Pony verhaart niet goed

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anthemis

Pony verhaart niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:16

Ik heb al een aantal topics over verhaarproblemen doorgelezen, maar heb toch nog een paar vragen.

Mijn verzorgpony verhaart opzich wel, maar op haar schouder en borst is haar vacht een soort najaarsvacht en ze verhaart daar niet heel erg meer. Ze heeft het daardoor wel erg warm..
Ik heb zo'n zweetmes met kartelrandjes, en dat helpt gelukkig wel een beetje, maar op haar schouder niet heel erg meer.

Ze gaan binnenkort weer rustig aan op de wei, maar nu staat ze op dieet (alleen hooi en water, op advies van de DA) aangezien ze een tijdje terug hoefbevangen stond en af moest vallen.
Mijn andere verzorgpony zit al bijna in zijn zomervacht..

In de andere topics las ik iets over lijnzaadolie en een vitaminespuit. Zou dat kunnen helpen, aangezien ze alleen hooi krijgt momenteel? (en binnenkort weer wat gras)

En zo ja, waar haal je een vitaminespuit?

Ik las ook wat over een furminator, maar dat is helaas te duur :\ Ik zal het maar met mijn zweetmes moeten doen :Y) En flink rossen.
Werkt een poetsblok ook?

Alvast heel erg bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:32

De eigenaar vragen of ze willen laten testen op cushing...hoefbevangenheid, slecht verharen...zijn in de meeste gevallen cushing.
Enne...hoefbevangen en binnenkort weer op de weide ? Lijkt mij echt geen goeie combinatie... :7

jijenik11

Re: Pony verhaart niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:52

dat had mijn pony ook en toen zie een mevrouuw dat je het zachtjes moest plukken en dan met een roskam kammen

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:32

Pandora2 schreef:
De eigenaar vragen of ze willen laten testen op cushing...hoefbevangenheid, slecht verharen...zijn in de meeste gevallen cushing.
Enne...hoefbevangen en binnenkort weer op de weide ? Lijkt mij echt geen goeie combinatie... :7

We gaan inderdaad testen op cushing ;)
Het is al een tijd geleden dat ze hoefbevangen was en inmiddels loopt ze weer helemaal goed. Ze gaan met graasmasker de wei op, en natuurlijk niet gelijk hele dagen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:33

Volgens mij is dat nu ook gratis.

Weet niet of lijnzaad olie goed is voor een paard wat al eens hoef bevangen is geweest.
Misschien kan je daar navraag over doen.
Poetsblok is een paar euro werkt ook goed.

Denk cushing testen voor de duidelijkheid het beste..
Met medicijnen kunnen dan bepaalde problemen ook al beter worden!

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:24

linnie050 schreef:
Volgens mij is dat nu ook gratis.

Weet niet of lijnzaad olie goed is voor een paard wat al eens hoef bevangen is geweest.
Misschien kan je daar navraag over doen.
Poetsblok is een paar euro werkt ook goed.

Denk cushing testen voor de duidelijkheid het beste..
Met medicijnen kunnen dan bepaalde problemen ook al beter worden!

Tot wanneer is dat gratis, weet je dat toevallig? Zal het opzoeken van het lijnzaad! Poetsblok heb ik inmiddels geregeld van vriendinnen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:27

Hier is het scheerapparaat vorige week over één van onze paarden gegaan die niet goed van zijn wintervacht af kwam. Je zou dat aan de eigenaar kunnen vragen om te doen. Volgende week wordt het 30 graden, dat is behoorlijk warm als ze nog een dik pak haar hebben.
Is er in de wei wel de mogelijkheid om in de schaduw te staan?

Change3xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:33

Vitaminen en mineralen bij geven. Alleen hooi en water zitten (vaak) niet alle voedingsstoffen in die een paard nodig heeft waardoor ze soms slecht in het haar komen te zitten en/of moeilijk verharen. Ik spreek uit ervaring. ;)

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:45

Mineralenkorrel is betere optie dan een vit. spuit, want die werkt maar tijdelijk. Wormbesmetting kan ook een reden zijn voor slechte vacht/slecht verharen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:10

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:47

Sammyoo schreef:
Hier is het scheerapparaat vorige week over één van onze paarden gegaan die niet goed van zijn wintervacht af kwam. Je zou dat aan de eigenaar kunnen vragen om te doen. Volgende week wordt het 30 graden, dat is behoorlijk warm als ze nog een dik pak haar hebben.
Is er in de wei wel de mogelijkheid om in de schaduw te staan?

Oke, bedankt! Ik zal het overleggen :) Eerst nog even wat andere dingen proberen (ontwormen enz denk ik) aangezien ze scheren waarschijnlijk behoorlijk eng gaat vinden :Y)

Change3x schreef:
Vitaminen en mineralen bij geven. Alleen hooi en water zitten (vaak) niet alle voedingsstoffen in die een paard nodig heeft waardoor ze soms slecht in het haar komen te zitten en/of moeilijk verharen. Ik spreek uit ervaring. ;)

Succes!

tamary schreef:
Mineralenkorrel is betere optie dan een vit. spuit, want die werkt maar tijdelijk. Wormbesmetting kan ook een reden zijn voor slechte vacht/slecht verharen.

Waar haal je die mineralenkorrels? :)

linnie050 schreef:
http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/20 ... sten-ppid/

Je betaald wel de voor rijkste van de dierenarts. Maar de rest is dan gratis.
Even bellen naar je dierenarts wanneer de actie afgelopen is.

Oke! Bedankt :D

Change3xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:49

Vitaminen & mineralen kun je gewoon op internet bestellen. :) Van Pavo bijvoorbeeld

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:53

dunja_11 schreef:
tamary schreef:
Waar haal je die mineralenkorrels? :)

Subli ponybrok (welkoop bv), marstall force, pavo vital complete. Wat je kan krijgen hangt af van de winkel waar je kan komen of je moet bestellen via internet.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:56

Oke, ik ga eens op zoek :)

MonetteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:12

Je hebt van die (magnesium?) blokken om te helpen met verharen

LeaDup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:27

Lijnzaadolie doet wonderen met de vacht!