Zadeltas, wat adviseren jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadeltas, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:45

Hallo,

Ik ben opzoek naar een geschikte zadel tas voor buitenritten.
Waar je een flesje drinken in kunt stoppen, wat lekkers, halster+touw..

Ook twijfel ik over of de zadel tas aan de achterkant van het zadel gevestigd moet worden of aan de voorkant. De achterkant vind ik mooier maar de voorkant is praktischer denk ik voor als je onder weg eventjes wat wil drinken ofzo.

Wat adviseren jullie?

Noppert

Re: Zadeltas, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:23

Kijk eens bij www.dabo-design.nl, die heeft tassen voor zowel voor als achter het zadel.
Ik heb er zelf eentje aan de voorkant van mijn zadel en daar kan echt veel in!!

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:43

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:17

Stowaway tassen zijn inderdaad perfect. Kost wel wat, maar absoluut het geld waard.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:22

Ik vind de tassen die je voorop kunt bevestigen fijn.
Dan kun je altijd aan je spullen en geen geklepper achterop je paard.
En ze kosten ook niet veel. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:25

Ik heb er en al jaren voorop van dabo.
Ideaal

Achter pak je toch minder snel iets uit je tas.
Voorop vind ik persoonlijk prettiger
Er zit normaal broodjes drinken hoevenkrabber regenjasje touwhalster autosleutels klein portemonnee en telefoon in

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mando op 24-07-15 14:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:26

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:46

Ik heb ook een Dabo tas voor het zadel, al vele jaren, en nog steeds superblij mee +:)+

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:01

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:32

Voortassen is voor klein spul makkelijker. Soms moeten mensen 'wennen' aan iets voor je hebben, maar het is erg praktisch. :)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:23

Ik heb de voortas van Dabo gehad en dat was een super fijne tas. Ging nog verbazendwekkend veel in.
Nu heeft een stalgenootje hem overgekocht die gebruikt hem ook met veel plezier.
Afbeelding

Daarna heb ik nog een paar keer met de stowaway deluxe pommel tas gereden.
Hier kon ik ook veel in kwijt en de 2 bidons erin waren erg fijn.
Was wel meer werk om het aan het zadel vast te maken dan die van dabo.
Deze heb ik verkocht omdat ik gestopt ben met rijden en op het mennen ben overgestapt.
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:15

Voor de knutselaar: achter legerpukkels (als je ze nog kunt vinden, die van het voormalig oostduitse leger!) en voorop twee munitietasjes.
Legerspul is compact, oersterk en simpel te repareren en/of aan te passen aan je wensen.

MaritMaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:38

MaritMaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:42

Volgens mij zitten ze wel aan beide kanten (kon het op de foto niet zien maar bij de reacties kun je dat wel lezen)
Heb er zelf trouwens geen ervaring mee maar ik vond het wel een interessant idee...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:36

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:07

Zo'n zadel heb ik nog te koop liggen :+

Als je tijdens het rijden iets uit je tas wil kunnen pakken, moet je voortassen gebruiken. Maar op zich zijn tassen aan de achterkant van het zadel meestal wat comfortabeler voor ruiter en paard. Zorg wel dat de tassen aan het zadel bevestigd worden en niet op de ruggengraad liggen. Die dekjes met tasjes erop zijn voor licht spul, daar wil je geen gewicht (lees: flesjes drinken) in hebben.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:45

Ik heb zowel voor- als achter zadeltassen, als we niet zo lang weggaan pak ik altijd de voortassen.
In de voortassen stop ik meestal mijn telefoon, wat pakjes drinken en een paar koekjes.
De achterzadeltassen zijn veel ruimer, als we daar iets uit willen pakken dan stappen we meestal even af. Bij ons zitten er standaard 2 halsters met touwen en 2 sets regenkleding in, maar daarmee zijn ze nog niet vol. Onze tassen zijn gemaakt van nylon en te koop bij Kramer en EJ.
Ik vind de tassen eenvoudig en snel te bevestigen en ze zitten niet in de weg, alleen nu ik een close contact zadel heb is de bevestiging niet zo handig (dus dan mag het paard van mijn vriend alles dragen).
Het enige minpuntje van onze voortassen is de minimale klittenbandsluiting, zolang je paard zich normaal gedraagt verlies je niets maar bij omhoog springen en bokken dan raak je de inhoud kwijt :o

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:52

Is een heuptas niet beter? Heeft je paard er geen last van als spullen verschuiven.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:01

Ik heb nu zadeltassen van Trailgear (Amerikaans merk) en ben er erg tevreden over. Heb ze nu al een tijdje, nog niet mee in de regen gereden maar je ziet wel aan de ritssluitingen dat ze er voor gemaakt zjn. Het is wel een pommeltas, ondanks dat ik geen westernzadel heb. Ik heb hier voor gekozen ivm ik liever mijn zadeltassen vooraan mijn zadel heb, zodat ik ze kan zien en ik vind het minder storend als ze op mijn paard haar schouders klappen, dan van achteren. Doordat het een pommeltas is, is de bevestiging aan mijn Trekker niet optimaal, maar het hangt wel voor de rest goed vast. Hier een foto;
Afbeelding

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:13

Heb een Stowaway voor achter. Gebruik hem eigenlijk bijna nooit meer, maar hij is nog erg netjes (ook door wind, regen, sneeuw, zout water, etc.). Ik vind achter ook het fijnste, maar ik denk dat het inderdaad ook sterk afhangt van de bouw van je paard. :)

NCophoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:01

Ik denk dat je vooral zelf eens moet kiezen wat je het fijnste vind. In winkels kan je altijd eens kijken welke je handig lijkt.