Kan je rijlaarzen opnieuw laten bekleden met leer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

britte1

Kan je rijlaarzen opnieuw laten bekleden met leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:12

Hoi allemaal !
Ik heb vorige week nieuwe rijlaarzen (tweedehands) gekocht :D . Nou had de verkoper gezegd dat ze niet beschadigd waren, toen ze binnen kwamen bleek dat dus van wel ;( . Niet heel erg maar het staat niet mooi.

Nu was mijn vraag: kan je je rijlaarzen opnieuw laten bekleden met leer ? En zou je dat bij de schoenmaker kunnen laten doen ? :?

Paar foto's van de laarzen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder zien ze er nog mooi uit !

Hopelijk kan dit !!

Groetjessss

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:14

kan je het beste bij de schoenmaker langs gaan.

mirriezz

Re: Kan je rijlaarzen opnieuw laten bekleden met leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:34

Je kunt het in elk geval niet laten "bekleden", omdat het geen onderlaag heeft zoals een zadel enzo. Een goeie schoenmaker kan het leer misschien wel vervangen, maar ik ben bang dat daarvoor je hele laars uit elkaar moet..
Je kunt natuurlijk altijd even de schoenmaker binnenstappen met je laars en het navragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:40

Ik zou eerst gewoon proberen om de boel voorzichtig te egaliseren met een schuurblokje en dan daarna diverse lagen hoogglans schoenpoets aan te brengen.
Het resultaat zou best eens mee kunnen vallen :j

NK_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:23

ik denk dat ze het in stukken kunnen doen, want als de leer van je hakken beschadigd is kunnen ze de hak ook bekleden met nieuw stukje leer. Kan miss in jouw geval wel lelijk worden want dan krijg je allemaal van die stukken

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:40

Sizzle schreef:
Ik zou eerst gewoon proberen om de boel voorzichtig te egaliseren met een schuurblokje en dan daarna diverse lagen hoogglans schoenpoets aan te brengen.
Het resultaat zou best eens mee kunnen vallen :j

Ewhm, als ik dat doe schuur je het leer eraf en komt dat stof tevoorschijn

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:45

mirriezz schreef:
Je kunt het in elk geval niet laten "bekleden", omdat het geen onderlaag heeft zoals een zadel enzo. Een goeie schoenmaker kan het leer misschien wel vervangen, maar ik ben bang dat daarvoor je hele laars uit elkaar moet..
Je kunt natuurlijk altijd even de schoenmaker binnenstappen met je laars en het navragen.

Volgensmij zit er wel een onderlaag onder, op de foto zie je waar het leer weg is een soort grijze stof. Misschien kan het leer eraf gehaald worden en nieuw leer erover ofzo. Ga morgen langs de schoenmaker dus dan kan ik het vragen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:40

ik mag hopen dat het geen stof is maar gewoon het (doffe) leer wat je ziet. Dat wat eraf komt is waarschijnlijk een slecht gehechte laklaag.
Als het stof is dan is het wel erg goedkoop gemaakt.

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:07

[quote="Sizzle"]ik mag hopen dat het geen stof is maar gewoon het (doffe) leer wat je ziet. Dat wat eraf komt is waarschijnlijk een slecht gehechte laklaag.
Als het stof is dan is het wel erg goedkoop gemaakt.[/quote

Het lijkt op stof, vandaar dat ik het zei haha. Ga vanmiddag even langs de schoenmaker, kijken wat die zegt :)
Zal het ook even proberen met een schuurblokje!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:12

Een laars is normaal gesproken van compleet leer, dat valt niet te strippen.
Ik zou ze gewoon netjes invetten hopelijk zien ze er dan al wat netter uit, ze lijken namelijk ook aardig droog.

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:40

A_nouk schreef:
Ik zou ze gewoon netjes invetten hopelijk zien ze er dan al wat netter uit, ze lijken namelijk ook aardig droog.

