Trauma door te korte hoeven en nu een draak bij de hoefsmid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Trauma door te korte hoeven en nu een draak bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:13

Hi Bokkers,

Ik open niet zeer snel een topic, maar ik hoopte eigenlijk op een aantal goede tips.
Even voor jullie beeldvorming; Ik heb een fries, 5 jaar een ruin met vader Sjouke 453. Een ongelooflijk lief dier waar ik alles mee kan, maar wel een met een gebruiksaanwijzing. Zo is het niet echt een nuchtere fries, maar wordt hij door de dierenarts al omschreven als "Nep-fries".Daarmee bedoelen we: Hij houdt alles in de gaten, hij onthoud alles en vergeeft je geen fouten. Verder kan hij goed ontploffen en erg lastig zijn als hij iets spannend vindt. Geen enkel probleem voor mij, ik heb hem inmiddels vanaf zijn 2de en weet er wel mee om te gaan. Daarnaast is hij ook een head-shaker, dat maakt het af en toe nog wel extra gecompliceerd.

Om eerlijk te zijn is hij bij de hoefsmid nooit heel makkelijk geweest, vanaf het begin een hupser, maar ik heb altijd een super hoefsmid gehad die al het geduld van de wereld had waardoor dat langzaam aan is weggegaan. Zo verhuisde wij van stal en helaas kon mijn hoefsmid daar niet komen.

De eerste hoefsmid die wij daar hebben gehad heeft het goed verpest, zijn hoeven groeien niet hard, hij loopt de hele dag op beton in de winter (vanwege het stuk paddock) en door de grote hoeveelheid paarden is het veel wegdraaien en wegrennen, dus snel slijtende hoeven. Dit was bekend bij deze hoefsmid, toch heeft hij hem goed kort gezet wat al snel resulteerde in een kreupel paard. Bij deze hoefsmid heeft hij overigens niet gehupst of gek gedaan.

Vervolgens hebben wij een andere hoefsmid gevonden, die hem meer dan keurig op ijzers heeft gezet. Wij hebben toen geen problemen gehad, geen gedoe met hupsen oid. Hij liep weer prima.

Van de zomer wilde ik hem toch graag weer op blote voeten, hij mocht tenslotte de wei op. Zo gezegd zo gedaan, dezelfde hoefsmid heeft hem weer op blote voeten gezet. Dit met een beetje hupsen en vervelend doen, maar dit wat te behappen..

Vandaag was het weer zo ver om hem opnieuw te bekappen, zelfde hoefsmid, maar dit keer een draaaaaak van een paard. Recht overeind stond meneer ( terwijl hij nooit steigert) en heeft tot twee keer aan toe de hoefsmid flink in de hoek geduuwt. Vervolgens is hij met praam bekapt. Zo gek is het nog niet eerder geweest.

Mijn paard kennende onthoudt hij dit nu en kunnen wij de volgende keer nog veel meer drama verwachten. Hij is nu ook een beetje aan het puberen, maar phoe, ik durf de hoefsmid zo bijna niet meer te bellen. Volgens de hoefsmid zelf komt dit door een trauma door de te korte hoeven waar hij eerst op heeft gelopen.. Maar dit is wel vreemd omdat mijn paard daar niet eerder heftig op heeft gereageerd, toch?

Is er iemand met soortgelijk paard en soortgelijk probleem? En (hoe) is dit opgelost? Bij mij doet hij namelijk niet gek.. Dus oefenen met vijlen en dergelijke heeft geen nut.

Ik hoop op de gouden tip!

Lady24

Re: Trauma door te korte hoeven en nu een draak bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:34

Paard bij ons heeft een trauma van de hoefsmid door vernagelen. Deze is nu alleen nog te bekappen dmv domosedan, voor de veiligheid van ons en van de hoefsmid.
Misschien aan zoiets denken? Voor jullie veiligheid? En als het dan allemaal goed gaat, afbouwen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:41

Bij onze oude tinker heeft alleen overstappen op een andere hoefsmid met heel veel geduld effect gehad. Hij is een keer door een andere smid gedaan, deze kapte te kort in het leven met een bloedbad. Dit is nu ruim 8 jaar geleden. Deze man kon de keer erop niet eens in zijn buurt komen toen hij voor een ander paard kwam.

