Koeien...griezels zijn het...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Koeien...griezels zijn het...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:49

Veel paarden vinden koeien eng, zo ook de onze. Blijkbaar gedragen koeien zich onvoorspelbaar ook al staan ze in een wei achter een draadje, en zijn reden om vooral achteruit te gaan en om te draaien of weg te rennen.
Het is wat lastig een koe te nemen en te oefenen dat die niet eng zijn; heeft iemand tips en ervaringen om een paard te leren dat ze niet eng zijn?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:52

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik op een paardenboerderij in Frankrijk werkte. Was alleen op pad en mijn paard besloot een staarwedstrijdje met een koe aan te gaan, beest stond op nog geen meter afstand. Ze hebben minuten lang bevroren naar elkaar staan kijken en toen opeens besloot m'n paard dat het echt levensgevaarlijk was en zette hij het op een sprinten. Zo bizar :')

Anyway, ik zou zeggen: heel vaak langs de wei met koeien rijden, met name ook als ze dicht langs het hek staan en er enig (oog)contact kan zijn?

Solmyrkvi

Re: Koeien...griezels zijn het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:53

Tja, ik zou gewoon even doorpakken in zo een geval. Niet zeiken, gewoon er langs :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:55

Paarden en koeien hebben een ding gemeen, hun voorliefde voor dat groene spul op de grond.

Afbeelding

Jong geleerd is oud gedaan.

Verder kan ik je niet echt helpen, behalve oefenen, oefenen, oefenen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:56

Een aantal westernstallen organiseert regelmatig koeienclinics. Eigenlijk bedoelt om je paard te leren werken met vee, maar stap 1 is paardlief overtuigen dat die dingen niet eng zijn :D

Je hoeft (meestal) geen western te rijden om mee te kunnen doen :)

Andere optie: meegaan met een paard dat niet bang van koeien is, en in het begin het dappere paard tussen de angsthaas en de koeien houden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:58

Bij ons lopen de koeien met enige regelmaat in de bak. Er is geen betere manier om te oefenen dan door er tussen te rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:58

Mijn pony heeft twee zomers lang tussen de koeien gestaan. De boer waar ik hem stalde had vleeskoeien en die gingen 'zomers op de hoge weides en pony ging gezellig mee, hij vakantie, ik vakantie. Pony stond vaker lekker naast een koe, rundje en zelfs de stier gezamenlijk vliegen te verjagen. Prima zou je denken, helemaal koe-proof. Nu een paar jaar later kan ik nog steeds niet langs een koeien-/runderweide rijden zonder dat meneer hupsend en snuivend er langs moet. Hij blijft wel netjes bij me, maar dat is eigenlijk altijd zo. Even langs een weide rijden lijkt me dus alles behalve genoeg om een paard te laten wennen en het effect is blijkbaar ook niet eeuwig houdbaar. Ik zou me vooral gaan concentreren op het vertrouwen van het paard in jou, een paard dat wegrent vertrouwd jou niet.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:59

Het vervelende is dat koeien zo rustig kunnen staan grazen als je voorbij komt stappen.
Maar dat ze dan opeens besluiten om gelijk een gek te gaan rennen en te bokken richting draad, om daar vervolgens staan te blazen.
Menig paard schrikt van "onstuimige" koeien.
Maar met oefenen lukt het aardig.
We hebben in het begin ongeveer 1 uur heen en weer door een landweggetje gelopen waar veel koeien stonden, kwestie het gewoon te worden en geen springveer onder je gat te hebben.
Wij wonen redelijk afgelegen in landbouwzone en komen dus erg vaak koeien tegen.
Paarden maken soms nog wel eens een boogje rond een blazende of bokkende koe, maar verder niets.
Ook niet als ze als één grote kudde gelijk gek af komen rennen.
Dan blijven ze even staan en kijken met een air naar de koeien, alsof ze willen zeggen : sloof je vooral niet uit. :-)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:07

Ook mijn paard is doodsbenauwd voor koeien. Heeft als draver in training gestaan op een boerderij waar ook koeien waren, iig dat heb ik begrepen van horen en zeggen.

Dus al vaker geconfronteerd met koeien. Hij staat met zijn twee dames in de wei, die absoluut niet bang zijn voor koeien. Maar zelfs daar trekt hij zich niks van aan. Hij is een of twee jaar geleden door de afscheiding van het weiland gegaan en heeft zelfs een paal omver gelopen.

Erger nog, toen ik bij de DA heen en weer moest draven voor kreupelheidsonderzoek zag meneer een nepkoe staan (bord van de dierenarts) wilde hier dus absoluut niet langs.. 8)7

Nu hebben we in Friesland gelukkig overal koeien en oefen ik vaak met hem door aan de hand langs te lopen en ook met buitenritten de koeien mee te pakken. Maar na 2 jaar vind hij ze nog steeds eng :')

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:08

Het enige wat ik je kan zeggen is: zorg dat je paard niet stil gaat staan. Liever snel er langs, dan stoppen. Altijd voorwaarts rijden en niet te veel aandacht aan besteden. Ga er zelf niet te veel op in, en probeer niet van tevoren al te laten merken (eigenlijk helemaal niet) dat jij het spannend vind.

