Buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bryan1983

Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 21:34

Hoi allemaal.

Ik wil graag een buiten ritje maken .
Ik ben 30 jaar en ik rij al 2 jaar

Maar voor dat ik een paard ga huren ben ik benieuwd hoe lang je ongeveer rij ervaring moet hebben.
Wat is hier bij het gemiddelde?

Bedankt voor de input

Groetjes

pien_2010

Re: Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 06:07

ED → BRT

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 06:57

Het ligt aan heel veel dingen. Hoe is de rit? Veel galop, langs druk verkeer, of alleen maar in stap. Op wat voor paarden kunnen ze je zetten? Bijvoorbeeld op een oud mak paardje die er nooit vandoor gaat en rustig achter de andere paarden aanhobbelt. Of hebben ze alleen maar jonge onervaren paarden.

Mijn nichtje is zonder ervaring op buitenrit geweest. Dit ging heel goed, want ze heeft veel aanleg voor paardrijden en kon na die ene buitenrit (in alleen stap en rustig drafje) en nog een les in de bak, mee naar een wat gevorderde buitenrit (werd veel gegalopeerd en zelfs een stuk rengalop).

Ligt dus aan heel veel dingen, maar ik zou zeggen wanneer jij er vertrouwen in hebt. Wel is het handig dat je kunt sturen, en alle drie de gangen beetje beheerst.

Veel plezier!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 07:00

Je kan op de meeste maneges waar buitenritten worden georganiseerd aangeven of je beginnend of meer gevorderd bent.

Voorbeeld, mijn man is na 15 lessen mee geweest op een rit op Terschelling met een stap drafritje van een uur. Netjes georganiseerd op een super braaf paard. Hebben zelfs gedraafd op het strand.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 07:54

Het ligt er ook aan hoe ver ben je.
Kan je goed meekomen in de galop?
Heb je daar geen moeite mee of angst voor de galop?
Als je nog wat onzeker bent ga dan mee op de rustige ritten.

Heb je weleens een buitenrit gemaakt?

Veel maneges bieden bv een stap rit aan voor beginners of 2 of 3 uur ritten of bv een dag rit.
Vaak zeggen ze er wel bij voor gevorderen.
Maar als je alle gangne goed beheerst kan je mee op de gevorderen rit waar ook galop bij in zit.

Bryan1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:06

Oké.
Ik rij dus twee jaar ofzo
En uiteraard kan ik sturen draven en galopperen.

Ik heb vorig jaar een buiten ritje gemaakt met de groep.
Dit jaar is iedereen met vakantie
Maar dan wil ik alleen gaan.

Maar ik vroeg mij dus af hoe jullie dat zien.

Ja doen of....

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:09

De kans is zeer klein dat je ergens een paard kan huren en alleen op pad kan. Of bedoel je dat je alleen ergens heengaat en een begeleidende rit gaat maken, in een groep dus?

Bryan1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:21

Ik weet wel waar je alleen een paard kan huren.
En alleen op pad kan.
Vorige keer hadden we met een groepje daar gereden.

Maar ik weet dus niet hoeveel rij ervaring je moet hebben.
1 jaar 2,3.
Ik kan alle gangen en uiteraard sturen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:35

Oke, op die manier. Dat is het echt aan jezelf: ik had een verzorger die eigen paarden had gehad, maar haar rijniveau schokte mij. Een ander zal pas een jaar rijden, en zit er al heel netjes op en heeft een zeer goed evenwicht en gevoel voor het rijden..

Is er geen mogelijkheid om het daar te vragen? Hun zullen de paarden moeten uitlenen, dus zij hebben de verantwoordelijkheid.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:38

Het kan er wilder aan toe gaan op de buitenrit dan op de voorspelbare manege. En dat zal dan ook zeker gebeuren op een gegeven moment. Paaltjes-knietjes-paardje-korste-weg, inhalen, versnellen, plots remmen, bokken, fietsers, hardlopers, automobilisten, honden, het gebeurt. Ik zou het aan je instructeur vragen als je het veilig wilt spelen, of het op zijn minst laten weten, zelf ben ik na twee jaar begonnen, en het begin was taai, en het blijft opletten ieder moment. maar, ... Het is keigoed voor je ruiterervaring.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:39

Het gaat vooral om hoe je je zelf erbij voelt om alleen op pad te gaan. Bij mij heeft het echt 8 jaar geduurd voordat ik alleen op pad durfde met een paard waar ik al een jaar op rij. Het ligt dus heel petsoonlijk, de een vind er niks spannend aan en de ander is zoals mij :roll:

Bryan1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:50

Ja alles is voor het eerst spannend
We zouden eerst met een klein groepje gaan.
Maar iedereen is op vakantie.

Maar volgens de instructrice van mijn manege moet het makkelijk gaan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:46

Nou, dan gewoon lekker gaan! Ken er meer hoor, die lekker alleen gaan, heerlijk met hun (verzorg)pony alleen op pad, alleen jij en pony..

