorgshet bijt, geen respect e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:46

Hi!

Sinds een paar dagen heb ik een super leuk verzorgshetje van 1,5 jaar. Echter zijn er wel wat probleempjes hij bijt namelijk heel erg. Ik las ook al in een ouder topic op Bokt dat dit speelsheid kan zijn a.g. jonge hengsten/ruinen dit ook altijd doen? Alleen wil ik hem wel duidelijk maken dat ik de baas ben en hij mij absoluut niet mag bijten.

Nou vind ik het ook weer sneu om te gaan slaan.. Ik ben namelijk nooit zo van het paarden slaan. Is hier dus ook nog een andere oplossing voor? Negeren is ook geen optie, hij blijft toch wel bijten. Wegduwen helpt niet, dan bijt hij alleen maar harder.

Verder heb ik ook niet het idee dat hij van mij onder de indruk is wanneer ik mijn stem verhef en wegduw. Hij komt ook gerust tegen mij aanleunen/duwen, wat ik niet prettig vind, ik wil dus graag mijn eigen ruimte aangeven. Hoe kan ik dit het best doen?

Als iemand trouwens ook een goede vrijheidsdresuur instructrice weet omg. Leiden (Zuid-Holland) hoor ik het heel graag!

Groetjes,
F.
Laatst bijgewerkt door Featherless op 27-07-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verzorgshet bijt, geen respect e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:49

Als hij bijt gewoon een keer een tik op de neus geven. Je hoeft hem niet in mekaar te slaan maar een tik kan echt geen kwaad, grote kans dat hij na een paar keer ermee op houd.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:51

Een rustige tik op zijn neus gaat hij niet dood aan. Het hoeft geen pijn te doen. Hij moet schrikken. en verder natuurlijk heeft hij na een paar dagen nog geen respect voor je. respect en vertrouwen moet je verdienen. Dit is een band die je moet op bouwen.

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:53

Hoi!

Bedankt voor de snelle reacties. Ja, ofcourse gaat hij niet dood van een tik. Ik houd er alleen niet van om dieren te slaan. Vandaar dit topic, misschien dat er nog andere oplossingen zijn :).

Ik snap echter ook dat je respect moet verdienen, maar bij zijn eigenaresse die hem al 1,5 jaar heeft doet hij dit ook ;).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:55

Je slaat hem niet, je corrigeert hem

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:56

Paarden bij elkaar schoppen elkaar ook om te laten zien wie de baas is.
Nu hoeft het natuurlijk niet zo hard maar een correctie tik kan echt geen kwaad.

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:57

Oké bedankt. Dan word dit het dus gewoon :)

En hoe zit het dan met ruimte opeisen? Net zolang wegduwen totdat hij dit snapt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:58

Die van mij kreeg gewoon een tik op zijn neus als hij beet en ik zei uhuh op boze toon. Als je dat goed timed dan is er niks aan de hand en snappen ze dondersgoed dat dat niet mag. Verder is het van belang om het aan te zien komen. Dan kun je hem voordat hij bijt al uit jouw zone sturen en hoeft je ook niet te straffen. Bij die van mij zag ik het altijd aankomen, waardoor ik het gedrag dus 9 van de 10 keer kon voorkomen, zodat ik ook niet hoefde te straffen

Staat hij wel met andere (jonge) pony's buiten? Mijn ervaring is dat paarden elkaar opvoeden waardoor het makkelijker wordt voor ons. Daarnaast kan hij dan zijn energie kwijt in het spelen met andere pony's, waardoor hij jou niet hoeft uit te dagen voor een spelletje.

Overigens vind ik 1,5 nog wel jong om al vrijheidsdressuur mee te gaan doen. ik zou overigens gewoon even de eigenaar om hulp vragen. Ik zou het zelf niet fijn vinden als een verzorgster op internet tips vraagt voordat ze mij om advies vraagt. Als eigenaar ken je je pony's toch het best.

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:00

Hij staat met een ander paardje samen.

Ik ga ook nog nu geen VD doen, haha. Maar ik wil toch wel even duidelijk maken dat ik de baas ben. Dit lijkt mij alleen maar ten goede komen later? Toch?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:01

Omdat hem niet geleerd is dat het niet mag. ik zou toch echt consequent een tikje op zijn neus geven. dan leert hij dat bijten niet wordt getolereerd. in een kudde zouden ze hem ook hard aan pakken

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:05

Hoe lost de eigenaresse het op? Mijn pony's krijgen een enorme oplawaai als ze bijten of slaan dat tolereer is echt niet en gelukkig is de laatste keer ook al zeker 10 jaar geleden toen de jongste net een paar maanden oud was.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:52

Eerste is zorgen dat hij niet ongevraagd in jouw ruimte komt. Door het zwaaien met bijvoorbeeld een touw kan je hem uit je ruimte weg sturen, maar om dit op de juiste manier te gebruiken is niet via internet te leren. Dat kan je beter irl van iemand leren, iemand die grondwerk of vrijheidsdressuur les geeft. Want dit hoort ook in vrijheidsdressuurlessen aanbod te komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:10

TVG ---> OPG

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:35

Amable schreef:
Eerste is zorgen dat hij niet ongevraagd in jouw ruimte komt. Door het zwaaien met bijvoorbeeld een touw kan je hem uit je ruimte weg sturen, maar om dit op de juiste manier te gebruiken is niet via internet te leren. Dat kan je beter irl van iemand leren, iemand die grondwerk of vrijheidsdressuur les geeft. Want dit hoort ook in vrijheidsdressuurlessen aanbod te komen.

Oké bedankt!

Ja vandaar ook dat schuine stukje onderaan. Voordat ik VD met hem ga doen (waar ik overigens ook nog minimaal 1 à 2 jaar mee wacht) wil ik eerst de basis er goed in hebben zitten. Al zijn het maar die simpele kleine dingen zoals je eigen ruimte :).

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:39

Ik heb met veel hengsten gewerkt die beten. Als ze het halster omhadden pakte ik ze altijd aan de zijkant van het halster en negeerde het gedrag. Omdat je ze aan de zijkant van het hoofd vast hebt en van je af houd kunnen ze je niet bijten. Op een gegeven moment is het niet leuk meer en houden ze vanzelf (vaak) op.

Sommige hebben echter geen boodschap aan het negeren en die kregen van mij ook wel eens een corrigerende tik. Een correctie, let wel juist en op tijd uitgevoerd, werkt vaak beter dan het hoofd wegduwen etc. Sommige paarden zien dit als een spelletje.

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:24

Oké bedankt! :D Ik had inderdaad het idee dat hij het na een tijdje gewoon leuk begon te vinden, telkens dat wegduwen :). Ik na een tijdje niet meer, haha.

Prasrobapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:11

Misschien kun je de seven games doen om wat respect te krijgen?

Featherless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:56

Oh thanks daar ga ik ook even naar kijken :D