Pony duwt steeds tegen hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eve_1990

Pony duwt steeds tegen hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:30

Hallo
Ik heb meerdere vragen omwille van mijn verzorgpony
De laatste tijd duwt hij vaak met zijn neus tegen mijn hand en of arm als we aan het wandelen zijn bijvoorbeeld naar de wei ik vraag me af of dat een betekenis heeft en of ik het moet straffen of niet de tweede vraag is hebben jullie tips voor het rijden de laatste paar keren is die steeds heel vervelend tijdens het rijden loopt opzij gaat stil staan gaat achteruit luisterd niet naar de teugels ik moet hem steeds met de zweep slaan en ik rij liever zonder zweep en hij doet het alleen bij mij niet bij de andere bijrijder de derde is over het schuren van het hoofd ik hoor vaak dat het na het rijden gebeurd maar mijn pony doet het ook als we niet gereden hebben en hij wilt knuffelen moet ik het dan ook straffen?
Groetjes Eve

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pony duwt steeds tegen hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:35

Consequent zijn is altijd de oplossing. Als jij het vervelend vindt dat hij dit doet moet je het nooit toestaan. Als je het wel toestaat moet je ermee leven dat hij het altijd zal doen als hij daar zin in heeft.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:58

Hier antwoord van iemand NH doet. Niet straffen zoals mensen normaal straffen. Maar de pony mag niet onvraag in jou bubbel / persoonlijke ruimte komen. Block zijn neus met je onderam en duw hem weg. Evt. kan je er iets bij zeggen als 'ga weg' maar als hij dan doet wat je wilt moet hem er ook voor belonen. Streel zijn hals en zeg 'braaf'. En gebruik de juiste toon. Ga weg is gebiedend, en braaf klinkt heel vriendelijk.
Werk eerst aan probleem 1 als je pony meer respect leert voor jou lost probleem 3 zich ook op.
Probleem 2 vraagt om geduld niet boos worden. Geen zweepje niet aan teugels trekken zet hem op de kleine volte, laat hem een paar voltes draaien en probeer opnieuw voorwaarst. Kliert hem weer dan opnieuw op de volte. Die voltes zou hij gauw beu zijn.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 23-07-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:02

Mijn ervaring is dat het helpt om iedere keer als hij ongevraagd jou aanraakt met zijn neus (of gewoon jou aanraakt, full stop), hem achteruit te zetten. Niet ruw, maar gewoon achteruit. Het achteruit gaan beloon je, het aanraken straf je niet.

Over het rijden, het is misschien raadzaam het rijden eens af te wisselen met grondwerk. Zo leer je de pony beter kennen en leg je een beter basis voor jullie onderlinge relatie. Vaak helpt het ook veel om lessen te volgen.

Succes!

ElizaL1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:33

Zoals hier boven ook al vaak vermeldt wordt, als je pony iets doet wat jij juist niet wilt, koppel je daar een handeling aan vast die jij op dat moment wens te hebben (zoals hierboven bijvoorbeeld het 'ga weg' of achteruit gaan) en dit beloon je zodra hij dit doet. vergeet hem niet meteen te belonen, als er te lang zit tussen de gewenste handeling en de beloning, leggen ze de connectie soms niet. Straffen werkt in mijn ervaring vaak niet met dieren (uitzonderingen en ervaringen van andere mensen daargelaten natuurlijk)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:02

zijn hoofd de andere kant op duwen, dat steeds herhalen als ie het doet, dan leert ie het vanzelf af :j