Paard valt in slaap tijdens het verzorgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coolenes

Paard valt in slaap tijdens het verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:30

Mijn haflinger was altijd erg onrustig tijdens het poetsen. Liep vaak heen en weer en kon niet goed stil staan. Ze bleef wel heel lief en zal nooit bijten of trappen. Sinds ze is verhuisd naar een nieuwe pensionstal, is ze veel rustiger geworden en voelt ze zich ook fijn in haar nieuwe kudde. Tijdens het poetsen merkte ik wel dat ze iets beter stil kon staan en meer geduld had, maar sinds een aantal weken valt ze zelfs in slaap! Als ik haar vastzet op de poetsplaats doet ze al bijna meteen haar ogen dicht. Alleen als ik rammel met eten of een keer hard in mijn handen klap, doet ze haar ogen weer open. Ik vind het natuurlijk super schattig dat ze dit doet en ook heel erg grappig. Zelfs wanneer er iemand boven op haar rug gaat zitten tijdens het poetsen, kijkt ze even op om vervolgens weer te gaan slapen. tijdens het rijden is ze weer helemaal wakker en is er niets meer te merken van dat rustige paard. Het is best plotseling opgetreden dus ik vraag me af of er meer mensen zijn waarvan het paard in slaap valt tijdens het poetsen en misschien weten waar het door komt?
Laatst bijgewerkt door Coolenes op 24-07-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Re: Paard valt in slaap tijdens het verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:31

Waarschijnlijk voelt ze zich gewoon 100% relaxed en op haar gemak :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:33

Ze zakt verder niet door haar benen oid?
Dan is ze denk ik inderdaad gewoon lekker ontspannen.

Coolenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:34

Celine_Famke schreef:
Ze zakt verder niet door haar benen oid?
Dan is ze denk ik inderdaad gewoon lekker ontspannen.

Nee, ik had inderdaad bij een ander topic gelezen over een paard dat dan echt omviel. Dit gebeurt er gelukkig niet. Ik kan invlechten en poetsen terwijl ze rustig blijft slapen haha

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:40

Mijn pony had dit ook. Maar daarna ging het van kwaad naar erger en bleek ze uiteindelijk Narcolepsie te hebben. Dat is dus dat je je, ik geloof, SOS slaap overslaat en gelijk in je REM slaap gaat. Waardoor ze dus door der benen zakte.

Coolenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:41

Seni schreef:
Mijn pony had dit ook. Maar daarna ging het van kwaad naar erger en bleek ze uiteindelijk Narcolepsie te hebben. Dat is dus dat je je, ik geloof, SOS slaap overslaat en gelijk in je REM slaap gaat. Waardoor ze dus door der benen zakte.

Deed jouw pony dat al vanaf het begin dat je haar had? Of pas na een tijdje? En begon het opeens of was het een langer proces?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:50

Begon opeens. Ik had der al een paar jaar. Maar ik had een nieuwe poetsplaats, de eerste was in de schaduw en de nieuwe in het zonnetje. En op een lekkere lenteochtend met een lekker zacht zonnetje begon ze opeens door der benen te zakken en op het moment dat ze echt er doorheen was gezakt, en dus wat schaafwondjes had, werd ze wakker. Maar van het af en toe klieren tijdens poetsen naar ontspannen staan ging in een paar maanden. Maar dat zonnetje erbij was de trigger om in slaap te vallen. Ze deed het uiteindelijk ook wat vaker. Bijv. Ook tijdens het inspannen bij de menwagen gebeurde het al.

Coolenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 19:08

Seni schreef:
Begon opeens. Ik had der al een paar jaar. Maar ik had een nieuwe poetsplaats, de eerste was in de schaduw en de nieuwe in het zonnetje. En op een lekkere lenteochtend met een lekker zacht zonnetje begon ze opeens door der benen te zakken en op het moment dat ze echt er doorheen was gezakt, en dus wat schaafwondjes had, werd ze wakker. Maar van het af en toe klieren tijdens poetsen naar ontspannen staan ging in een paar maanden. Maar dat zonnetje erbij was de trigger om in slaap te vallen. Ze deed het uiteindelijk ook wat vaker. Bijv. Ook tijdens het inspannen bij de menwagen gebeurde het al.

Oh dan is het toch wel iets om in de gate te houden! Ik maak me niet heel erge zorgen omdat ze in het algemeen ook echt meer rust heeft gevonden op haar nieuwe stal. Dus dat in combinatie met het in slaap vallen vind ik niet super raar. Ze is altijd al echt knuffel paard geweest wat erg werk willig was dus tijdens het rijden er erg voor ging. Alleen op haar vorige stal kreeg ze, naar mijn mening, te weinig eten. En daar werd ze gewoon heel erg onrustig van. Ze wilde nooit lang op de wei staan omdat daar geen gras op stond dus stond al bij het hek als ik naar de wei liep. Ze hoopte dan dat ze op stal eten kreeg maar als ze dan door kreeg dat ik haar ging poetsen en dus ging rijden, werd ze onrustig. Nu heeft ze altijd hooi ter beschikking en wordt is de wei ook de enige plek waar ze eet. Alleen als het heel slecht weer is dan staat ze op stal. Ik denk dus dat ze de poetsplaats/stal ziet als rustplaats. Ze krijgt hier alleen soms een snoepje ofzo. Maar het is zeker iets om in de gate te houden! Bedankt voor je reactie

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:43

Wie weet dat het inderdaad daar aan ligt, ik hoop het voor je!
Lekker ontspannen tutten zat er voor ons niet in. Maar met dat in mijn achterhoofd en haar niet teveel kansen geven, geen echte ongevallen of schade gehad! En verder hadden we er niet super veel last van.

Coolenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 12:43

Seni schreef:
Wie weet dat het inderdaad daar aan ligt, ik hoop het voor je!
Lekker ontspannen tutten zat er voor ons niet in. Maar met dat in mijn achterhoofd en haar niet teveel kansen geven, geen echte ongevallen of schade gehad! En verder hadden we er niet super veel last van.

Jaa ik ga het zeker in de gate houden! Oh gelukkig maar

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:49

Ik ken ook een merrie die dat had!
En ik heb eens vaan een dierenarts gehoord over een onderzoek dat aantoonde dat dit vooral voorkomt bij zeer dominante paarden. Die paarden zijn altijd ''alert'' want ze zijn nu eenmaal degene die ''hun kudde'' moet beschermen. Op het moment dat de mens de dominante houding aannam (op de poetsplaats staan=rijden=dominant zijn over paard) kan het paard eindelijk minder alert zijn en vallen ze vaak direct in slaap.

Dat is wat ik hoorde. Alleen ben ik nooit op zoek geweest naar het onderzoek.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:41

Had ik nog nooit van gehoord, ook niet naar gezocht. Maar mijn merrie was alles behalve dominant :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:48

Mijn verzorgfjord doet het ook! Zo schattig inderdaad :) ze gaapt en doet haar ogen dicht, gaat lekker op rust staan en ogen dicht :z

Qua karakter is ze wel dominant ja. Grappig zeg! Maar dit heeft ze altijd al gedaan, ze geniet echt van het borstelen (ze heeft ook zomerexceem dus dat borstelen is echt hemels voor haar).

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:58

Ik denk ook niet dat het voor ieder paard geldt hoor. Maar bij sommige paarden denk ik wel. Bij jouw paard is het wel enigszins een raadsel dan..