Ik spreek uit ervaring, want ik heb aan een groep koeien een hersenschudding overgehouden, een blauwe enkel en een flink gekneusd lichaam :+ Toelichting:

Ik was op buitenrit met 2 andere meiden, waarvan 1 vriendin en één stalgenoot, alledrie reden we paarden van dezelfde man. De stalgenoot reed op een vrij onvoorspelbaar paard. Daar komt bij dat ze zelf vrij snel bang is en graag even stil wilde gaan staan met haar paard, om het paard naar de koeien te laten kijken, want hij kende het niet --> NOOIT DOEN! De pony die ik reed vond dit zo raar, dat hij begon te snuiven, rondjes begon te draaien en uiteindelijk begon te steigeren. Hij steigerde en bokte en uiteindelijk deed hij een 'steiger-bok-draai-ren' actie, en toen was het over. Ik viel er af, in een soort greppel, paard over mij heen. En ik mag van geluk spreken dat ik een cap op had. De pony heeft flink op mijn voet getrapt (natuurlijk uit paniek) en schaafde met zijn voorbenen langs mijn hoofd (cap). Ik kon eerst niet opstaan en was heel even de weg kwijt. Maar achter mij zag ik mijn vriendin vallen op de weg, een onoverzichtelijk weg, waar ze vaak hard reden, echt hard. Ik moest en zou er heen. Ik ben er rennend, half strompelend aangekomen, in tranen. Mijn hoofd deed zoveel pijn dat ik mijn cap in de greppel meteen heb afgegooid. Hoe ik bij die weg ben gekomen, dat weet ik nog steeds niet precies, maar het was heel eng.

En ohja, de bange stalgenoot had niet eens een schrammetje :'( Onze pony's zijn naar stal gerend.

Geef je niet over, liever iets harder lopen dan je paard de kans geven om in paniek te raken!!

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:10

Koeien blijven zo onvoorspelbaar, vaak zodra er 1 komt kijken komt de rest van de club toch ook even een kijkje nemen.. :\ ten tweede, nog zoiets leuks ; als ze de mogelijkheid hebben om mee te lopen langs het draad komen vaak de jolige sprongen waar de meeste paarden het nog al eens van op de heupen krijgen. Ondanks dat de mijne op de boerderij staat en dagelijks koeien te zien krijgt blijven ze altijd nog spannend onderweg. Probeer oogcontact te vermijden, werkt tot nu toe het beste bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:17

Mijn paard is niet bang van dikbil runderen, wel van melkvee. Hij heeft 2 zomers naast koeien gestaan en nog is zijn angst niet over, maar het is al wel beter.
Ik denk dat je gewoon moet zoeken naar de aanpak die het best bij jou paard past. De mijne reageert zeer slecht op dwang, dan flipt hij helemaal. Het eerste wat ik moet doen is inschatten of hij echt bang is of zich gewoon wat aan stelt. Stelt hij zich aan, begin ik gewoon te lachen (hij voelt dat ik me ontspan) en dan gaat hij braafjes verder.
Wanneer hij echt bang is, dan laat ik hem kijken en probeer ik stapje per stapje verder te gaan, terwijl ik geruststellend tegen hem praat. Eens voorbij, wordt hij uitbondig beloond.
Nu heb ik wel een paard dat heel hard op mijn stem gefocused is, kan best zijn dat jou paard anders reageert.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:26

Traiectum schreef:
Een aantal westernstallen organiseert regelmatig koeienclinics. Eigenlijk bedoelt om je paard te leren werken met vee, maar stap 1 is paardlief overtuigen dat die dingen niet eng zijn :D

Je hoeft (meestal) geen western te rijden om mee te kunnen doen :)

Andere optie: meegaan met een paard dat niet bang van koeien is, en in het begin het dappere paard tussen de angsthaas en de koeien houden.

superleuk om te doen ook!
Wendy (van Osch, heeft trainingsstal en geeft in de zomer koeienclinics) is weer begonnen met clinics geven zie https://www.facebook.com/westernevenementenescharen
Je hoeft inderdaad niet perse op een westernpaard of zadel te zitten, je kunt met alle rassen/optomingen mee doen.

Mijn paard is het tegenovergestelde van bang, ze werd al pittbull genoemd door Wendy :oo }:0
Laatst bijgewerkt door cissy op 02-06-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:29

Gewoon oud Hollandsch gaan koe knuffelen :D

Afbeelding

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:34

Verkleden als koe :+

Nee heb je geen kennissen met koeien? Die toevallig een hele lieve koe hebben?
Je kan ook proberen aan de hand te laten kennismaken met zo'n ding, dan weten ze dat het niet bijt oid

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:38

Wij hebben een melkveebedrijf met zwart bonte en een paar rood bonte koeien en als je dan naar buiten ga ja dan zijn je paarden bang voor die blonde koeien want die kennen ze niet, stelletje mafkezen.
Ik zou echt een clinic doen werkt super je leert er samen mee om te gaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:35

Die van mij vindt ze ook doodeng. Ik kan geen buitenrit maken langs een koeienwei want dan wordt ze levensgevaarlijk. Laatst gewandeld met mijn paard over een dijk en 50 m verderop lagen een stuk of 10 koeien rustig te herkauwen. Ik ben er langs gelopen en ze was heel zenuwachtig en draaide een paar keer rondjes om me heen. Gelukkig zijn we er veilig langs gekomen.