Maar onze oude smid is daarna de eerste keer ruim 2 uur bezig geweest met dat ene been. Deels met gevaar voor zijn en mijn leven. Beiden niet ongeschonden afgekomen trouwens. Hij een blauwe elleboog, ik een pimpelpaars zwaar gekneusd bovenbeen. Connor was in blinde paniek, halster kapot getrokken, een zware metalen vastzetpaal ontzet. Uiteindelijk is hij gestopt en een dag later weer wat gedaan. Uiteindelijk is hij twee weken bezig geweest m die hoef netjes gekapt te krijgen. Steeds een gevecht, maar met geduld en steeds weer been optillen en een stukje doen ging het wel vlotter.

Nu 8 jaar later is dat been nog steeds een probleem. Lang niet meer zo erg als toen maar hij is met dat been vaak net zo lang bezig als met de andere drie. Wel niet meer vastgezet maar in de box los met hooi voor zijn neus. De enige manier om zijn paniek te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-07-15 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:42

Ja ...... Mijn eerste paard vertoonde dit gedrag ook , reden voor mij om mij in het hoefonderhoud te verdiepen ,en dit zelf te doen doordat je dit zelf doet kun je dit beetje bij beetje bijhouden en wordt het een vertrouwde handeling. (Er worden goede cursussen hiervoor gegeven ), vandaag de dag nog steeds veel profijt van ......

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:29

Ik denk aan de hand van je verhaal niet direct aan een trauma.
Bij een trauma zou ik verwachten dat het probleem direct de eerstvolgende keer na het te kort bekappen opspeelt. Je schrijft dat je paard eerder ook al een hupser was, het lijkt mij dat hij weer in zijn oude gedrag terug gevallen is . Voor zover ik weet kan dat spontaan gebeuren, maar het kan ook zijn dat er iets is wat dit gedrag oproept.
Daarnaast schijf je dat het paard momenteel wat aan het "puberen" is, in mijn ogen kan er best een verband zijn tussen dat "puberen" en zijn gedrag bij de hoefsmid.
Ik zou dus zeker aanraden te gaan werken aan dat "puberen"
Verder schrijf je dat het paard bij jou braaf is, ik ben benieuwd of je daarmee bedoeld dat jij het been op precies dezelfde manier kan vasthouden als de hoefsmid doet en ook voor een iets langere tijd.
De hoeven uit kunnen krabben is een mooi begin maar toch iets anders als het bekappen.
Wij werken zelf liever zonder praam, maar als je er voor kiest om een praam te gebruiken dan kun je hem beter direct opdraaien (niet te strak!) wanneer het paard nog rustig is.
Succes!

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 11:42

Bedankt voor de reacties, wat vervelend om te horen dat het dus inderdaad lastig te verhelpen is.. Zelf wat meer verdiepen in onderhoud aan de hoef leek mij inderdaad ook een goed idee, alleen van de winter moet ik hem weer op ijzers zetten... Dat wordt wel te gek helaas...
GMekkes ik dacht inderdaad ook een verband te zien tussen dat puberen en het hupsen maar omdat de hoefsmid zo stellig aangaf dat het kwam vanuit dat trauma.. Opzich is die van mij met vlagen aan het puberen en dus helaas niet zo zeer bij mij.. Ik ben zelf ook totaal geen voorstander van een praam maar ik wil ook niet dat mijn paard zichzelf en anderen in gevaar brengt.. Dus ik weet het gewoon even niet meer..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:53

Pubergedrag is allang voorbij op het vijfde jaar. Dat is al veel eerder, zelfs nog voor ze onder het zadel komen. Mocht hij echt vervelend blijven dan kreeg hij van mij toch echt een spuit, idd zoals Ivy zegt, bijv met domosedan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:00

Citaat:
Een ongelooflijk lief dier waar ik alles mee kan, maar wel een met een gebruiksaanwijzing. Zo is het niet echt een nuchtere fries, maar wordt hij door de dierenarts al omschreven als "Nep-fries".Daarmee bedoelen we: Hij houdt alles in de gaten, hij onthoud alles en vergeeft je geen fouten. Verder kan hij goed ontploffen en erg lastig zijn als hij iets spannend vindt. Geen enkel probleem voor mij, ik heb hem inmiddels vanaf zijn 2de en weet er wel mee om te gaan. Daarnaast is hij ook een head-shaker, dat maakt het af en toe nog wel extra gecompliceerd.
Dat zou voor mij aanleiding zijn om hem door een craniosacraaltherapeut of osteopaat te laten behandelen, heb je daar zelf al eens aan gedacht? Hij geeft duidelijk aan dat hem al jaren iets dwars zit en dat begint nu te escaleren bij de hoefsmid.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:26

Zeker de tip van osteopaat toepassen.
Als er met zekerheid heb lichamelijk probleem bij komt kijken, kan er met training verder gegaan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:36

Mousmous schreef:
Pubergedrag is allang voorbij op het vijfde jaar. Dat is al veel eerder, zelfs nog voor ze onder het zadel komen. Mocht hij echt vervelend blijven dan kreeg hij van mij toch echt een spuit, idd zoals Ivy zegt, bijv met domosedan.

