Paard verhuisd: zeer dominant in de groep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Paard verhuisd: zeer dominant in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:48

2,5 week geleden heb ik mijn paard van stal verhuisd.
We zijn van 24/7 buiten naar overdag buiten en s nachts op stal gegaan.
Hij heeft de eerste 3 dagen achter een draadje gestaan naast de groep, en toen hebben wij hem in de groep gezet. Er werd even ruzie gemaakt (wat vooral bestond uit naar elkaar dreigen) en toen was er eigenlijk vrij snel rust.

De groep bestaat uit een mini-pony (die onder een draadje door kan om te vluchten), een grote KWPN ruin, een tuigermerrie en mijn paard, een smalle ruin met draversbloed.

De eerste paar dagen ging het vrij goed, de KWPN ruin verdedigde zijn merrie en mijn paard hield afstand.
Maar sinds een weekje is het omgeslagen: de ruinen begonnen te vechten om leiderschap en mijn paard heeft gewonnen, wat als gevolg heeft dat alle paarden doodsbang zijn voor die van mij...
Hij jaagt ze in een hoek en ze zijn vandaag zelf door het draad gegaan.

Nu heeft de staleigenaresse die van mij alleen gezet, maar dat is voor mij niet de oplossing, want ik wil niet dat mijn paard alleen staat. De eigenaresse van de kwpn ruin wil alleen nu echt niet dat hij erbij staat, omdat ze bang is dat haar paard straks blessures oploopt.

Heeft iemand ideeën? De mini-pony houdt zich er een beetje buiten, die vlucht onder het draadje door naar een ander weitje als het hem te eng wordt.

Ik hoor graag van jullie.

PS: de merrie is nu hengstig, wat het agressieve gedrag van mijn paard denk ik erg versterkt. Hij heeft voorheen nooit bij merries gestaan.

Dancer

Re: Paard verhuisd: zeer dominant in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:52

Twee groepjes maken, jouw paard met bijv. de merrie en dan de rest bij elkaar.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:00

Wat vervelend Caro!
Gaat het tussen Loki en de merrie wel goed?
Anders zou je die idd misschien samen kunnen zetten. Of kijken of er een ander geschikt maatje is?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:40

Ik weet niet zo goed hoe mijn paard met de merrie is, want die loopt met de ruin (is een soort koppeltje), en de ruin valt hij aan.. Dus de merrie is ook bang voor hem.

Momenteel zijn er alleen deze 4 paarden op de pensionstalling, wellicht komen er 1 september nog twee paarden bij, maar dat is nog ver weg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:42

2 ruinen en 1 merrie gaat vrijwel nooit goed, er zaak afleid gezeik onderling zijn. Het enige wat je nog kan proberen is een merrie erbij, maar in deze setting verwacht ik niet veel succes.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:49

Heb net aan de eigenaresse van de merrie gevraagd of we mijn paard en de merrie kunnen samen zetten, maar dat wil ze niet.. Omdat de KWPN ruin en de merrie zo'n koppeltje zijn wil zij ze niet uit elkaar hebben.

Dat betekent dus dat mijn paard voorlopig alleen staat... :\

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:04

2 ruinen en een merrie is inderdaad vaak geen succes... Kan die van jou niet met de mini apart?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:06

Kan de mini niet bij jou paard met nog een extra draad erbij?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:08

Zoals ik al zei kiest de mini er liever voor om bij de anderen te staan dan bij die van mij. Een extra draad waardoor hij niet kan ontsnappen durf ik niet, hij is namelijk maar 45cm en als die door de mijne in de hoek wordt gezet weet ik niet hoe dat afloopt...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:12

Het is natuurlijk ook wennen. 2 ruinen en 1 merrie gaat gewoon weg niet goed. Ik heb mijn pony (ruin) bij een andere ruin staan. Maar als ruin nr. 3 erbij kwam was mijn paard zo wat kaal.... die 3de ruin is bij een shet ruin gezet. Dit gaat goed. Ik zou toch proberen om te splitsen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:14

Als jouw paard naast de andere paarden staat met alleen een lijntje ertussen dan is er toch geen probleem? Bij ons op stal staan juist alle paarden alleen met een lijntje ertussen. Hebben zo dus allemaal hunh eigen stuk weiland en ook geen kans op blessure's veroorzaakt door andere.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:14

Waarom zouden 2 ruinen niet met een merrie kunnen? Wij hebben op stal 3 ruinen bij 1 merrie :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:15

Ik heb mijn paard ook apart moeten zetten met een andere ruin toen hij in de kudde ging vechten om de merrie...sommige doen dit nu eenmaal en dat is bijna niet te voorkomen. :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:19

Destination schreef:
Waarom zouden 2 ruinen niet met een merrie kunnen? Wij hebben op stal 3 ruinen bij 1 merrie :=

Dat het vaak geen succes is betekent dat er ook uitzonderingen zijn ;) Heb jij in ieder geval geluk! :D
Hier gaat het zo te lezen niet goed.

