Verschillende theorieën bij schrikreactie paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschillende theorieën bij schrikreactie paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:18

Hallo,

Ik ben een echte buitenrit liefhebber. Rijd veel in de bossen dicht bij stal en verder.
Ook bezoek ik wel eens wat drukkere plekken, zoals woonwijken, langs een drukke straat ect.
Natuurlijk vindt mijn paard dan wel eens wat spannend. Nu hoor ik verschillende theorieën om mij heen wat het beste werk.

1. Je paard gerust stellen, aaien en tegen hem praten.
2. Je paard negeren en doen alsof er niks aan de hand is.
4. Je paard stil zetten, zelf in en uitademen, tot 3 tellen en weer proberen.

Dit laatste is bijvoorbeeld voor omdraaiende paarden.
Wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:26

Nou, mijn pony kan best vaak schrikken.
ligt er aan wat er is, kijk een witte streep op de weg is ook raar, dus als hij dan wat twijfelt geef ik hem de tijd.
dan negeer ik dus.
maar merk ik aan hem dat hij iets echt eng is,dan stel ik hem gerust,en vertel hem hoe knap hij is als hij er toch langs durft :D en al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan :)

Boos worden doe ik nooit,werkt niet,word het probleem ook alleen maar erger van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:29

ellepel schreef:
Nou, mijn pony kan best vaak schrikken.
ligt er aan wat er is, kijk een witte streep op de weg is ook raar, dus als hij dan wat twijfelt geef ik hem de tijd.
dan negeer ik dus.
maar merk ik aan hem dat hij iets echt eng is,dan stel ik hem gerust,en vertel hem hoe knap hij is als hij er toch langs durft :D en al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan :)

Boos worden doe ik nooit,werkt niet,word het probleem ook alleen maar erger van :j

Maar als je pony echt iets eng vind en jij gaat je pony gerust stellen dan bevestig je toch dat iets eng is?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:30

Ik heb een merrie die je echt moet laten kijken naar het enge, maar mijn ruin kun je beter negeren en doorrijden. Hangt dus echt heel erg van het paard af.

Anoniem

Re: Verschillende theorieën bij schrikreactie paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:31

En als je niet door kunt rijden omdat je paard dus elke keer omdraait en achteruit loopt?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:32

Ik gebruik alle drie de methodes of ik 'duw' hem door als hij zich echt aanstelt.
Ligt puur aan wat de situatie is. Sommige dingen zijn gewoon echt overdreven en dan duw ik hem er gewoon langs. Bij andere dingen kan ik me goed voorstellen dat 'ie zich een hoedje schrikt(ik dan meestal ook) en dan mag hij even rustig kijken en kalmeren bijv.

Edit: Dat omdraaien en achteruit lopen doet de mijne bijna niet, alleen als we een aantal keer een bepaalde route gereden hebben en ik neem dan ineens een andere afslag of zo. Maar dan is het gewoon even duidelijk/streng zijn en dan legt hij zich er bij neer.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:35

Dan doorrijden in de andere richting, mijn ruin moet ik echt bezig houden, is het eng, dan gaan we er voorbij in travers met het gezicht weg van het enge, draait hij om, kan hij er ook in achteruit voorbij, en draaien we daarna terug om. Loopt hij ervan weg, goed, maar dan ga je lopen in het tempo dat ik wil, en de richting dat ik wil.

Mijn merrie daartegenover zet ik eventjes stil, laat kijken wat er aan de hand is, en kan daarna gewoon rustig verder rijden. Totaal ander karakter dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:37

Seltje schreef:
Dan doorrijden in de andere richting, mijn ruin moet ik echt bezig houden, is het eng, dan gaan we er voorbij in travers met het gezicht weg van het enge, draait hij om, kan hij er ook in achteruit voorbij, en draaien we daarna terug om. Loopt hij ervan weg, goed, maar dan ga je lopen in het tempo dat ik wil, en de richting dat ik wil.

Mijn merrie daartegenover zet ik eventjes stil, laat kijken wat er aan de hand is, en kan daarna gewoon rustig verder rijden. Totaal ander karakter dus.

En als je bijvoorbeeld geen andere richting is? Ik moest bijvoorbeeld onder een brug door en echt niet dat mevrouw dat wou. Wat zou je in z'n situatie doen?

Of ik heb ook wel eens een situatie gehad dat ze iets spannend vond en zich omdraaide en we daardoor bijna het kanaal invlogen. Of dan is het niet alleen spannend omdat er iets engs op de weg staat, maar het kan ook zijn dat ze het spannend vind omdat ze alleen op pad is..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:37

Als paard elke keer omdraait en achteruit loopt is het tijd om in de bak met instructrice aan gehoorzaamheid en vertrouwen te gaan werken.
Zorgen dat ze achter ander paard aan kunnen helpt soms ook wel maar als het vaak gebeurt dat paard draait en achteruit gaat dan moet je stap terug nemen en aan de basis gaan werken.

