Proef 85 en 86 jureren, wie heeft ervaring tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Proef 85 en 86 jureren, wie heeft ervaring tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 19:44

Morgen ga ik jureren. Onder andere proef 85 en 86 worden gereden.
Ik heb deze proeven nog niet eerder gejureerd. Er zit geen galop in de proef en de combinaties mogen aan de hand begeleidt worden.
Per onderdeel (21 in totaal, max totaal score 84 punten) moeten 4 criteria beoordeeld worden: 1. Oefeningen/figuren, 2. Tempo, 3. Hulpen, 4. Houding.

Kan iemand mij tips geven over hoe positief ik deze proeven moet beoordelen, op alle 4 beoordelingsfactoren altijd 1 geven of ook regelmatig een nul noteren of een vakje leeg laten?
Iets doen met op verkeerde been lichtrijden? Houding altijd 1 punt geven?

Op welk puntenaantal komen deze proeven meestal uit, ik heb echt geen idee...

gomir

Re: Proef 85 en 86 jureren, wie heeft ervaring tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:39

Dat zijn de bixie AA-proefjes toch?
Heel positief jureren en in principe kun je overal altijd wel een kruisje kwijt. Neem even voor wat ze voor een kruisje precies moeten laten zien in een AA-proefje, dit moet wel terug te vinden zijn op de KNHS-site.

Verkeerde been hoef je bij deze proefjes nog niet naar te kijken, dat wordt pas meegenomen vanaf de bixie B1.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:45

Zie nu pas dat het jureren al geweest is :+ Hoop dat je er uit gekomen bent!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:00

@gomir: Ik ben er uit gekomen, heb inderdaad positief gejureerd met hier en daar een kritisch puntje. Op de maximaal 84 te halen punten ben ik zo rond de 70 uitgekomen. Hoe het protocol precies ingevuld dient te worden heb ik niet op internet gevonden, ik denk dat het kruisjessysteem toch niet het juiste is. In proef 86 viel het op dat een paar onderdelen qua stap-draf overgangen niet correct in elkaar zaten. Misschien is daar ooit een correctie op gepubliceerd maar die heb ik dan gemist. Ik hou me nog steeds aanbevolen om een correct ingevuld protocol van deze proeven te zien.

Natuurlijk kwam er na iedere proef een schattig klein kindje naar mijn auto voor commentaar. Die heb ik van positief, vriendelijk maar toch begrijpelijk en bruikbaar commentaar voorzien. Het leuke was dat tijdens de tweede proef, die ook bij mij verreden werd, de tips in praktijk werden gebracht. Wel kreeg ik een opmerking van een collega jurylid dat het geven van commentaar al jaren geleden door de KNHS was afgeschaft. Voor mij persoonlijk geldt dat ik dit soort proeven niet meer wil jureren als ik geen "praatje" met de kinderen mag maken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:41

Bij de bixierubrieken wordt het geven van commentaar bij de auto juist gestimuleerd, daar hoort een organisatie ook extra tijd voor in te plannen! Ik doe het buiten altijd, binnen zet ik vaak een kort verhaaltje op de coupon onderaan.

In het bixieboekje kun je precies vinden wat er getoond moet worden om een kruisje te verdienen. Ik vind het een heel plezierig systeem, maar je moet wel goed weten wat er in welke klasse getoond moet worden voor het kruisje, want anders kun je er slecht mee uit de voeten.

Zo is in de klasse AA de indeling van de kruisjes als volgt (voor de gewone onderdelen van de proef).
1) rijdt de grevraagde lijn (of de overgang op de gevraagde plaats).
2) rijdt in de gevraagde gang (activiteit etc komt pas veel later)
3) geeft de juiste hulpen
4) zit rechtop en houdt de hakken laag.

Een voorbeeld van de klasse B1:
1) de volte is rond en heeft de juiste grootte. De ruiter rijdt de volte op de letter.
2) De pony draaft in een constant tempo, voldoende voorwaarts, maar niet gehaast.
3) De ruiter geeft de juiste hulpen, houdt de handen stil en vraagt de juiste stelling.
4) De ruiter zit rechtop, houdt de hakken lag, kijkt in de rijrichting en rijdt licht op het juiste been.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:03

Leuk dat je de ruitertjes nog van (positief!!) commentaar hebt voorzien. Vond het juist zo jammer dat mijn meiden bij hun eerste bixie wedstrijden nooit een jurylid hebben gezien. Die zat boven in een hokje en de prijsuitrijking deed steeds iemand van de organisatie. Ook op het protocol was meestal weinig informatie te vinden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:08

impulsproeven zijn toch iets anders dan Bixie? Het lijkt er wel op, maar het zijn gewoon proefjes zonder galop.
Zie: https://www.knhs.nl/wedstrijden/welke-w ... rubrieken/

Ik vind het alleen heel onhelder hoe het gejureerd moet worden en er is inderdaad een fout in 1 van die proeven. Je bent er wel prima mee omgegaan zo te lezen.

