Eerste paard niet blij met tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Eerste paard niet blij met tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:36

Iets wat ik me afvraag....

7 jaar geleden kocht ik mijn eerste paard. Ze stond in een groep waar ze voornamelijk naar de ruinen toe leek te trekken.
Toen er een tweede paard kwam koos ik dus voor een ruin.
Het eerste jaar heb ik ze echter telkens weer apart moeten zetten (draad ertussen).
Hij werd continue in een hoek getimmerd door haar. Telkens probeerde ik het weer, maar het bleef een wankel evenwicht.

Hij liet het een beetje gebeuren, vluchtte niet altijd, maar vocht zeker nooit terug.

Nu zijn we 4 jaar verder. De merrie lijkt de ruin te tolereren. Ze kunnen 'redelijk' uit 1 hooibak eten, maar hij moet uitkijken dat hij niet in de buurt van haar achterbenen komt.
Wanneer ze kroelen (heel nu en dan) kan ze zich ook vliegensvlug omdraaien en behoorlijk hysterisch naar hem uithalen. Ik zet ze dus nog steeds niet samen op een 'kleinere' paddock... want ze zet hem zo in de hoek.
Vaak wanneer ik aankom, zie ik dat ze niet bij elkaar staan... maar ieder in een ander deel vd ruimte... 20/30/40 meter uit elkaar... Hij zoekt wel toenadering, maar zij lijkt niet geïnteresseerd te zijn.

Is dit nu een duidelijk gevalletje 'geen klik'?
Hebben jullie dit ook wel eens ervaren?

Ninx

Re: Eerste paard niet blij met tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:14

Misschien mag ik wel een schopje uitdelen?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:16

Bij mijn merrie is dit ook het probleem toen er meerdere paarden bij kwamen had ze het te druk met de rest om zich alleen op mijn ruin te storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:18

Ik heb geen tips, maar ik hoop dat er wel gaan komen. Volgend jaar (of het jaar daarna), komt er hier een paard bij en ik wil op alles voorbereid zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:20

Feitelijk zijn dit de enige 2 paarden. Dus mijn merrie, mijn ruin en dan loopt er nog een mini ruintje bij.

Er zijn wel andere paarden, maar die staan in de weilanden er omheen. Die zijn dus geen onderdeel van de 'groep'.

Ik ben nu bezig met het bouwen van een inloopstal, en ik voorzie alweer dat hij nog niet eens in de buurt van de deuropening kan komen straks :-S

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:25

Wat een vervelend probleem! Ik vind het moeilijk te geloven dat dit na zoveel tijd nog gaat veranderen.

Mijn paarden waren binnen 5 minuten vrienden. Twee ruinen dus wel wat makkelijker. Ook nam de een het voor de andere op in de kudde direct.

Ik ken geen gevallen waar het na zo'n lange tijd nog beter ging.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:33

Selka schreef:
Wat een vervelend probleem! Ik vind het moeilijk te geloven dat dit na zoveel tijd nog gaat veranderen.

Mijn paarden waren binnen 5 minuten vrienden. Twee ruinen dus wel wat makkelijker. Ook nam de een het voor de andere op in de kudde direct.

Ik ken geen gevallen waar het na zo'n lange tijd nog beter ging.

Daar ben ik zelf ook bang voor... Hij is nu een periode 'uit logeren', en zij heeft niet 1x om hem geroepen en lijkt onverschillig.... al kun je dat nooit met zekerheid zeggen.

Waar hij nu staat, staat hij met een ruin... en vanaf dag 1 dikke maten.
Dat is voor mij natuurlijk dubbel: heel bij voor hem, pijnlijk voor mij. Je gunt hem ook een plek waar hij niet altijd hoeft uit te kijken dat hij in een hoek terecht komt en verrot getrapt wordt.
Zodra ik mijn kop laat zien is het mis... dan moet zij er als eerste bij en is hij de sjaak.....

Toch kan ik me ook niet voorstellen dat 1 mini ruin echt bevredigend is voor haar..... qua gezelschap, kroelen enzo....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:36

Nee een mini lijkt mij ook niet helemaal de oplossing voor haar.

Ik geloof best dat de ruin zich heeft neergelegd bij de situatie. Een paard past zich natuurlijk heel snel aan. Of het ideaal is? Nee denk ik niet. Maar heb je andere opties?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:42

Punt is dat ik nu ook de schuilstal maak met verharde uitloop, en ik kan alweer op mijn vingers natellen dat ze hem in de hoek zet en verrot trapt of niet bij het hooi laat. Bij alles wat ik doe moet ik altijd brede doorgangen, 2 uitgangen, 2 hooibakken... alles x2 doen....
Zelfs toen ze samen uit logeren waren op een vreemde plek (2x) was een paddock van 8x8 te klein (stonden ze maar een paar uur in).

