Nieuw paard ongelofelijk druk op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Nieuw paard ongelofelijk druk op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:24

Hallo!

Sinds een maand heb ik een e-pony, een merrie afkomstig van de manege waar ik reed. Nu snap ik uiteraard dat ze nog flink moet wennen aan het totaal andere pensionleven, en daarbij is ze ook verhuisd. Nu is het een gevoelig paardje, waardoor de hele situatie natuurlijk best wel stressvol is geweest.

Ze is inmiddels goed opgenomen in de kudde en heeft dus, althans dat denk ik, enorm verlatingsangst als ik haar op stal wil poetsen. Dit uit zich in heel zenuwachtig rondjeslopen, ijsberen, trillen en blazen; ze lijkt dus echt bang.

Ik ben grondwerk met haar aan het doen om wat vertrouwen te winnen, en heb de bach rescue remedy om haar te helpen ontspannen. Het lijkt allemaal niet aan te slaan. Ik probeer haar vast te zetten, maar dan rukt ze zich simpelweg gewoon los, of wringt ze zich helemaal vast, wat ik erg eng vind. Ik ben heel consequent en word dus ook boos als ze door me heen probeert te denderen, maar ik heb het idee dat het alleen maar vertrouwen schaadt en dus averechts werkt.

Een ander mee naar binnen nemen is geen optie. Binnenkort komt de zadelmaker waarna ze weer gereden gaat worden, nu wordt ze elke dag gelongeerd of wandelen we, of doen we grondwerk. Ze krijgt een klein handje pavo condition voor de vitamientjes met wat lijnzaadolie. Ze staat 24/7 op de wei, maar overweeg snachts een masker om te doen om het teveel aan energie te compenseren.

Wat denken jullie hiervan, en hebben jullie misschien tips?

petitparis

Re: Nieuw paard ongelofelijk druk op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:28

mss even vermelden hoeveel uren ze buiten staat, wat ze te eten krijgt en wat ze vroeger kreeg en moest doen.
Sommige mensen nemen gemakshalve het rantsoen van e vorige eigenaars over, maar stel dat je pony voorheen 2-3kg krachtvoer kreeg, maar ook makkelijk 2u/dag en dit 5-6 dagen de week gereden werd, is dit een groot verschil met bv maar 3-4x/week een half uurtje grondwerk of longeren.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:30

petitparis schreef:
mss even vermelden hoeveel uren ze buiten staat, wat ze te eten krijgt en wat ze vroeger kreeg en moest doen.
Sommige mensen nemen gemakshalve het rantsoen van e vorige eigenaars over, maar stel dat je pony voorheen 2-3kg krachtvoer kreeg, maar ook makkelijk 2u/dag en dit 5-6 dagen de week gereden werd, is dit een groot verschil met bv maar 3-4x/week een half uurtje grondwerk of longeren.

Ik heb vermeld dat ze een handje pavo condition krijgt en 24/7 buiten staat. Op de manege kwamen ze nauwelijks buiten en kreeg ze 3x 3/4 brok, maar reed ze ook 2/3 uur per dag.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:34

Zelf zou ik dat masker achterwege laten. Je geeft zelf al aan dat het een kwestie van wennen is, hetvheeft zijn tijd even nodig. Wat je kan proberen is wa magnesium te geven voor wat rust. Ook zou ik haar zoveel mogelijk laten zien wat op het erf staat en of ligt. Laat haar er aan snuffelen en of aanraken. Je zou kunnen beginnen met een veilige afstand er tussen ommdit uit te breiden naar steeds dichterbij als ze het heel erg spannend vind. Blijf wel zelf heel kalm en rustig naast haar staan onder het mom van niks aan de hand. Zou haar wel bemoedigend toespreken, maar niet belonen met "braaf" terwijl ze zenuwachtig staat te briesen of te dribbelen ;-)
(Het halstertouw zou ik niet al te veel op spanning houden, maar eerder wat losjes ontspannen in een boogje...indien mogelijk uiteraard)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:37

ual_95 schreef:
Hallo!
Een ander mee naar binnen nemen is geen optie.

Waarom is een ander paard mee naar binnen nemen geen optie? Ik zou voorlopig zorgen dat je altijd met een stalgenootje en paard mee naar binnen gaat, totdat haar vertrouwen in jou meer gegroeid is.

Boos worden op een bang paard heeft trouwens in mijn ogen niet heel veel zin, dan jaag je haar alleen maar bij jou weg.

Al vind ik dat je er al wel goed mee bezig bent, qua grondwerk en longeren. Is ze na het werken rustiger? Misschien dat je dan de volgorde van poetsen/ werken eerst om kunt draaien.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:41

Poe, zelfs mijn uberbrave koelekikker paard was in het begin super zenuwachtig op stal toen de paarden 24/7 naar buiten gingen.

Ik neem aan dat alle paarden gewoon op de wei staan en jij jouw pony mee naar binnen neemt om te poetsen/zadelen etc en dat ze zenuwachtig wordt zodra ze weg is van de groep?

