Problemen met shetlandpony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Problemen met shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 16:17

Hoi hoi,

Ik heb sinds twee maanden samen met mijn vriendin 3 on-ingereden shetlandpony's als verzorgpony gekregen! We zijn er heel blij mee en het is heel leuk, alleen hebben we sinds een aantal weken een probleempje...
Een van de pony's, een merrie, is plotseling heel erg van gedrag veranderd. We springen vaak aan de hand met haar, wat heel goed ging. Ze deed altijd actief mee en het leek of ze het erg leuk vond.
Ineens veranderende haar gedrag toen we weer een keer met haar gingen springen. Met haar oren in de nek liep ze met ons mee en op een gegeven moment probeerde ze ons te bijten. We schrokken erg, ook al dreigt ze waarschijnlijk alleen. Nu doet ze dit nog steeds, de ene keer wat erger dan de andere.
Soms dreigt ze alleen te bijten en bokt ze, dan kunnen we haar nog in de hand houden, maar soms wordt ze zo kwaad dat ze zich losrukt en het hele weiland al bokkend rond rent!! ;(
Wat is onze reactie op haar gedrag? We straffen haar door met een boze toon tegen haar te praten en zo te laten zien dat ze het niet voor het zeggen heeft, dan gaan we ongestoord verder met wat we deden en negeren we haar. Dit werkt redelijk, alleen is dit niet de oplossing om er achter te komen waarom ze dit doet en het neemt haar boze gedrag ook niet weg.
Herkent iemand dit gedrag en is onze reactie goed? Hebben jullie tips? Alvast bedankt!! +:)+
Xxx

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:21

Dominantieprobleem, waarschijnlijk veroorzaakt door spelen...

Ik ken het. Mijn oplossing: grondwerken en een keer heel duidelijk zijn. Proberen te bijten? DIRECT tik geven en UH of NEE zeggen. Gericht bokken of trappen naar jullie? Direct een trap terug. Echt direct.

Paard probeert de baas te zijn. Grondwerk zal dit probleem ook oplossen, maar jullie moeten daarnaast heel consequent en heel duidelijk zijn, liefst onder begeleiding van een ervaren volwassene. Misschien een paar lesjes nemen zodat gromdwerken goed gaat. Begin eens met simpel meelopen, halthouden en achteruit.

Succes ermee!

Heb zelf ook zo'n shet verzorgd, lief beest maar verschrikkelijk dominant. Was op een gegeven moment zo erg dat ze aanviel in de wei, tijdens longeren, naar kinderen gericht trappen en bokken, bijten. 1x een trap terug en grondwerken heeft heel veel opgelost. Bij mij probeerde ze het iig niet meer.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-06-15 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:24

Doet ze dit enkel maar bij het springen of ook op andere momenten?

jensvl

Re: Problemen met shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 04:02

Wat is de leeftijd van die pony? En net als muzz17, doet ze het alleen tijdens het springen.
Het kan zijn dat ze nog niet voldoende balans of spierkracht of voldoende sterke beenderen heeft om echt regelmatig te springen. Als de pony het enkel doet bij het springen is het hoogstwaarschijnlijk geen dominantie. Probeer eerst met zo veel mogelijk zekerheid de reden te achterhalen voordat je gaat proberen het op een kordate manier op te lossen. Als je de aangerade techniek gebruikt terwijl het geen dominantie is, worden de problemen alleen maar groter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 04:36

Zelf trappen en slaan is niet de oplossing. Zeker niet als je niet weet waar het vandaan komt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:59

Lastig hoor.... hoe oud is de pony? En doet Ze dit buiten het springen om ook, of alleen tijdens het springen en met borsstelen/wandelen niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:03

Probeer eerst eens uit te zoeken waarom ze is veranderd alvorens te gaan slaan en trappen :(

Het diertje probeert jullie iets duidelijk te maken.
Misschien heeft ze pijn?
Kan ze drachtig zijn?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:09

Is ze hengstig?
Sommige merries worden pissig als ze hengstig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:15

Ik heb zelf een shet en een eigenwijze sodemieter, maar dit soort gedrag vertoont die van mij alleen bij pijn, zoals bv begin van hoefbevangen zijn .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:23

