Graasmasker?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:26

Hoi bokkers,

Ik zit met een vraagje:

Mijn shetlander staat samen met 2 andere paardjes op een schraal weitje.
Ze krijgen 's ochtends een portie hooi, 's middags gaan ze voor 3/4 uurtjes op het weiland, en 's avonds krijgen ze weer een portie hooi.
In de middag gaan ze dus op het weiland, gras is lekker gegroeid, en de paardjes zijn er erg dik van geworden (al die suikers in het jonge gras etc.)

Nu heb ik een graas masker aangeschaft, die ik om doe als ze het land op gaan, om zo de hoeveelheid gras wat hij naar binnen werkt, te beperken.
Ik heb hem vanmiddag voor het eerst om gehad, hij moest vreselijk wennen, zat te hinniken, probeerde het graas masker af te krijgen en wilde niet gaan eten. -O-
Nu vraag ik me af, is dat altijd zo als paarden een graas masker krijgen? En hoe moet ik het nu verder opbouwen? Is het wel diervriendelijk om zo'n graas masker om te doen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en eventueel wat tips te geven.

Groetjes, Klarinda

Kaus

Re: Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:30

Mijn paard heeft 2 dagen strak voor zich uit gestaard toen ze haar masker om kreeg. (Kreeg 's avonds hooi).
Heb probeert grasjes er doorheen te steken maar daar schrok ze zo van dat ze mij tegen het hoofd heeft geslagen met masker, met als resultaat een mooi litteken :Y)

Na 2 dagen viel het kwartje en begon ze te eten. Nu geen problemen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:32

Mijn verzorgpaard heeft vorige week voor het eerst z'n masker op gehad. Heeft 24 uur in paniek in de wei gestaan en niet gegeten, met als gevolg de volgende dag koliekverschijnselen. Zijn eigenaar en ik zo van geschrokken dat we nu even naar andere oplossingen kijken. Lukt dat allemaal niet zullen we masker vast weer proberen, maar dan wel opbouwen.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 06:02

Kaus schreef:
Mijn paard heeft 2 dagen strak voor zich uit gestaard toen ze haar masker om kreeg. (Kreeg 's avonds hooi).
Heb probeert grasjes er doorheen te steken maar daar schrok ze zo van dat ze mij tegen het hoofd heeft geslagen met masker, met als resultaat een mooi litteken :Y)

Na 2 dagen viel het kwartje en begon ze te eten. Nu geen problemen.

Hahaha, aah:')

Ik ga het gewoon opbouwen, elke dag iets langer en dan moet het wel goed komen denk ik! :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 06:02

Babbelientje schreef:
Mijn verzorgpaard heeft vorige week voor het eerst z'n masker op gehad. Heeft 24 uur in paniek in de wei gestaan en niet gegeten, met als gevolg de volgende dag koliekverschijnselen. Zijn eigenaar en ik zo van geschrokken dat we nu even naar andere oplossingen kijken. Lukt dat allemaal niet zullen we masker vast weer proberen, maar dan wel opbouwen.

Oh gatsie, dat moet je inderdaad niet hebben!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:26

Die van mij heeft 2 dagen op het land het vertikt om te eten, op stal kreeg hij wel hooi en hij ging eerder naar binnen.
Dag 3 trof ik hem grazend aan dus het kwartje is gevallen.
Mijn advies: niet op te lang gras dat is vrij lastig als ze geen masker gewend zijn en laat ze dan maar klooien.
Niet bij blijven dan komen ze slijmen en aandacht trekken.

Babbelientje: sorry maar dat heeft niks met het masker te maken maar met jullie fout hem 24 uur om te doen. :o :+
Beest snapt het nou eenmaal nog niet, zorg dan dat je ze dan binnen haalt om te eten tussendoor.
Als ze het snappen ben je daar van af, maar eerst moet je daar een beetje extra zorg in stoppen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:26

Mijn vz fjord staat ook met een graasmaker, eerste keer toen heb ik haar een snoepje gegeven door het masker heen, ook hebben we het gat iets groter gemaakt want er kwam echt maar 3 sprietjes door, nu 6 haha. En niet gelijk de hele dag maar even aan laten wennen

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:22

Die van mij heeft het nu ook voor de 2e keer om vandaag. Meestal maar paar uurtjes want ze staat zo zielig in een hoekje te kijken en voor zich uit te staren.
Hopelijk valt het kwartje gauw en is ze er aan gewend.
Ze is het nu tijdelijk wel nodig die kilos er af binnen kort naar de keuring namelijk! Moet ze er slank uit zien die bolle van mij hahah

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:27

Mijn 2 paarden hadden dat ook. Mijn haflinger kon er uiteindelijk prima mee eten zoals het bedoeld was, mijn shetlander echter vond de hoeveelheid die hij binnen kreeg niet voldoende en kreeg het uiteindelijk voor elkaar via het neusgat te gaan eten, resultaat? compleet opengeschaafde huid... die pony is veel slimmer dan goed voor 'm is. Momenteel dragen ze 'm beide niet, maar voor de shet werkt het dus helaas niet.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:31

Haha die van mij is het tegenovergestelde van jullie.
Heeft vanaf zondag een masker op in stal omdat ze koliek had gekregen van het eten van de bodembedekking (stro). We hebben haar op vlas gezet maar ook dat ging er met liefde in, nu een masker om gedaan en zelfs vlas krijgt ze nog naar binnen met het masker op (alleen gelukkig geen gevaarlijke hoeveelheden). Drinken deed ze vrijwel meteen toen ik het masker op deed, alsof er niets was veranderd.

Denk dat het verder gewoon even wennen is voor ze!

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 05:10

Die van mij drinkt ook niet met het masker. Die van jullie allemaal wel? Of koste dit ook tijd?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 05:28

Een vroegere pony van me kon direct alles met masker, inclusief drinken en hooi eten. Zelfs kroelen met andere paarden, dat deed hij door met de zijkant van het masker te schuren. Hij had heel snel door hoe het moest, maar helaas ook heel snel door hoe het ding AF moest :=

Ik heb momenteel weer eentje die met masker de wei op gaat, maar deze vindt het wat moeilijker. In het begin werd hij heel kwaad op het ding, maar gras eten had hij wel snel door. Drinken, hooi eten, ... snapt hij niet echt.
Gelukkig heb ik de vrijheid om zelf te kiezen wanneer ze de wei op gaan, anders kan hij samen met een andere pony op de paddock met hooi. Het graasmasker gaat dus hooguit 2 u per dag om terwijl hij op de wei staat :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:41

Drinken doet ze wel maar ze kwam de dag voordat het zo heet was (vrijdags) kwam ze echt snurkend van de wei af. Het zwarte stuk van het graasmaker was ontzettend heet geworden en omdat het toch voor de neus zit denk ik dat ze door het warme weer echt benauwd had. Nu krijgt ze op hete dagen geen masker meer om

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:49

Onze shetlander sloopte het bakje van het graasmasker binnen een dag....dus dat waren ongeveer 10 graasmaskers per zomer (geen geintje)....

Nu staat hij in een 'strafkamp' (zo noemt hij het zelf denken wij ;)) hij staat overdag met de rest in de wei. En snachts gaat hij in een paddock (zijn strafkamp) met wat hooi. En als hij te dik word (heeft al meerdere keren hoefbevangenheid en spierbevangenheid gehad dus extra voorzichtig) gaat hij paar dagen op zand.