Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:32

Sinds enige tijd hebben wij het plan om een paardenvrachtwagen aan te schaffen.
Wij rijden (meerdaagse) samengestelde menwedstrijden en ons lijkt een vrachtwagen erg praktisch. De vrachtwagen hebben we ondertussen: een DAF AE van 2000 met net geen 100.000 km op de teller. Een alluminum bak van bijna 6,5 meter lang, 2,45 m breed en 2,30 hoog. Vrachtwagen is dealeronderhouden en daarmee is de onderhoudshistorie ook compleet. De vloer is van tranplaat (schrijf ik dat zo?). Aan de linkerzijde zit al 1 raampje. In de rechterzijde zit op 1 meter uit de cabine een schuifdeur. Het is een achterlader met een Hollandia klep (deze moet nog wel verlengt worden).

Nu komt de puzzel: wij willen in de vrachtwagen graag een zadelkamer maken. Niet al te groot, maar wel om als zadelkamer te kunnen gebruiken en opslag. Deze zadelkamer komt tegen de cabine, toegankelijk via de schuifdeur. Dit is simpel :o
Maar dan.... op de overige 5,5 meter willen we graag 2 paarden mee kunnen nemen en eventueel 2 koetsen. Nu starten we nog alleen maar met de marathonkoets (1,27 breed, past dwars in de vrachtenwagen), maar als we in een hogere klasse mogen gaan starten moet er ook een presentatiewagen meekunnen (1,50 breed, past er dwars in). De vrachtwagen is een achterlader dus lijkt het ons wijs om de paarden tegen de klep te plaatsen tijdens transport. De paarden staan dan ook dwars. In geval van nood kunnen we er dan snel bij (zonder over een stapel koetsen heen te moeten). Logisch gedacht, of denken jullie daar anders over? De koetsen komen dan tegen de zadelkamer aan te staan.
Als we op wedstrijd zijn worden de koetsen buiten gestald en willen we de vrachtwagen ombouwen naar een dubbele stal. Maar hoe zouden jullie vervolgens de constructie maken met schotten tijdens transport, maar ook de staldeuren? Hebben jullie daar slimme ideeen over/ervaringen?

Ik hoor graag van jullie!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:41

Maak in ieder geval geen doorbraak naar de cabine. Dat ziet er heel leuk uit, maar geeft meer ellende dan voordeel. Die doorbraak is echter wel verplicht als je tijdens de rit aanwezig wil/moet zijn in de living (die meestal voorin gemaakt wordt), maar het blijft een ellende-ding.

De vloer moet sterk gemoeg zijn voor het beoogde doel (EG 1/2005) aan jou om dat uit te rekenen, sterkte. Persoonlijk gebruik ik de oude NL-regelgeving voor de inrichtingseisen. Hoewel ze formeel niet meer gelden, zijn ze in de praktijk een prima handvat.

De rest zal ik vanavond even doorlezen. Ik heb wel wat overwegingen voor je, maar dan wil ik ook nog wat meer detail van jouw kant.

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:34

Hartstikke fijn Ikke!

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:46

Ik weet niet wat het mag gaan kosten, maar misschien kun je bij een paarden-vrachtwagen bouwer langs gaan om daar schotten te halen + een rail met gaten die dan aan de vloer en het plafond komen.

Nog over het dwars zetten van de koetsen, houd wel rekening met de draaicirkel, meestal zou het in theorie namelijk wel moeten passen, maar kom je er in de praktijk gewoon niet. Ook kijkend naar eventuele koetslampen etc.

Om de koetsen vast te zetten, vond ik gewone trekstangen wel fijn. Hiermee kan je de koetsen klem zetten.
Je kunt ook van die klemmen gebruiken die ze op autotransport wagens gebruiken.
Zet ze wel extra vast met touw om beschadiging te voorkomen (oude matrassen zijn ook ideaal ;) ).