De plek waar hij nu is wordt hij gewoon geaccepteerd. Er is een kans dat die mensen hem willen overnemen.
Maar goed, voorlopig is hij gewoon uit logeren.

Ik vraag me oprecht af of ik hen beiden een plezier doe met elkaars gezelschap. Mijn gevoel/ wensen zijn ook van belang, maar toch is het klote dat er van vriendschap echt geen sprake lijkt te zijn.
Enorm frustrerend....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:08

Ik vrees ook dat dit niet meer beter gaat worden. Als dat in een paar jaar niks is veranderd, hoef je dat echt niet te verwachten. En tja, de ene combinatie gaat super samen en de andere is niks. Ik heb mijn paarden voordat ik ze aan huis had altijd in wisselende kuddes gehad en hier zag je dat toch ook heel sterk. Sommigen dikke vrienden, anderen tolereren elkaar en weer anderen slaan elkaar de hersens in.

In jouw geval zou ik toch echt overwegen 1 vd 2 weg te doen. Als de ruin zo happy is waar hij nu staat en daar mag blijven.... Zou ik dat erg serieus overwegen. Of die mini genoeg is voor de merrie durf ik niet te zeggen. Hoe was ze vroeger in die groep? Had ze daar wel echt vriendjes? Of gewoon genoeg ruimte om elkaar te ontlopen?

Dit is precies de reden waarom ik er nog steeds 2 heb staan en geen 3. Ik kan niet met de ene weg, dan wordt de ander gek, dus een 3e zou wel zo praktisch zijn. Maar dit duo is zo heerlijk stabiel en mn paddock en schuilstal hebben veeeeel te veel plekken waar het mis kan gaan als er ruzie uitbreekt. Precies watjij zegt, je moet dan rekening gaan houden met alles.... Nu heb ik een stalletje die er al stond, 2 openingen waar ze net door passen. Perfect om te blokkeren. Is nu dus geen probleem, zou het wel worden met anderen erbij ben ik bang!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:14

Lastig probleem.. Lijkt me inderdaad heel erg als het niet klikt. Ze staan toch het grootste gedeelte van de dag samen.

Tips heb ik helaas niet voor je. Ben ook bang dat het niet veel meer zal verbeteren. Misschien een derde erbij? Of heb je daar de ruimte niet voor?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:26

Nog een paard erbij is geen haalbare kaart. Wel qua ruimte.
Maar qua tijd, geld en aandacht wil ik dat het optimaal is... ik wil niet hoeven schipperen met tijd en geld.
Mijn merrie is een beetje een maandagochtendmodel en vraagt regelmatig behoorlijk wat van mijn portemonnee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:27

2 stuks is dus mooi wil ik zeggen, 3 stuks is echt teveel

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:53

Soms inderdaad gaat dat niet...de ruinen zijn dan de banketstaaf en de merrie speelt met hem, dan weer wel en dan weer niet..
Ik zou voor blessures geen risico nemen, heb dit vroeger ook bij de hand gehad...misschien draadje er tussen en de miniruin zou dan onder de draad kunnen en zelf bepalen bij wie..de shetters zijn uit ander houtgesneden, die redden zich wel.

Ik heb een keer mijn ruin moeten ontzetten met de longeerzweep, de merrie bleef trappen en de ruin stind tegen de stroomdraad gedrukt, deed niks terug.. :n niet leuk...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:02

Ik heb een soort gelijk probleem met mijn merrie, echter die is juist omgekeerd. Extreem bang, weg rennen als een ander (vriendelijk en voorzichtig!) toenadering zoekt etc. Die heeft vanwege haar gedrag jaren alleen gestaan omdat ze letterlijk door draden en sloten ging om weg te komen van een ander.

Toen hebben we het hier geprobeerd met een oudere Fjord. Eerste zomerseizoen was ze nog steeds heel erg rennerig, oplettend etc. Stond veel alleen en ontweek de Fjord. Echter na een jaar, leek ze hem eindelijk ineens te vertrouwen. Ze durfde hem te kroelen, stonden veel naast elkaar, roepen naar elkaar als ze uit elkaar gehaald werden.

Het gaat in mijn geval wel om een ander gedragsprobleem, maar mijn ervaring is dat bij paarden met vreemd gedrag er soms dus wel jaren voor nodig zijn tot ze normaliseren.

