Lostrekken bij wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Lostrekken bij wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:39

Toch maar eens een topic openen hierover.

Enkele van onze paarden hebben de neiging om zich los te willen trekken zodra je ze los wil laten als je ze de wei op doet.
Nu trekken ze zich niet echt los, want zodra ze druk van het touw voelen blijven ze netjes bij je, maar mijn armen en schouders vinden die rukken eraan niet echt leuk, en ik vind het bloedirritant gedrag.

Mijn manier van naar de wei brengen is als volgt:
Met paard naar wei lopen, wei in en omdraaien, even wachten (praten, aaitje), losklikken en pas als ik een commando zeg mogen ze weg, dat kennen ze ook allemaal heel goed, maar enkelen bouwen zoveel spanning op omdat ze de wei op mogen dat ze dus niet rustig kunnen weglopen. En zodra ik mij hand richting de klip beweeg denken ze dat ze al weg mogen.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd:

1) rustig blijven, het gedrag negeren en het paard pas loslaten als ie weer rustig staat (kan soms erg lang duren)

2) een brokje of iets anders ter afleiding geven op het moment van losklikken

3) boos worden en een ruk aan het touw of zelfs wat passen achterwaarts, daarna weer terug naar de 'loslaat'plek en pas los laten wanneer ze rustig staan (neemt soms diverse pogingen in beslag)

4) een soort van sluisje maken voor de wei (ongeveer 4x5 meter), zodat ze niet direct helemaal weg kunnen, ze daarin loslaten en daarna pas de poort naar de wei open doen waarna ze er zelf in mogen lopen.

Over het algemeen is optie 4 mijn favoriet, omdat ze dus weten dat ze niet direct los kunnen gaan en daardoor netjes wachten.

Maar hoe doen jullie dit en zijn er nog andere opties om dit op te lossen?

Om opmerkingen over energie-overschot te voorkomen, de paarden staan op ruime zandpaddocks als ze niet op de wei staan dus kunnen altijd vrij bewegen, ze zijn gewoon enthousiast dat ze de wei op mogen, en soms is het gedrag bloed/ras- gerelateerd lijkt het.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:46

Mag ik volgen ? Heb er hier ééntje staan die dat ook doet...al van toen ze 2 was...ze is er nu 22 en doet het nog steeds ... gevalletje slecht opgevoed denk ik :+
Maar ze doet het dan wel in '' overdrive '' ...ze gaat er gewoon naast je vandoor met een kracht die echt niet tegen te houden is met een halster. Gebruik soms een hengstenketting, maar die krijg je in de wei dan weer bijna niet uit :\
Andersom trouwens vaak hetzelfde liedje...van de wei naar de stal dus...
Dus ik lees graag mee en hoop op de gouden tip :D

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:48

Misschien een paar keer met de paarden door de weide lopen en ze dan weer mee naar stal nemen. Niet in de weide loslaten zegmaar. Dat een aantal keer herhalen. Zodat ze echt alleen op jou comando de wei op mogen en echt focussen op jou waar jij heen gaat.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:50

Pandora2 schreef:
Mag ik volgen ? Heb er hier ééntje staan die dat ook doet...al van toen ze 2 was...ze is er nu 22 en doet het nog steeds ... gevalletje slecht opgevoed denk ik :+
Maar ze doet het dan wel in '' overdrive '' ...ze gaat er gewoon naast je vandoor met een kracht die echt niet tegen te houden is met een halster. Gebruik soms een hengstenketting, maar die krijg je in de wei dan weer bijna niet uit :\

Denk niet dat het in alle gevallen met opvoeding te maken heeft, aan gezien ik er 4 heb die het doen waarvan ik er 2 zelf heb opgevoed.. de rest van de paarden heb ik ook zelf opgevoed en die doet het ook niet...

Ineke2

Re: Lostrekken bij wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:55

Ik zou er in elk geval een hengstenketting om doen tot ze wel blijven staan.

Als je trouwens al merkt dat er zoveel spanning komt op moment voordat je de klip losklikt, dan zou ik ze op dat moment niet los laten maar een rondje lopen of een oefening doen dat ze op jou moeten letten. Als dat zonder spanning doen dan pas los laten.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:42

Ik ben toch het meeste fan van optie 1. Het duurt de eerste paar keer ontzettend lang, maar als je dat vantevoren weet en je neemt er de tijd voor, dan wordt het uiteindelijk toch het snelste opgelost. Laat je paard maar lekker wachten en doe alsof het je helemaal niks kan schelen. Word niet boos of gefrustreerd. Zodra hij ontspant en netjes stilstaat klik je hem meteen los als beloning. Ik denk dat na een keer of vier/vijf hij het echt wel doorheeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:50

Tip: Klik je touw niet aan het halster niet vast, maar haal het touw door het halster/ring heen zodat je 2 uiteindes vast hebt. Op het moment dat het paard rustig staat en je hem los wil laten hoef je niet eerst de clip los te klikken (iets wat vaak spanning opwekt), maar laat je simpelweg 1 uiteinde los terwijl je het paard "wegstuurt" (duwtje tegen zijn hoofd dat hij weg mag), en trekt het aan het andere uiteinde door het halster, als het paard terwijl je dit doet al wegloopt heb je geen probleem, want het touw zit immers niet vast :) .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 14-06-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:53

Gewoon het hele land doorlopen aan de hand. Hier en daar stil staan en weer verder. Pas bij ontspanning los laten n danrustig weg lopen.

Elke keer weer en vanzelf iets korter.

