Groene paarden klinisch laten keuren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Groene paarden klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:08

Ik ben op zoek naar een onbeleerde pony om voor de hobby door te rijden en te verkopen. Nu had ik een leuke 4 jarige gezien die ik graag wilde kopen. Goede dierenkliniek erbij en klinische keuring laten doen.
De DA gaf echter aan dat het niet heel gebruikelijk is om een groen paard, wat enkel maar aan het halster kan lopen, te laten keuren. Volte was erg moeilijk, beest had nog nooit aan een longeerlijn gelopen. Ook buigproeven gingen moeizaam. DA is aantal keer bijna omver gelopen en de achterbenen waren helemaal niet aan te raken/op te tillen voor de buigproeven.
Pony is uiteindelijk afkeurt op de buigproef van de voorbenen, maar als dit niet het geval was, kon ze ook niet helemaal goedgekeurd worden aangezien de helft van de keuring niet lukte met zo'n groen paard.. En door al haar rondgespring tijdens het buigen stond er ook wel heel veel druk op de benen, ik vraag me af in hoeverre dit haar te lange kreupelheid kan verklaren. DA zei dat het er zeker invloed op had, maar dat het lastig is zo'n onbeleerd paard duidelijk te keuren..

Nu vraag ik me af, hoe doet bokt dat met een keuring van zo'n jong paard? Komt het vaak voor dat 3/4/5 jarigen die nog niet ohz hebben gelopen been problemen hebben? Ofwel is zo'n keuring echt nodig of is het risico op een slecht paard op die leeftijd niet zo groot?
Laten handelstallen hun jonge paarden keuren voor ze het gaan inrijden?

troi

Re: Groene paarden klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:11

Ik heb mijn 2-jarige destijds een aantal gelongeerd voor de keuring zodat hij het principe leerde kennen en zorgde ervoor dat het concept voetjes geven er goed in zat. Als dat niet kan dan zou ik het paard kopen onder contract met daarin bepaling dat keuring over een maand plaats vind, dat geeft jou tijd om eea te trainen, en dat bij afkeuring het paard terug gaat. Mocht de verkoper dat niet willen dan zou ik het paard laten staan. Er zijn verdraaid veel paarden die op 3 jaar al stuk zijn helaas en dat risico moet je niet willen lopen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:45

Bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad een manier, maar wel erg omslachtig.
Ik wil niet een maand in een paard investeren die daarna weer teruggaat naar degene waar die vandaan kwam, alleen met een boel kennis en een maand eten achter z'n kiezen meer. Daar is gewoon geen beginnen aan als ik er nog een klein centje aan wil verdienen/geen verlies op wil maken.
Dat ik wil keuren is gewoon om alleen tijd/energie te besteden aan iets dat dat waard is (heel banketstaaf voor alle afgekeurde paarden, vind ik zelf ook). Dus ik wil meteen keuren en dan ook weten dat het goed is, voordat ik er tijd instop.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:49

Altijd klinisch laten keuren en vanaf 1 jaar ook rontgenologisch. Ze kunnen echt al beengebreken hebben ookal staan ze alleen maar in het land.zekere voor het onzekere nemen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:50

Ik heb mijn toendertijd 2,5-jarige haflinger klinisch laten keuren. Werd ook afgekeurd mede doordat hij niet goed op de volte kon lopen en ze daardoor zijn draagkracht in de achterbenen niet goed konden beoordelen. Alsnog op de foto laten zetten en is toen röntgenologisch wel goedgekeurd.

DA gaf toen wel aan dat ze bij twijfel liever afkeurde dan goedkeurde met zo'n jong dier omdat het gewoon niet betrouwbaar is en dat een röntgenologische keuring waardevoller is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:51

Sorry maar een groen paard zou ik ook gekeurd willen hebben.
En dat een dierenarts zegt dat dat ongebruikelijk is vindt ik heel raar.
Nou heb je groen en groen natuurlijk.
Maar dan nog moet je het beestje kunnen laten keuren.

jorretje

Onbeleerd als in niet onder het zadel wil niet zeggen dat een paard niets kent!
De meeste 3 en 4 jarigen kennen heus het longeren al wel en een 2 jarige zou toch ook echt wel netjes aan een lijntje moeten kunnen meelopen / rennen en netjes voeten meoten kunnen geven (handig bij buigproef).
Je kan opzoek gaan naar een paard wel al bekend is met longeren, of de eigenaar vragen het dier hier bekend mee te maken vóór de keuring.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 10-06-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Ja maar hoe wil je een paard klinisch keuren als paard of pony in de praktijk geen voet kan geven en niet kan meelopen aan een touwtje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:53

Mijn veulen van vorig jaar is ook 'klinisch gekeurd'
Ik plaats dat tussen aanhalingstekens omdat die natuurlijk geen buigproef heeft door staan.
Er zijn altijd manieren om te keuren zelfs met beperkingen.
Overigens was dit veulen heel braaf in de hand.
Kon ook al voetjes geven en dergelijke.
Kregen nog complimenten van de DA

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:56

Ik laat ze met 19 maanden op de foto zetten (X-Ray), klinisch deels
bv geen buigproeven als veulen/jaarling :) (Ik koop ze altijd als veulen t/m 2.5 jarige)

Maar als het een paard betreft van 3> X-Ray + klinisch laten keuren.

