Het rijden van je springwedstrijd, gouden tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mareintje

Het rijden van je springwedstrijd, gouden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 12:00

Binnenkort ga ik voor de eerste keer officieel starten in het B springen. Super spannend! Ik heb er veel zin in en we zijn er in het rijden ook wel klaar voor. Maar ja: in het wedstrijdparcours zal het toch wel even anders gaan als "thuis". Bereid me dus maar voor op wat onhandigheid en (ongetwijfeld) een paar domme fouten...

De afgelopen jaren heb ik een hoop slimmigheidjes opgedaan tijdens de dressuurwedstrijden. Bijvoorbeeld: neem altijd vochtige doekjes mee (alles wordt vies: het lijkt wel hoe voorzichtiger je bent, hoe erger het wordt!!), plastificeer je proef als het rotweer is, spreek je proef in op je telefoon zodat je hem op de heenweg nog een paar keer kan afluisteren etc.

Welke GOUDEN TIP hebben jullie voor startende springruiters?
of
Welke tip had jij graag willen krijgen vóór je eerste wedstrijd?

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:01

Leer echt goed het parcour

Elise_K

Re: Het rijden van je springwedstrijd, gouden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:05

Dat ik ook moest opletten waar de start en finish lijn was! Pacours kende ik super goed, maar bij mijn debuut op hindernis 1 uitgebeld omdat ik niet door de start was gereden -O-
(De start stond op een onlogische lijn naar hindernis 1, en op mijn onderlinge wedstrijdjes startte altijd het pacours als je over de eerste hindernis ging...)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:09

Ken je parcours, rij goed warm, foutloos is belangrijker Dan snelheid, en laat je niet afleiden!
en vooral, heb veel plezier natuurlijk :D
iedereen maakt wel onhandige of 'domme' fouten, maar daar leer je Dan weer van :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:17

Rij ook vooral niet 2x door de startlijn nadat de bel is gegaan. Ik deed dit dus en werd uitgebeld. Snapte er eerst helemaal niks van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:30

Let op de startlijn :)) en bekijk waar je gaat groeten en hoe je één aanrijdt (je kijkt echt heel stom als je op de verkeerde hand zit)

Verder: neem een bouwer mee en laat je niet intimideren als de oude rotten in het vak de oefensprongen al opbouwen naar enorme hoogtes. Laat hem terugzetten en spring gewoon.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:32

Handig dit!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:33

Ik rij altijd goed warm en dan rustig aan. Ze houdt de power in de snelheid wel, maar ze moet natuurlijk ook omhoog springen! Dus niet al te moe maken. Zelf loop ik altijd goed parcour. En schrijf de barrage op m'n hand. Tel GOED de passen tussen de dubbel! En spiek altijd even bij m'n concurrentie! Hoe zij uitkomen op de dubbels etc!

Oh en tijdens het inrijden veel tempowisselingen! Dan zijn de fijn te rijden in het parcour zodat je goed uitkomt!
Laatst bijgewerkt door Verona2000 op 12-06-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:35

Plezier hebben. ;)

Niet hard willen rijden, in 1 constant tempo rijden. Goed opletten waar de start en finishlijn zijn. Met losrijden ongeveer 6/7 sprongen maken maar ook niet veel meer!

Succes en vooral; heel veel plezier!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:39

Parcour goed kennen, en plezier hebben :)

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:43

Mocht je een weigering krijgen op de 2de van de dubbelsprong, spring ze dan allebei opnieuw!! hij telt als 1 hindernis namelijk, als je dan alleen de 2de springt kun je de ring uit.

De startlijn en finishlijn goed bekijken.

Blijf kijken waar je heen wilt.

Loop het parcours goed door (DE HELE LIJNEN! niet binnendoor lopen)

Schrijf een eventuele barrage op je hand.

Blijf ademhalen!

Probeer een paar deelnemers te kijken voordat je gaat rijden zodat je zeker weet dat je de afstanden goed hebt gemeten...

Veel plezier hebben

Wat er ook gebeurd blijven lachen.

