Regels erfafscheiding!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kip1709

Regels erfafscheiding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:35

Hoi allemaal,

Ik zal eerst mijn situatie uitleggen en hoop mijn antwoorden te vinden.

Ik woon buitenaf en heb mijn paarden bij huis. Mijn weidegrond grenst aan het land van een akkerboer. Toen wij het hekwerk gingen plaatsen (lint en palen) hebben wij 1 meter uit de erfgrens genomen om die te plaatsen. De officiele afstand voor hekwerk is 50 cm uit de grens.
Onze buurman boer zaait zijn gewassen ieder jaar in tot op de erfgrens en rijd vervolgens met zijn machines mijn tegen mijn hekwerk aan waardoor palen scheef komen, afbreken in de grond of zelfs een heel stuk hek sloopt(vorigjaar) Dit gaat al 7 jaar zo, heb hem meerdere keren aangesproken, maar hij poeiert het af als zeuren en dat hij toch altijd netjes de onkosten betaald!!!
Ik ben het behoorlijk beu nu en wil officiële stappen ondernemen om de erfgrens te verduidelijken. Dit gaat van kwaad tot erger en via de officiële weg weet ik zeker dat ik in mijn recht sta en kan ik daar op terug vallen.

nu mijn vragen:
wie weet hoever een boer zijn gewas moet zaaien uit de erfgrens? of mag hij op de grens zaaien?
bij welke instantie kan ik terecht om informatie in te winnen over de regels buiten het kadaster om?

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen, kan op internet weinig info of ervaringen vinden over soortgelijke situaties!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door kip1709 op 10-06-15 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

hahahatsjoe

Re: Erfafscheiding!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:38

Hij mag van alles, maar niet jullie hek kapot rijden. Hij moet gewoon leren sturen. En anders betonnen palen erin zetten ofzo.

kip1709

Re: regels Erfafscheiding!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:40

Dat is ook het plan, maar het graag volgens de regels doen om verder gezeur te voorkomen. waar kan ik terecht om die regels te vinden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:43

ik zou waar oorspronkelijk jullie erfgrens en dan 50 cm terug wat betonnen palen plaatsen, en wat lagere die bijna niet te zien zijn. dan rijd hij zijn tractor maar kapot pech voor hem

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:45

Ik geef eerlijk toe dat ik inderdaad ook zou kiezen voor een constructie die juist voor hem zeer ongunstig is ( betonnen palen of iets van zwaar ijzerwerk) zodat hij wel twee keer nadenkt voor hij de boel weer aan gort gaat rijden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:45

Wetswinkel/ rechtsbijstand? De gemeente waar je woont? Ik zou aangifte doen bij de politie, het is vernieling van andermans eigendom en ook nog moedwillig en dat mag niet. De politie/ wetswinkel/ rechtsbijstand kan je waarschijnlijk ook meer vertellen over de stappen die je kan ondernemen.

Wat een onvoorstelbare *****, ik zou de neiging krijgen om grote punten in de grond te zetten zodat hij zijn banden lek rijdt.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:49

StalNollie schreef:
ik zou waar oorspronkelijk jullie erfgrens en dan 50 cm terug wat betonnen palen plaatsen, en wat lagere die bijna niet te zien zijn. dan rijd hij zijn tractor maar kapot pech voor hem

Wat een dom praat

En een Erfafscheiding in de vorm van een haag? In het najaar zijn beuken of elzen niet duur. Die mag je mss zelfs op de erfgrens zetten. Rest in de snippers of grind, dan groeit er niks.
Ik zou overleggen met je buurman dat je een afscheiding wilt en dat die er ook komt, mss is hij zo redelijk om mee te denken of mee te betalen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:50

hoezo een dom praat? de boer in kwestie heeft dom praat hij vernielt iets van een ander al jaren op rij en doet niks met het commentaar daarbij

een haag plaatsen? ieder jaar 2 keer snoeien nee dat zou ik niet zien zitten,

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:55

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW5.html

Hierin staan de regels mbt erfafscheiding.
Naar mijn weten heeft je buurman wel het recht om tot aan de grens zijn land te bewerken, maar natuurlijk niet tot over de grens.

Er staan van allerlei interessante artikelen voor je in.
Bijv 46.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:00

Het probleem met een trekker is dat ze wel wat kunnen hebben en zijn gemaakt om tegen een stootje te kunnen. Je moet dus wel flinke palen zetten wil je dat ze een trekker tegenhouden.

Verder zou je idd zeggen dat er gewoon een meter leeg blijft tussen jullie en zijn grens, maar hij pakt dus een meter extra (is uiteraard extra inkomsten).

Hier hetzelfde probleem gehad met de buurman die een greppel ging graven tegen de grens aan, deze kwam zo dicht tegen het oude hek dat deze gewoon in de greppel viel, terwijl onze paarden gewoon in die wei stonden. Ik had al gezegt dat dit hek pas over een jaar vervangen zou worden als we er tijd en geld voor hadden, maar nu moesten we het dus direct doen omdat anders onze paarden los zouden lopen, en we 3 dagen later een weekend weg zouden gaan.

We hebben dus in 3 dagen dat stuk hek moeten vernieuwen en hij heeft er geen woord over gezegd, alleen dat ik niet nog een keer met m'n auto op zijn land mocht.