Ook zorgen dat je paarden niet bij je koetsen kunnen, dat geeft nog weleens van die nare eet plekken.

Duhelo

Berichten: 29873
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:01

Kwestie van draaicirkel, er bestaan vast wel wielplaatjes oid die je onder je koetswielen kan plaatsen, en de koets zo scheef in de vrachtwagen te schuiven.(dus de wieltjes staan er dan scheef onder,waardoor het niet meer de koets zelf is die rijdt)

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:03

Idd een kwestie van draaicirkel, maar die kan ik zo niet geven, dus wel iets om rekening mee te houden toch?

Duhelo

Berichten: 29873
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:04

Nee, ik bedoelde dat je door die wieltjes onder je wielen te plaatsen je de draaicirkel niet meer nodig hebt. Dan schuif je er hem gewoon zo scheef in. Ik vraag vnvd even mijn vriend of hij weet wat ik bedoel :)

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:13

Oh jij bedoelt van die "hondjes" die je ook hebt om je zware meubels te versjouwen?

Duhelo

Berichten: 29873
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:19

waarschijnlijk wel :)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:00

Goed, nu even praktisch:

Eerst eens even rekenen: de bak is 6,5m. De deur zit 1mtr uit de hoek (en is 1mtr breed?). Dat maakt een zadelkamer van 2 meter en blijft er 4,5mtr bak over. Een zadelkamer van 1mtr is geen zadelkamer, daar kun je echt helemaal niks in kwijt.

Per paard heb je ongeveer 0,80mtr nodig. Grofweg houdt je dan (krap) 3mtr over voor twee wagens.

Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?


De traanplaat vloer ligt zeer waarschijnlijk op een houten vloer. Als het mogelijk is, zou ik de traanplaat eruit halen zodat je weet in welke staat de houten vloer is (en eventueel kunt vaststellen hoe dik de bodemplaat is).

friesiszwart

Berichten: 10230
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:12

Kun je geen aanhanger meenemen voor de koets?

Persoonlijk zou ik na een rit eerst mijn paarden droog en op de wagen willen hebben en dan de koets erin. Vandaar mijn voorkeur voor een extra aanhanger.

Maar in nood natuurlijk niet praktisch om de paarden snel uit de wagen te krijgen.

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:37

Ipv een zadelkamer kun je natuurlijk ook gewoon een grote vaste kast maken met grote deuren zodat je overal goed bij kunt.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:50

Wij gaan ook zelf bouwen, ik zelf ben een voorstander van de paarden tussen de voor en achterwielen hebben staan. Niet teveel gewicht op de "kont". Dan loop je het risico dat de achterkant gaat zwabberen. Ik weet niet hoe dat zit met zwaardere vrachtwagens, ik heb het nu over b-rijbewijs.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:42

Jeannette schreef:
Wij gaan ook zelf bouwen, ik zelf ben een voorstander van de paarden tussen de voor en achterwielen hebben staan. Niet teveel gewicht op de "kont". Dan loop je het risico dat de achterkant gaat zwabberen. Ik weet niet hoe dat zit met zwaardere vrachtwagens, ik heb het nu over b-rijbewijs.

Daar valt niks aan te kiezen, die gebakjes hebben maar een aandachtspunt: gewicht!!


palousa_boy schreef:
Ipv een zadelkamer kun je natuurlijk ook gewoon een grote vaste kast maken met grote deuren zodat je overal goed bij kunt.

Maar dan moet je voor die kast ook weer ruimte hebben om erbij te kunnen, ben je net zo ver.......

Wat nog een optie kan zijn: zet de paarden met hun kont tegen de voorkant en aan de rechterzijde dan een ruime kast, in de hoek tussen de paarden en de schuifdeur.
De koetsen zet je dan voor de paarden en aan de wand heb je dan eventueel nog ruimte om spullen op te bergen.

tamary

Berichten: 30902
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:47

ikke schreef:
palousa_boy schreef:
Ipv een zadelkamer kun je natuurlijk ook gewoon een grote vaste kast maken met grote deuren zodat je overal goed bij kunt.

