Paard accepteert nieuwkomer niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knakkertje

Paard accepteert nieuwkomer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:42

Ik open nooit een topic maar het zou fijn zijn als jullie eens je licht laten schijnen over de volgende situatie….

Paard A (mijn paard), een ruin van 7, staat in een groep van 4 merries en nog 1 andere ruin (zijn speelkameraad). Het betreft een hechte groep. Alles gaat heel rustig, er is nooit gedonder en een oudere merrie heeft de leiding. De ruinen spelen veel en de merries doen lekker hun ding en zetten af en toe een van de ruinen weer op hun plek. Die van mij staat ergens onderaan de rangorde. Hij vertoont dominant gedrag maar puntje bij paaltje heeft hij niets te vertellen. We kunnen hem eigenlijk wel typeren als heel onzeker.

We hebben sinds een poosje een nieuwkomer, paard B. Een Welsh Cob van 4 jaar oud. Ongeveer 2 a 3 maanden geleden gecastreerd en nu dus ruin. Ik kan nog weinig hoogte van hem krijgen. Hij heeft veel spanning, vind alles eng/spannend maar vertoont ook dominant gedrag (niet wijken, over je heen lopen, gillen en met de voorbenen slaan etc.).

Als we paard B bij de groep zetten dan gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Hij wordt wel weggejaagd maar het is niet agressief. Behalve paard A. Die gaat er met volle vaart achteraan, met zijn tanden bloot en jaagt hem door de omheining. De rest van de groep doet eigenlijk niets behalve wat heen en weer rennen.

Om een lang verhaal kort te maken…..Paard A en B staan nu samen op de wei en dat gaat fantastisch! Ze staan veel te groomen en wijken niet van elkaars zijde. Het lijkt er nu zelfs op dat de nieuwkomer de baas is.

Onze interpretatie is dat paard A zich nu niet meer gesterkt voelt door de groep en daardoor paard B volledig accepteert. Maar ja, geen idee of dat in de paardenwereld ook zo werkt.

En dan de vraag, als we die twee uiteindelijk bij de groep gaan zetten, vervalt paard A dan weer in zijn oude gedrag? Of zou hij nu rustig blijven omdat hij een poos met paard B alleen op de wei heeft gestaan? De rest van de groep zal geen problemen geven.

Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:52

Daar kom je van zelf achter, misschien is het handig om bijvoorbeeld eerst paard A en B in de wei te doen en dan de groep. Of juist eerst paard B bij de groep en daarna A. Maar daar moet je zelf even naar kijken denk ik.

Wij weten niet hoe paarden denken en doen. Dus het enige wat ik me kan bedenken is het gewoon uitproberen. Gaat het niet? Jammer dan, gaan ze niet bij de groep toch? Zo denk ik er dan over.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 13-07-15 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:52

Er zijn twee manieren om zoiets op te lossen: eerste manier is paard A uit de groep, paard B er in, en als paard B opgenomen is in de groep, paard A er bij. Die komt dan in feite nieuw in een gevestigde groep, en zal niet zo snel denken het wel even te kunnen regelen :+

Tweede manier ben je in feite al mee begonnen: paard A eerst alleen met paard B, en de volgende stap is één voor één de rest er bij. En dan kun je óf eerst de leider er bij zetten, óf juist eerst de laagste in rang, en dat is een kwestie van even uitproberen wat het beste gaat.

In één keer beide weer bij de groep werkt meestal niet goed, dan krijg je idd dat paard A voor z'n gevoel weer de groep achter zich heeft.

Knakkertje

Re: Paard accepteert nieuwkomer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:04

Optie twee had ik ook al in mijn achterhoofd. Ben blij om het nu van een ander te horen! ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:16

Ik vermoed dat het komt omdat er nu geen merries bij staan. Jouw paard verdedigd zijn merries. Hier hebben we een ruin staan met exact hetzelfde gedrag. Hij staat altijd bij zijn merries. Komt er een andere ruin bij is het hommelus, staat hij alleen met die andere ruin is er niets aan de hand. Alleen de merries zijn van hem en die wil hij niet afstaan. En dan is mijn appaloosamerrie de dominante in de groep, en betreffende ruin is eigenlijk een enorm watje. Ook alleen met een andere ruin is hij de onderdanige.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:37

Neonlight schreef:
Ik vermoed dat het komt omdat er nu geen merries bij staan. Jouw paard verdedigd zijn merries. Hier hebben we een ruin staan met exact hetzelfde gedrag. Hij staat altijd bij zijn merries. Komt er een andere ruin bij is het hommelus, staat hij alleen met die andere ruin is er niets aan de hand. Alleen de merries zijn van hem en die wil hij niet afstaan. En dan is mijn appaloosamerrie de dominante in de groep, en betreffende ruin is eigenlijk een enorm watje. Ook alleen met een andere ruin is hij de onderdanige.

Normaliter staat hij met nog een ruin in de groep en hebben die twee het heel gezellig. Minimaal 2 keer per dag speeluurtje :) Die andere is trouwens wel de baas over hem.
Maar je theorie zou heel goed kunnen kloppen hoor! Dank!

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:43

Je hebt het tot hiertoe goed opgelost door de 2 eerst samen te zetten. Ik zou ook als volgende stap eerst de nieuweling terug bij de groep zetten, en de volgende dag die van jouw er bij.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:54

Naar mijn idee moet in de groep eerst paard A zijn stek verdedigen.
Hij is laagste in rang binnen de groep
Dus hij moet paard B vertellen dat hij lager is of onder vinden dat dat dus niet zo is.
Waarschijnlijk is nu al het probleem opgelost tussen die 2.
Alleen zou het dus kunnen zijn dat hij straks nog met de andere ruin hommelus geeft

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:17

Die van mij heeft zijn stek al verovert aangezien hij al een jaar in die groep staat. Ik denk idd dat hij de merries verdedigd zoals Neonlight al zei. De andere ruin deed niets dus tja, iemand moet het dan doen hè ;)

Dus nu het dilemma:
De rest van de groep er een voor een bij of.... de nieuwkomer bij de groep en die van mij er later bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:55

Ik denk dat het in dit geval wel goed gaat komen. Mijn paard was ook een dominant gevalletje. Uiteindelijk hebben we hem eerst aan een andere, nog dominantere, ruin kunnen koppelen. Toen dat goed ging hebben we beide heren een eigen merriegroep(je) gegeven. Toen dat goed ging, is uiteindelijk alles bij elkaar gezet. Omdat de rangorde tussen mijn ruin en de andere ruin als duidelijk was, gaf het bij elkaar zetten van de 2 groepen maar weinig onrust. Mijn ruin weet wie er bij hem horen, en over welke merries hij dus helemaal niets te zeggen heeft. De andere merries zoeken mijn ruin vanzelf op. Dat zijn de merries die het laagste in rang staan, plus eentje die juist het hoogste van allemaal in rang lijkt te staan. Als hij teveel praatjes krijgt, dan wordt mijn ruin op z'n plek gezet door de merries, of door de andere ruin. Het is nu een hele mooie balans, waar alle paarden zich ook prettig bij lijken te voelen. Nieuwkomers zijn daarna ook goed in de groep opgenomen, omdat ze altijd wel aansluiting vonden bij 1 van de ruinen.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:25

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! Hier zitten goede tips tussen. Ik hoop dat we binnenkort alles bij elkaar kunnen krijgen.