Tips introduceren jaarling in kudde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Tips introduceren jaarling in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 07:50

De titel dekt de lading eigenlijk wel heel aardig.

Het gaat om een hengst-jaarling van 1.40 hoog die in een ruinenkudde (18 paarden) van gemengde leeftijd mag. Hij staat sinds zondag middag naast de kudde met een enkel draadje ertussen, dit gaat prima. Ze hebben nu een weiland van circa 1,5 Ha tot hun beschikking.

Gisteren is hij een paar uur in de kudde geweest. Hij was erg nieuwsgierig, ging op de andere paarden af, hield koppie mooi laag, kauwde fijn en de meeste paarden hebben hem alleen even van zijn plek gejaagd om hun eigen rang te bevestigen. Er waren maar twee paarden waar hij echt niet in de buurt mocht komen omdat ze lelijk tegen hem bleven doen. Geen van de paarden heeft gericht naar hem getrapt, maar ze hebben wel naar zijn kontje gebeten. (hij had 1 miniklein plekje waar de vacht weg was op zijn kont). Na de eerste jaag-ronde is hij met een vriendje apart gaan staan en hebben ze samen uit de waterbak gedronken. Ik was dus zeer positief gestemd over de introductie.

na 5 uur in de kudde ging het toch een beetje mis. Ze hadden de kleine in een hoek gedreven en daar is ie dan door het draadje gegaan om te kunnen ontsnappen aan zijn belagers. Ik was er zelf niet bij dus durf niet te zeggen wat er precies gebeurd is, de stallingseigenaar heeft hem terug gezet in het aparte weitje, toen ik 's avonds nog eens ging kijken stond hij daar heel rustig te knabbelen aan het gras.

Mijn plan is nu om hem elke dag een paar uurtjes erbij te zetten.
Voor de spannende momenten zoals het opschuiven van de draadjes (strookbegrazing), en het moment waarop een aantal paarden naar binnengaan en ze met een groepje voor de poort staan te dringen haal ik hem weer eruit.

Ik sta open voor alle mogelijke tips hoe ik die introductie soepeler kan laten verlopen!

-ik heb bewust gekozen voor deze plek omdat:
ik denk dat een jong paard ook prima in een gemengde leeftijdsgroep kan opgroeien,
Het is een heuvelachtige plaats en dat vind ik goed voor zijn ontwikkeling
Er is altijd wel wat te doen op dat terrein dus leert hij ook andere mensen, auto's en tractoren kennen.

-Hij wordt nog gecastreerd maar daar wacht ik nog even mee omdat:
Hij nog geen hengstengedrag vertoont
We richting zomerseizoen met vieze vliegen gaan
Hij heel goed hanteerbaar is

Persevero

Re: Tips introduceren jaarling in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:40

hij moet gewoon zijn plek even leren kennen, dat hij daarbij op zijn donder krijgt hoort er ook een beetje bij. wat dat betreft scheelt het dat het een jaarling is.
en al zou het nu voorbeeldig gaan dan nog loop je risico in de toekomst. Je mag verwachten dat hij dingetjes gaat proberen zomenteen. dat hij daarbij een tik krijgt hoort bij zijn opvoedings- proces. zolang de leider maar genoeg overwicht heeft zou ik me nog niet druk maken.
Heeft hij al met andere paarden samen gelopen of is dit echt de eerste keer?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 10:00

Bedankt voor je reactie. Zo denk ik er in principe ook over maar met al die horrorverhalen van jaarlingen met gebroken benen als gevolg van een trap vond ik het niet onverstandig even informatie in te winnen.

Ik vind het het absoluut niet erg wanneer hij goed op zijn nummer gezet wordt, dat vind ik ook een van de voordelen van een gemengde leeftijdsgroep, daar krijgt ook de dominantste jaarling geleerd dat hij soms onderdanig hoort te zijn.

Hij heeft als veulen bij zijn moeder en twee andere paarden gelopen, stond voor ik m kocht een poos alleen, ook weer met een draadje ertussen naast andere paarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:07

dat hij ergens even een keer klem word gezet is natuurlijk geen verassing..
met 18 paarden is 1.5 hectare redelijk aan de kleine kant..

maar verder dan dat, zoals al gezegd is het hoort liever bij de opvoeding.

en horrorverhalen, die zul je altijd houden, het zijn immers dieren en daarbij kuddedieren..

het klinkt heel hard.. maar je kunt beter een pony verliezen door een ongelukkig incident in de wei, die wel geleefd heeft zoals een paard hoort te leven en opgevoed is als paard.. dan heb in een beschermde bubbel alleen houden zodat hij nooit een klap of trap zal krijgen. Net als bij kleine kinderen, bij opvoeden hoort loslaten, ook al kunnen er ongelukken bij gebeuren.. als je een fijne en veilige plek hebt gekozen, dan heb je de risico's zoveel mogelijk beperkt en kun je jezelf ook niet verwijten als er wel wat zou gebeuren, is blijven dieren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:08

Waarom zo'n haast? Pas sinds zondag er naast lees ik. Ik zou hem weken er naast laten, ze kennen elkaar dan al veel beter en dan pas het draadje weghalen zodat ze samen staan. Of 1 dier van die groep eerst bij jouw paard een tijdje zodat hij al een echt maatje heeft voor ze samen terug gaan in de groep. 18 paarden is trouwens wel een grote groep! En nee, klappen krijgen hoort er niet bij als hij zich niet misdraagt. Maar geef ze de tijd samen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:13

Ik vind 18 paarden ook wel een grote groep. Wat josien aan geeft lijkt me ook een goed idee, eerst een tijdje in een kleiner groepje houden en langzaamaan meer introduceren. Het nadeel van een grote groep is ook dat ze elkaar opjutten en het dan al snel met z'n allen tegen één wordt.

