Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Gydja schreef:Een 300 grams deken in de zomer?!Het hangt denk ik van je paard af of de nieuwe vacht er mooi door komt. Ik heb mijn pony vrij laat laten scheren. Met verschillende adviezen van bokt. Maar aangezien er nog weinig aan haar vacht te verpesten viel hebben we haar geschoren en haar vacht is nu mooier dan ooit! Ik denk dat je zelf wel na kan gaan of het verstandig is om je paard te scheren of niet.
Kwa deken zal je moeten kijken wat je paard nodig zal hebben. Is het een koukleum? Zo ja, dan zou ik minstens een 300 grams deken nemen. Je kan ook een extra onder deken er bij kopen dan kan je afwisselen. Maar met dit mooie weer staat mijn paard gewoon nakend op het weiland.
KoudbloedKim schreef:Gydja schreef:Een 300 grams deken in de zomer?!Het hangt denk ik van je paard af of de nieuwe vacht er mooi door komt. Ik heb mijn pony vrij laat laten scheren. Met verschillende adviezen van bokt. Maar aangezien er nog weinig aan haar vacht te verpesten viel hebben we haar geschoren en haar vacht is nu mooier dan ooit! Ik denk dat je zelf wel na kan gaan of het verstandig is om je paard te scheren of niet.
Kwa deken zal je moeten kijken wat je paard nodig zal hebben. Is het een koukleum? Zo ja, dan zou ik minstens een 300 grams deken nemen. Je kan ook een extra onder deken er bij kopen dan kan je afwisselen. Maar met dit mooie weer staat mijn paard gewoon nakend op het weiland.
nee, sorry voor de verwarring. Als het echt koud word. Bijv. 's nachts. er zijn nog wel eens van die dagen dat de temperatuur opeens kan dalen naar vriespunt. Maar als het weer winter/herfst word lijkt me het wel handig om je paard met dunne vachtje onder een deken te kunnen zetten. Mijn paardje staat nu gewoon zonder deken en anders met regendeken haha.
KoudbloedKim schreef:Inderdaad, elk paard zweet na een goede training.
Het is alleen niet normaal als jouw paard nu echt nog dik in z'n vacht zit.
Sportpaardjes worden trouwens ook maar 1 á 2 x per winter geschoren.
Je paard in de zomer scheren gebeurt over het algemeen alleen als het paard vanwege een lage weerstand, ziekte of vanwege ouderdom zelf zijn vacht niet goed kwijt raakt.
Een gezonde pony van 10 die in training staat, zou nu niet meer in wintervacht horen te zitten.
Je kunt dit negeren en je pony gaan scheren, maar daarmee ga je voorbij aan de tekenen die hij geeft dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Aan jou de keus of je dat wil.
Om antwoord te geven op je vraag; ik zou geen enkel paard, behalve vanwege zomereczeem, een deken op doen in de zomer.
Je haalt dan het hele nut van rollen weg.
Peanutbutter schreef:Ah oke, dat is een keuze die je maakt inderdaad.[naam] schreef:Deze aanname is niet helemaal correct! Onze int. sportpaarden worden wel 6 a 7 keer per jaar geschoren.Inderdaad, elk paard zweet na een goede training.
Het is alleen niet normaal als jouw paard nu echt nog dik in z'n vacht zit.
Sportpaardjes worden trouwens ook maar 1 á 2 x per winter geschoren.
Je paard in de zomer scheren gebeurt over het algemeen alleen als het paard vanwege een lage weerstand, ziekte of vanwege ouderdom zelf zijn vacht niet goed kwijt raakt.
Een gezonde pony van 10 die in training staat, zou nu niet meer in wintervacht horen te zitten.
Je kunt dit negeren en je pony gaan scheren, maar daarmee ga je voorbij aan de tekenen die hij geeft dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Aan jou de keus of je dat wil.
Om antwoord te geven op je vraag; ik zou geen enkel paard, behalve vanwege zomereczeem, een deken op doen in de zomer.
Je haalt dan het hele nut van rollen weg.
D-pony loopt zware tour int. springen en 2 paarden ZZ en 1.40 int.
Op dit moment op de wei hebben ze een ongevoerd regendeken op en in de zomer een bucas vliegendeken om en op stal niets.
En onze geschoren sportpaarden rollen ook gewoon ondanks ze geschoren zijn.
Rollen is niet alleen voor de vacht of zweet.

Billy schreef:Dan hoef je hem niet uit te stappen en op laten drogen gok ik......
Billy schreef:Dan hoef je hem niet uit te stappen en op laten drogen gok ik......