Inmiddels staat ze samen met mijn nieuwe paard en dat is ook geen match made in heaven. Jonge merrie die wat dominant kan zijn (wel altijd heel redelijk en vriendelijk, maar ze staat wel duidelijk boven m'n oudje). Nu na een half jaar beginnen ze iets meer rust te krijgen en elkaar te respecteren. Hier gebeuren er overigens geen trap/bijt accidenten. Het blijft bij oren in de nek en een keer staart zwaaien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:54

Nou, ik heb gister even de grote shetmerrie erbij gezet die al driekwart jaar naast haar staat met alleen een draadje ertussen..... ging even goed, maar al snel werd de draak wakker en werd ook merrie in de hoek gezet.
Vrij vlot daarna stond ze te piesen.... hartstikke hengstig.

Ze heeft al eens een baarmoederontsteking gehad, en sowieso een ietwat rommelige hengstigheid.
Ik denk dus dat ze een nogal hormoongedreven monster is....
Je kunt je dus afvragen of ze dit gedrag niet bij ieder paard laat zien. Aangezien het niet continue is (wel het dominant doen, maar niet het overdreven uitvallen) zou het kunnen samenhangen met haar cyclus.

Wellicht eens kijken naar een middel dat (kruiden) die de hengstigheid een beetje reguleren....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:04

Wij hebben dit probleem een kleine maand gehad. Alleen in dit geval kwam de merrie 110) er later bij als gezelschap voor onze oudere ruin(156). Geen succes, hij had geen leven en kon niet eens ontspannen naar de drinkbak lopen met het risico gesloopt te worden. Ze bleef hem aanvliegen als hij maar binnen een straal van 10 meter kwam. Een paar keer mocht hij even kriebelen maar dat was ook kort en daarna omdraaien en slopen. Hij was binnen een week zo bang dat hij niet meer durfde te ontspannen in zijn eigen wei. Draad ertussen was geen optie voor ons.

Haar hebben we toen ook verkocht weer omdat ze helaas niet terug kon naar de oude eigenaar. Daar hoorden we later dat ze daar ook eerst geen ruinen en later niks meer in haar buurt tolereerde. Geen mensen en geen paarden, bleek zwaar hormonaal van slag te zijn en van alles mis inwendig.

Onze oude merrie wilde eerst niks in de buurt, later mocht onze merensmerrie wel in dezelfde wei. Zij was trouwens volstrekt gelukkig in haar eentje zowel op de wei als op stal.

Als je ruin nu fijn staat waar hij staat, zou je hem misschien in bruikleen daar kunnen laten staan even tot duidelijk is hoe het verder loopt voor je merrie. Dan ben je hem niet kwijt in ieder geval blijvend en als je merrie wegvalt kun je hem weer terughalen als je dat wil. En de kleine shet de kans geven onder een draad door te wurmen en accepteren dat je merrie niemand erbij will hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:05

Mijn pony was de baas.. Totdat onze Haflinger overleed en er een ruin bij kwam.

Vroeger kon ik het hooi op 1 grote bult gooien, nu 2 hoopjes maken.
Ze knuffelen elkaar, maar kunnen ook gaan gillen en happen naar elkaar.

Ze kunnen niet, maar zeker niet zonder elkaar.

Mijn paarden hebben een haat/liefdes verhouding, maar elkaar echt slaan doen ze niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:05

Ze kunnen tegenwoordig wel uit 1 bak eten wanneer madame in een goede mood is ;-)
Hij weet dat ze aan de voorkant niks kan doen, en parkeert zichzelf dan bij de bak via de voorkant... mooi uit de buurt van die achterbenen.
Dan durft hij zelfs haar emmer af te pakken. Hij neemt haar dus niet meer zo serieus als voorheen lijkt het.

Toch stuift hij netjes weg wanneer dat oor van haar naar achteren gaat en er een mep kan komen. Ze doet dat vooral wanneer ik kom voeren, of ze naar de wei mogen, of er gepoetst wordt of whatever... ze moet en zal haantje de voorste zijn, en die pikorde probeer ik ook netjes te accepteren.
Dus zij mag met alles eerst, maar moet wel normaal doen... er wordt niet geramd als ik er dicht op sta, gelukkig is haar naam met lage bromstem zeggen al voldoende om haar af te remmen ;-)

Haat/ liefde lijkt het hier ook wel een BEETJE te zijn.... er wordt wel gekroeld, en gegild wanneer ik met 1 ga rijden. Maar dan kan ze 5 minuten later gewoon weer een ram proberen uit te delen.
Echt jagen doet ze niet.... maar hij moet niet in haar blinde hoek staan.