Grenzen zijn altijd al een lastig punt geweest, daar zijn hele oorlogen om gevoerd. En ik denk dat het altijd een lastig punt zal blijven.
Probeer er met je buurman uit te komen, op een zo normaal mogelijke manier, maar als hij idd niet meewerkt zit er weinig anders op dan hulp zoeken.

Bij het kadaster kun je als het goed is wel de grenzen opzoeken.
Hier staan de grenzen vaak ook nog aangegeven, en staan er op de oude grenzen grote eiken. Dit maakt het dus iets makkelijker zoeken.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:00

StalNollie schreef:
hoezo een dom praat? de boer in kwestie heeft dom praat hij vernielt iets van een ander al jaren op rij en doet niks met het commentaar daarbij

een haag plaatsen? ieder jaar 2 keer snoeien nee dat zou ik niet zien zitten,

Hij sloopt TS haar hek zelf, als TS 50 cm uit haar erfgrens de betonnen paaltjes laat plaatsen, is hij nog steeds een halve meter uit zijn eigen grens vandaan. Zou gewoon mogen op eigen grens en voelt hij het tenminste een keer.
Weet ook niet wat hij daar zaait? Gras? Met een maaier of schudder wordt je niet vrolijk als je over zulke palen rijdt die uitsteken.

(hier ook ooit eentje die uitstak op de provinciale weg met zijn sproeisysteem. Reed langs met de vrachtwagen, was het ook doei sproeisysteem voor een stukje := )

Zou wel actie ondernemen als ik jouw was bij een rechtsinstantie. Weet niet precies namen bij wie je terecht kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:01

kip1709

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:50

Heel erg bedankt voor alle reacties, heb even wat te lezen! :)
Heb inmiddels het kadaster gesproken en ook wat tips gekregen. Zij wist mij ook te vertellen dat ik met hekwerk niet van de grens hoef af te wijken.

Ik moest wel lachen om alle 'wraak acties' geloof me, ik heb de meest uiteenlopende snode plannetjes bedacht om hem een hak te zetten, maar uiteindelijk heb ik levende beestjes rond lopen en als hij kwaad wil trek ik altijd aan het kortste eind en dat is het me niet waard! Dus dan maar via de correcte weg en hopen zonder al teveel woorden toch voor elkaar krijgen dat hij niet meer bij mn hek kan komen!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:54

Ben heel benieuwd naar de tips van het kadaster en hoe je het gaat aanpakken, zit hier ook met een soort gelijk probleem.

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:58

kip1709 schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties, heb even wat te lezen! :)
Heb inmiddels het kadaster gesproken en ook wat tips gekregen. Zij wist mij ook te vertellen dat ik met hekwerk niet van de grens hoef af te wijken.

Ik moest wel lachen om alle 'wraak acties' geloof me, ik heb de meest uiteenlopende snode plannetjes bedacht om hem een hak te zetten, maar uiteindelijk heb ik levende beestjes rond lopen en als hij kwaad wil trek ik altijd aan het kortste eind en dat is het me niet waard! Dus dan maar via de correcte weg en hopen zonder al teveel woorden toch voor elkaar krijgen dat hij niet meer bij mn hek kan komen!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Dat vind ik echt super netjes van je!

Ik hoop dat je eruit komt zonder al teveel gedoe, succes!

kip1709

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 16:05

Meggie, het kadaster gaf aan dat alleen op je eigen grond hekwerk overal mag staan. Zet je hem precies op de grens moet je buurman instemmen. Hagen en heesters moeten 50 cm uit de grens. Om een officiële meting te hebben van wat de grens is raden ze me een grensreconstructie aan. Dit is een duur geintje hoor, 495,- en dan voor elke bocht nog eens 115,-.
Verder adviseerde ze om ook eens de gemeentelijke wet en regelgeving op te vragen aangezien elke gemeente zijn eigen regels hierover mag maken.
De stukken die Iris heeft bijgevoegd zijn super interessant! Top iris!

Als ik meer te weten kom plaats ik het wel!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:15

Als hij tegen je hekwerk aanrijd,zit hij dus een meter op jouw grond te werken.Hij mag dan wel tegen de erfgrens aan bewerken,maar niet erover heen...

Sterkte,ik hoop dat jullie tot een oplossing komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:56

Elke cm die een landbouwer extra kan benutten levert geld op, dan neemt hij jouw gezeur maar op de koop toe, dat kost hem nl niets ;)

Weet er alles van, ken er een die de heg van de buren extra kort snoeit zodat er nog net een extra rij bollen geplant kan worden op precies de erfgrens.

Ik zou een extra hek plaatsen net naast de erfscheiding, als hij deze kapot maakt is er nog geen man overboord omdat het andere hek er nog staat, maar leuk is het niet, naast de extra kosten.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:07

Lekker oogsten wat er op die meter van jouw erfgrens groeit en hem hartelijk bedanken :+

Nu zonder gein :P Als dit al zeven jaar mis gaat zou ik toch wat strengere maatregelen ondernemen. Ik hoop dat je boodschap snel duidelijk word want elke keer je hekwerk vervangen is ook geen doen natuurlijk.

Is het niet mogelijk een extra hek te maken op de grens zelf?