Juist niet, 5 is de'beruchte' leeftijd waar het paard niet meer overdonderd is en innmiddels eigen kracht ontwikkeld heeft.
Daarom zie je ook zo vaak topics over 5 jarigen die buiten ineens omdraaien en gevaarlijk doen die als 3 jarige schaapmak waren.

Ik vind het ook niet als trauma klinken, meer als een paard met weinig geduld.
Misschien helpt het als je hem voor het bekappen even flink aan het werk gezet hebt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:45

Je zou kunnen proberen als de hoefsmid een stuk ducttape over zijn neus naar beneden te hangen. Heel veel paarden zijn dan afgeleid en hebben niet meer door dat er iemand aan zijn hoeven zit.

Edit: en er vanuit gaan dat het de volgende keer erger zal zijn helpt ook niet. Probeer je verwachting los te laten. Als jij namelijk denkt dat hij zich wel weer zo erg zal gaan gedragen kan ik je bijna op een briefje geven dat hij dat ook zal doen.
Is absoluut niet makkelijk en ik heb er zelf ook heel veel moeite mee. Maar het helpt je paard enorm.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:53

Sizzle schreef:
Mousmous schreef:

Juist niet, 5 is de'beruchte' leeftijd waar het paard niet meer overdonderd is en innmiddels eigen kracht ontwikkeld heeft.
Daarom zie je ook zo vaak topics over 5 jarigen die buiten ineens omdraaien en gevaarlijk doen die als 3 jarige schaapmak waren.

Ik vind het ook niet als trauma klinken, meer als een paard met weinig geduld.
Misschien helpt het als je hem voor het bekappen even flink aan het werk gezet hebt.

Dit wilde ik ook zeggen, ik vind paarden van rond de 5 jaar echte pubers.
Ik denk dat het beter wordt als hij ouder wordt en er zeker niet van uit gaan dat hij het volgende keer weer doet.
Komt ook een beetje opvoedkunde bij kijken.
Aan het werk dus! ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:52

Ik heb daar eens een stuk over gelezen in de Hoefslag, themanummer Jonge Paarden, en daar werd vermeld dat een paard al voor zijn 3e heeft 'gepuberd'. Ik heb zelf al heel wat paarden gehad, ook handel gedaan, maar ik ben het daar wel mee eens. Ken het pubergedrag niet op 5-jarige leeftijd. Wel gewoon rijkunstige problemen, maar die heb je op elke leeftijd. Maar het maakt niet uit hoe je het noemt, TS heeft een lastig probleem. Een gedragsprobleem, waar het ook vandaan komt. Ieder moet voor zich weten hoe hij het oplost, maar als het voor mijn hoefsmid link wordt, dan zou ik het paard sederen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:02

klein stukje uit ROS, en ietwat off topic misschien

In de pubertijd

De pubertijd van een paard begint vroeg, al op een leeftijd van zo’n tien tot twaalf maanden. De meeste hengsten worden gecastreerd op een leeftijd van een à twee jaar oud. Het is geen probleem om op latere leeftijd (bijvoorbeeld als de hengst is afgekeurd als dekhengst) een hengst te laten castreren, in tegendeel zelfs. Het castreren van een veulen heeft als nadeel dat het veulen nadien minder goed uitgroeit. Hij is minder bespierd, heeft een minder krachtige hals en oogt wat slungeliger dan wanneer hij langer hengst zou zijn gebleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:15

Dat klopt ook wel wat daar staat. Een jaarling zit vaak vol in de NEE fase, daarom ben ik ook fan van de opfok, want dan hoef ik dat niet op te lossen :D

Maar 5 vind ik ook een typische 'humor' leeftijd. Zie het vaak ook aan het hoofd dat ze een 'plannetje' hebben. Maar hoe handiger je bent hoe minder je daar van mee krijgt.
Ik moet er meestal wel om lachen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:21

Wat vervelend! Je paardje is nog zo jong en als dit altijd zo blijft (wat ik niet hoop voor jullie) dan is het een hele kwelling.