Manegepaarden doen eigenlijk altijd alles samen dus ze zijn helemaal niet gewend om alleen weg te zijn van de groep. Om je pony hieraan te laten wennen zal best even wat tijd kosten. Ik zou proberen elke dag de pony weg te halen bij de groep en zodra ze ook maar iets rustiger is meteen terug zetten en zo proberen iedere keer de tijd wat langer te maken. Probeer verder zelf zo normaal mogelijk te doen zodat je haar niet bevestigd in haar angst.

Heb je al een instructeur? Vraag dan even of hij/zij met je mee wil kijken vanaf het moment van het uit de wei halen zodat je wat tips kan krijgen van iemand die ziet wat je doet (is altijd wat lastig via internet).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:50

Icrack het erf zelf is geen probleem meer, ook stribbelt ze niet tegen als we richting stal gaan. Het is echt het besef dat ze er alleen staat wanneer ze in de stal is.

Tomaatje een ander paard meenemen is geen optie omdat de mensen van deze stal er 3/4x niet zijn en ook niet bereid zijn mee te werken. Ze willen niet dat hun paard 'gebruikt' wordt terwijl ze op de wei horen te staan. Ik heb het geprobeerd, maar tevergeefs. Boos worden werkt voor mijn gevoel inderdaad ook averechts. Ze is niet rustiger na het werk, helaas. Hoe moe ze ook is, ze staat echt te shaken.

Dee_es ze is inderdaad alleen zenuwachtig als ik haar weg haal van de groep. Wat wel typisch is, dat als ik met haar buiten ga wandelen er niks aan de hand is. Ja ze snuffelt wat heen en weer en kijkt wat op van 'nieuwe dingen, maar thats it. Ik probeer het naar stal brengen ook te associëren met iets leuks voor haar, dus denk aan wat hooi, of komkommer (is ze echt dol op).

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:56

Als je haar nu eens gaat poetsen in het zicht van de kudde, dus eventueel aan het hek vastzetten en dan de dingen doen die je anders op stal doet...... Krijgt ze het vertrouwen in jou en houdt ze het contact met de anderen. Dat kun je dan uitbouwen richting stal of uit het gezichtsveld van de andere paarden als je merkt dat ze zich dan wel overgeeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:59

Ah..oke :-) Ik vind dat je het goed op pakt als ik het zo lees, wat hooi idd en positieve draai gevend aan het weg halen. Jammer dat niemand van stal je daarbij wil helpen.
Heeft ze ook zicht op de paarden in de wei? Zo niet dan zou je nog eens kunnen proberen om haar in het zicht van de anderen te poetsen. En of grondwerken zodat ze haar aandacht bij jou gaat krijgen bv.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:59

haha...net te laat zie ik :-)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:08

Hoe lang staat ze er al? Soms hebben paarden ook echt tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:31

rustig aan laten wennen en veel oefenen. In de manege heeft ze waarschijnlijk nooit alleen gestaan. Probeer idd met wat hooi af te leiden, kauwen doet het stress niveau dalen.
en mss toch een ander brok proberen. De hoeveelheid doet niet zo heel veel qua toevoeging van vitaminen en mineralen aan het rantsoen. Maar ken wel paarden die knetter worden van Pavo.
Camillebloesems zou je eventueel ook nog als ondersteuning kunnen geven.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:38

Ik zou het rustig oefenen.
Even uit de wei halen, loop een rondje door de stal zodat ze weet waar ze is en wat er allemaal staat.
Zet haar even vast, borstel even de rug en zet haar terug.

Dit een week vol houden en steeds uitbreiden, dan zal ze vanzelf snappen dat ze echt weer snel terug mag naar haar kudde.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:01

Michellette schreef:
Als je haar nu eens gaat poetsen in het zicht van de kudde, dus eventueel aan het hek vastzetten en dan de dingen doen die je anders op stal doet...... Krijgt ze het vertrouwen in jou en houdt ze het contact met de anderen. Dat kun je dan uitbouwen richting stal of uit het gezichtsveld van de andere paarden als je merkt dat ze zich dan wel overgeeft.

Jep, mee eens. Mijn merrie heeft ook echt verlatingsangst. Heb het langzaam opgebouwd zoals boven beschreven, en ik kan haar nu rustig borstelen/opzadelen/whatever als ze alleen staat. Ik moet alleen niet uit zicht lopen, dan gaat ze schrapen, draaien, en als ze echt zenuwachtig wordt soms hangen. Maargoed, dat weet ik en ik kan er rekening mee houden.

Zoals immer met paarden: geduld, geduld, geduld!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:12

Het meeste is al gezegd volgens mij.
Het alleen zijn heel rustig opbouwen in hele kleine stapjes en het makkelijker maken door wat te eten te geven als ze weg moet bij de kudde.

