paard ineens niet meer te rijden in buitenbak (dazen?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimiwan

paard ineens niet meer te rijden in buitenbak (dazen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:40

hallo,

ik zit met een probleem met mijn huidige paard..

meneer was altijd erg braaf in de buitenbak en zou nooit bewust wat doen om je er af te krijgen,hij zette eigenlijk nooit een stap verkeerd, maar nu sinds ongeveer 2/3 weken is het gewoon een drama.. hij is niet meer normaal te rijden en probeert alleen maar in volle galop de bak uit te rennen (bak zonder omheining) :\

dit begon met gewoon het bit vastpakken en er uit rennen en het is inmiddels zover dat het gaat met bokken en steigeren, alles om er maar uit te komen en der is geen houden meer aan..

dit is voor mij en vooral ook voor mijn bijrijder gewoon niet fijn rijden meer, vrij rijden maar ook met een les is er niks mee te beginnen, hem aan het werk houden helpt niet

nou is dit probleem begonnen toen de dazen begonnen te komen en het is hierdoor ook met naar het land brengen en terug een heel ander paard (land ligt achter de bak).

met longeren buiten merk ik zo goed als geen veranderingen, ook in de binnenbak is hij gewoon de oude..

wat kan dit zijn? is dit gewoon uittesten en moet hij even goed doorgepakt worden of zouden de dazen toch effect op hem hebben? zoja dan is een vliegenuitrij deken misschien een optie?

het paard is een 7 jarige ruin, december vorig jaar uit ierland gekomen en niks bekend over zijn verleden voordat ik hem kreeg.

bedankt voor het lezen!

Joscaa

Re: paard ineens niet meer te rijden in buitenbak (dazen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:42

Dus in de binnenbak kun je zonder problemen rijden? Probeer eens met een vliegenrijdeken ja...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:44

Een goede vliegendeken om mee te rijden lijkt me een mooie eerste stap. Als het rijden daarmee goed gaat weet je direct waar het aan ligt. Als het rijden dan nog niet goed gaat denk ik dat je paard je heerlijk tuk heeft in de buitenbaan aangezien je zegt dat hij in de binnenbaan wel goed te rijden is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:45

Wij hebben het probleem ook op dit moment.
Zelfs met vliegendeken raakt ze enorm in de stress.
Ze heeft nu dus een soort van vakantie.

Op de deel voor de stallen 15 x 20 denk ik, kan ik nog wel iets met haar doen, in de zin van wandelen, poetsen en vrijheidsdressuur.
Wij zijn niet in de luxe van een binnenbak.
Nouja, dan maar niets doen hoor...

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:49

hij heeft het gedrag alleen nog maar vertoont met mijn bijrijder, niet bij mijzelf.. (ik rij meestal in de binnenbak) alleen mijn bijrijder rijd hem verder toch erg netjes en durft hem ook wel even goed door te pakken, maar er is gewoon geen houden aan,hij word erg sterk en lijkt wel compleet te flippen :/ iets wat ik zelf echt niet van hem ken, hij heeft dit gedrag nooit eerder vertoont, ook in het begin bij mijn bijrijder niet

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:50

Als hij het in de binnenbak niet doet kun je uitsluiten dat het aan het zadel, hoofdstel of manier van rijden ligt. Dat is fijn maar lost jullie problemen niet op.

Als ik jullie was zou ik zaterdag (dan wordt er regen verwacht) buiten rijden in de regen. Als het regent zijn er waarschijnlijk geen dazen en kun je dus nagaan of het daaraan kan liggen. Of begint hij al te stuiteren voordat hij gestoken is en een daas hoort? Misschien kent hij geen dazen vanuit Ierland? Of komen die krengen overal voor?
Een andere mogelijkheid, maar daarvoor beginnen de klachten eigenlijk te laat, is pollenallergie. Probeer dan ook eens zo'n pollennetje voor aan het hoofdstel.

