Paard in de trailer ondersteunen (ophangen!)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Paard in de trailer ondersteunen (ophangen!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 11:35

Enkele malen heb ik het gelezen en nu van dichtbij meegemaakt.
Een paard dat niet kan blijven staan in de trailer...... De DA gaf aan dat het paard zo in de stress raakt tijdens het rijden, dat ze door haar benen zakt en dus valt. Soort van flauwvallen.
Op foto's heb ik meerdere malen gezien dat een paard op stal d.m.v. banden opgehangen wordt bij b.v. een beenbreuk.
Heeft iemand van jullie dit al eens gezien in een trailer?
Het zou het paard zo kunnen ondersteunen dat mogelijk het zelfvertrouwen groeit en de angst voor vallen (die het dus zelf veroorzaakt) afneemt. Dus als het paard door de benen zakt, de banden de steun geven om te kunnen blijven staan.

Het gaat niet om een paard van mezelf! Ik heb het gelezen en ook gezien en nu spookt het door mijn hoofd!

Mungbean

Re: Paard in de trailer ondersteunen (ophangen!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:40

Dan moet je eerst een trailer ontwerpen waar een constructie in het dak zit dat minimaal 600 kg kan dragen.
Als het paard dan ook nog eens kracht er op zet kan dit gewicht nog makkelijk 2-3x zo hoog worden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:42

volgens mij heb ik dit in amerika wel eens voorbij zien komen, maar kan me zomaar voorstellen dat dit een kostbaar verhaal gaat worden om te realiseren.
Overigens was dit voor paarden die medisch gezien niet konden blijven staan op de trailer door bv beenblessures en die op deze manier naar een kliniek gebracht werden.
Lijkt mij dat je een paard met alleen zo'n angst dat hij zich laat vallen niet op de trailer wilt hebben, maar eerst wilt dat hij over zijn trauma heen komt.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 20-07-15 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:44

Nog nooit van gehoord, tenzij een speciaal ontworpen paardenambulance.
Maar lijkt mij bij dit paard beter om eerst andere opties te proberen...achterstevoren zetten ( in een aangepaste trailer dan ), tussenschot eruit halen, op een truck laden....of een cursus trailer laden en co gaan volgen ?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:45

En t paard klem zetten zodat wanneer hij dreigt flauw te vallen hij niet daadwerkelijk kan vallen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:48

En investeren in een goede trailertraining, zodat de stress vermindert/verdwijnt?
Vrachtwagen schijnt voor veel paarden ook al minder stress op te leveren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:50

hoe wou je dat indd aan de Europese trailers bevestigen? dan gaat niet..

Zoiets zou bij een vrachtwagen al lastig te realiseren zijn..

Ik heb een fjord gehad die dit deed uit spanning, het is een kwestie van heel veel geduld en opbouwen. Paard wond zich zo op wanneer we in de trailer reisde dat hij neer viel en vervolgens na een soort paniek aanval kreeg. Paard reisde later zonder tussenschot in een twee paards trailer, kon hij anders ze balans houden en hij wou graag zelf op een bepaalde manier staan. Na veel oefenen en eerst kleine rondjes rijden ging het beter,

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:20

Een trailer houdt ook twee paarden qua bodem. Daar zou je iets aan op moeten kunnen bouwen, niet aan het dak in ieder geval.
Een paard dat valt, glijdt meestal met zijn benen onder het tussenschot en kan dan geen kant meer op.

Het verbaast me eigenlijk, zo vaak ik hoor dat paarden moeite hebben om te blijven staan, dat er geen hulpmiddelen op gemaakt zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:23

Al eens geprobeerd het paard in een 2paards trailer te zetten waar het tussenschot tussenuit is, zodat hij veel ruimte heeft? Je instinct zegt opsluiten zo'n paard maar ervaring leert dat ze juist de kans geven om heel breed te kunnen staan zodat ze zelf beter hun evenwicht kunnen vinden en houden vaak de oplossing is.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:26

Ik denk niet dat dit bestaat, en ik denk dat je anders veel aanpassingen aan je trailer zou moeten doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:28

waarom zou paard niet kunnen blijven liggen?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:32

Als het al bestaat, dit wil je niet.
Het flauwvallen is een van de 4 reacties van een paard op stress: fight, flight, freeze, faint. Het is de laatste en 'ergste' manier van een paard om op stress te reageren, als alle andere mogelijkheden niet meer helpen.
Je kunt dus beter werken aan het verminderen van de stress, door grondwerk en trailerladen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:11

Graffi86 schreef:
Het flauwvallen is een van de 4 reacties van een paard op stress: fight, flight, freeze, faint. Het is de laatste en 'ergste' manier van een paard om op stress te reageren, als alle andere mogelijkheden niet meer helpen.
Je kunt dus beter werken aan het verminderen van de stress, door grondwerk en trailerladen.

Je zou zeer waarschijnlijk het probleem al voor een groot deel aanpakken door eens fatsoenlijk te gaan rijden.
Je kunt symptmen bestrijden tot je een ons weegt, maar 90% van de trialerproblemen is terug te voeren op de chauffeur en nergens anders op!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:08

ikke schreef:
Graffi86 schreef:

Je zou zeer waarschijnlijk het probleem al voor een groot deel aanpakken door eens fatsoenlijk te gaan rijden.
Je kunt symptmen bestrijden tot je een ons weegt, maar 90% van de trialerproblemen is terug te voeren op de chauffeur en nergens anders op!!

