Vrachtwagen B rijbewijs voor 2 paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Vrachtwagen B rijbewijs voor 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:13

In september wil ik met de paarden op pad en ik heb zelf geen trailer of e rijbewijs.
Nu dacht ik om een B vrachtwagen te huren, maar ik heb zelf geen ervaring met rijden in een vrachtwagentje. Evt zou ik hem van t zomer een dagje willen huren om te proberen voordat ik met de paarden ga rijden.

Wat zijn jullie ervaringen met vrachtwagentjes voor paarden die normaal in een trailer gaan? Gaan ze er een beetje makkelijk op? Heb je met het rijden veel last van de bewegende paarden?
Is een vrachtwagen echt veel moeilijker dan een auto?
Zijn die wagentjes duur om te huren (liefst omgeving Zwolle)

Zou het zonde vinden als ik nl voor niets geld uitgeef aan het huren van een vrachtwagen, als het dan toch niet lukt om zelf te rijden. Dan investeer ik dat liever in de Paardentaxi.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:16

Ik rij regelmatig in zo'n wagentje omdat ik niet met een trailer mag rijden. Het is niet moeilijk, maar je moet ook niet bang zijn en goed opletten dat je groter bent dan een auto.

Onze paarden staan er gewoon rustig in, niets anders dan in de trailer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:19

Rijden met zo'n wagentje is supersimpel. Het is net of je met een flinke bestelbus rijdt. Wel op de hoogte letten bij bruggen en tunnels.
Let er wel op dat je in bijna geen enkel 2 paards vrachtwagentje ook daadwerkelijk 2 paarden mag laden als je alleen je B rijbewijs hebt.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 11-07-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:21

paarden gaan er makkelijker in is mijn ervaring

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:22

speurneusc schreef:
paarden gaan er makkelijker in is mijn ervaring

Ook mijn ervaring! Mijn paarden staan ook rustiger.
Hoe het rijd weet ik niet, heb geen rijbewijs. :P

eilleen333

Re: Vrachtwagen B rijbewijs voor 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:25

Ik zie ze overal voor 100 euro per dag. Het zou voor 4-5 dagen zijn (tussendoor terugbrengen is mega onhandig omdat we van zwolle naar Castricum moeten) en dan is mijn taxi net zo duur:p

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:26

B rijbewijs en vrachtwagen? Er mogen dan misschien wel 2 paarden in qua papier van de vrachtwagen, maar het totale gewicht incl die 2 paarden valt volgens mij buiten je b rijdewijs.
Let daar dus wel op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:26

Wij hebben een B-vrachtwagen. Het rijdt soepel (ik moet zelf nog, maar mijn broertje met zijn rijbewijs sinds 3 maanden reed er zo mee weg). Ons paard laadt er soepel op, eigenlijk fijner dan op een trailer. Het belangrijkste is dat je beseft dat je groter bent (langer voornamelijk) en dat je zeer grote dode hoeken hebt. In de stad rijdt het het handigste met zijn tweeën omdat de ander dan rechts kan kijken wat eraan komt qua fietsers e.d. Op de grote weg is dit nauwelijks een probleem.

Waar je ook op moet letten is het officieel toegestane laadgewicht. Bij onze vrachtwagen is dat 850kg. Dat is onvoldoende voor 2 paarden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:27

Het gaat om een haflinger en een welsh B. Dus samen max 800 kilo al as ze een dikke dag hebben:p

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:32

eilleen333 schreef:
Het gaat om een haflinger en een welsh B. Dus samen max 800 kilo al as ze een dikke dag hebben:p

Dan moet je een vrachtwagen huren die max 3500- 800 (en wat reserve) kg weegt.

Dat is nogal een opgave. Aangezien de meeste wel richting 3000 of 3200 gaan.

Verzekering technisch is het maar de vraag of dat kan. Bovendien zul je waarschijnlijk ook in de kleine letters verklaren dat jij op de hoogte was ten tijde van huur en tekenen contract.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:34

Mizora schreef:
Wij hebben een B-vrachtwagen. Het rijdt soepel (ik moet zelf nog, maar mijn broertje met zijn rijbewijs sinds 3 maanden reed er zo mee weg). Ons paard laadt er soepel op, eigenlijk fijner dan op een trailer. Het belangrijkste is dat je beseft dat je groter bent (langer voornamelijk) en dat je zeer grote dode hoeken hebt. In de stad rijdt het het handigste met zijn tweeën omdat de ander dan rechts kan kijken wat eraan komt qua fietsers e.d. Op de grote weg is dit nauwelijks een probleem.

Waar je ook op moet letten is het officieel toegestane laadgewicht. Bij onze vrachtwagen is dat 850kg. Dat is onvoldoende voor 2 paarden.

En het max gewicht van 3500 kg voor de totale combinatie waar jij maar een rijbewijs voor hebt. !!!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 11-07-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:34

Bagger... En de kosten zijn ook behoorlijk voor onze periode. Dan is het even duur om onze taxi te laten rijden met een twee paards trailer. Dus ik denk dat ik dat dan maar doe.
Zou Zo'n vrachtwagentje eerst ook een dag willen huren om te oefenen, maar dat wordt veel te duur...