Ik ben zelf ook niet zo van het geruststellen een beloning als ze er wel langs zijn gelopen krijgen ze uitgebreid maar tijdens het schrikken is het negeren of even laten kijken. Dat ligt beetje aan paard en situatie.

En als situatie voor paard en jou gevaarlijk wordt en je weet dat hij aan de hand je beter vertrouwd dan stap je af om paard te begeleiden (en daarna ga je weer terug naar stap 1 en zorg je daarnaast dat je de volgende keren met een dapperder paard op stap gaat)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:40

Aan het werk zetten. Zowel om schrikken onaantrekkelijk te maken (vermoeiend) als om spanning af te laten vloeien als om weer controle te krijgen door paard weer aan de hulpen te krijgen.

1. Geruststellen bevestigd dat er iets is om bang van te zijn.
2. Negeren is optie mits paard gewoon blijft staan. Bij onrust moet je controle hebben over waar die voeten naar toe gaan, anders heb je ongelukken.
3. Stilzetten is als paard luistert een optie om aan te leren als gewoonte bij enge dingen. maar dan moet je dat niet midden op een kruising/andere gevaarlijke plek overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:42

Maar als je een weg nadert met enge strepen of je nadert een brug waar ze onder door moeten en je paard wil de andere kant op lopen, gaat achteruit, stopt ect hoe zorg je dan dat je paard aan het werk komt?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:44

Ligt eraan wat de situatie is. Als het bijv. pion is die langs de weg staat, dan laat ik mn pony (die vaak wat zekerheid van de ruiter nodig heeft) even kijken, zeg dingen als 'ruuustig, is niet eng' etc. En daarna probeer ik haar erlangs te laten lopen. En geef haar een beloning als ze er langsloopt.

Maar dat is alleen bij haar hoor, mn andere pony bijvoorbeeld die kan ik er wel direct na het schrikmoment erlangs rijden, dus stilstaan e.d. is dan niet nodig.

AmoorM schreef:
En als je niet door kunt rijden omdat je paard dus elke keer omdraait en achteruit loopt?

Die heb ik ook! :D ik doe meestal mijn handen naar voren, niks met mn benen/handen/zit doen, wachten totdat ze uit zichzelf stilstaat en dan (als het kan) even laten stilstaan zodat ze kan kijken, dan er vanaf opzij dichterbij lopen. Er recht op af vindt ze te spannend :) maar ze mag niét uitwijken! (Dus niet omdraaien).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:44

Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij 'schrok' voor niets. Dat werd echt levensgevaarlijk, top op het punt dat hij letterlijk langs de grote weg(we moeten er wel langs om in een ander gebied te komen) omdraaide en de vrachtauto die op dat moment naast/achter ons reed ons nog net kon ontwijken.
Toen ben ik met knikkende knieeën afgestapt en heb mezelf gezworen de eerste maanden geen stap meer buiten de bak te zetten tot ik hem volledig onder controle had.
En dat is gelukt. Nu dus ook veel minder gemiep en gedoe. Hij loopt overal door als ik dat zeg en enge dingen zijn veel sneller opgelost nu.
Dus ook dat kun je 'trainen'.

Feit is wel dat hij veel easier is als er een ander paard bij is(of dat nu een oude bok of een jong stuiterend groentje is).

Hoe ik ervoor zorg dat hij aan het werk komt?
Doorrijden. Been eraan, teugel kort en gas erop. Beter in draf erlangs dat hij geen tijd heeft om te denken dan langzaam stappen oid.
Hij blaast ook makkelijk stoom af in een galopje. Dus net na iets engs even snel een kort galopje en hij is weer oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:57

gerpiegorp schreef:
Ligt eraan wat de situatie is. Als het bijv. pion is die langs de weg staat, dan laat ik mn pony (die vaak wat zekerheid van de ruiter nodig heeft) even kijken, zeg dingen als 'ruuustig, is niet eng' etc. En daarna probeer ik haar erlangs te laten lopen. En geef haar een beloning als ze er langsloopt.

Maar dat is alleen bij haar hoor, mn andere pony bijvoorbeeld die kan ik er wel direct na het schrikmoment erlangs rijden, dus stilstaan e.d. is dan niet nodig.

AmoorM schreef:

Die heb ik ook! :D ik doe meestal mijn handen naar voren, niks met mn benen/handen/zit doen, wachten totdat ze uit zichzelf stilstaat en dan (als het kan) even laten stilstaan zodat ze kan kijken, dan er vanaf opzij dichterbij lopen. Er recht op af vindt ze te spannend :) maar ze mag niét uitwijken! (Dus niet omdraaien).