Bryan1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:42

Ja ik ga ze morgen gewoon bellen?
Ik denk dat twee jaar inpriciepe wel voldoende is
Tenzij je 1 keer per maand gaat haha

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:37

@Bryan1983

Buiten rijden is iets wat je moet leren. Paarden reageren alleen of met z'n tweetjes vaak héél anders dan in groep. Alleen een buitenrit maken is totaal niet te vergelijken met een bosritje op de manege waar je lest.
Ik zou je willen aanraden om eerst eens alleen met je instructeur enkele buitenritten te maken.
Hij/zij kan je dan uitleg geven, wat te doen in onvoorziene situaties. En geloof me, iedere keer dat je met je paard buiten gaat rijden kom je zulke situaties tegen. Hoe daarop goed te reageren, is iets dat je door ervaring krijgt. Ga als onervaren ruiter echter nooit ineens zomaar alleen met een ook nog onbekend paard op pad. Dit wel doen wijst erop hoe onervaren je bent.
Al rijdt je al 10 jaar paard, zolang dat alleen in de binnen/buitenbak is met af en toe een bosritje in groep, ben je nog steeds een onervaren ruiter als je op buitenrit gaat.
Ervaren wordt je het snelst en met de minste kans op brokken, door het te leren van een persoon met reeds ruime ervaring.
Iemand die paarden uitleent aan onbekende, zonder begeleiding is daarentegen totaal onverantwoord bezig voor zowel ruiter als paard, maar ook voor anderen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:24

Yvette01 schreef:
@Bryan1983

Buiten rijden is iets wat je moet leren. Paarden reageren alleen of met z'n tweetjes vaak héél anders dan in groep. Alleen een buitenrit maken is totaal niet te vergelijken met een bosritje op de manege waar je lest.
Ik zou je willen aanraden om eerst eens alleen met je instructeur enkele buitenritten te maken.
Hij/zij kan je dan uitleg geven, wat te doen in onvoorziene situaties. En geloof me, iedere keer dat je met je paard buiten gaat rijden kom je zulke situaties tegen. Hoe daarop goed te reageren, is iets dat je door ervaring krijgt. Ga als onervaren ruiter echter nooit ineens zomaar alleen met een ook nog onbekend paard op pad. Dit wel doen wijst erop hoe onervaren je bent.
Al rijdt je al 10 jaar paard, zolang dat alleen in de binnen/buitenbak is met af en toe een bosritje in groep, ben je nog steeds een onervaren ruiter als je op buitenrit gaat.
Ervaren wordt je het snelst en met de minste kans op brokken, door het te leren van een persoon met reeds ruime ervaring.
Iemand die paarden uitleent aan onbekende, zonder begeleiding is daarentegen totaal onverantwoord bezig voor zowel ruiter als paard, maar ook voor anderen.

Nounou, dit vind ik wel wat overdreven hoor. Als je een paard onder controle kan houden, zal er echt niet snel wat gebeuren. Want wat zou er volgens jou dan allemaal fout kunnen gaan?

Ik kreeg op mijn 15e een bijrijdpaardje en daarmee ging ik de eerst keer dat ik haar ontmoette al meteen op buitenrit (alleen) wel met de eigenaresse erbij op de fiets. Daarvoor was ik misschien drie keer eerder op buitenrit geweest met de manege in een groep.
Kan je vertellen dat er niets anders aan was. Ja dit paardje was wat heet en pittig, maar verder niet.

Ts, als jouw intructeur zegt dat je het al kan en je er zelf ook vertrouwen in hebt, zou ik lekker opbellen om een buitenrit te maken!

Veel plezier!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:31

Ik ben zelf bij verschillende bedrijven op buitenrit geweest en ga thuis ook regelmatig de weg op. Je moet (vind ik dan) op zijn minst stap, draf, galop goed beheersen. Ook is het belangrijk dat je niet te makkelijk denk. Kies voor veiligheid ipv van bluf, zo zeggen wij dat altijd.

Zelf ben ik meerdere keren in Arnhem wezen rijden. [VVDD] Compliment voor africhtingsstal Van Laar
Daar hebben ze diverse paarden en als jij gewoon eerlijk je ervaringen geeft dan kun je een prachtig mooie rit rijden.

Veel plezier in ieder geval!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:33

Wat ik trouwens wel belangrijk vindt: weet je ook de regels van het buitenrijden? Dat is iets waar het nog vaak misgaat nl. Rij je echt alleen in het bos, is het natuurlijk niet zo'n probleem. Maar moet je een stuk de weg over, moet je echt wel weten wat je plaats is, en hoe je omgaat met het verkeer.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:54

Denk niet dat je zonder begeleider op pad mag.
Dat een manege waar je niet bekend bent je zo een paard mee geeft.....

Bryan1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:58

Yeah fantastisch was de buitenrit!
Ik vond in de buurt van Groningen een manege waar je op hun eigen terrein kennis kan maken met vrij rijden.

Ik kon daar alleen op eigen houtje rijden.

Het was super!!