Is er ook een leeftijdsgenootje? Ik heb gemerkt dat ze echt wat aan elkaar hebben, met elkaar optrekken en net wat gelijkwaardiger spelen. Als wij de jonkies introduceerden in de grote groep dan bleven ze ook vaak bij elkaar. Als de jouw helemaal alleen is is het wel een heel grote omschakeling.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 18:20

Bedankt voor de tips, we hebben gelijk vandaag uitgeprobeerd.

Hij staat nu samen met een oudere ruin die ergens in het midden van de rangorde staat. Deze ruin vertelt hem heel duidelijk dat hij niet mag knabbelen maar staat wel gezellig naast hem te grazen en waakt wanneer de kleine ligt. Dit werkt erg goed. Hij mag nu een paar dagen rustig wennen aan het feit dat hij samen met een ander staat en als het helemaal goed gaat komt er nog een andere bij. Zo bouwen we het op zodat hij ook een bondgenootje heeft als we het over een week of wat nog eens proberen.

Er is helaas geen leeftijdsgenootje bij, dat zou ik wel enorm graag willen maar dat is op het moment niet het geval. de jongste is net 4 geworden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:30

Eerst koppelen aan een buddy. Een paardje wat goed in de kudde ligt en goed geaccepteerd wordt maar erg lief is voor het jonge spul. Dan die twee met een draadje ertussen naast de rest van de kudde laten grazen. Pas na een paar weken er weer bij doen. Dan heeft hij steun van zijn nieuwe maatje en kennen ze hem een beetje beter. Als ze jong en onzeker zijn doe ik dat zo in mijn mannengroep (3 volwassen hengsten, 1 jonge hengst en 2 volwassen ruinen), mochten ze heel zeker van hun zaak zijn, meestal volwassen dieren, dan zet ik ze in 1x bij de hele groep om ze in te laten dimmen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:41

Bedankt voor je reactie Sappos.

Ik ga het inderdaad zo aanpakken. Het andere paard ligt goed in de kudde, is hier een stabiele factor en is heel rustig tegenover die kleine uk terwijl hij toch zijn grenzen aangeeft.

Gisteren bleef er ene de hele tijd aan die kleine plakken maar die gaf zijn grenzen totaal niet aan, liet zich in zijn hielen bijten en aan zijn manen trekken van die kleine. Die kleine begreep er daarna natuurlijk niks van toen de andere paarden dat opeens niet goed vonden en zo begon het gedonder een beetje denk ik.

Zijn maatje nu heeft hem rustig en duidelijk op zijn plaats gezet. die kleine mocht eerst helemaal niet in de buurt komen, maar mag dat na uitnodiging van het andere paard nu wel. Hij wil alleen niet met die kleine uk spelen. In zoverre begrijp ik de opmerking van andere bokkers dat hij een maatje nodig heeft heel goed.

komende tijd blijft zijn "oppas" mooi bij hem in de weide zodat hij die kleine uk goed kan opvoeden. Als dit helemaal rustig en stabiel is, gooien we er nog ene bij, en als dat goed gaat kunnen we nog eens nadenken over introductie in de groep.

Miss_Karen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:57

Hoe gaat het nu met de kleine uk TS ?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:43

Het gaat heel erg goed met hem. 3 dagen geleden haalde de eigenaar zijn oppas uit de wei en toen besloot Floris dat hij ook niet meer apart hoefde van de kudde dus is hij onder het draadje door geglipt. Sinds die dag gaat het perfect. Hij staat gewoon in de kudde. Laat haast geen extreem kauw-gedrag meer zien maar heeft wel veel respect voor de andere paarden.

Hij heeft nu een andere surrogaat-papa. Een relatief ranghoge ruin die bij hem blijft staan wanneer hij gaat liggen slapen en de rest van de kudde op afstand houdt wanneer uk wat wil drinken. Hij wordt wel flink lek geprikt door steekbeesten maar de paarden doen hem geen kwaad.

Ik heb het idee dat hij in zijn gedrag nu al veranderd is. Hij hapt (bijna) niet meer in mij.
Er zijn dagen bij waarop hij me vriendeljk komt begroeten en hij bijna niet bij me weg te slaan is, en er zijn dagen bij dat hij wel even komt begroeten maar hij het vervolgens heel druk heeft met grazen.

Ik heb het idee dat het wel goed komt met hem:)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:56

Wat is er mis mee om ze meteen samen te gooien en samen te laten?
Door hem telkens weer uit de kudde te halen ga je hem niet helpen bij de kudde te horen.

Laat ze het uitzoeken, dat gebeurt wel op een harde manier soms, maar eens dat die grenzen duidelijk zijn zal het ook wel opgelost zijn lijkt me.
Ik zou persoonlijk hem er gewoon ingooien, en als hij niet het eerste u de weide uit gestampt word, gewoon erin laten. Dat is de snelste manier denk ik, want hem er telkens uithalen maakt van hem telkens de nieuweling

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:42

Hij is er in eerste instantie uit gehaald omdat hij een aantal keren onder een draadje door dook.
Ik ben het met je eens dat het niet helpt om hem steeds een paar uurtjes erbij te laten en dan weer eruit te halen. Ik vind ook die harde manier niet erg, vind het juist prettig wanneer hij goed opgevoed wordt.

Maar "het probleem" is eigenlijk al opgelost. Hij staat nu sinds anderhalve week in de kudde, hij is niet meer ontsnapt, hij heeft een maatje waarmee hij kop-kont kan staan om vliegen te verjagen. Hij mag bij de waterbak en bij de strook vers gras dus ik ben tevreden.