@TS: als alleen met de mini geen optie is (misschien toch eerst proberen, misschien gaat het wel hartstikke goed) dan heb je niet veel keus dan hem inderdaad apart achter een draadje te zetten... Ik begrijp dat jij de laatste nieuwe bent, dus ik kan me voorstellen dat de eigenaren van de paarden die er al stonden iets wat werkt niet direct willen aanpassen. Hopelijk komen er dan snel nieuwe paarden bij je op stal, zodat jouw paard ook niet alleen hoeft te staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:20

LiesxAnne schreef:
Als jouw paard naast de andere paarden staat met alleen een lijntje ertussen dan is er toch geen probleem? Bij ons op stal staan juist alle paarden alleen met een lijntje ertussen. Hebben zo dus allemaal hunh eigen stuk weiland en ook geen kans op blessure's veroorzaakt door andere.

Ook ik zou dit wel een probleem vinden. Er is dan totaal geen spreke van sociale interactie. Mijn mannen kunnen knuffelen, spelen, klieren :+ en samen eten. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren.

Lastig TS! Als je ze niet kunt splitsen wordt het een lastig verhaal. Geen paarden in de buurt die tijdelijk als maatje kunnen optreden? Niet de portemonnee om er 1tje bij te kopen? ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:22

Destination schreef:

Omdat in 99% van de gevallen de ruinen dan om hun merrie gaan vechten. Dat is natuurlijk gedrag. Ik heb hier ook 2 ruinen en 1 merrie maar hier is de merrie de baas.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:24

Het kan ook wel goed gaan. Bij ons ook twee ruinen bij 1 merrie. De merrie is van mij en vind beide ruinen even leuk. De tweede ruin kwam er ook later bij op de wei maar ging toch goed. Alle paarden zijn sociaal naar elkaar en kunnen vrijwel bij ieder paard.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:25

Selka schreef:
LiesxAnne schreef:

Ook ik zou dit wel een probleem vinden. Er is dan totaal geen spreke van sociale interactie. Mijn mannen kunnen knuffelen, spelen, klieren :+ en samen eten. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren.

Lastig TS! Als je ze niet kunt splitsen wordt het een lastig verhaal. Geen paarden in de buurt die tijdelijk als maatje kunnen optreden? Niet de portemonnee om er 1tje bij te kopen? ;)

Mijn paard maak je echt niet vrolijk om met meerdere in een wei te staan :')
Zolang zij ze maar kan zien is het prima. En er hangt 1 draadje tussen dus de paarden die wel behoefte hebben aan knuffelen hebben daar gewoon de ruimte voor, en dat zie ik ze ook doen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:26

Ik zal nog proberen aan te kaarten om de mijne bij de mini te zetten, maar ik denk dat de eigenaresse van de mini dat niet wil i.v.m. de risico's. (wat ik heel goed begrijp)

LiesxAnne, mijn paard heeft zijn hele leven samen gestaan met andere paarden. Het is een kuddedier en in mijn ogen hoor je die niet alleen te zetten.

Selka, er staan wel meer paarden op stal, maar die horen niet bij de pensionstalling zegmaar. Er is bijvoorbeeld een groepje met een fjord en 2 shetjes, maar die staan 24/7 buiten en zijn al heel lang een 'vaste' kudde. En er zijn nog een paar spaanse paarden van de mevrouw die op het terrein woont, maar die wil haar paarden bij elkaar houden denk ik, los van de pensionpaarden. En ik heb geen tijd en/of geld voor een ander paard.

Dan is het toch maar afwachten tot er nieuwe paarden komen... Maar ik baal ontzettend, vind het 10x niks dat mijn paard alleen staat... :(

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:35

Ik neem aan dat je bewust voor 's nachts binnen hebt gekozen? Anders is het misschien toch een optie om hem tijdelijk bij de groep 24/7 buiten te zetten? Een stabiele kudde gaat vaak wel goed om met 1 vreemde snuiter.

Mijn ruin kwam bijvoorbeeld een nieuwe kudde binnen die al meer dan een jaar samen stonden en had in 5 minuten geregeld dat hij de nieuwe baas was. Mijn niet dominante ruin werd na een aantal maanden nog steeds gepakt.. Je weet soms toch niet waar je geluk ligt.

Om een paard meer dan een maand alleen te zetten zonder "garantie" (die heb je nooit maar toch) dat hij daarna wel in een groep kan zou ik niet willen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:48

Ja daar hebben we bewust voor gekozen, het binnen staan doet hem erg goed (we hebben hem al meerdere keren 's ochtends languit in de stal aangetroffen).

Ik kreeg net te horen dat er misschien komende week nog een merrie bij de groep komt, dus mijn idee is om hem dan gelijk daarmee samen te zetten. Ik hoop dat dat kan en werkt...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:55

gelukkig dat er waarschijnlijk een ander paard komt, anders was enige optie nog een ander plekje zoeken vrees ik.