Mijn paardje had/heeft ook een trauma aan de hoefsmid. Ik heb een hoefsmid die had hem op ijzers gezet, maar dit ging nogal hardhandig en wild. Dus mijn pony werd wat onrustig en begon wat te hupsen en wat te dreigen om te trappen. Toen heeft de hoefsmid hem een paar flinke trappen in zijn buik verkocht. Nooit meer dat die man hier het erf op komt!

Maar goed. Nu heb ik eeb super lieve geduldige hoefsmid. Deze is zo amderhalf uur bezig met alleen bekappen (staat niet meer op ijzers). Pony wil nog wel eens dreigen te slaan en hupst nog wat, is zeker nog niet makkelijk bij de hoefsmid. Maar het gaat steeds beter!

Het voorval is nu denk ik al 4 jaar geleden gebeurt, dus het heeft echt tijd nodig en geduldige lieve hoefsmid

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:54

Is ho bij jou ho? Achteruit lopen kun je niet voorkomen als je er voor staat, maar lukt het hem om vooruit te lopen terwijl hij van jou stil moet staan? Als dat het geval is dan zul je daar ook mee moeten oefenen, sommige paarden moet het gewoon even heel duidelijk verteld worden. Daarmee bedoel ik niet dat er geweld gebruikt dient te worden, het zit hem gewoon heel erg in de timing van degene die hem vasthoudt. Een paard dat toch steeds vooruit loopt is voor de hoefsmid heel lastig te behandelen.

Al eens geprobeerd om je paard te laten vasthouden door een ander?
Mijn vriend is hoefsmid en hij merkt daarin soms een wereld van verschil, dus dat is misschien ook het proberen waard.

Waar ik ook nog aan zit te denken is of er verschil zat in de omstandigheden.
Stel dat hij de vorige keren is bekapt voor zijn box in het zicht van zijn paardenvrienden en de afgelopen keer heb je hem zonder zijn vrienden uit de weide gehaald terwijl hij dat niet gewend is.
Dat zou zijn lastige gedrag ook kunnen verklaren. Dit klinkt heel logisch maar er zijn mensen die hier geen rekening mee houden.

Soms is er gewoon een hulpmiddel nodig zoals een praam of een sedatie door de dierenarts, maar in mijn ogen is het toch het beste om tijd te besteden aan het oplossen van het probleem omdat je er iedere 8 weken mee te maken hebt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:44

Nou Sizzle. ben het met jou ook wel eens, dat hoe handiger je bent hoe minder last je er van hebt.
Jammer genoeg zijn er heel veel mensen die die handigheid niet hebben :D

En een paard maakt makkelijk gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:05

Dat ie het de vorige keer niet deed maar nu wel doet mij vermoeden dat het niet echt een trauma is, maar meer dat er nu hem iets dwars zit. Of dat lichamelijk is, misschien kan ie zijn voet niet zo lang omhoog houden, of geestelijk omdat het geduld op is, is iets wat wij zo niet kunnen inschatten. De fysio of osteopaat langs laten komen is sowieso verstandig.
Bedenke ook dat hij deze keer misschien ook al redelijk kort bekapt was en misschien daarop reageerde? Of was het direct al feest?

Als het ongeduld is, of gewoon spanning kan je ook na iedere voet even een rondje wandelen. Hoeft geen km's te zijn, maar even de spanning uit het lijf wandelen. Vraag bij voorkeur het hoofd naar beneden, daarop ontspannen ze automatisch.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:24

Bedankt allemaal, voor de reacties. De osteopaat laten komen is niet nodig. Met zijn headshaken ziet hij regelmatig een dierenarts, osteopaat en accupunctuur, dat zit wel goed. Verder is ho inderdaad ho en is meneer wel goed opgevoed. Dat punt inderdaad met die keren dat hij niet moeilijk (altans niet zo moeilijk) deed vind ik ook heel raar.. De volgende keer zullen we het wandelen na elke hoef even proberen! Misschien dat de spanning dan wat minder hoog komt te liggen, goed idee. En ja misschien dan ook maar op zoek naar iemand die alle geduld heeft, deze hoefsmid heeft hem wel een goede mep verkocht namelijk ( wat ik ook wel snap met hoe raar hij deed.) Pff lastig.