Hoe zit dit verzekeringstechnisch?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Hoe zit dit verzekeringstechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 21:15

Een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid..

Afgelopen vrijdag was er op het dorp waar ik werk een late night shopping.. Vanalles te doen, kraampjes, een koor, instrumenten, you name it..

Maar er was ook ponyrijden als "attractie".. Twee ponies.. b pony en c pony meen ik, die begeleid waren door jonge meiden 12-14 jaar max. Niet zoals op de kermis achter hekken op een vast rondje oid. Nee, gewoon aan de hand van een van de meisjes, gewoon overal langs.

Ik heb me dit eens aan zitten kijken (en gevraagd of ze ook konden zorgen dat de mest voor mijn winkel weggehaald kon worden, was er niet heel erg van gecharmeerd) en vroeg me toch echt eens af.. Wat als er nou eens een van de kleine kindjes af zou kukelen en (blijvend) letsel oploopt? Hoe is dat dan geregeld?

friesiszwart

Re: Hoe zit dit verzekeringstechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:50

De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor de ontstane schade, indien er iets zou voorvallen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:36

Daar wringt hem dus de schoen, ook als het in opdracht is van een winkeliersvereniging?
Ze zijn ingehuurd immers..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:00

Gelukkig is er niets gebeurd, maar het deed me denken aan het ongeval met de monstertruck in Haaksbergen. Gemeente heeft vergunning verleend voor de markt, daar moet dan ook iets over de pony's in staan.
Pony's kunnen ook grote (letsel)schade veroorzaken. Hoe lief/braaf ook, het blijven levende wezens die kunnen schrikken van bv een omwaaiend kraampje. Kinderen zouden nooit de verantwoording mogen krijgen op zo'n evenement.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:14

Dat was dus precies mijn gedachte.. Het was dan niet zo massaal als haaksbergen... Maar ik vraag me inderdaad ook af (pas nu jij het zegt) of de gemeente überhaupt op de hoogte was van het feit dat er ook ponies ingehuurd waren.. Het zag er zo amateuristisch uit..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:57

nine1987 schreef:
Dat was dus precies mijn gedachte.. Het was dan niet zo massaal als haaksbergen... Maar ik vraag me inderdaad ook af (pas nu jij het zegt) of de gemeente überhaupt op de hoogte was van het feit dat er ook ponies ingehuurd waren.. Het zag er zo amateuristisch uit..

Als ze echt door kinderen van 12-14 begeleid werden dan IS het amateuristisch en imo levensgevaarlijk.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:28

Tja, dat was dus ook mijn mening.. Ook niks afgezet oid, niks..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:05

Zie op FAQ TAO het stuk over aansprakelijkheid, paarden en verzekeren, daar staat in hoe het in beginsel is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 07:14

Hoe het in het beginsel geregeld is, dat weet ik.. Maar ik wolde t weten over dit specifieke geval.. Hier zotren heel wat meer haken en ogen aan, dan dat de eigenaar simpelweg verantwoordelijk is voor de paarden..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:20

Zonder de juiste omstandigheden te kennen, kan je deze vraag ook niet beoordelen, dat is het punt. Daarom gaf ik aan hoe het in beginsel zit.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:46

Ik denk dat niemand hier jou daar het juiste antwoord op kan geven.
Zijn ze ingehuurd of hebben ze toestemming gekregen daar te zijn met de pony's.
Zijn de kinderen alleen of zijn de ouders ook in de buurt.
Worden alle kinderen die rijden voorzien van een cap.
Als ik iemand op mijn paard laat rijden moeten ze geschikte rijkleding aan ook geschikt schoeisel dat zal hier zeker al niet het geval zijn.
Ik denk dat er word aangenomen dat de pony's mak genoeg zijn om dit te doen en dat er verder nergens over nagedacht is.
De verantwoording kan je niet bij de kinderen leggen daar zijn ze te jong voor, bij de ouders ja het zijn hun pony's, maar de winkeliersvereniging had misschien ook kunnen bedenken dat paarden vluchtdieren zijn en er wat kan gebeuren dus die dan aansprakelijk stellen of de gemeente want die heeft vergunning gegeven voor het hele gebeuren kortom blij zijn dat er niks gebeurd is, want ik denk dat het een moeilijk zaakje geworden had als het wel het geval was. :+