Angst voor buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Didi10

Angst voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:25

nooit echt de nijging gehad om dit te posten maar ik doe het toch maar even.
Het is misschien al 2 weken terug gebeurt maar ik zit er nog steeds mee.
Ik ging met mijn zusje op buitenrit met onze pony. Ze is wel braaf op buitenrit maar ik vind haar zelf nog niet 99% mak. Ze is wel verkeersmak maar ze kan zich gewoon niet houden in vreemde omgevingen. We zouden een klein stukje gaan draven maar inplaats van gewoon in draf te gaan ging ze bokken. Mijn zusje viel eraf en weg was didi. Het aller engste dat ik heb meegemaakt. Ze galoppeerde in volle paniek midden over de drukke weg en ik haar maar volgen maar dit had natuurlijk totaal geen zin. We hebben ook een dikke file veroorzaakt want ik was zo bang dat ze door een auto geschept zou worden dus heb ik samen met een andere vrouw alle auto's stil gezet. Van beide kanten mooie file dus. Ik was zo bang dat ze erg ver weg zou gaan, het is ook zo'n drukke weg. Uiteindelijk galoppeerde ze terug en ramde zo door alle mensen heen. 1 vrouw wist haar te pakken en ik had haar eindelijk weer in mijn handen. Ze was verstijfd van angst dus maar weer rustig naar huis aan de hand.

Dit heeft erg veel impact op mij gehad en ik ben nu eigenlijk bang om weer een buitenrit te maken, terwijl wat vriendinnen juist voorstelde om met zijn allen een buitenrit te maken.
Ik ben ook een erge schijtert.
Als ze op buitenrit een ander paard ziet word ze ook helemaal gek, weet iemand ook wat ik hier aan kan doen?
Ik wil erg graag met vriendinnen op buitenrit. Maar ik vind dit best eng en ook omdat ze altijd erg druk word van anderen paarden.
Iemand tips?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:47

Ik zou in jou plaats ook flink de bibbers ervan hebben! Jeetje wat een heftig verhaal! Gelukkig is haar en jullie niks overkomen!
Maar ik zou niet zomaar met de meiden van stal een buitenritje gaan maken als je zelf zo bang bent, want jou pony heeft ook een behoorlijke schrik ervaring achter de rug dus jullie kunnen nu onmogelijk elkaar het vertrouwen geven. Ik zou beginnen met aan de hand rondjes buiten gaan wandelen. Gewoon even allebei weer dingen samen gaan doen die het vertrouwen een flinke boost geven! Niks overhaasten want zou zo jammer zijn als het weer negatief eindigd.
En als je zelf merkt dat jullie er weer klaar voor zijn( en dat komt vanzelf ) ga je eens naar buiten op verkenning. Niet gelijk een hele ronde, maar gewoon een stukje tot jij denkt: hier kunnen we goed eindigen.
Doe dit bijvoorbeeld na een training in de bak, dan is de pony al wat moe en kan jij ook op adem komen.
Maar, niks overhaasten als jou gevoel iets anders zegt! Dan komt het helemaal goed!
Succes *\o/*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:48

Dat is ook wel heel heftig om mee te maken. Logisch dat je nu angst hebt voor buitenrijden.

Op zich is met een groepje buitenrijden best een goed idee, onzekere paarden krijgen dan steun van de stabiele collega's. Maar dan moet je wel heel zeker weten dat de andere paarden EN hun ruiters volkomen betrouwbaar zijn en de taak van het begeleiden serieus nemen. Zeker na zo'n ervaring wil je niet nog eens ongelukken krijgen.
Mijn voorkeur zou zijn om met 2 andere combi's te gaan rijden zodat je er tussenin kunt rijden. Paarden moeten dan wel elkaar vertrouwen en de ruiters moeten hun paarden goed onder controle hebben. De angstige ruiter/het onzekere paard bepaalt hoe de rit gaat en niemand anders. Ga geen grenzen over die je niet over wil, zoek ongelukken niet op, je wil nu eerst vertrouwen herstellen.