Maar dan moet je voor die kast ook weer ruimte hebben om erbij te kunnen, ben je net zo ver.......
Schuifdeur ipv openslaande deur als kastdeur?

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:26

Je pakt toch eerst je paarden en wagens uit voordat je je tuig op je paarden gooit neem ik aan.. Dan heb je bijna 7 meter de ruimte om bij je kasten te kunnen, dat lijkt mij wel genoeg.

Duhelo

Berichten: 29873
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:31


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:51


Duhelo

Berichten: 29873
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:05

prijs is bijzaak :D
het is idd niet goedkoop.maar een handige harry kan volgens mij wel iets zelf fabriceren.een koets is zo zwaar niet als een wagen dus dat versimpelt de boel wel.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:29

Ikke: Kijk maar eens hoeveel wagens toch het gewicht op de kont hebben. Kant en klare bedoel ik dus.
Dat zijn er best veel. ( Niet die van Annemone met zijlader)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:30

Jeannette schreef:
Ikke: Kijk maar eens hoeveel wagens toch het gewicht op de kont hebben. Kant en klare bedoel ik dus.
Dat zijn er best veel. ( Niet die van Annemone met zijlader)

Dat valt wel mee. B-rijbewijsgebakjes zijn te klein om daar veel keuze in te hebben.
Bovendien, denk je ook even aan de belasting op je vooras?

Op mijn vorige wagen stonden ze boven de achteras. Ik kan niet zeggen dat ik ooit problemen gehad heb met onstabiliteit.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe een paardenvrachtwagen in te delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:54

Ik ben bij een aantal wagentjes geweest en die hadden de lading achter de achteras. Dat wil ik echt niet. Maar goed, daar ging het hier niet om.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 82833
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:37

Zelf hebben wij een vergelijkbare vrachtwagen, tuigkamer ook tegen de cabine aan, en een achterlader. Wij hebben er echter voor gekozen om wel de kar voor de paarden te zetten. In de praktijk komt het bij ons maar zelden voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurd, aangezien we eigenlijk altijd een aanhanger met de wagens erachter hebben hangen. We hebben wel nog een deur rechtsachter zitten aan de zijkant. In de ruim 25 jaar dat wij met een vrachtwagen op stap zijn is het nog nooit voorgekomen dat we achter bij de paarden moesten zijn. Niet dat we er niet ooit nog bij komen, maar dit kunnen wij altijd nog via de zijdeur, past precies ook al staat er nog een kar in.

s0173957

Berichten: 5641
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:10

ikke schreef:
Maak in ieder geval geen doorbraak naar de cabine. Dat ziet er heel leuk uit, maar geeft meer ellende dan voordeel. Die doorbraak is echter wel verplicht als je tijdens de rit aanwezig wil/moet zijn in de living (die meestal voorin gemaakt wordt), maar het blijft een ellende-ding.



Laat het doen door een degelijke constructeur dan...

Wij hebben er in elk geval geen enkel probleem mee.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:16

s0173957 schreef:
ikke schreef:
Maak in ieder geval geen doorbraak naar de cabine. Dat ziet er heel leuk uit, maar geeft meer ellende dan voordeel. Die doorbraak is echter wel verplicht als je tijdens de rit aanwezig wil/moet zijn in de living (die meestal voorin gemaakt wordt), maar het blijft een ellende-ding.



Laat het doen door een degelijke constructeur dan...

Wij hebben er in elk geval geen enkel probleem mee.

Heeft niks met de constructeur van doen maar simpelweg met het feit dat een fatsoenlijke cabine verend is opgehangen en de bak star op het chassis staat. Daarmee moet de doorvoer zowel de beweging van de cabine als de torsie in het chassis opvangen. Wat je daar ook op verzint, uiteindelijk gaat het stuk.