Mijn paard loopt dan dwars door mijn hand en been heen. Vanavond moesten we onder een brug door en ze vond het erg en draaide zich steeds weer om. Ik haar de hele tijd weer terug draaien en goed been erbij. Ze is er uit eindelijk onder door gegaan, maar wat een spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:00

SuperAssie schreef:
Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij 'schrok' voor niets. Dat werd echt levensgevaarlijk, top op het punt dat hij letterlijk langs de grote weg(we moeten er wel langs om in een ander gebied te komen) omdraaide en de vrachtauto die op dat moment naast/achter ons reed ons nog net kon ontwijken.
Toen ben ik met knikkende knieeën afgestapt en heb mezelf gezworen de eerste maanden geen stap meer buiten de bak te zetten tot ik hem volledig onder controle had.
En dat is gelukt. Nu dus ook veel minder gemiep en gedoe. Hij loopt overal door als ik dat zeg en enge dingen zijn veel sneller opgelost nu.
Dus ook dat kun je 'trainen'.

Feit is wel dat hij veel easier is als er een ander paard bij is(of dat nu een oude bok of een jong stuiterend groentje is).

Hoe ik ervoor zorg dat hij aan het werk komt?
Doorrijden. Been eraan, teugel kort en gas erop. Beter in draf erlangs dat hij geen tijd heeft om te denken dan langzaam stappen oid.
Hij blaast ook makkelijk stoom af in een galopje. Dus net na iets engs even snel een kort galopje en hij is weer oke.

Oh jeetje dat is echt heel gevaarlijk inderdaad! Daar zou ik ook niet zo snel meer mee naar buiten gaan. Goed dat je eerst in de bak bent gaan oefenen.
Als mijn paard iets eng vind, draait ze zich dus om en het maakt niet uit of er een kanaal, sloot of gevaarlijke weg naast haar zit. Dit maakt het voor mij ook moeilijk om lange ritten te maken, terwijl ik het erg leuk vindt. In de bak doet ze dit overigens ook als ze iets moeilijk vindt. Dan rent ze zo de bak uit.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:03

Ja dat is erg lastig. Die van mij heeft in principe 2 schrikreacties: Stokstijf stilstaan en trillen van top tot teen of en vandoor schieten een paar meter(naar voren/opzij).
Beiden vrij goed controleerbaar gelukkig.

Hij heeft ook tijd een van omdraaien gehad, dit was voor het vrachtwagen incident. Ook hier heb ik veel aan gewerkt en dan voornamelijk aan de hand en dit ging erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:07

Maar stil zetten is dus ook niet erg handig omdat je dan dus een gevaar vormt op een drukke weg?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:14

Ik men dan. Gister schrok mijn pony van schapen _O- net lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:20

claudiadvx schreef:
Ik men dan. Gister schrok mijn pony van schapen _O- net lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder

Daarna wou ze er wel langs? En wat als ze moeilijk blijft doen? Je hebt haar al aangepakt, gerustgesteld ect ect

Ik denk dat ik het beste mijn paard niet stil kan laten staan, maar als ze zich omdraait een soort volte/rondje mee draaien en dan zelf tot 3 tellen en weer verder naar het enge gedeelte. En als ik op een brug af rijd en ze draait zich om via de rechterkant dan moet ik haar toch via de linker kant terug sturen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-15 23:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:23

Het verschilt heel erg per paard. Hoe ik reageer verschilt zelfs per schrikactie bij hetzelfde paard :+. Ik voel wat het beste is op dat moment. Soms is dat 1 en soms 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:54

En wat doen jullie om zelf rustig te blijven? Dat je zelf niet boos wordt, maar ook geen angst reactie gaat geven. Of dat als je paard schrikt, jezelf ook niet nog eens schrikt?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:16

Het verschilt bij mij wel eens wat ik doe. Soms ziet mijn pony iets engs aan de kant van de weg, ik kan haar dan daar op af sturen, haar laten kijken en ruiken, zodat ze kan zien dat het niet eng is. Dit deed ik vroeger veel, maar zo goed werkte het eigenlijk niet.

Later begon ik haar erlangs te sturen, dus de aandacht op een punt voorbij het enge vestigen. Ik kwam erachter dat dit voor die van mij beter werkt, omdat het enge genegeerd wordt, maar er wel wat leiding gegeven wordt. Na een paar keer is het object ook niet eng meer. :)

E wat rustig blijven betreft.. Van mezelf ben ik redelijk rustig. Als ik toch wat angstig wordt, bedenk ik dat het veiliger is als ik rustig blijft, hihi. Dan neem ik eens diep adem en ga vanaf mijn tenen naar mijn schouders rustig mijn spieren ontspannen. Dus echt letten op het loslaten van die spanning: tenen even heen en weer wiebelen, voetje rondraaien, knie los, benen ontspannen. En zo naar boven. Als het moet meerdere keren. :-)

