Paard breekt de trailer af als we stil staan...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dora_

Paard breekt de trailer af als we stil staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 11:37

Mijn paard is heel onrustig wanneer hij in de trailer staat.
Onderweg als we rijden is er niks aan de hand en merk je eigenlijk amper dat hij er in staat. Maar zodra we stil staan en ergens parkeren begint hij. Stampen, met zijn voorbenen tegen de zadelkamer rammen en letterlijk met zijn achterbenen tegen de laadklep slaan. Wanneer ik hem eruit haal komt hij wat meer tot rust. Na het rijden is er niks meer aan de hand en kan ik hem rustig in de trailer zetten en staat hij rustig te eten van zijn hooi.
Het maakt niet uit waar we heen gaan, hij doet het overal naar toe eigenlijk, wedstrijd, bos alles op dit moment. Hij heeft dit eerder nooit gedaan maar de afgelopen maanden gaat hij weer wat vaker mee en wordt dit gedrag steeds erger. Hij maakt letterlijk de hele trailer kapot en dan heb ik het nog niet eens over zijn eigen veiligheid.

Hebben jullie misschien tips of ideeën wat ik kan doen?

zebra89

Re: Paard breekt de trailer af als we stil staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:42

Ik ga topic volgen. Mijn paard is nog jong en niet vaak in de trailer geweest. Ik moet zeggen dat hij tijdens het rijden van Rotterdam naar Enschede toen ik hem kocht, zich keurig gedroeg. Tot we even op een P Plaats stil gingen staan....hij begon inderdaad te stampen, steigeren, onrustig te worden

Tijdens het rijden gedraagd hij zich keurig en verzet hij geen beentje. Maar vorig jaar op concours, toen we aankwamen brak hij de tent bijna af. En toen we na de tijd hem erin laadden staat ie rustig.

Ik denk dat het toch een soort onzekerheid, angst is en dat hij onderweg te druk is met evenwicht bewaren en alles. Maar ben wel benieuwd hoe anderen hiermee om gaan.

Ik ben zelf gaan oefenen met de trailer en dan ook laadklep dicht. Even laten staan en dan er weer uit. Hij is ook totaal niet moeilijk met laden o.i.d. alleen na het rijden met de trailer als we dan stilstaan...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:45

Ik vermoed dat hij het associeert met "slaan = er uit gehaald worden". Matrassen in de trailer oid en laten staan tot hij rustig is. Daarna er uit halen. Rust is belonen.
Maar ik ken je paard niet en zijn geschiedenis ook niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:49

Het moeilijke is dat waarschijnlijk je hem eruit gehaald hebt of naar hem bent toegegaan als hij zich slecht gedroeg. Dan legt hij de link: slecht gedrag -ik krijg aandacht/mag eruit. Daarmee heb je hem beloond voor zijn slechte gedrag en daarmee wordt het als maar erger. Je moet dit dus zien te doorbreken. Probeer er alleen maar naartoe te gaan als hij rustig is, gedraagt hij zich slecht dan direct weg gaan en hem in zijn sop laten gaarkoken tot hij weer even rustig is en hup weer aandacht geven. In het begin is kort goed gedrag al reden om naar hem toe te gaan. Als het werkt kan je het steeds langer laten duren.
Ik zou dit wel eerst oefenen op veilig terrein trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:49

Het ontstaat meestal omdat ze snel leren dat ze bij stoppen eruit mogen.
Het is lastig af te leren, maar bij jonge paarden zorg ik altijd dat ik niet praat bij het uitstappen en ze bewust nog even laat staan zonder teken dat we ergens zijn.

Als je een paard hebt die bij file rijden zo staat te etterbakken helpt het soms om even niet al te vloeiend te schakelen of een klein remschokje te geven zodat ze weer op het evenwicht gefocussed zijn.
Uiteraard niet zo, dat het hele paard door elkaar geschud wordt :+

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:52

Ik oefen het nu door als we thuis zijn pas de deuren open te doen als hij rustig is. Dan doen er eerst de laadklep en stang open en moet hij nog even blijven staan. pas als hij rustig is mag hij eruit.

De eerste keer ging ik er idd meteen naartoe. Maar omdat het én gevaarlijk werd voor mij én je hiermee zijn gedrag beloond check ik nu als hij stil staat wel ff door het raam of alles goed gaat maar krijgt ie alleen aandacht als hij stil staat.

En eruit halen hebben we ook de eerste keer nog niet gedaan. Wou eerst dat ie rustig werd. Ben wel blij dat ie dat nu kent. Paard van mijn zus stuift de trailer uit zodra de balk erachter weg is. Ik wil dat mijn paard rustig wacht tot ik het zeg voor hij eruit mag.