Oke dankje, Jaa klopt moet ze nog even invetten haha.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:41

Als je een beetje creatief bent en geduld hebt zou ik eens kijken naar leerverf. Je kan je laars in elke kleur die je maar wilt verven, dus ook gewoon weer zwart hoor. Maar daarvoor moet je heel je laars aan de buitenkant strippen: poetsen met spiritus en/of aceton tot alle coatings eraf zijn en schuren met fijn schuurpapier. Pas dan kan je aan het verven. Ik heb namelijk ook zo'n laars met zo'n beschadiging. Valt nu door het verven niet eens meer echt op.

Deze waren zwart en beschadigd.

Afbeelding

Er Is een forum over hier op bokt. Iets met "geef lederwaren een 2e kans, verf ze"

Succes!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:53

Heb dezelfde laarzen maar laarzen zijn niet van leder hoor, dus twijfel of dit wel opnieuw egaal te maken is.

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:17

annelinnie schreef:
Als je een beetje creatief bent en geduld hebt zou ik eens kijken naar leerverf. Je kan je laars in elke kleur die je maar wilt verven, dus ook gewoon weer zwart hoor. Maar daarvoor moet je heel je laars aan de buitenkant strippen: poetsen met spiritus en/of aceton tot alle coatings eraf zijn en schuren met fijn schuurpapier. Pas dan kan je aan het verven. Ik heb namelijk ook zo'n laars met zo'n beschadiging. Valt nu door het verven niet eens meer echt op.

Deze waren zwart en beschadigd.

[ [url=m/snpbjm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er Is een forum over hier op bokt. Iets met "geef lederwaren een 2e kans, verf ze"

Succes!

Dankje! Handige tip, ga gelijk even kijken! :)

lieketje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:12

Goed insmeren met Derby schoensmeer helpt ook en misschien is een stel nieuwe rijlaarzen nog wel bijna goedkoper dan helemaal opnieuw laten bekleden.

britte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 15:53

lieketje16 schreef:
Goed insmeren met Derby schoensmeer helpt ook en misschien is een stel nieuwe rijlaarzen nog wel bijna goedkoper dan helemaal opnieuw laten bekleden.

Het leer bladert eraf dus insmeren heeft geen zin. Deze heb ik net 2 weken ^^

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:02

britte1 schreef:
A_nouk schreef:

Oke dankje, Jaa klopt moet ze nog even invetten haha.

Niet vetten!
Daarom zijn ze waarschijnlijk ook kapot gegaan (bovenlaag te zacht geworden). Laarzen zijn niet van tuigleer gemaakt. Laarzen zijn schoenen en moeten het beste met schoensmeer of schoenwax behandeld worden.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:11

LauLauu schreef:
Heb dezelfde laarzen maar laarzen zijn niet van leder hoor, dus twijfel of dit wel opnieuw egaal te maken is.

Misschien niet van echt leer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:47

Als het nepleer is kun je eigenlijk niets.

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:52

Misschien zijn de laarzen niet van echt leer? ik heb dit namelijk ook gehad en je zag er bij mij de stof doorheen komen :(

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:32

Wat je eraf ziet bladderen is een ledercoating. Laarzen zijn wel van leer, maar gemaakt van zogenoemd 'splitleder'. Dat is een wat dikker stuk lederen runderhuid die in 2 dunne lagen wordt gesplitst. Bovenste deel heb je dan nog een gladde kant met structuur van de huid, onderste deel heeft dat niet en is dan een soort suede aan beide kanten. Deze onderste laag wordt ook nog wel eens voorzien van een coating en een huidstructuur erin gestanst, dit is dan kwalitatief goedkoper leer waarbij de coating inderdaad los kan laten. Als je iets van leder aanschaft kijk dan goed of het de originele huidlaag is (denk aan gaatjes waar de haren door de huid kwamen en natuurlijke nerven) die je ziet of dat het een gladde plastic achtige coatinglaag is, dat zegt veel over de kwaliteit van het leer. Veel goedkope hoofdstellen en laarzen/jodhpurs zijn vaak van dit splitleder gemaakt.
Geen idee wat je eraan kunt doen omdat je er geen nieuwe coatinglaag over kan smeren, maar zou advies bij je schoenmaker vragen. Wellicht de velletjes er zoveel mogelijk afschuren en paar lagen schoenpoets erop zodat het oppervlak toch weer glad en glimmend wordt.