Paarden en verzekeringen (gebruik koets?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Paarden en verzekeringen (gebruik koets?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:11

Ik weet niet zeker of dit bij aangespannen moet staan, omdat ik denk dat het een verhaal in algemenere zin kan worden, maar goed, verplaats het anders maar...

Waar het mij om gaat, hoe zit het met verzekeringen als ik bijvoorbeeld:
- Iemands rijpaard en iemands tuigage (zadel) leen, en door een ongeluk gaat het tuig stuk/paard gewond

- iemands tuigpaard en koets leen, en door een ongeluk gaat koets stuk/beschadigd

Is het zo, dat ik het leen, en daarom moet betalen (en dus bij mijn WA kan indienen), of gezien het paard van iemand anders is, de eigenaar altijd wettelijk aansprakelijk blijft?

- als ik iemands koets leen maar mijn eigen pony er voor knoop, en het gaat mis (zelfde geld voor anders mans tuigage)

Mijn WA?

Is het mogelijk om als eigenaar van het hele zooitje, hier tegen te verzekeren?
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 21-07-15 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paarden en verzekeringen (gebruik koets?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:15

Ik verplaats het topic inderdaad omdat ik denk dat je op AR een gerichte antwoord kan krijgen.

Barney1978

Re: Paarden en verzekeringen (gebruik koets?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:24

Kijk even bij Hippo International in de polissen voor rijtuigen. Je hebt een aantal verzekeringen en daar kun je bijvoorbeeld ook informatie opvragen over je vragen.

Ik heb zelf de rijtuigen verzekering maar zou het na moeten lezen wat betreft jouw vragen.

Ik weet wel dat een meisje een paar weken geleden op het paard van de pensionhouder reed. Ze viel eraf en haar verzekering heeft de verzekering van de pensionhouders benaderd omdat zij de gemaakte kosten voor het ziekenhuis moeten betalen omdat het hun paard was.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:25

C_arola schreef:
Ik verplaats het topic inderdaad omdat ik denk dat je op AR een gerichte antwoord kan krijgen.

Maar ik ben ook erg benieuwd hoe het zit als ik paard leen met tuigage, en dan bedoel ik dus zadel en hoofdstel. Dus dat heeft niets met aangespannen te maken en volgens mij is een koets of een zadel voor de wet het zelfde...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:28

Barney1978 schreef:
Kijk even bij Hippo International in de polissen voor rijtuigen. Je hebt een aantal verzekeringen en daar kun je bijvoorbeeld ook informatie opvragen over je vragen.

Ik heb zelf de rijtuigen verzekering maar zou het na moeten lezen wat betreft jouw vragen.

Ik weet wel dat een meisje een paar weken geleden op het paard van de pensionhouder reed. Ze viel eraf en haar verzekering heeft de verzekering van de pensionhouders benaderd omdat zij de gemaakte kosten voor het ziekenhuis moeten betalen omdat het hun paard was.

Thanx! voor die rijtuigen ga ik daar sowieso naar kijken, dank je!

Ik vraag me idd af als het nou niet mijn spullen zijn en mijn paarden niet, ik word in de vakantie vaak gevraagd om andersmans paarden te doen, maar ik durf niet zolang ik niet zeker weet of mijn WA wel dekt als er iets mis gaat.

Of blijft eigenaar dus idd aansprakelijk omdat het hun paard is? Dan krijg ik straks ruzie met die eigenaren want ik kan het niet uit eigen zak betalen als er iets mis gaat...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:23

Toydoll schreef:
C_arola schreef:

Maar ik ben ook erg benieuwd hoe het zit als ik paard leen met tuigage, en dan bedoel ik dus zadel en hoofdstel. Dus dat heeft niets met aangespannen te maken en volgens mij is een koets of een zadel voor de wet het zelfde...

Goed punt, in dat geval zouden beide vragen op TAO moeten ivm Wettelijke afspraken. Ik zal je topic daar naartoe verplaatsen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:48

Google even op AVP opzicht.