30 graden en oude merrie rent de hele tijd door de wei.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agee

30 graden en oude merrie rent de hele tijd door de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:01

Mijn oude merrie (23 jaar, Kwpn Gelders) is erg onrustig vandaag. Ze loopt gewoon in haar eigen wei, samen met 3 anderen. Er is niets veranderd en ik kan ook niets vreemds ontdekken. Ze heeft een goede vliegendeken op en een goed passend masker. Er zijn hier nog geen dazen. Toch staat ze niet lekker te grazen zoals de andere 3, maar ze draaft steeds door de wei. Dit doet ze vanaf vanmorgen. Omdat ze erg bezweet was is ze vanmorgen al weer naar binnen gekomen om af te koelen. Dacht het nu weer te proberen, maar ze begint weer te lopen. Omdat ze al oud is en een kleine hartafwijking heeft, maak ik me toch een beetje zorgen. Haar conditie is niet meer zo als vroeger natuurlijk. Heb de deken er al af gehad om te zien of er iets onder zit, maar niets gevonden.
Waar zou ze last van kunnen hebben?

marion82

Re: 30 graden en oude merrie rent de hele tijd door de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:02

Storm op komst

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:04

Ik dacht ook aan storm maar dat ze dan heel de dag zo is? Heb je haar temp opgemeten?

Bopje

marion82 schreef:
Storm op komst

Dit denk ik ook !

xPabloBokt
Fotograaf

Wat Marion82 zegt. Denk dat ze de storm voelt aankomen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:06

Als ze op stal wel rustig staat, lekker binnen halen met wat hooi. Morgen weer een dag, dan is het ook een stuk koeler.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:13

storm idd.. Blijft ze s'nachts op land staan? Want dan zal ik aanraden haar naar binnen te zetten zoals hierboven al werd vermeld.

Spoiler:
ik las iets van code geel :=

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:17

Storm heb ik nog niet aan gedacht. Ze deed het vanmorgen al. Zou ze dat dan kunnen al voelen? Het is hier (Noord-Limburg) nog heel rustig weer.
Ze komt zowiezo snachts binnen ;-)
Heb trouwens nog niet getemperatuurd. Zal dat straks eens doen.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:19

Ja ik denk dat ze dat wel merken? Koeien hebben dat volgensmij ook dat ze liggen als het goed weer is? Maar het gaat nog echt stormen : Hagel, regen, harde windstoten en bliksem :=

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:20

Het heeft vandaag boven zee al flink gestormd begreep ik. Denk dat ze het echt wel aanvoelt.
Hier in zuid Holland hebben we al regen en onweer

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:21

Storm kan maar goed, mijn oude hond was ook opeens erg hyper met uitlaten :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:22

Merrie van de buuf deed dat hier gister ook... vond het ook al vreemd, is normaal een zeer rustige, tot erg luie fries die altijd met der hoofd in het gras staat :+ Geen idee wat het was, misschien toch kleine vervelende vliegjes ofzo ? Want gister leek mij nog prima rustig weer...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:23

Is het een idee een rondje door de weide te lopen om te kijken of er iets is? Misschien een bijennest, of iets in het land dat haar zo van streek maakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:27

Mijn ruin werd vanochtend idioot van grote vliegbeesten bij z'n koker, is het niet zoiets? Vliegend gespuis bij de uier of onder de staart van je merrie?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:29

Kleine vliegjes kan ze nauwelijks last van hebben. Ze heeft een goede vliegendeken op waar ze helemaal in zit. Ik kijk het nog even aan (ze staan aan huis) en dan haal ik ze allemaal binnen. Hopelijk is ze morgen weer normaal. Normaal is voor haar vooral ETEN en LUIEREN. Ze is nl. met pensioen. ;-)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:35

Maar als er 1 tussen haar uier gekropen is.. Over het algemeen hebben ze daar namelijk geen deken zitten.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:40

Alles kan natuurlijk, maar het is echt een buitenpaard. Dus die is wel wat gewend qua vliegen en dazen. Reageert ze meestal niet zo op. Ik denk dan toch dat ze de storm voelt aankomen... Ben wel benieuwd wat we krijgen dan. Want als zij er al onrustig van wordt... Is normaal de rust zelf.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:46

Dan moet je d'r niet langer pesten en gewoon binnen halen.. Als ze zo duidelijk aangeeft dat ze er klaar mee is buiten.. Als ze normaal altijd gewoon rustig is er iets/voelt ze nu blijkbaar iets wat ze absoluut niet fijn vind.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:02

Daar heb je gelijk in Froukje. Normaal ben ik iemand die vindt dat de paarden vooral veel buiten moeten staan, maar er zijn uitzonderingen. Ze staat inmiddels weer binnen (en de andere 3 ook). Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:53

Storm kan goed, ging vandaag mijn bijrijdtinker wassen en die is normaal superloom aan de handen komt überhaupt niet als ik geen muesli heb, moet hem altijd halen en zonder muesli loopt ie niet mee. Vandaag stond ik zelf nog niet eens op de poetsplaats of hij kwam al meteen richting de draad, hoefde hem alleen maar open te doen en hij stond al op z'n plek. Hij stond ook constant overal naar te kijken, flink z'n oortjes erop en maar ronddraaien en doen, en normaal is ie echt werkelijk nergens van onder de indruk. Toen ik met hem ging wandelen was zijn weidemaatje ook nog meer ondersteboven dan anders, hoorde hem 200 meter verder nog steeds hinniken.. dus denk zeker dat het daar aan heeft gelegen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 10:31

Het lijkt toch echt door de storm te zijn gekomen. Al heeft het hier helemaal niet lelijk gedaan. Alleen een beetje geregend.
Ze staat nu al weer lekker de hele morgen in de wei en heeft nog geen pas gedraafd, alleen maar gegeten ;-)
Bedankt voor de tips! Ben weer wat wijzer geworden.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:37

Gelukkig is het nu weer goed

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:43

Misschien had ze last van de hitte. En stond ze dus liever binnen. Wij hebben die van ons ook om half 12 weer binnen gezet en rond 16uur nog een poosje buiten. De overgang van temp was weer verschrikkelijk. Werken in de ouderen zorg, daar waren de mensen ook van slag, wilde niet eten, niet drinken, niet wakker zijn, niet slapen enz..... Het ergste is gelukkig weer voorbij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:46

De moderne, westerse mens heeft helaas al heel veel connecties met de natuur verloren in tegenstelling tot dieren. Dieren leven nog wel aan de hand van de natuurritmen en voelen weersveranderingen al veel eerder aankomen. Voor jouw gemoedsrust en vooral voor jou paard fijn dat de gemoederen weer normaal zijn. ;)