Tips/oefeningen gevraagd dominant paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Tips/oefeningen gevraagd dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:11

Hoi,

Wat voor soort oefeningen zou je kunnen doen met een zeer zelfverzekerd en dominant paard?
Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is dat hij zich losrukt en weg rent.
Je loopt dan met hem, en ineens draait ie zijn hofd om en weg is ie.
Niet echt handig...
Het is een paard van 1.75.

Anoniem

Re: Tips/oefeningen gevraagd dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:23

Ik zou dit niet aan de hand van gewoon tips doen, maar hier hulp vanaf de grond bij zoeken. Je moet weten wat je moet doen op het juiste moment.

Ik weet niet waar je woont, ik zou je daar evt mee kunnen helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:01

Hoe weet je zo zeker dat hij dominant en zelfverzekerd is? Ook zeer onzekere paarden kunnen wegrennen en hun begeleider omver lopen nl.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:36

Omdat hij nooit ergens van schrikt, heel zelfbewust is, eerder lui dan moe. Tegenover andere paarden is hij snel de baas.
Maar als hij iets in zijn hoofd heeft (ik ga links, ook al ga jij rechts) dan gebeurd dat dus ook....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:44

Wellicht zelf zorgen voor meer gezag/leiderschap ;) vergt wat consequentie, handigheid en ervaring....

ik geloof niet in dominante paarden, wel slechte leiders :o bij mij flikt geen een paard dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:58

Ben ik niet helemaal met je eens Liesje, ik ben een goede leider, maar heb momenteel zelf ook te maken met een dominant paard, die mijn leiding ter discussie stelt. En daar geef ik hem eigenlijk niet de kans toe, maar toch probeert hij het.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:04

Dit is inderdaad iets waar je best hulp te plaatse bij haalt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:55

Joolien schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens Liesje, ik ben een goede leider, maar heb momenteel zelf ook te maken met een dominant paard, die mijn leiding ter discussie stelt. En daar geef ik hem eigenlijk niet de kans toe, maar toch probeert hij het.

dan ben je toch te soft of je timing is niet goed/snel genoeg.

Het hoeft ook niet met fluwelen handschoentjes, als het echt de veiligheid in gevaar brengt :7
Dan grijp ook ik wel eens naar niet zo'n diervriendelijke middelen of handelingen.
Vaak hebben ze dat na 1 of 2 x echt goed corrigeren dondersgoed in de gaten bij wie ze iets wel of niet kunnen flikken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 22:14

listiglistje schreef:
Wellicht zelf zorgen voor meer gezag/leiderschap ;) vergt wat consequentie, handigheid en ervaring....

ik geloof niet in dominante paarden, wel slechte leiders :o bij mij flikt geen een paard dat!

Dat dacht ik ook altijd, tot ik dit paard tegen kwam....
En ik heb aardig wat ervaring, ook met jonge dieren, hengsten.
Mijn man is erg groot en sterk, en lachte mij eerst ook uit, toen dit paard zich steeds losrukte. Tot hem het zelf overkwam: brandblaren in zijn handen en paard pleite.

Paard doet het ook heel snel, hij draait zijn hoofd iets (dat punt moet ik echt vóór zijn, ik hou hem heel kort vast) en neemt dan een soort duik naar rechts, van je af, en weg is ie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:31

dan deed ik toch eens een hengstenketting aan :7 (en dan over de neus en door zijn bek) en een springzweepje langs zijn hoofd als je hem buiten zet. (en zijn hoofd/stelling naar je toe houden...en vooraf al een flinke ruk)
Zijn die fratsen zo afgelopen..... Sorry niet Boktproof maar werkt wel :o en niet geschikt als tip voor de penny next door...

Safety first....na 1 of 2 x hebben ze het door dat het feest niet door gaat en kan het vriendelijk.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:38

Ik sluit mij aan bij Joolien. Als je bij mij in de buurt woont zou ik je ook wel willen helpen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 22:38

Ja dit soort dingen kan ik zelf ook wel bedenken.
Maar het is niet echt mijn ding om respect op die manier af te dwingen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 22:39

Ik woon in Gorinchem

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:41

Gimmick11 schreef:
Ja dit soort dingen kan ik zelf ook wel bedenken.
Maar het is niet echt mijn ding om respect op die manier af te dwingen.

oke prima ieder zijn ding.

Ik zit al bijna40 jaar in de paarden en veel gecorrigeerd, na 1 of 2 x weten ze het en kan het gewoon vriendelijk.
Ik ben zelf niet zo van het aanmodderen :o als ze het eenmaal weten blijven ze het doen,
kan gevaarlijk zijn, dus ik druk dat gedrag meteen de kop in.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:55

Hmm voor ons allebei niet echt in de buurt,maar ik woon nog wel in dezelf de provincie. Ik stuur je ff een pb.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:07

listiglistje schreef:

Ohjawel :D
Ik ken een tuiger van vroeger die iedereen meesleuren (wel of geen ervaring) ze geen zin had ging ze de andere kant op. Die schijnt destijds gekocht te zijn op een markt waar ze al met iedereen aan de haal ging en de eigenaar dacht haar wel op te kunnen voeden, maar helaas, als ze geen zin had , had ze geen zin en liet ze je stug de andere kant oplopen ala waar jij heen wilde (je wilde haar ook niet loslaten dus ging je er door de kracht die ze gebruikte ala een stropopje achteraan :+ ze werd niet gevaarlijk als in rennen, maar ging wel haar eigen weg)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:36

Ik heb een tijd geleden ook zo'n paard hertraind bij iemand uit de buurt. Bleek hij nooit het concept wijken voor druk te hebben geleerd. Ik denk dat dit bij meer dominante paarden het geval is, dat ze niet goed weten hoe ze van de druk AF moeten en dat meesleuren dan maar de optie is.
Het goede nieuws is dat dat redelijk eenvoudig (terug) aan te leren is.
Het paard dat ik geholpen heb sleurde me eerst in galop lekker mee.
Een kwartiertje later was hij veel beter te leiden.
Een paar dagen later, dat Wil zeggen een uurtje of anderhalf, was hij te leiden aan een doorhangend leidtouw zonder problemen.
Hier is geen dwang of klap bij gebruikt. Het paard begreep het duidelijk na de training. Daarvoor leek hij gewoon heel dominant.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:15

Ik heb een reus van 1.76, ook zeer dominant, uiteraard ook de baas in de kudde,
in omgang met mensen geduldig en netjes.

Kent je paard het wijken voor druk?
Ben je zelf misschien onzeker?

Mijn paard wordt getraind volgens de Chris Irwin methode. Hier hebben we beide veel baat bij.