Alsnog schrik ik wel eens van een schrikreactie van de pony, of ik schrik van iets waar de pony niet van schrikt, maar door mij gaat twijfelen. Dan ook even weer ademhalen en weer verder. Ik las eens dat het voor paarden zo is dat ze even schrikken, misschien een stap versnellen, en dan is het weer klaar. Het enge is weg, ze kunnen weer verder. Zo zou het voor de ruiter ook moeten zijn, dat je de angst loslaat wanneer je er voorbij bent.
Laatst bijgewerkt door Runa op 19-07-15 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:22

AmoorM schreef:
En wat doen jullie om zelf rustig te blijven? Dat je zelf niet boos wordt, maar ook geen angst reactie gaat geven. Of dat als je paard schrikt, jezelf ook niet nog eens schrikt?

strak wegkijken van het enge object. Echt de andere kant op en proberen te negeren wat er onder je gebeurt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:42

Bij Wilco hangt het echt van de situatie af en ik combineer wel verschillende methoden. Vaak als meneer iets spannend vind laat ik hem heel even kijken en vaak krijgt hij wel een voorwaartse drang, die niet echt uit te leggen is (Tsja, nieuwschierige Haf hé :P ), het is een soort aanspanning dat hij krijgt. Dan moedig ik hem aan door hem een beetje been te geven en wat praten en dan vertrouwd hij erop dat het echt veilig is. En vaak als hij er langs is of er voor staat en aanraakt zie je hem ook echt denken: 'was dat nou echt zo eng?' Als hij echt niet wilt stap ik er af en leid hem aan de hand mee. Met hem is dat wel te doen, hij loopt dan ook netjes achter me aan en zelfs als hij het heel spannend vind rukt hij zich niet los, maar zoekt steun bij mij.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:49

Normaal zou ik gewoon zoiets gehad hebben van 'stel je niet aan en doorlopen' bij iets onzinnigs of even laten kijken en weer door bij echt iets spannends. Na een schrikreactie (verschieten) ook het 2e. Maar die van mij heeft een paar keer geflikt dat hij, wanneer hij iets 'engs' zag hij verstijfde en blokkeerde. Dan uit het niks omdraaien en in volle galop de weg terug uitrennen, zonder rem of stuur.. Zodra hij de keren daarna stilstond en niet meer reageerde op mijn hulpen, dus blokkeerde en spanning opbouwde sprong ik eraf om te voorkomen dat hij het weer deed. (ik voel dat nu precies aankomen en vaak gaat hij dan inderdaad ook achteruit maar dan moet ik zorgen dat ik heel vlug erlangs sta anders is hij al vertrokken). Aan de hand krijg ik hem overal langs en kan ik hem goed bij me houden.

Hij was voorheen als de dood voor zwepen dus ik kon ook niet met zweep naar buiten om hem ergens langs te helpen. Inmiddels heb ik die angst en een heel eind uitgetraind en kan ik met een zweep rijden.
Vandaag - toevallig - voor het eerst buiten gereden met zweep en puur op de ontspanning gefocust de hele weg omdat hij nu in een 'alles-is-eng-aaah-oeeh' periode zit... (normaal is hij namelijk heel braaf en mak buiten, schrikt uiteraard wel eens, maar gewoon beheerst - op die paar keer omdraaien en rennen na).
We zijn een hoop 'enge' dingen tegen gekomen. Hij schrok wel een keer en de hooiende machines op 3 meter afstand waren ook enooorrum spannend. Ik heb heel bewust in deze situaties op mijn eigen houding en ademhaling gelet. Ontspannen en door ademen. Vooral niet gedacht 'hij draait om' en hem met mijn stem heel enthousiast aangemoedigd en er voorbij gecoacht. "Braaaaaf, goedzoo, eeeasy, heeeel goed" bij elk pasje dat hij bleef doen. Ondertussen gewoon drijven met beenhulp (tenzij hij weg wil schieten uiteraard, dan been eraf). Eenmaal erlangs beloond met klopjes en lieve woordjes haha ;)
Bij 1 bruggetje verstijfde hij en wilde achterwaarts gaan, toen dacht ik even 'oliebol' maar direct die gedachte omgezet, hem aangemoedigd 'hup, opschieten!' Goed been eraan, 2 tikjes met de zweep (die ik nu veilig kan gebruiken zonder daar weer een paard aan de kletter van te krijgen :D) en we stonden op de brug, paard ook gelijk weer rustig.

Het is dus heel erg per paard, maar vooral situatie verschillend/afhankelijk.
Je moet zorgen dat je ten alle tijde je paard blijft aanvoelen. Daarbij de situatie kunnen inschatten. En op die 2 aspecten de juiste manier van handelen toepassen. :)