Als het lukt zou ik inderdaad ook starten met poetsen e.d. in het zicht van de andere paarden.
En verder alleen even de stal inlopen in het begin, wat te eten geven en er weer uit, en zo langzaam uitbouwen met even vast staan, een borstel er overheen halen etc.
En als het mogelijk is vind ik een maatje meenemen naar binnen ook een heel goed idee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:16

TS,ben jij zelf een rustig type?Ik heb ook zo een zenuwemoot maar omdat ik zelf rustig ben word hij ook steeds rustiger

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:13

Mijn oude paard heeft altijd problemen gehad met alleen op stal staan. Die kon wel heel braaf vaststaan, dus ik knoopte hem gewoon vast op het gangpad.

Ik zou het in jou geval wel blijven oefenen. Maar dan misschien door hem na het rijden wat lekkers te geven op stal en dan weer naar buiten, zodat je het opbouwt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:16

Michellette schreef:

Zo heb ik het ook gedaan met die van mij jaren geleden. Dier was ook echt bang op stal alleen. Nu staat ze op dooie gemakje aan een touwtje voor de box.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:49

Ze staat nog maar een maand op stal en staat op het moment 24/7 buiten dus de stal is ook nog geen vertrouwt terrein ( had ze al een paar maanden snachts bijvoorbeeld op stal gestaan was de stal veel vertrouwder geweest)
Denk dat je het beste de stal kan vermeiden en als er wel stalgenootjes zijn die binnen gaan poetsen dan meegaan en waarschijnlijk is ze dan rustiger omdat ze niet alleen is.
Zo kan ze rustig wennen aan de stal..
Het heeft geen zin om haar mee naar stal te nemen als ze zo in paniek raakt en niet rustig word ( boos worden heeft sowieso geen zin bij angst maar dat had je zelf ook al gemerkt) zo bevestig je alleen dat de stal idd eng is.
Paar keer met een ander paard zal der veel meer vertrouwen in de stal geven en zo kan ze daarna ook beter leren om alleen te gaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:55

Paardje moet jou ook nog leren kennen, ga ik van uit. Uiteindelijk moet je toch zonder problemen je paard alleen en op vreemd terrein moeten kunnen meenemen en relaxed verzorgen, maar nieuw terrein, nieuwe mensen, nieuwe paarden, dat is voor sommige gewoon heel moeilijk.

Gewoon rustig door gaan, niet boos worden, maar je ook niet omver laten lopen; rust en regelmaat en dan komt het wel goed

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:59

ual_95 schreef:
petitparis schreef:

Ik heb vermeld dat ze een handje pavo condition krijgt en 24/7 buiten staat. Op de manege kwamen ze nauwelijks buiten en kreeg ze 3x 3/4 brok, maar reed ze ook 2/3 uur per dag.

Juist, dan is ze heel fit en weet ze niet waar ze haar energie moet laten en ook op een manege is het altijd samen met de andere paarden en altijd in het gezichtsveld.

Nu bij jou flink minder beweging en apart van een ander paard en of uit het gezichtsveld, dan kun je zoiets verwachten, niks raars aan! Dat moet en kan ze leren, maar wel in kleine stapjes en op een fijne manier.

Geef het de tijd te wennen aan jou en aan het feit dat het niet meer elke dag urenlang werkt.
Wees gewoon duidelijk naar het dier toe en geef het de tijd, het moet jou nog leren kennen en jou als baasje gaan zien waarop ze kan vertrouwen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:18

geerke schreef:
TS,ben jij zelf een rustig type?Ik heb ook zo een zenuwemoot maar omdat ik zelf rustig ben word hij ook steeds rustiger

Ik ben zelf een best wel koel persoon al zeg ik het zelf. Maar goed, als een paard van 450/500 kilo bijna over je heen dendert, gaat mijn hartje toch wat sneller tikken haha!

Hoe dan ook, ik heb jullie tips allemaal meegenomen en een beetje gecombineerd. Ik ben nu bezig met gewoon naast de wei poetsen. De paarden zijn verplaatst naar een wei die iets verder ligt, dus dat is natuurlijk perfect om te oefenen. Elke avond stap ik even met haar richting stal, ik zet haar daar vast en geef haar wat komkommertjes en echt maar een klein beetje brok, nog geen handje. Ook om aan het voer te wennen. Ik blijf dan rustig bij haar staan en negeer eigenlijk heel haar gebries. Af en toe help ik haar even met eten door het met de hand te geven (ze wilt het voer af en toe nog wel eens negeren, dus ben aan het experimenteren met wat ze écht niet kan weerstaan, haha!). Zodra ze het voer op heeft, lopen we gelijk weer naar buiten. Ik doe in de bak grondwerk in de zin van 'als ik stil sta, sta jij ook stil, als ik loop, mag jij ook lopen'. Ook heb ik haar op commando achteruit leren lopen. Beiden doet ze nu ook zonder touw, dus gewoon los naast mij.

Ik merk nu dat er veel meer wederzijds respect en vertrouwen begint te ontstaan, en dat geeft echt een goed gevoel! Heb nu toch veel meer hoop (en geduld) met heel dat proces. We zijn nu net begonnen met rijden, en dat pakt ze echt ontzettend goed op.

Ik wil jullie in ieder geval allemaal bedanken voor de goede tips!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:48

Klinkt heel goed zoals je bezig bent TS +:)+ .