Buitenrit omgeving Eindhoven: gevorderd, maar rustig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Buitenrit omgeving Eindhoven: gevorderd, maar rustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:50

Ok, vage titel, ik wist ook niet wat ervan te maken. Toch hoop ik dat de bokkers in de omgeving van Eindhoven mij kunnen helpen.

Ik woon nu een tijdje in Eindhoven en vind de bossen en heide/kempen hier prachtig! Tijd voor een buitenrit dus.
Er is alleen 1 ding dat me tegenhoud: Ik ben een verschrikkelijke, zenuwachtige miep op het moment dat ik ergens rijd waar ik onbekend ben.
Ik rijd nu zo'n 7 jaar op een kleine prive stal in Zeeland. Daar gaan we ook wel naar buiten, maar alleen over boerenlandweggetjes. Ik reed met mijn "verzorgpony" ook veel buiten, allemaal geen probleem.

Alleen zodra ik op een manege kom, word ik zenuwachtig. Ik vond het vroeger moeilijk mijn beugels goed zelf te stellen (was altijd op standaard, of werd gesteld door instructrice). Ook ken ik het paard dan niet en ben bang dat hij iets uit gaat vreten. En natuurlijk het gedoe met bospaadjes ed, ik ben zooo gewend om over een goed overzichtelijke weg te rijden.

Goed, ergens weet ik dus wel dat ik het kan, maar ik raak toch verschrikkelijk zenuwachtig dat er iets mis gaat. Omdat ik weet dat ik het wel kan, ga ik liever niet in een beginnersgroep (daarmee bedoel ik echt zo'n toeristen-staprit) naar buiten. Maar met de gevorderden ben ik dan weer bang dat ik t net niet bij kan houden, er teveel gegaloppeerd word, of ik mijn paard niet aankan ofzo.

Om een lang verhaal kort te maken: wie weet er voor mij een manege waar ik een leuke, maar toch relaxte buitenrit kan maken? Een galopje mag er zeker in zitten, maar ik vind het wel fijn dat je voor het galopje al uitgebreid gestapt en gedraafd hebt. Ook vind ik het fijn als je kunt aangeven dat je een rustig paard wilt hebben en dat de begeleiding alert is op de ruiters.

Ansie

Re: Buitenrit omgeving Eindhoven: gevorderd, maar rustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:00

Informeer eens bij Manege Soethout in Oost-West-Middelbeers. Vanaf de manege rijd je over een ruiterpad (geasfalteerde strook met aan de zijkanten zandpaadjes waar je met de paarden rijdt) naar het bos. Er komt daar amper verkeer. In het bos zijn de zandpaden vrij breed en overzichtelijk. Er is ook een groot stuk heigebied.
Ze rijden daar vaak met groepen buiten met begeleiding van een instructeur. Vraag naar een rustige (beginners)groep.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:03

Ik wilde ook zeggen Manege Soethout, heb daar jarenlang met heel veel plezier gereden :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:43

Dankjewel voor jullie reacties :) Ik zal eens gaan kijken daar. T is wel een eindje van mij af (eigenlijk verkeerde kant van de stad), maar misschien kan ik wel wat regelen met een auto. Klinkt wel als een hele fijne mogelijkheid.

Verkeer ben ik overigens totaal niet bang van. Aangezien we altijd over boerenlandweggetjes rijden ben ik vaak genoeg een tractor oid tegen gekomen, zo lang t paard niet in volle rengalop gaat bij het eerste geluidje is het voor mij geen probleem.
Ik word gewoon zo zenuwachtig van nieuwe mensen, paarden en omgeving xD Vind t zelf eigenlijk heel dom, maar goed.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:49

Manege Meulendijks? Ik rij daar zelf niet, maar rij wel elke week op de Strabrechtse Heide met mijn verzorgpaard en pony en zie veel ruiters van Meulendijks rijden. Ziet er altijd relaxed en kundig qua begeleiding uit. De hei is een prachtige omgeving ;-)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:52

Ik zou persoonlijk ook eerder naar Meulendijks in Geldro gaan. Betrouwbare paarden, goede begeleiding en een prachtig omgeving!