Wil dit najaar met hem oefenen dat ik hem zelf in en uit kan laden (dus dat hij erin loopt en ik de balk dichtdoe).

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 11:56

Bedankt voor jullie tips! Het klinkt inderdaad heel logisch wat jullie zeggen.
Hij lijkt dan zelfs in paniek te raken wanneer hij zo tekeer gaat, dat maakt dat ik ging twijfelen of ik hem moest laten staan of niet. Waar ik aan twijfel of hij wel rustig wordt, want ik ga me dan op wedstrijd eerst aanmelden en laat hem gewoon staan. Wanneer ik terug kom breekt hij nog steeds de boel af, hoe lang ik er ook over doe....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:02

Laat je hem toch een keer zo lang staan tot hij rustig is? Trek een keer een dag er voor uit, dus dat je niet aan tijd vast zit zoals op een wedstrijd.
Wel direct belonen zodra hij rustig is! Want je paard moet ervaren dat rust goed is. Als hij rustig is maar niet beloond wordt dan heeft het geen effect. Je moet dus in de buurt blijven en direct kunnen reageren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:05

Kijk eens wat hij doet als je hem gewoon laat staan, maar wel de klep open doet..
Dus wel zorgen dat de stang er nog achter zit.. en zelf niet te ver weg gaan, maar hem wel het idee geven dat je er niet bent.
Sommige paarden worden relaxter als ze achterom kunnen kijken.. andere juist weer niet.. dus dat is een kwestie van proberen..

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 12:08

Ja Casarell, dat is ook nog een idee, ben er al wel achter dat ik het deurtje aan de voorkant dicht moet houden want daar wordt hij alleen maar onrustiger van als ik die open doe. Ik moet wel in de gaten houden dat als wanneer hij achteruit gaat slaan en de klep open is er geen mensen achterlangs kunnen lopen natuurlijk.
No-No dat is zeker een goed idee, ik ga er eens een dag mee aan de slag en dan inderdaad zonder tijdsdruk.
Bedankt voor het meedenken en jullie tips!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:11

Paard heeft gewoon heel goed door dat ie niet thuis is, hoort en ruikt andere paarden en kan niet wachten tot ie alles goed kan zien.
Daarom kun je na de wedstrijd wel gewoon laden en hem rustig laten staan, dan heeft ie alles al gezien.

Toch zal ie z'n geduld moeten oefenen, dus inderdaad pas uitladen als ie rustig is, dat desnoods oefenen door ergens heen te rijden en er daar de tijd voor te nemen.

Klep open maar stang dicht zou ik niet doen, ook als je in de buurt bent en hij besluit er toch echt uit te gaan, kun je niks meer.
Behalve hopen dat je alleen een vervangende trailer hoeft te regelen en geen dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:11

Dat zou ik doorgaans ook doen, met uitzondering van paarden die in het algemeen snel over de toeren gaan.
Er zijn namelijk wel paarden die dan in een soort trance raken en doorgaan tot ze niet meer kunnen.
Doet je paard in de verdere omgang gewoon heel normaal, dan zou ik het ook stoicijns negeren, of inderdaad proberen wat hij doet als het deurtje open staat.
Achterklep laat ik nooit open, als een paard onder de stang doorkomt om wat voor reden dan ook dan is de schade niet te overzien (zeker als ze vast staan).
Ik heb een paard dat heel rustig staat op de trailer, maar doe ook daar altijd heel paranoide de klep omhoog als ze er in staat. Laatst bewees het zijn nut. Ze was met haar halster vast komen zitten aan een klein haakje aan het tussenschot.
Ze ging heel kort even helemaal over de rooie en zat zelf even op haar spronggewrichten. Man wat was ik blij dat de klep haar in de trailer hielt :oo
Nu kon ik het snel oplossen zonder ongelukken.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 12:18

Ja, dat soort gevaarlijke dingen wil ik natuurlijk voorkomen. Dan kan ik het beter doen door met hem te oefenen en zijn vervelende gedrag te negeren en pas aan te halen als hij rustig is. Ik heb er gewoon zin in om hiermee aan de slag te gaan zodat het straks weer leuker wordt om hem mee te nemen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:31

ik vind het voor deurtje open ook geen optie hoor. Ik heb verder geen tips maar heb wel een keer een paard door het voordeurtje naar buiten zien gaan.

Geloof me, dat wil je echt niet! Hele trailer was stuk, dak was eraf.
Ik ben sindsdien ook erg voorzichtig geworden met voordeurtjes open doen bij paarden die zo gek doen als je even stil staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:42

Ik heb aan de voorkant een voorlader met bovenluik.
Dat bovenluik vind ik heel prettig (en paard ook).