Het is wel vreemd dat je met longeren buiten (zelfde bak?) geen verschil merkt met binnen rijden.. Ik lees nu dat je zegt dat hij het alleen bij je bijrijder doet. Dat zou betekenen dat het aan haar kan liggen, wat ik absoluut niet gemeen bedoel. Probeer om dat uit te sluiten zelf eens in de buitenbak te rijden om te checken of het geen angst is die hij laat zien. Een buitenbak geeft vaak veel meer prikkels van buitenaf, wat best angstaanjagend kan zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:53

Vergis je niet in hoe gek paarden kunnen worden van dazen.. :x

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:57

Marise01 schreef:
Als hij het in de binnenbak niet doet kun je uitsluiten dat het aan het zadel, hoofdstel of manier van rijden ligt. Dat is fijn maar lost jullie problemen niet op.

Als ik jullie was zou ik zaterdag (dan wordt er regen verwacht) buiten rijden in de regen. Als het regent zijn er waarschijnlijk geen dazen en kun je dus nagaan of het daaraan kan liggen. Of begint hij al te stuiteren voordat hij gestoken is en een daas hoort? Misschien kent hij geen dazen vanuit Ierland? Of komen die krengen overal voor?
Een andere mogelijkheid, maar daarvoor beginnen de klachten eigenlijk te laat, is pollenallergie. Probeer dan ook eens zo'n pollennetje voor aan het hoofdstel.

Het is wel vreemd dat je met longeren buiten (zelfde bak?) geen verschil merkt met binnen rijden..

met longeren is hij hooguit wat drukker maar verder niet dat hij er onderuit probeert te komen of dat hij de bak uit neigt te willen.

in de regen rijden gaan we eens proberen! en een vliegendeken ga ik vandaag even achteraan.
hij doet het alleen als je er op zit, daarvoor doet hij niks.

hij zit ook steeds enorm onder de bulten door die rot dazen..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:01

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:07

Als hij onder de bulten zit heb je al een aanwijzing. Mijn paard krijgt ook grote bulten van insectensteken en staat heerlijk relaxed op de wei met een vliegendeken, in plaats van het rondjes galopperen wat hij eerst deed. Dat was wel beter voor de lijn O:) .

Ik hoop dat het werkt!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:19

Lastig te zeggen zo, nu het dazen seizoen volop bezig is.
Ik denk niet dat het nu aan z'n leeftijd ligt omdat het probleem zich beperkt tot de buitenbak.
Is het geen optie om het nog even af te wachten tot de dazen minder worden en dan tot die tijd gewoon de binnenbak te pakken?
Of vroeg in de ochtend te rijden? Ik ken ook zo'n soort gelijke situatie met een donkere ruin. Die was echt de hele zomer stik nerveus en haast niet rustig te krijgen met al die dazen. Als hij ook maar dacht dat hij iets voelde begon hij al de draaien en te slaan en uiteindelijk te "vluchten" voor hetgeen dat hij als zo naar ervaart.
Helaas zullen die dazen daar geen rekening mee gaan houden dus zullen wij daar een tijdelijke andere oplossing voor moeten vinden.
Het ene paard reageert er veel heftiger op dan het andere paard. Het is maar hoe je het op dat moment treft.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:25

Als hij al onder de bulten zit ervan, zou ik gewoon even stoppen met buiten rijden, ga dan binnen als hij daar niks aangeeft.

Mijn paard is allergisch voor vliegen/dazen en zit dan ook onder de bulten, die kan ook niet zonder vliegendeken buiten omdat hij dan zo lang blijft rennen tot hij drijf en drijfnat van het zweet is, tot hij naar binnen gaat.