Maar als het een pony betreft van 3> klinisch laten keuren of zelfs helemaal niet. (pony's worden niet zoveel gekeurd)

Ligt ook aan de prijs wel of niet keuren, lagere prijsklasse en bestemd voor verkoop, zou ik niet teveel geld in investeren qua keuren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:00

Ik kwam met de zoekfunctie dit topic tegen. Zelf zoek ik een jong, onbeleerd paard en heb daarover al wat info ingewonnen bij verschillende dierenartsen. Ze geven eigenlijk allemaal hetzelfde advies: klinisch laten keuren (behalve hart/longen/ogen/slijmvliezen) is eigenlijk niet te doen. Röntgenologisch raden ze wel aan, omdat ze niet kunnen monsteren en geen buigproeven kunnen doen, kunnen ze via de foto's wel het een en ander uitsluiten.

Nu heb ik een 2-jarige op het oog, die zijn hele leven op het land heeft gestaan. Nooit gelongeerd, nooit echt meegenomen aan de hand, maar komt wel bij de hoefsmid. Dit paard kunnen ze dus niet laten lopen op de volte en ook aan de hand draven zal heel lastig gaan worden. Ergens zou ik het heel fijn vinden als hij ook klinisch gekeurd wordt, maar tot in hoeverre biedt een klinische keuring echt meerwaarde wanneer hij ook op de foto wordt gezet?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:05

Alle jonge paarden die ik kocht en verkocht, gewoon klinisch gekeurd, hoe groen ze ook waren.

Bij kliniek die ik ken hebben ze ook longercirkel met zand en verhard, kunnen ze zo los in.lopen zo een rondje. En daar doen ze niet moeilijk, want ze doen dit vaak zat.

De da die beginen te zeuren zijn mensen die t niet vaak doen en bang zijn.

Ik wil buigproeven alleen bij da die dit reglmatig doet, want je trekt ze ook zomaar kreupel, als je dit niet bv maar 2 x in t jaar doet.

Succes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:11

Mijn destijds 2,5 jarige is klinisch en rö-logisch gekeurd, ja longeren ging wat moeizaam, maar is wel gelukt :)
Kreeg zelfs een compliment van de dierenarts dat ze nog nooit zo'n brave 2 jarige had gekeurd *D Dus het zal weleens anders kunnen gaan als toen bij ons :+

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:16

Vorig jaar heb ik een veulen van 6 maanden gekocht zonder te laten keuren (nu kende hij ook zo goed als niets omdat hij zo jong was :) ). Nu heb ik een 3 jarige gekocht die ik dit weekend ga ophalen en ik ben niet van plan om hem te laten keuren. Hij kent letterlijk niets: het enige wat je kan is je hand laten snuffelen. Je hoeft maar één vinger te bewegen en hij is weg. Wat ik wel heb gedaan is hem laten opjagen, zowel in het grote land als in de paddock met zand. Zo zie je toch hoe hij loopt op zowel zachte als harde grond, op lange stukken en op 'cirkels'. Verder probeer ik zelf zoveel mogelijk naar beenstanden, gekke dingen en de rug te kijken.
Ik ben altijd een voorstander van laten keuren, maar aangezien dit paard zó groen is, weet ik al dat merendeel niet te beoordelen is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:39

We gaan nu kijken tot hoe ver het gaat lukken met de klinische keuring en hij gaat op de foto. Moet er niet aan denken om een paard te kopen dat bijvoorbeeld nu al spat heeft... Dat heb ik mijn omgeving al gezien en ondanks dat het paard er gelukkig nog goed mee loopt, zal hij nooit kunnen doen waar hij voor gefokt is (reining).

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:41

Ik heb mijn paard vorig jaar gewoon klinisch laten keuren. ze was toen net 1 jaar oud.
Op aanraden van mijn eigen dierenarts de buigproef achterwegen gelaten. We hebben haar wat opgejaagd in de binnenbak en het daar zeg maar mee gedaan.
Ze liep wel aan het halster, maar was nog weinig gewend.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:38

Buigproeven zijn voor jonge paarden (tot ongeveer 2 jaar) helemaal niet goed
Ik heb bij de keuring vorig jaar ook gezegd dat ik dat absoluut niet wilde.
Je kan daar erg veel schade mee aanrichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:32

Deze is 2 jaar en 2 maanden, maar ik sta nog niet echt te popelen om een buigproef te laten doen... Twijfel er ook nog over of ik rug/nek op de foto ga laten zetten. Aan de ene kant lijkt me klinisch en gewoon röntgenologisch voldoende, want ergens moet je toch een keer de grens trekken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:40

Een paard wat nog niets kent kan gewoon gekeurd worden hoor :) Wij hadden pas geleden een jaarling fries die niet helemaal goed leek en daar is ook gewoon een buigproef mee uitgevoerd aan alle 4 de benen.
En een jong paard een volte op jagen is niet zo'n probleem, als een iemand de lijn vasthoud en de ander er schuin achter loopt met de zweep snappen ze het vaak wel.
Ze gaan toch ook naar de smid? Daar moeten ze ook hun been omhoog houden ;)