Blijf nadenken! als er iets verkeerd gaat, zoek de fout bij jezelf en niet bij je paard of pony!!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:44

Sla je paard niet in elkaar als hij weigert! Dit gebeurd zo vaak tegenwoordig...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:45

Maak gebruik van het flexibel springen. Dus rij indien mogelijk een rondje BB en een rondje B. Zo geef je je paard ook de gelegenheid te leren omgaan met een springparcours. Gaat het rondje BB nog niet zoals gewenst kun je vaak je 2e rondje nog omzetten naar BB.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:49

Moonlight17 schreef:
Rij ook vooral niet 2x door de startlijn nadat de bel is gegaan. Ik deed dit dus en werd uitgebeld. Snapte er eerst helemaal niks van.

Dat is ook niet te snappen, dit zou gewoon als een weigering moeten tellen normal gesproken. Tenzij je ondertussen iets heel raars hebt gedaan :?

En in het B (zeker bij de pony's) roepen veel juryleden de ruiters na afloop van het parcours even bij de wagen om het uit te leggen en rekenen we die weigering niet aan.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:56

Princesj schreef:
Maak gebruik van het flexibel springen. Dus rij indien mogelijk een rondje BB en een rondje B. Zo geef je je paard ook de gelegenheid te leren omgaan met een springparcours.

Dat ga ik zeker doen. Kan je zelf ook rustig even "warm draaien".
Daarna hopen dat er niet te veel tijd zit tussen de twee parcoursen ;-)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:05

gomir schreef:
Moonlight17 schreef:

Dat is ook niet te snappen, dit zou gewoon als een weigering moeten tellen normal gesproken. Tenzij je ondertussen iets heel raars hebt gedaan :?

En in het B (zeker bij de pony's) roepen veel juryleden de ruiters na afloop van het parcours even bij de wagen om het uit te leggen en rekenen we die weigering niet aan.

Reed 2x door de startlijn voordat ik de eerste sprong nam en dat mag niet. Zou dus 2x gestart zijn, zo werd het mij laterna uitgelegd. Nu zou ik ook zeggen tel het als een weigering, maar ik werd toen toch echt uitgebeld.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:10

Maar het is een weigering volgens het reglement :+ Je bent gestart als je de startlijn passeert, vervolgens heb je een weigering op hindernis 1, die rij je namelijk voorbij (of een volte etc.). Vervolgens moet je om 1 opnieuw aan te rijden vrijwel altijd opnieuw door de startlijn rijden. De rijtijd gaat al lopen bij de eerste keer dat je de startlijn passeert, dus meestal levert dat ook tijdstrafpunten op.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:20

Het parcours loopt altijd in een enigszins logische volgorde. Een volte, acht of grote lus. Maar....er zit ook altijd een rare wending in. Bijvoorbeeld van 3 naar 4 opeens scherpe bocht links of rechts. Die schrijf ik altijd even met een pen op m'n hand of handschoen. Een (het getal) met een pijl naar links of rechts.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 12-06-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:21

gomir schreef:
Maar het is een weigering volgens het reglement :+ Je bent gestart als je de startlijn passeert, vervolgens heb je een weigering op hindernis 1, die rij je namelijk voorbij (of een volte etc.). Vervolgens moet je om 1 opnieuw aan te rijden vrijwel altijd opnieuw door de startlijn rijden. De rijtijd gaat al lopen bij de eerste keer dat je de startlijn passeert, dus meestal levert dat ook tijdstrafpunten op.

Het is wel een heel aantal jaren (rond de begin jaren van 2000) geleden dat dit is gebeurd, dus zou goed kunnen dat de reglementen toen anders waren als nu.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 14:01

Jennyj01 schreef:
Het parcours loopt altijd in een enigszins logische volgorde. Een volte, acht of grote lus. Maar....er zit ook altijd een rare wending in. Bijvoorbeeld van 3 naar 4 opeens scherpe bocht links of rechts. Die schrijf ik altijd even met een pen op m'n hand of handschoen. Een (het getal) met een pijl naar links of rechts.

DAT vind ik een super tip!
Thnx