Het trainingsweekend zelf kost ook al genoeg en dan laat ik ze liever door een meer ervaren iemand rijden. Scheelt mij ook stress, haha! En vorige keer ging dat prima.
Hoopte alleen dat dit goedkoper zou zijn, maar wrs kan ik er met mijn B dus helemaal niet eens mee rijden, dus dan schiet het nog niet op.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:16

eilleen333 schreef:
Ik zie ze overal voor 100 euro per dag. Het zou voor 4-5 dagen zijn (tussendoor terugbrengen is mega onhandig omdat we van zwolle naar Castricum moeten) en dan is mijn taxi net zo duur:p

Van de advertenties die ik gevonden heb is dat 100 euro per dag, ZONDER de KM. Die betaal je er overheen. En dat kan aardig aantikken, maar nog veel meer ex BTW. Er komt dus nog 21% overheen.
Denk dat met een rekensommetje een paardentaxi goedkoper is.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:33

Heb je niet een lieve kennis/familielid/stalgenoot die voor een paar tientjes wil halen en brengen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:20

Als je een auto hebt die genoeg mag trekken: zelf E achter B halen. Kost 1x een bedrag dat nog best te overzien is, heb je je leven lang plezier van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:25

eilleen333 schreef:

850 kilo laadvermogen is naast je paard ook je spullen, brandstof en personen (incl chauffeur).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:32

Brainless schreef:
eilleen333 schreef:

850 kilo laadvermogen is naast je paard ook je spullen, brandstof en personen (incl chauffeur).

Kan net, ik weeg 50 kilo, haha!

E achter B staat wel op de to do list, naar heb geen auto die het trekken kan en geen trailer.
E achter B wil ik een keer gaan halen als ik de tijd heb, want dan wil ik eerst oefenen met een trailer van een kennis met de auto van mijn vader. Scheelt weer lessen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:34

kan dan dus net niet :P... of laat je de tank leeg? en neem je geen spullen mee?
en degene die meegaat voor de andere pony laat je erachteraan rennen :P (ohhh nee, laat die duwen, dan heb je geen brandstof nodig idd :') )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:45

elenaMM77 schreef:
kan dan dus net niet :P... of laat je de tank leeg? en neem je geen spullen mee?
en degene die meegaat voor de andere pony laat je erachteraan rennen :P (ohhh nee, laat die duwen, dan heb je geen brandstof nodig idd :') )

Nee t was ook maar een grapje:) ik ga sowieso niet rijden als het officieel niet mag, en het blijkt financieel ook zeer onaantrekkelijk, dus ik rij gewoon lekker in mijn koekblikje achter de taxi aan;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:14

Rex_Rolfo schreef:
Als je een auto hebt die genoeg mag trekken: zelf E achter B halen. Kost 1x een bedrag dat nog best te overzien is, heb je je leven lang plezier van.

Of je C halen en een wagen kopen die het wel gewoon kan en mag hebben :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 19:28

palousa_boy schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Moet ik eerst een rijke vent scoren, haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:59

Als dat het grootste probleem is :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:06

eilleen333 schreef:
palousa_boy schreef:

Als je daar een rijke vent voor nodig hebt, hoe kun je dan nu wel een paard betalen????

(lees: zo'n vrachtwagen is lang niet zo duur als jij denkt)

S_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:07

Wij hebben zelf ook een vrachtwagentje voor b rijbewijs en mogen 1100 kg laden. Dan kun je er wel 2 laden met een b rijbewijs.
Mijn ervaring is ook dat de paarden veel makkelijker te laden zijn op de vrachtwagen. Mijn paarden staan er ook rustiger op.
Ik vind het zelf heel makkelijk rijden, je moet alleen opletten dat je een stuk langer ben dan met een gewone auto

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:31

ikke schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="palousa_boy"

[/quote

Als je daar een rijke vent voor nodig hebt, hoe kun je dan nu wel een paard betalen????

(lees: zo'n vrachtwagen is lang niet zo duur als jij denkt)

Rijbewijs + vrachtwagen = paardenspaarpot voor de DA ;)
Als student groeit het geld me niet op de rug helaas. Paard betalen wil wel, maar dan moet je andere dingen laten. Ben allang blij dat ik een autootje heb.
Heb wel wagentjes op internet zien staan, maar ik reis 1 of 2 keer per jaar met mijn paard en dan kan dat niet uit. Zoveel stilstaan is ook niet goed voor zo'n ding.
Over 1,5 jaar ben ik klaar met mijn studie en wil ik een trailer aan gaan schaffen. Tot die tijd is het de taxi helaas.

Maar het huren van de vrachtwagen is sowieso van de baan. Of ik regel een taxi voor mijn paard, of ik ga toch een paard op die locatie huren. Maar het liefst neem ik mijn eigen mee natuurlijk:)