Ik wil even mijn post aanpassen :). Ik dacht dat ze constant zo deed, niet alleen met springen. Ik.bliif bij het grondwerken, dat kan nooit kwaad, bokkend door de wei rennen hoef je niet af te straffen, zo lang ze niet gericht naar jullie bokt.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 07:58

Nee inderdaad, dat is geen reden om te straffen. Ze vertoont dit gedrag vooral met springen, maar ook als we gewoon met haar lopen of draven. Soms is het ook zelfs zo dat ze dit doet als we haar alleen maar aaien.
Het kan idd zijn dat ze hengstig is, maar dit gedrag is in een keer gekomen, dus dat is erg vreemd.
Ze springt erg goed dus ik weet niet of het eraan ligt dat ze het springen ''moeilijk'' vindt.
Haar leeftijd weten we niet precies, maar we schatten haar (naar haar gebit) rond de 12.
We vinden het heel vervelend en we hopen dat we haar gedrag niet verslechteren door onze reacties! Bedankt voor alle berichten tot nu toe!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 04:09

Bij dat aaien, is dat wanneer je aait in een bepaald lichaamsgebied van je paard?
bvb bij de schouders, rug, achterhand, nek of een ander deel? Of is het eender waar het is?
Ook met lopen en draven kan dit gedrag te wijten zijn aan een blokkade of pijn.
Geeft ze bij het lopen soms bvb aangegeven wat trager te willen door bvb wat weigerachtig te zijn?
En hoe zat dat voordat ze de eerste keer dat slechte gedrag gebruikte?

Als het niet veroorzaakt wordt met pijn, valt het met grondwerk op te lossen. Maar als dergelijk gedrag niet voorkomt uit lichamelijke problemen en je bent nog niet zo bekend met grondwerk, raad ik je aan tijdelijk begeleiding te zoeken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:44

Wat goed dat jullie hier tips voor vragen!

Als ik het zo lees, lijkt het mij dat jullie shetlandmerrie een beetje de baas aan het spelen is. Eigenlijk doet ze naar jullie, wat ze normaal in de kudde tegen andere paarden zou kunnen doen. Oftewel: de baas spelen. Paarden kunnen dan onderling heel subtiel doel; vaak hoeft de 1 maar naar de andere te kijken en dan is die andere al weg! Wij mensen zijn niet zo goed in het zien van dat soort signalen. En dat kan er dan toe leiden dat je paard wat heftiger de boodschap gaat overbrengen. In jouw geval gaat de merrie dus al echt dreigen.

Dat is inderdaad met grondwerk prima op te lossen. Zelf slaan of boos praten heeft niet zoveel zin, je merrie zal niet zo goed begrijpen dat je dat doet om haar te straffen. Het werkt beter als jij haar door middel van grondwerk weer leert dat jij de baas bent (en niet zij). Mijn tip: vraag iemand erbij die verstand heeft van grondwerken om jullie goed aan te leren hoe je dit kunt aanpakken. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt zit kom ik jullie met alle plezier een handje helpen.

Klein dingetje waar ik nog aan moet denken is wat je zegt over de 'plotselinge' gedragswisseling. Als dit echt alleen zou gebeuren met het springen, of een bepaalde aanraking, zou er iets fysieks aan de hand kunnen zijn. Maar mijn eerste gedachte is toch wel het dominantie-aspect.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:26

Heel erg bedankt! Ik denk dat het niet door pijn komt omdat het in het begin heel goed ging. Ze sprong hoog en was veel actiever. Het lijkt inderdaad meer op dominantie. We zullen even kijken wat we kunnen doen op het gebied van grondwerk en zullen proberen te ontdekken of haar 'baasje spelen' de oorzaak van haar gedrag is!!

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 23:52

Volgende week gaan we proberen grondwerk te doen met de pony. We hopen dat het goed zal gaan!! Hebben jullie misschien tips voor ons?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:56

Alles gaat weer helemaal goed met de pony. Ik vertel dit even zodat er geen nieuwe berichten/reacties komen. Heel erg bedankt voor de tips en antwoorden. :)