Commentaar aan de auto afgeschaft? Nee zeg, het wordt alleen niet ingecalculeerd door de organisatie, dus je hebt er haast geen tijd meer voor. Maar ik doe het zeker af en toe nog wel als ik het nodig vind, de rest van het commentaar gaat op het protocol. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik door de zenuwen het commentaar bij de auto altijd vergat (als deelnemer) := Dus ik vind het prettig om iets op papier mee te geven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:45

Noem het impulsproef, maar de proef is dan nog steeds exact gelijk aan de bixie AA en de jurering met de kruisjes ook :+

Op impulswedstrijden hier worden andere proeven gereden en wordt ook de reguliere jurering (0-10) aangehouden ipv het kruisjessysteem.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:52

Is inderdaad een impuls proef voor volwassenen of kinderen die de bixie uit zijn, maar nog niet klaar voor de echte B

Die ene keer dat ik door middel van die proeven ben beoordeeld was vrij simpel. Liet je iets correct zien(gebaseert op een lager niveau dan de klasse B) dan kreeg je een kruisje. Deed je dat niet dan kreeg je voor dat onderdeel geen kruisje. Door het kruisjes systeem kan de jury heel duidelijk aangeven waar het aan schorte in de oefening. Dus je tempo kon wel goed zijn, maar je stelling en buiging nog niet.

Vond het ieder geval erg duidelijk.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:52

gomir schreef:
Noem het impulsproef, maar de proef is dan nog steeds exact gelijk aan de bixie AA en de jurering met de kruisjes ook :+

Op impulswedstrijden hier worden andere proeven gereden en wordt ook de reguliere jurering (0-10) aangehouden ipv het kruisjessysteem.

Ja, ik heb recent gehoord van iemand (die bekend is met organiseren van wedstrijden) dat het de organisatie vrij staat hoe ze met de impuls rubrieken omgaan.
Dat wist ik eerst ook niet. Ik had wel verschillende versies van impuls rubrieken gezien, maar nooit verder bij nagedacht.
Ik heb al eens zo'n proef 85 en 86 gejureerd, maar dan wel met 0-10 systeem. Toen had ik van die zelf gemaakte protocollen er tussen zitten := Het is toch niet officieel, dus ik deed daar ook niet moeilijk over.

Maar je hebt gelijk, het staat gelijk aan. Alleen zijn de omstandigheden met een echte Bixie rubriek meestal heel anders. Meer tijd voor een praatje, (meestal) een echt Bixie jurylid, die ook precies weet hoe dat werkt :=
Dus ik vind het toch anders. De impuls proeven zoals die in het boekje staan, zijn bedoeld voor mensen/kinderen die te oud zijn voor de Bixie en toch een soortelijke proef willen rijden. Maar ik denk ook dat het een manier is om kinderen te laten rijden zonder een echt Bixie jurylid te hoeven vinden, of zoiets...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:54

Moonlight17 schreef:
Is inderdaad een impuls proef voor volwassenen of kinderen die de bixie uit zijn, maar nog niet klaar voor de echte B

Die ene keer dat ik door middel van die proeven ben beoordeeld was vrij simpel. Liet je iets correct zien(gebaseert op een lager niveau dan de klasse B) dan kreeg je een kruisje. Deed je dat niet dan kreeg je voor dat onderdeel geen kruisje. Door het kruisjes systeem kan de jury heel duidelijk aangeven waar het aan schorte in de oefening. Dus je tempo kon wel goed zijn, maar je stelling en buiging nog niet.

Vond het ieder geval erg duidelijk.

Goed punt, alleen vanaf onderdeel 15 t/m 21 wordt het wel lastig waar je dan een kruisje zet :=

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:10

Dat lukt je dus alleen als je de originele proeven erbij hebt, want daar staat alles precies bij omschreven. Als je het als impulsrubriek wilt laten rijden kun je volgens mij het beste het 0-10 system gebruiken, de ruiters snappen natuurlijk ook niets van die kruisjes :+