Heb ook wel eens een kilometer lang met een om me heen steigerend paard gelopen, omdat een groep koeien flink ging rennen in de wei waar ik langs liep. Was kapot toen ik thuis kwam en er stonden allemaal strepen van haar achterhoeven op de weg..

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:41

Heel veel oefenen denk ik..
Ik kan je helaas niet echt helpen, mijn paardje is cutting gefokt en meneer houdt echt van koeien, als we ergens langs een weiland koeien komen ziet hij niets meer, alleen nog maar koeien en het liefst blijft hij er ook nog staan xD

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:43

Mijn paard is zo dol op koeien dat ze helemaal gek in de kop word als ze koeien ziet. Niet dat ze er bang voor is maar omdat ze ze zo leuk vind >;) dom paard. Schotse hooglanders zijn dan wel weer eng :+

Wat je er aan zou kunnen doen, de route langs koeien veel rijden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:00

tiwi1969 schreef:
Paarden en koeien hebben een ding gemeen, hun voorliefde voor dat groene spul op de grond.

[ [url=m/ygshQT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jong geleerd is oud gedaan.

Verder kan ik je niet echt helpen, behalve oefenen, oefenen, oefenen

Ik wilde al een reactie plaatsen dat de angst voor koeien meestal de onbewuste angst van de ruiter is, omdat paarden en koeien juist heel goed samen kunnen. Gelukkig heb jij er een foto bij geplaatst! Bij ons in de regio staan ook paarden en koeien bij elkaar.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:05

Geen last van :D
Afbeelding

De enige tip, gewoon doen! Zelf niet bang zijn en gewoon rijden, ze leren vanzelf dat koeien geen paarden eters zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:06

Vaak doen. Desnoods afstappen en tussen die enge koeien en paard gaan staan. Die van mij staan op onze boerderij, die weten niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:14

Shenavallie schreef:
tiwi1969 schreef:

Ik wilde al een reactie plaatsen dat de angst voor koeien meestal de onbewuste angst van de ruiter is, omdat paarden en koeien juist heel goed samen kunnen. Gelukkig heb jij er een foto bij geplaatst! Bij ons in de regio staan ook paarden en koeien bij elkaar.

Kijk, dat vind ik dus onzin. Zelf ben ik helemaal niet bang van koeien. Als klein kind liep ik regelmatig in de stal bij de melkboer rond, zeker als de kalfjes kwamen. Ik heb ook regelmatig mee koeien van wei veranderd en hier en daar al eens een los gebroken dier gevangen. En toch is en blijft de mijne bang. En nee, ik word niet zenuwachtig als ik een wei met die beesten zie, omdat mijn paard bang is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:21

Tja, wat zal ik hiervan zeggen..
Die van mij floept sinds ik hem heb regelmatig als iemand het deurtje vergeet de koeienstal in, uiteraard niet om naar de koeien te kijken, maar om te snacken.
Heb 2 keer koeien snuffel clinic gedaan, omdat ik WE rijdt en op die wedstrijden je ook kan werken met runderen.
Echter.. Toobs is een #%^% horkenstein van de bovenste plank, want als de pinken naast de buitenbak gaan rennen, geloof me, dan kan hij ineens van 0 naar 180 km/u in fractie van seconde.
En dan niet om ze te gaan drijven, maar om zo snel mogelijk bij de uitgang van de bak te zijn.

Gisteren nog even aan de koeien gesnuffeld, of was het andersom?
Aangezien we zondag runderwerk moeten doen en ik geen idee heb wat hij ervan gaat bakken en training vorig jaar was.
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:40

SandraVerl schreef:
Shenavallie schreef:

Ik wilde al een reactie plaatsen dat de angst voor koeien MEESTAL de onbewuste angst van de ruiter is, omdat paarden en koeien juist heel goed samen kunnen. Gelukkig heb jij er een foto bij geplaatst! Bij ons in de regio staan ook paarden en koeien bij elkaar.

Kijk, dat vind ik dus onzin. Zelf ben ik helemaal niet bang van koeien. Als klein kind liep ik regelmatig in de stal bij de melkboer rond, zeker als de kalfjes kwamen. Ik heb ook regelmatig mee koeien van wei veranderd en hier en daar al eens een los gebroken dier gevangen. En toch is en blijft de mijne bang. En nee, ik word niet zenuwachtig als ik een wei met die beesten zie, omdat mijn paard bang is.

Omdat een ruiter weet dat het paard er onrustig van wordt, geven VEEL ruiters ONBEWUST een ander signaal aan het paard door.