Gewoon je verhaal uitleggen dan kunnen zij je vast in een passende groep plaatsen, met op het begin een rustiger paard om je vertrouwen (weer) op te bouwen.

Ik heb jaren met plezier op deze manege gereden en eigenlijk nooit iets geks meegemaakt op buitenrit.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 14:47

De website van manege Meulendijks ziet er wel heel goed uit zeg! Renee, fijn dat je kunt vertellen dat jouw ervaringen goed zijn daar.
Ik weet dat ik even moet mailen/bellen om ze mijn zenuwen uit te leggen, of evt op de dag zelf. Dat laatste gaat ivm zenuwen vaak al niet zo goed ;) Ik vind dat dan weer gek om te doen, maar die stap moet ik maar even nemen.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:49

manege de Boschhoeve in Soerendonk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:08

mirriezz schreef:
De website van manege Meulendijks ziet er wel heel goed uit zeg! Renee, fijn dat je kunt vertellen dat jouw ervaringen goed zijn daar.
Ik weet dat ik even moet mailen/bellen om ze mijn zenuwen uit te leggen, of evt op de dag zelf. Dat laatste gaat ivm zenuwen vaak al niet zo goed ;) Ik vind dat dan weer gek om te doen, maar die stap moet ik maar even nemen.

Gewoon even mailen.

Dan kun je rustig en zonder stress je "probleem" onder woorden brengen, en duidelijk aangeven wat je wilt.
Als je wat moeite hebt met contact met onbekende mensen, dan ben je al druk zat om dat goed te doen, en is de kans een stuk groter dat je je probleem of vraag net niet mooi helder krijgt.

Je geeft hier heel duidelijk aan wat je wilt en waarom. De teksten hier kun je prima knippen en plakken in een mailtje. Dan iets bewerken zodat de tekst goed loopt en naar de manege van je keuze sturen.

Die komen dan vast wel met een voor jou geschikte mogelijkheid.

Wellicht eerste keer in een vrij rustige groep, om eens te kijken hoe het gaat en kennis te maken, en dan de keren daarna in een wat meer gevorderde groep?
Dat zou in ieder geval waarschijnlijk mijn reactie zijn, als ik manegehouder was.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:17

Ja, het idee is natuurlijk uiteindelijk gewoon ergens binnen te stappen en te gaan, in welke groep dan ook. Want er is nog nooit iets geks gebeurd, dus eigenlijk kan ik het best.
Maar omdat ik die zenuwen zo sterk heb, wil ik idd een mooie tussenstap doen in een leuke, rustige groep. Dat ik gewoon ook weet dat ik me nergens druk om hoef te maken.

Fijn dat ik hier goed onder woorden kan brengen wat ik nodig heb, dan kan ik dat idd in een mail naar een manege ook. En tjsa, tijdens het opzadelen enzo ben ik vaak nog heel relaxed, dus als er dan gevraagd word hoe lang je rijd etc, dan lijkt het allemaal koek en ei. Maar dat voelt voor mij dus niet zo, al realiseer ik me dat meestal pas als we net vertrokken zijn (handig moment, not)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:50

Ik wilde ook zeggen Manege Meulendijks! In het voorjaar een onwijs leuke rit daar gereden met een clubje vrienden van onze eigen Manege! Was een hele prettige rit en de hei is echt geweldig, iets wat wij hier dan weer niet zo hebben...

Prodigy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:10

Manege Meulendijks inderdaad :) Dat is zeker een aanrader. Daar heb ik ook altijd gereden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:22

rijd zelf op meulendijks en ben zeer zeker ook geen buitenritheld.
maar heb mij tot op heden altijd veilig en relaxt gevoeld op de paarden daar..

ze houden goed rekening met lengte en gewicht + het aantal uren dat paarden lopen + niveau van ruiter en karakter van het paard.

wordt voldoende gestapt, mooie stukken gedraaft en mooie stukjes galop, eigenlijk gewoon lekker rustige galopades, al ken ik natuurlijk maar 1 groep.