paard in zomer suf en in winter heel druk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hes_Han

paard in zomer suf en in winter heel druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:25

Ik heb gemerkt dat het gedrag van mijn paard per seizoen verschilt.
Ik de zomer is hij een beetje suffig en een beetje sloom en in de winter super druk en best wel vervelend daardoor.
Ik ken nog 2 andere paarden die dat hebben dus ik ben niet de enige haha

herkennen jullie dit ook?

Valt hier iets aan te doen?

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:02

Ik heb dit afgelopen winter eigenlijk pas voor het eerst gemerkt bij mijn pony. Ze was heel erg druk en meer schrikachtig, toen het weer warmer werd was ze weer zo mak als een lammetje. Ik had niet genoeg tijd om haar vaak genoeg aan het werk te houden (ze staat altijd buiten met maatjes), dus ik heb haar helaas stil gezet omdat ik het niet vertrouwde. Inmiddels zonder problemen weer opgepakt.

Verander je misschien de manier van huisvesten? Dus minder buiten in de winter ofzo? Misschien kan dat het verschil verklaren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:15

Ik zie het wel vaker dat, zeker bij 'extreme' temperaturen, paarden ofwel duffer worden als het heet is of volledig uit hun knop gaan als het koud is. Maar ook bij een koele dag na een paar warme dagen zit er ook vaak ineens een extra turbo knop op. Eigenlijk ook best logisch, mensen reageren ook op weer. Als het snikheet is zit er bij mij ook geen fut meer in en op een lekker koel dagje wordt zelfs paardlief soms nog zenuwachtig van mijn gehuppel. :D
Het kán er natuurlijk aan liggen dat paarden misschien bij bepaalde weertypen langer of korter op stal staan en daar ook op reageren, maar bij mijn verzorgspul heb ik daar niet echt verschil in gezien. Zelfs bij paarden die al de hele dag in de winterkou buiten hadden gestaan nog tijdens het rijden de eerste versnellingen kwijt zijn, bv.
Tips heb ik er zo snel niet voor. Hooguit er maar aan wennen en roeien met de riemen die je hebt. Het humeur van een paard kan, zeker bij merries, ook nog weleens veranderen en daar heb je het ook maar mee te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:26

Ik ben ook liever actiever als het niet zo warm is :D ze hoeven zichzelf nu niet echt warm te houden, in de winter moeten ze er wat harder voor werken en dus hun interne kachel lekker laten stoken ipv energie conserveren als het warm is.

Manier van huisvesten kan er ook meespelen; als ze in de zomer 24/7 buiten zijn of in de winter maar een dagdeel maakt ook verschil.

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:07

Hij staat zomers en in de winter 24/7 buiten met een schuilstal dus hij kan uit zn dak gaan in de winter..