BTW af dragen en terug vragen in de paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

BTW af dragen en terug vragen in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:28

Beste Bokkers! Ik heb wat vragen waar ik niet helemaal uit kom en heb erg veel moeite met antwoorden vinden op Google, omdat ik maar korte tijd op de laptop bezig kan zijn. Daarom hoop ik hier antwoorden te vinden op mijn vragen met behulp van jullie!

Wij hebben een bedrijf dat bemiddeld in de aan- en verkoop van pony’s en paarden voornamelijk naar het buitenland/Zweden. Wij zijn dus nooit eigenaar van de pony of het paard en hebben dus ook niets met deze BTW te maken. We “krijgen” commissie bij de bemiddeling in de aan- en verkoop en omdat dit een dienst is, betaal je hier altijd 21% BTW over wat we dus ook gewoon braaf doen. Alleen wat nu als wij als bedrijf wel een pony of paard aanschaffen, hoe zit dit dan met de BTW? Ik zal even mijn concrete vragen gewoon onder elkaar zetten, hopelijk kunnen jullie mij daar mee verder helpen!

1. Als een bedrijf een paard verkoopt moet deze BTW afdragen, ongeacht of hij het paard verkoopt aan een particulier of bedrijf. Als wij dus als bedrijf een paard kopen van dat bedrijf, kunnen wij dan de BTW terug vragen? Op voorwaarde natuurlijk dat het bedrijf/de verkoper dus een BTW bon of factuur stuurt waar de BTW op vermeld staat.

2. Een particulier draagt geen BTW af bij de verkoop van een paard, ik neem dus aan dat je als bedrijf dan dus ook geen BTW kunt terug vragen? Zij zullen namelijk ook geen BTW bon of iets dergelijks kunnen uit schrijven en er is geen BTW betaald.

3. In welke BTW tarieven vallen pony’s en paarden? Ik meen me te herinneren dat een jong paard en fokmerries in de lage BTW tarieven vallen (6%) en volwassen paarden in de hoge BTW tarieven (21%). Kan iemand mij precies vertellen welke pony’s/paarden in welke BTW tarieven vallen? Wat de uitzonderingen zijn, etc.?

4. Kan de BTW terug gevraagd worden van een klinische en röntgenologische keuring bij aankoop? Welke BTW tarieven zijn dit? En kan je als bedrijf ook BTW terug vragen van dierenartsen kosten, zoals bij standaard dingen als enten en ontwormen, maar ook "ongepland" dingen zoals koliek en blessures? En de hoefsmid en stamboek kosten?

En dan heb ik nog even twee hele andere vragen, die te maken hebben met het stallen van een pony of paard die in eigendom zijn van het bedrijf en in welke BTW tarieven alles valt.

5. Een (pension)stal eigenaar draagt BTW af, dit kan hij/zij op 3 manieren doen:
A. De factuur helemaal specificeren, huur 0% BTW, hooi, stro, brok, etc. 6% BTW en buiten zetten, voeren, etc. dus de “diensten” 21%.
B. Het bedrag in drie delen en over 1/3 0% BTW, 1/3 6% BTW en 1/3 21% BTW (hier zitten iets meer eisen aan, zoals faciliteiten, etc.)
C. Over het gehele bedrag 21% BTW afdragen.

Mag je over het stalgeld wat je betaald (als bedrijf die eigenaar is van de gestalde pony of paard) dan BTW terug vragen? Zoals de stal eigenaar dus de BTW afdraagt (optie A, B of C). En mag je dus aan de stal eigenaar een factuur vragen waarop de BTW vermeld staat?
Geld dit ook voor een bedrijf als opfok bijvoorbeeld?

6. In welke BTW tarieven vallen gebruiksartikelen, zoals hoofdstellen, zadels, etc.? BTW hiervan kan ook gewoon terug gevraagd worden, toch? Mits factuur met BTW of BTW bon natuurlijk. Wat zijn uitzonderingen waar je rekening mee moet houden? Voer en zo hoort in de 6% BTW, toch? En met betrekking tot kosten op wedstrijden en stamboek keuringen, mag/kan je BTW terug vragen van bijvoorbeeld een startkaart of een stamboek opnamen?

Hopelijk kunnen jullie mij een handje op weg helpen! Je zou mij er in ieder geval onwijs mee helpen met de antwoorden op deze vragen! Ik vind die hele BTW dingen zo onhandig en ik weet nu nooit wanneer t wel of niet kunt terug vragen of juist afdragen, maar ergens zou het natuurlijk “zonde” zijn als je als bedrijf te veel BTW betaald óf dat je onterecht BTW gaat terug vragen...

En het kan natuurlijk uiteindelijk toch best flinke bedragen worden...
Overigens neem ik wel aan dat dit alleen kan als het paard ook daadwerkelijk op naam staat van het bedrijf, of maakt dat niet zoveel uit?

Bedankt alvast! :D

CM_

Re: BTW af dragen en terug vragen in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:43

Een particulier betaald in principe gewoon btw als jij het paard opgeeft, en dit kun je dus gewoon terugvragen.
De percentages wisselen bij paarden inderdaad.
Verder kun jij op alle diensten en producten die jij koopt voor de paarden die je verhandelt, de btw terug krijgen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:53

Hoi TS,

Ik werk als btw adviseur en ben dus dagelijks met btw bezig.

Wanneer je een paard koopt van een andere ondernemer dan zal je een factuur krijgen met btw en als je de bedoeling hebt om dat paard weer door te verkopen (ook een btw-belaste prestatie), dan kun je in jullie aangifte de btw terugvragen.

Als je een paard koopt van een particulier dan zit in die prijs geen btw (die particulier zal ook geen factuur met btw uit kunnen reiken) en kun je daar uiteraard ook geen btw van in aftrek brengen.

Voorwaarde voor aftrek van btw op die aankoop en onderhoudskosten etc. is dat je in het bezit bent van een juist factuur (ook btw-percentages, tenaamstelling etc. moet daar allemaal juist op staan).

Er zijn inderdaad verschillende btw-percentages afhankelijk van het "soort" paard dat je verkoopt. Als je verkoopt naar het buitenland dan zijn de btw-gevolgen ook weer anders en moet je factuur ook aan bepaalde eisen voldoen.

Als je een uitgebreidere reactie wil dan laat maar even weten via PB.