Veel oefenen met stilstaan en rust.

Heb dr ook n paar in handen gehad die je liet skiën.
Longeerlijn er aan. Lengte en in een ruk om.
Duurde ff. Maar daarna waren ze braaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:58

Gooi er maar eens een dubbel touwtje aan of eventueel touwtje en ketting als ze niet te houden zijn, dan kan de koppeling clip los = rennen doorbroken.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:02

Ik heb er ook één die eerst gewoon echt overenthousiast was als die na de wei mocht. Ik loop ook de wei in, draai mij om doe het hek dicht of toe, wacht dan tot hij een beetje ontspannen staat of even een keer diep uitademend of wat dan ook waar ik aan zie dat hij iets ontspant. En dan pas klik ik hem los maar hij krijgt daarna nog één brokje van mij. (Misschien krijg ik heel bokt wel over mij heen, ik was ook nooit een voorstander van om brokjes voor zulke dingen te gebruiken maarja als het helpt).

Hij krijgt dus geen brokje op het moment van losklikken maar juist nadat ik hem heb losgeklikt. Hij weet dit nu, dus zodra ik hem losklik blijft hij rustig staan wachten op zijn brokje, hoe enthousiast die ook is om zijn weide in te gaan. Ook voor het losklikken staat hij nou rustig te wachten tot ik het hek weer dicht heb trouwens. Pas als hij zijn brokje heeft gehad draait hij zich om en scheurt hij zijn wei door :o Ik geef hem voor de rest nooit een brokje uit de hand dus hij is gelukkig geen schooier die zelf mijn zakken door gaat snuffelen. De eerste keer deed ik trouwens een paar brokjes op mijn hand. Zodra hij zich ontspande gaf ik hem daar wat van maar niet mijn hele hand (hij wist dus dat er wat overbleef), klikte ik hem los en daarna kreeg hij de andere helft.

Touw alleen door het ring van het halster heen halen deed ik ook wel eens. Maar meer uit veiligheid voor mezelf dat hij mij niet meetrekt of mijn handen kapot scheurt aan het touw als hij opeens weg trekt zodra hij in de wei is. Maar het liefst wil je natuurlijk dat hij gewoon netjes op jou wacht. Ik doe dat nu dus door consequent te zijn, rustig de wei inlopen, rustig wachten en even onstpannen, dan los en een brokje.

Mocht hij tijdens het meelopen aan de hand te enthousiast worden corrigeer ik hem op dat moment. Trekt hij aan zijn touw en dus aan mij dan geef ik ook een rukje aan het touw (wel opzij en niet naar onder). Wil hij te snel zet ik hem stop. Stopt hij niet dan mag hij gewoon een paar passen achterwaarts. Ik heb dit een paar keer consequent gedaan en heb nu een mak lammetje. Bij mensen die weinig ervaring hebben met paarden loopt hij nu ook braaf mee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:08

Idem als Maralyn; alleen loop ik niet het hele land door, maar varieer ik de plek waar ze los mogen. Vermindert de spanning bij het hek. Ik loop de wei in, soms 5, soms 50 meter, en draai ze dan bij en knip ze los. Aanpak verschilt wel per paard, heb er ook 1 die blijft 3 weken rustig als ik haar heel af en toe een snoepje geef :-).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:35

Dreamflower schreef:
Pandora2 schreef:

Denk niet dat het in alle gevallen met opvoeding te maken heeft, aan gezien ik er 4 heb die het doen waarvan ik er 2 zelf heb opgevoed.. de rest van de paarden heb ik ook zelf opgevoed en die doet het ook niet...

:D Mijn andere 2 doen dit ook nooit... en die heb ik ook zelf opgevoed. Zal ook wel de aard van het beestje zijn }>

Ik las hier van een beloning geven in de vorm van een snoepje, maar mijn dame is helemaal niet geinteresseerd op dat moment in snoepjes...ze gaat meestal al total loss op het weggetje richting de wei, dus mijlenver voor het hek :+
Heb 't een tijd met hoofdstel en bit gedaan en dan de koord niet vastklikken, maar gewoon door de bitringen halen...dit gaf echt wel het gewenste resultaat tot in de wei, maar dan staat ze met bit op de wei...ook zo sneu -O- Koord vastklikken en dan in de wei proberen losklikken, lukte ook niet want ik hou der gewoon niet tegen...als ze niet wegkan, gaat ze de hoogte in en ben ik de koord kwijt :')
Wat een portret, dat dier :+

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:58

Pandora2, je zegt dat jouw dame al 'total loss' gaat richting de wei. Dus het gedram begint al eerder, en daar moet je al corrigeren. Het is lastig, maar je paardje moet echt leren om geduld te hebben. Je kunt een commando installeren, bijvoorbeeld 'ruuuustig' en als ze eventje kalm is belonen (mijn paard reageert goed op brokjes, maar daar zijn de meningen over verdeeld).

Mijn paard was ongeduldig met voer krijgen. Ik heb haar geleerd dat ik tot vijf tel en dat zij dan op geen manier mag bedelen (haha, mijn paard denkt zelfs dat ze een andere kant op moet kijken, ik laat het maar zo). En pas als ik zeg: "EET!" gaat ze naar haar bakje voer.

Als ik mijn paard terugzet in de wei heb ik haar ook geleerd dat ze moet wachten op mijn stemcommando 'En ga!'. Dan pas draait ze zich om. Dit heb ik haar met een brokje aangeleerd. Nu is voor haar het los klikken het commando om los te gaan. Dus installeer een extra commando.