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:28

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk niet dat het nu aan z'n leeftijd ligt omdat het probleem zich beperkt tot de buitenbak.
Is het geen optie om het nog even af te wachten tot de dazen minder worden en dan tot die tijd gewoon de binnenbak te pakken?
Of vroeg in de ochtend te rijden? Ik ken ook zo'n soort gelijke situatie met een donkere ruin. Die was echt de hele zomer stik nerveus en haast niet rustig te krijgen met al die dazen. Als hij ook maar dacht dat hij iets voelde begon hij al de draaien en te slaan en uiteindelijk te "vluchten" voor hetgeen dat hij als zo naar ervaart.
Helaas zullen die dazen daar geen rekening mee gaan houden dus zullen wij daar een tijdelijke andere oplossing voor moeten vinden.
Het ene paard reageert er veel heftigerhttp://www.bokt.nl/forums/posti ... =93429202# op dan het andere paard. Het is maar hoe je het op dat moment treft.

als het echt door de dazen komt is de binnenbak zeker een optie,alleen is die wel erg zwaar op het moment..

maar als het toch gewoon uittesten is lijkt het me dan weer niet handig om de buitenbak te vermijden? :\

zelf ben ik alleen ook niet zo"n lefhebber die gauw een rodeo aangaat :')

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:10

kimiwan schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Het ene paard reageert er veel heftiger op dan het andere paard. Het is maar hoe je het op dat moment treft.

als het echt door de dazen komt is de binnenbak zeker een optie,alleen is die wel erg zwaar op het moment..

maar als het toch gewoon uittesten is lijkt het me dan weer niet handig om de buitenbak te vermijden? :\

Ja aan een binnenbak zitten nu ook voor- en nadelen. Veelste droog dus erg veel stof en nog eens behoorlijk warm. Misschien een tip om met deze droge dagen de binnenbak te sproeien, doen wij ook en werkt best goed. Moet je wel echt om de dag doen. Gewoon zo'n tuinsproeier in de bak aanzetten en om de 15 minuten even verzetten totdat je alles hebt gehad :)

als je van jezelf al weet dat je niet zo'n lefhebber bent voor een rodeo zou ik dat ook nu even niet doen.
Want in deze leeftijd is hij natuurlijk ook nog lekker aan het testen wat wel en niet werkt, en als hij eenmaal weet dat hij onder werk uit kan komen... Al is deze situatie misschien gegrond, hij onthoud zijn successen uiteraard wel.
De tip om in de regen te gaan rijden is ook een hele goeie! Aangezien het over een paar dagen toch lekker gaat regenen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:12

kimiwan schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Het ene paard reageert er veel heftigerhttp://www.bokt.nl/forums/posti ... =93429202# op dan het andere paard. Het is maar hoe je het op dat moment treft.

Als jullie gewoon gelijk binnen gaan rijden associeert het paard dat echt niet meer met zijn stoute gedrag de keer er voor hoor. Je rijdt toch nu ook al binnen?

Zou nu die dazen zoveel mogelijk mijden (hier moet je nu ook niet op buitenrit willen met mooi dazenweer.) en dan alleen buiten rijden met fris winderig weer of regen.(of als het donker is) en kijken of dat wel goed gaat (evt goede vliegendeken op) en verder gewoon binnen rijden. Zie je na het seizoen wel weer verder.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 03:34

Hier ook een paard wat totaal niet meer te rijden valt vanwege de dazen, hij gaat in volle galop door de bak! Meneer heeft nu lekker vrij af voordat er ongelukken gebeuren..

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:45

Denk ook dat het aan de dazen ligt. Als je paard verder wel normaal te rijden is, kan je paardje ook gek worden van de dazen en ook gek gaan doen om van die beesten af te komen. Wellicht dat een goede vliegendeken helpt. Ik reed zelf ook altijd met een vliegendeken die goed vast zat. Mijn paardje trok die dazen ook altijd aan, maar die deken hielp echt goed.

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:27

Het zou inderdaad door de dazen kunnen komen. In dat geval is inderdaad misschien een vliegendeken tijdens het rijden een oplossing.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:31

Wow, rij jij op mijn paard, die heeft exact hetzelfde. Alleen gaat zij stilstaan.

Ik wist ook niet waar het door kwam maar neig nu ook naar een deken. Helaas geen binnenbak om uit te proberen.