Dat is makkelijk afschuiven..... en het neemt niet weg dat er veel getraumatiseerde paarden in omloop zijn waar verder niets aan mankeert.
Bovendien kan een chauffeur niet alles voorkomen. De keren dat ik met de trailer rijdt, is er bijna altijd wel wat gebeurt door andere weggebruikers. Snijden, toeteren enz.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:10

Wat dacht je om bijv. Confident te gebruiken? Verder raad ik zeker Sharon Nawijn aan als expert om je paard vertrouwen in het trailerrijden te geven.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:12

Wat is Confident?

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:29

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:35

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:54

Margee schreef:
ikke schreef:

Dat is makkelijk afschuiven..... en het neemt niet weg dat er veel getraumatiseerde paarden in omloop zijn waar verder niets aan mankeert.
Bovendien kan een chauffeur niet alles voorkomen. De keren dat ik met de trailer rijdt, is er bijna altijd wel wat gebeurt door andere weggebruikers. Snijden, toeteren enz.

Ja, ik weet wel dat Bokt er niet aan wil maar je kunt verkeersgedrag gewoon voorspellen. Betekent wel dat je bezig moet zijn met autorijden en niet met radio, de paarden in de weilanden langs de weg of mede-passagiers maar opletten wat er om je heen gebeurt, hoe snel het op je af komt en waar je uitweg is voor het geval dat......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:01

Sizzle schreef:
Dan moet je eerst een trailer ontwerpen waar een constructie in het dak zit dat minimaal 600 kg kan dragen.
Als het paard dan ook nog eens kracht er op zet kan dit gewicht nog makkelijk 2-3x zo hoog worden.

Ja, een soort van boogbrug in de trailer.

Ik zou denken dat een goede smid dit zelf kan maken (helaas zijn smeden zeldzaam. - Maar alle hoefsmeden kunnen het een beetje).

Dat een paard er extra kracht op kan zetten zie ik niet zo, ik stel me iets voor, waarbij het dier gedragen wordt door een stevige "singel" bij het borstbeen.

(Een paard dat aan een halster gaat hangen kan idd wel 2 tot 3 keer zijn eigen gewicht aan kracht zetten. )

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:02

Bokt?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:05

margee schreef:
ikke schreef:

Als er elke keer dat je met de trailer rijdt iets gebeurt door andere weggebruikers zou ik zeker eens je eigen rijstijl onder de loep nemen. Het kan toch niet dat elke keer als je op de weg zit, er iets door anderen gebeurt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:05

Citaat:
Ja, ik weet wel dat Bokt er niet aan wil maar je kunt verkeersgedrag gewoon voorspellen. Betekent wel dat je bezig moet zijn met autorijden en niet met radio, de paarden in de weilanden langs de weg of mede-passagiers maar opletten wat er om je heen gebeurt, hoe snel het op je af komt en waar je uitweg is voor het geval dat......

Eh. - je kunt voospellen dat gedrag onvoorspelbaar is.
Je rijdt bijvoorbeeld op een autoweg, jij houdt keurig afstand en iemand wurmt zich er tussen. Ondertussen gaan de stoplichten op rood (jijzelf hielp afstand, maar iemand zit nu in dat gat) - en potverdepotverde gaat die malloot die er zo nodig tussen moest bovenop de rem staan.

I saw it been done, en heb de ontroostbare eigenaar geprobeerd te troosten....

Zou haar paard in die boogbrug gehangen hebben, dan was hij in een soort zithouding geschoven. Ik zeg niet dat dat ideaal is en dat dat garandeert dat het dier niet gewond raakt.
Maar dit dier schoof met 4 benen onderuit, kwam half zijdelings klem te zitten en is nooit meer de oude geworden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-07-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:06

Janneke2 schreef:
Sizzle schreef:

Ja, een soort van boogbrug in de trailer.

Ik zou denken dat een goede smid dit zelf kan maken (helaas zijn smeden zeldzaam. - Maar alle hoefsmeden kunnen het een beetje).

Dat een paard er extra kracht op kan zetten zie ik niet zo, ik stel me iets voor, waarbij het dier gedragen wordt door een stevige "singel" bij het borstbeen.

(Een paard dat aan een halster gaat hangen kan idd wel 2 tot 3 keer zijn eigen gewicht aan kracht zetten. )

Ik denk ook aan iets dat ondersteuning bied bij het doorzakken. Een herinnering dat het er hangt is misschien al voldoende. Dan hebt je het gewicht van het paard en geen trekkrachten in paniek zoals je met een halster hebt zoals je al zegt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:07

Ik zou het eerst zoeken in andere oplossingen anders dan doe je aan symptoom bestrijding.

- Andere trailer/vrachtwagen/anderhalf paards ipv tweepaards/tweepaards zonder schot etc.etc.etc.
- Passende combinatie: hoe is de auto tov de trailer? Is dat net aan of goed passend?
- Rijgedrag chauffeur

Veel paarden staan liever wat schuin en breed. Wij hebben een Ifor 1.5 paards en alles wat daar in staat is er goed in te vervoeren :-) Inclusief een merrie die zich liet omvallen in welke andere trailer dan ook.

Anders kom je al snel terecht bij paardenambulances.