Open mond bij paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AllePaarden

Open mond bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:49

Hey allemaal,mijn vriendin had wedstrijd en bij het paard stond de mond open.de jury kwam naar haar toe en zei dat ze nu voor ieder onderdeel een punt aftrek had.toen had ze 203 punten.jammer!maar mag de jury voor ieder onderdeel een punt aftrek geven?

SuzanH

Re: Open mond bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:52

Mmh beetje vreemd, was het een FNRS proef?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:53

Lijkt me wel, teken dat het paard last heeft van de ruiterhand of het bit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:57

Cinnepin schreef:

Dat hoeft dus niet zo te zijn, er zijn paarden die de lip wat optrekken als ze geconcentreerd zijn, die van mij doet t met de linkerkant van z'n mond, ook als ie aan een halster gelongeerd wordt en ik ken er wel meer die het doen
Het is denk ik meer het hele beeld dat de jury deze beslissing genomen heeft. Of dat terecht is kunnen we alleen oordelen als we beeld hebben

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:57

Volgens mij mogen ze dat gewoon doen. Als je de hele proef op het verkeerde been rijdt geven ze daar vgm ook punten aftrek voor per oefening.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:03

Ja dat mag.
Het is doorgaans een uiting van verzet of spanning.
(En ik weet ervan mee te praten hoe lastig je het eruit krijgt.)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 02:35

knollentuin schreef:
Cinnepin schreef:

Dat hoeft dus niet zo te zijn, er zijn paarden die de lip wat optrekken als ze geconcentreerd zijn, die van mij doet t met de linkerkant van z'n mond, ook als ie aan een halster gelongeerd wordt en ik ken er wel meer die het doen
Het is denk ik meer het hele beeld dat de jury deze beslissing genomen heeft. Of dat terecht is kunnen we alleen oordelen als we beeld hebben

Niet helemaal waar.. Dit komt toch echt door een rijtechnisch probleem, aan 1 kant sowieso scheefheid.. Dat hij het ook aan het halster doet is pure gewenning.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:19

Misschien heeft het paard last van haken in het gebit of te lange kiezen ?

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:34

Cinnepin schreef:

Dat hoeft niet zo te zijn. paarden die wat last hebben van pollen of luchtwegen, willen dit ook nog wel eens doen,

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:52

Mijn paard doet soms zijn mond open als hij iets erg moeilijk vindt en hierdoor spanning opbouwt. Hoe vaker hij iets gedaan heeft en hoe makkelijker/gewoner hij het gaat vinden, hoe meer hij zijn mond gesloten houdt. Vooral toen mijn paard 3 a 4 jaar oud was wilde hij het nog wel eens doen, maar dat is voor een jong paard ook wel een lastige periode: lastig om balans te houden, rechtrichten etc. Mijn paard vond dit erg moelijk, nu gaat het alweer stukken beter, wordt meneer steeds rechter en houdt vrijwel altijd zijn mondje mooi dicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:43

knollentuin schreef:
Cinnepin schreef:

De lip optrekken of een open mond is een degelijk verschil.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:46

Idd vonneke, maar er zijn dus jury's die dat hetzelfde afstraffen.
En een opgetrokken lip heeft niks met scheefzijn te maken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:38

Mijn merrie kan ook ontzettend onrustig in de mond zijn.
Vooral als ze meer moet gaan "zitten", dat vind ze erg moeilijk. Of wanneer ze spanning opbouwt.
Jammer voor mij :') krijg dan ook aftrek.
Gelukkig zien juryleden vaak wel dat het geen harde hand is.
Ik probeer zoveel mogelijk met de hand voor te rijden. Op alleen al een ophouding kan ze erg overdreven reageren.

En ja; er is een bitfitter geweest en paard gaat 2x per jaar naar een tandarts (tevens dierenarts).

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:46

Ja dat mogen ze doen.

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:42

Ze mogen daarvoor puntenaftrek geven.
Het is een uiting van verzet.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:53

Het mag omdat het een teken is wat een paard afgeeft . Ik weet dat er paarden zijn die altijd met hun mond rond lopen, maar in veel gevallen is er iets aan de hand. Denk aan het gebit, of de handen van de ruiter die nadelig zijn in de mond van het paard. Doet dit paard dit normaal ook tijdens het rijden ? Als ruiter had ze aan de jury kunnen vragen waarom ze punten aftrek was. (als er een gelegenheid voor was).

AllePaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 16:06

Bedankt voor jullie reacties. Op de stal waar ze staat is het misterie opgelost. Er is nog iemand die de bitten van dat paard gebruikt.Die had de dag voor de wedstrijd de bitten in haar poetskist gestopt. Toen had mijn vriendin de bitten van iemand anders gepakt!daarom was de mond dus open, wat dat paard was allergisch voor dat soort bitten. :P :P :P